Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#526442
Wij hebben een flexibel huishouden dus het eten van de honden is ook flexibel, dus niet aan vaste tijden vastgebonden (alleen de pups en katten krijgen twee keer per dag te eten dus die krijgen vast iedere ochtend als ik uit bed kom eten) voor de anderen kan het eten vanaf een uur of 5 komen tot aan ja misschien wel 24:00. Mijn honden zijn nogal tijds gebonden en als je ze iedere dag op dezelfde tijd eten geeft gaan ze om die tijd lopen vervelen, nu gaan ze pas vervelen als ze de voerbakken horen.
Door dogsunlimited
#527553
Ik ben van 2x daags voeren naar 1x per dag gegaan en voer niet op gezette tijden. Als tussendoortje krijgen ze ergens op de dag stuks fruit, wat cottage cheese etc. maar geen extra maaltijd. Ze schooien nooit als ik zelf eten bereid of op tijden dat ze normaal gesproken wel eten zouden krijgen. Ik hanteer mijn eigen vastendagen, dat zijn er 2 op verschillende dagen van de week. Dan geef ik alleen wat groente- of fruitmix of een kleine RMB. Heb vol vasten geprobeerd, maar het bevalt mij niet. En dan denk ik, tja.....het zijn toch ook geen volwaardige wolven.
Door "inge"
#528864
Bij mij zijn ze alle drie verschillend.Richa eet echt twee maal daags op een vast tijdstip (brokkenhond).Maar ja dat is ze al tien jaar zo gewend.Django eet ook twee maal per dag op wisselende tijden.Music geeft heel duidelijk aan wanneer hij wel of niet wil eten.Soms is dat twee maal op een dag soms alleen sávonds,ook wel eens een hele dag niet.Ik ben veel thuis dus ik doe het lekker uit de losse pols.
Laatst gewijzigd door "inge" op wo 12 apr 2006, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#530673
Borke heeft altijd 2x per dag gegeten en op onregelmatige tijden.
Soms eet hij 1x per dag en soms een vastendag omdat hij moet wennen aan iets nieuws en het dan zelf laat staan.

Ik wil proberen om 1x per dag te gaan voeren omdat ik hem dan wat grotere stukken kan aanbieden waar hij dus meer op moet kauwen. Zijn porties van ca 500 gram per dag zijn namelijk niet zo groot.
Verder kan hij soms erg teuten met zijn eten, kauwen vindt hij erg vermoeiend en als ik 's ochtends moet gaan werken dan heb ik daar niet zo'n zin in.
Door 202spots
#530677
AstridStraver schreef: Verder kan hij soms erg teuten met zijn eten, kauwen vindt hij erg vermoeiend en als ik 's ochtends moet gaan werken dan heb ik daar niet zo'n zin in.
Waarom voer je hem dan niet s'avonds ???
Door lyadeh
#532052
Kan iemand me helpen aan de site van Mogens over de geconditioneerde maagreflex?? Heb hier ook zo"n hond en wil wel weten hoe je daar van af kunt komen .Het is voor de hond en eigenaar een lastig "reflex" >:(
Gebruikersavatar
Door Miekie
#532171
Ik heb mijn honden nu van 2 keer op 1 keer per dag gezet en het doet wonderen,Ze zijn een stuk rustiger,zeuren veel minder en gaan heerlijk slapen na de maaltijd.Ben van plan om nog verder af te bouwen tot 6 keer of zelfs 4 a 5 keer per week.Het effect is verbluffend,ik kan het iedereen die een hond heeft die altijd honger heeft aanraden! :D
Gebruikersavatar
Door Miekie
#532336
Tinker schreef: 4 à 5 keer per week ??? ???
Ja,klinkt heftig he?Misschien werkt het wel helemaal niet,maar als ik nu zie wat voor effect het heeft dat ze zich voller kunnen eten nu ze 1 keer p. dag krijgen dan is het zeker het proberen waard,Ze krijgen per week de zelfde hoeveelheid voedsel maar alleen verdeeld over minder maaltijden,dus veel grotere porties!en dus grotere verzadiging ;)
Door Mevroi Kruim
#532409
Nou, ik vind persoonlijk vasten niet echt :-X
Maar de hondjes zijn heel anders gebouwd en die zitten er echt niet mee, vooral als ze de dag vantevoren een flinke maaltijd krijgen (2x de standaar daghoeveelheid bv).
Bij honden schijnt het bloedsuikergehalte niet noemenswaardig te dalen als ze langere tijd niet eten, bij mensen daarentegen wel. Daarom voelen wij ons beroerd als we maaltijden overslaan en honden hebben nergens last van.
Wij mensen zijn toch echt van oorsprong groente- en fruiteters met af en toe een dood beestje voor de eiwitten, en dus is ons lichaam ingesteld op vaak kleine beetjes eten. Net zoals bv een paard of een koe, die moeten echt het grootste deel van de dag lekker kunnen knagen anders krijgen ze geheid problemen met de ingewanden. Voor echte prooivangers als honden ligt dat heel anders, die zijn gebouwd op vandaag reuzeprooi naar binnen werken, en morgen tot eind volgende week niks of hooguit een muis of marmot als snackje tussendoor. Dan weer een flinke prooi enz. enz.
Door leonard
#538661
Ik voer om de twee dagen en mijn hond schijnt het goed te waarderen. wel voer ik op de dag dat hij geen eten krijgt de groentenhap met een beetje yogurt.
Dus eigenlijk een beetje elke dag. Ik denk namelijk dat de groenten dan wat meer ruimte hebben om goed verteerd te worden.
Door koosenpetra
#539354
zomaar even een vraag: ???
kun je een hond van de een op de andere dag op 1 keer voer per dag zetten ipv 2 keer.
Dus... ipv 2 keer 200gr. nu in 1 keer 400 gr.
Dit heb ik vandaag namelijk voor het eerst gedaan, meer uit een soort van .."ach 200 gr is wel erg weinig", als hij alles in 1 keer krijgt heeft hij tenminste een "echte maaltijd".
Kan dit of kun je dit toch beter langzaam aan doen?
( het gaat hier om KVV en zelfsamengestelde maaltijden.)
Gebruikersavatar
Door Miekie
#539514
koosenpetra schreef: zomaar even een vraag: ???
kun je een hond van de een op de andere dag op 1 keer voer per dag zetten ipv 2 keer.
Ik ben zelf eerst van 14 keer per week(=2 keer p.dag)naar 10 keer per week gegaan.Een week heeft 168 uur dus als je 10 keer p week voert krijgen ze elke 16,8 uur een maaltijd,daarna ben ik naar 7 keer per week gegaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door