Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#45841
Ook een keurmeester dient zich aan een rasstandaard te houden ,doorgaans zitten er in een rasstandaard marges van centimeters als honden daar onderdoor of overheengaan vallen ze buiten de rasstandaard ongeacht of je ervan houd of niet.En buiten de standaard maat vallen is zelfs een reden om te worden gedisqualificeerd (vandaar dat keurmeesters omdat te voorkomen niet vaak de lat erbij halen,of de hond moet heel ruim te groot of te klein zijn)De fokkers van mijn eerste hond showde ook met steeds grotere honden (is ondertussen ook gestopt) en liep ook altiojd te schelden dat ze niet meer dan een ZG liep,en dat de keurmeesters het ras verziekte door op kleine hondjes te vallen terwijl eigenlijk die van haar te hoog en te lang waren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#45842
Over gelijk matig opgroeien daar van kan ik je eerlijk geen vergelijkend antwoord op geven omdat zij éénkleur fokt en ik hoofdzakelijk bont en daar zit in alles aardig wat verschil in.
Door Paul_Barte
#45846
Mijn ervaring is Syl dat Duitse en Amerikaanse keurmeesters graag GROOT zien en Engelse liever klein!

Het is zelfs zo (en dat moet jij weten) dat er door bepaalde fokkers of fokster niet eens naar een show gegaan wordt omdat daar keurmeester A of B loopt te keuren en het bij voorbaat al zonde is van het inschrijfgeld :-\
Door Lupa
#45852
Als ik met Lupa show dan schoor ik goed bij een engelse keurmeester terwijl we nergens blijven bij duitse of nederlandse keurmeesters.
Door avalon
#45902
Paul_Barte schreef: Mijn ervaring is Syl dat Duitse en Amerikaanse keurmeesters graag GROOT zien en Engelse liever klein!

Het is zelfs zo (en dat moet jij weten) dat er door bepaalde fokkers of fokster niet eens naar een show gegaan wordt omdat daar keurmeester A of B loopt te keuren en het bij voorbaat al zonde is van het inschrijfgeld :-\
Dit heb ik ook al eens gehoord. Ik heb nl ingeschreven in Eindhoven en een andere fokker had toen gezegt dat het zonde was van het inschrijfgeld :-\
Door Paul_Barte
#45909
Heb in de verleden O.E.S gehad!! Mijn 2 teven waren nazaten van John Boy en dat was zo'n beetje de grootste Bobtail van Europa. Mijn teven waren dus ook aardig aan de maat.
Duitse keurmeester.......1 U
Engelse keurmeester.....daag
Door avalon
#45915
Avalon haar oren zijn te kort en haar staart te lang, maar ze is wel ontzettend lief ;D en gezond :P. Ik weet niet eens wie er keurt vrijdag en het interesserrt mij ook niet want ik ken ze toch niet. In Echt was ze kampioen geworden en de keurmeester die toen keurde zou dit volgens de kenners nooit doen als ze het niet meende en ik weet al niet meer wie er keurde :-\ Dus ik zie wel wat eruit komt. Haar nakomelingen waren erg verschillend. 3 zijn ruim aan de maat (waarvan 1 3cm te groot, en 3 zijn er vrij klein waarvan 1 maar net de minimale grootte). Avalon haar vader vererfde hoogbenigheid, de reu die wij gebruikt hadden was niets van bekend omdat het de eerste keer was, maar in zijn lijnen kwam het niet voor. Wel was hij ruim aan de maat. Avalon is een echte middelmaat. Nu willen we een andere reu zoeken die ook wat kleiner is, als er dan weer uitschieters bijzitten weten we zeker dat het aan Avalon ligt dat er wat grotere bij zitten. De verhoudingen zijn wel perfect bij de iets te grote hond en ze is erg mooi. Wat ik dan weer het belangrijkste vind is het volgende ze is gezond en heeft een uitmuntend karakter (dit laatste geld voor alle nakomelingen).

De meeste pups krijgen nog steeds een combi van brok en rodivlees. Dus denk toch bij de hoogte aan de erfelijkheid ;)
Laatst gewijzigd door avalon op wo 28 jan 2004, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#45971
je hebt bij keurmeesters uit verschillende landen te maken met de types die ze daar gewend zijn,jouw type kan daar net heel mooi bij inpassen.Mijn vriendin schrijft in met 7 honden bij de eerste hond zegt de keurmeester, je fokt heel uniform ik herken je fokprodukten altijd,mooie honden weinig fouts op te ontdekken maar het is niet mijn type hond :o ::) daar sta je dan in de wetenschap dat je met nog 6 van hetzelfde de ring in moet. >:(
In duitsland worden heel veel bonte ami's geshowd hier in nederland niet,Bunny mijn zwart witte liep in duitsland de ene cac na de andere in nederland reserve's waarom teveel zwart voor hier,in duitsland geven ze daar niet om,daar moet je alleen niet komen als er een gebitselement mist,hoe mooi de hond je wordt de ring uitgezet.En hoe je ook aan die type verschillen zit al die typen moeten aan 1 voorwaarde voldoen om te winnen,namelijk binnen de standaard vallen.Ik weet ook dat ik bij sommige keurmeesters niet moet zijn met bepaalde honden,het is gewoon hun type niet.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#45972
Als ik met Stan over straat ga vragen ze regelmatig of die pony geen zadel heeft ;D
Goed te weten dat dat niet door de brokken komt die ik 'm gaf toen ie nog een klein pupje was.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#45973
Sonja schreef: Als ik met Stan over straat ga vragen ze regelmatig of die pony geen zadel heeft ;D
Goed te weten dat dat niet door de brokken komt die ik 'm gaf toen ie nog een klein pupje was.
;D ;D ;D ;D
Door labranwk
#46132
Janet schreef: Kali wordt ook als 'vrij klein' gezien voor een rottweiler. Tja, jammer dan, ik ben zelf ook niet één van de grootste ;D. Ze is in ieder geval iets kleiner en ranker dan één van haar nestzusjes, die wel op brok is grootgebracht. Het dier was met de prille leeftijd van 10 maanden al behoorlijk groot én uitgezwaard. Volgens mij kan dat nooit echt gezond zijn voor een model rAttweiler. Kali wordt ook wel zwaarder, als ze er zelf klaar voor is. Ik zie haar heus wel breder worden in de borstkas en het hoofd. Daarom maak ik me geen zorgen.

Ze heeft in ieder geval geen rare groeispurts meegemaakt (achterhand hoger dan schoft, schoft hoger dan achterhand ???). Ze zit uitstekend in haar vel, is goed gezond en vooral blij (zeker als het eten klaar staat), behalve vlooienallergie (erfenisje van haar moeder) heeft ze nooit ergens écht last van, ze heeft een sociaal karakter en een heleboel werklust.
En aangezien ik toch niet met haar ga showen/fokken, heb ik *zelf* niet zoveel op met de rasstandaard. Ik denk juist dat ze door het geven van puppy- juniorbrok groter worden dan goed voor ze is, ongeacht de rasstandaard. Het lijkt wel alsof de rasstandaard juist op deze groeispurts wordt aangepast (ik weet het niet hoor, het is maar een gokje).
ehhh Kaili klein? hallo heej! dat is een mooie bink van een dame! Waarom denk je dat Pieter zo benieuwd naar haar was ;D
Door sharpie
#46169
Hoe ze ook opgroeien ,op vers groeien ze in iedergeval gezonder op.
Daar ben ik het helemaal mee eens Sylvia, dat is het allerbelangrijkste. ;)
Ik vond het interessant om al deze reacties te lezen, bedankt :)
Door Twister
#46421
sylvia schreef: Hoe ze ook opgroeien ,op vers groeien ze in iedergeval gezonder op.
Dat is ondertussen wel duidelijk als je de berichten hier op het forum leest ;)

Maar ik vond het wel interessant om te lezen wat hierover de meningen waren.
Door K@rin
#46442
Paul_Barte schreef: Ja, honden die op vers staan groeien door de regel langzamer en gelijkmatiger is mijn ervaring.

Ik heb van al mijn honden tabellen bijgehouden van het gewicht (helaas niet van de hoogte).
Dat is ook mijn ervaring .....
Noël stamt af van een kleine vader (wel binnen de rasstandaard), maar iedereen vindt hem te klein ...
Die hond is bloedmooi en wint overal, dus ook hier geldt weer de kift ;D
Ik wist dus met Noël dat het geen reus zal worden.
Hij groeit op met Carnibest (en een enkele brokdag ;D) en dat gaat heel erg mooi en gelijkmatig.Hij is nu ruim 13 maanden en groeit nog steeds (hij is nu ca. 76 cm) en is inmiddels groter dan zijn vader .... rasstandaard is 72-80 cm voor een reu.
Ook ik krijg nu commentaar (niet rechtstreeks hoor, maar via, via) dat ze hem te klein vinden .......
"Men" wil graag van die reuzen hebben, van over de 80 cm (max. hoogte) met alle problemen vandien.
Geef mij maar een iets kleinere reu, die goed in elkaar zit en goed uit de voeten kan ;D, maar dat terzijde ..

Maar .................
Shanay is een kind van mijn Romy (hoge teef) en Tambel (een kleine Amerikaanse reu)
Shanay was de op één na kleinste teef uit het nest (10 puppen) en groeit op met Carnibest (en een enkele brokdag ;D)
Zij is nu (6 maanden) ongeveer de grootste van het nest (67 cm) ........... (teven 65-74cm)
Zij gaat ook gelijkmatig en is beslist geen hoge slungel.

Maar het is wel duidelijk, dat er verschillende "types" in dit nest zitten, de lagere compacte en de hoogbenige.

Daarom kun je broertjes en zusjes nooit echt met elkaar vergelijken, want ze hoeven niet allemaal van hetzelfde type te worden en kunnen onderling enorm verschillen.

Ik noteer nu wel steeds de gewichten en hoogtes van alle puppen die ik aanhoud en ik vraag mijn puppenkopers, dat ook te doen.
Die standen krijg ik dus regelmatig doorgegeven ..
Laatst gewijzigd door K@rin op vr 30 jan 2004, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door