Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paul_Barte
#45035
P.S.

>>Ze haalt alle virussen, schadelijke bacterien, parasieten, wormen, schimmels, toxische stoffen en protozoa uit het lichaam en als ze er eenmaal uit zijn, kan je ze nooit meer terug krijgen.
>>

Las op een andere topic dat ze ook de beestjes weghaald die Reversed Sneezing veroorzaken?????

Ben het met Helen eens.....dat mens lult compleet uit haat nek en sterker nog ze weet niet eens waar ze het over heeft!!

Snap dat je mensen wilt helpen en het alleen maar goed bedoeld :-* :-*
echter...............je mag het geld ook rechtstreeks op MIJN rekening storten hoor, ben aan het sparen voor (alweer) een nieuwe Ferrari ;)
Door Peet
#45170
Ahum....de meningsverschillen over de Ayurveda even terzijde.....

Hartelijk dank voor de goede adviezen en jullie naslagwerk! Ik heb met bewondering zitten lezen, wat jullie allemaal voor mij nagespit hebben! Tot en met zuikerbietendrooglapjesvlees....whahahaha....geen wonder dat Beau er 4 tot 5 x per dag van moet poepen!
Het is trouwens gewoon suikerbietenpulp, heb het even nagekeken. Een zakje narigheid, als ik het goed nalees, en dat voor 35 euro voor 7 kg!!! (ben ik dus in 10 dagen doorheem....kreun....)

De werkzame stof in die brokken zijn inderdaad het GLM-extract, Nieuwzeelandse Groenlip-mossel (tja, ik heb het niet verzonnen!). Als ik dus ergens kan uitvinden, waar je dat kan kopen, kan ik helemaal vers gaan voeren met dit goedje erbij. Beau krijgt trouwens al een dikke capsule vis-olie, voor zijn omega-tjes ...leek me zowiezo een goed idee. (dit nav een foldertje over Golddust, een rete-duur poedertje met ...inderdaad: omega 3 en 6 erin...nou, dan maar liever visolie, dacht ik....kost een fractie!).


Ik heb Beau nu op drie a 4 dagen vers-vlees avonden staan. Helemaal vers wil ik graag (en nu nog meer), ik heb een tijdje gebarfed met hem maar daar on 2 redenen weer mee gestopt. 1e reden: in het weekend lukt het nog wel, maar door de week vind ik het gewoon lastig te combineren met mijn werk (slap misschien, maar is gewoon zo. Een pak diepvriesvlees ontdooien en daar wat extra groente of fruit bij maken is toch makkelijker.....schaam schaam...). Maar als 2e reden: Beau ging van de vlees+rijst+groentehapjes enorm winden. Zijn buik gorgelde de hele tijd, hij kreeg dunne, en die paarse dampen.....beeuuugghhh ...het was gewoon niet meer te harden in huis!! Terwijl ik toch echt alles netjes gepureerd had. Het bevalt hem gewoon minder goed dan vers vlees.

Ik moet er nog even bij vertellen dat hij ook fistels aan zijn anus heeft gehad (peri-anale furunculose...weer zo'n herder aandoening, die niet te genezen is...maar bij mij dus wel, hoera!!!!!)....dus zijn darmen moet ik gewoon niet teveel plagen.

Afijn, weet iemand waar je (losse) Groenlipmossel extracten kan krijgen? Nogmaals hartelijk dank voor jullie inspanningen. Ik ga alle documenten uitprinten en dan kom ik donderdag zeker goed beslagen ten ijs!
Door Lizzy
#45180
Hoi Peet, bietenpulp dus he.... Yup, DE reden waarom jouw hond zo lekker vaak een pittige drol neerlegt ;D. En dat voor 35 euro voor 7 kilo? Mijn hemeltje! Dat is 5 euro de kilo!! Daar kun je echt heel erg luxe voor barfen zeg! Ik zou zeggen: kappen met die handel!

Goed, verder vind ik dat je je helemaal niet moet schamen dat je niet meer zelf samenstelt! Ik kan me dat heus wel voorstellen en er is NIETS mis met een kant-en-klare voeding! Dus ;).

En ja, Golddust is inderdaad een heel duur poedertje. Visolie lijkt mij een beter plan. Je kunt eventueel de visolie afwisselen met lijnzaadolie. Lijnzaadolie bevat ook veel omega 3 vetzuren. Omega 6: persoonlijk vind ik dat er al voldoende omega 6 vetzuren in natuurlijke voeding zit.

Groenlipmosselextract uit Nieuw Zeeland (nee, ik weet dat je het niet zelf verzonnen hebt ;D. Golddust heeft ook een versie met groenlipmossel dus we waren dat beesie al tegen gekomen): Volgens Eva geeft de mossel je de Glucosamine die jouw hond goed kan gebruiken. Nou, je kunt ze inderdaad in capsules kopen:

http://www.lovelyhealth.com/GROENLIPMOS ... menten.htm

of

http://www.kerngezond.nl/product_info/groenlip.htm

of gewoon even bij een drogist of reformwinkel kijken (of een winkel ala De Tuinen of een Homeopatheek ofzo). Want, volgens mij verkoopt Solgar ook wel groenlipmossel en zo zullen er meer merken zijn.

Trouwens, dit vond ik over Groenlipmossel:

"Schelpdier uit Nieuw-Zeeland. Rijk aan mucopolysachariden die voornamelijk zijn opgebouwd uit chondroïtinesulfaten. Dit zijn belangrijke bouwstenen van gewrichtskraakbeen en essentieel voor de vorming van nieuw kraakbeen. Wordt wel als supplement gebruikt bij reuma".

Ik geloof zelf dat ik voor een goed Glucosamine+chondroïtine supplement zou kiezen. Da's trouwens niet goedkoop... ik heb nu een Glucosamine preparaat waar meer in zit zoals ook kruiden/planten die een pijnstillende werking hebben.

Trouwens, mocht je weer zelf willen gaan samenstellen: ik raad je aan om hem geen granen meer te geven. En, misschien waren er ook groentes waar hij krampen/gassen van kreeg?

Groetjes, Lizzy en succes! Houd je ons op de hoogte? Zou ik wel leuk vinden!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#45191
Zelf zou ik inderdaad ook voor een glucosamine en chondroide suplement kiezen. Volgens mij is dat voordeliger en persoonlijk houd ik niet zo van "wonderverhalen" over geweldige mosselen. Er zitten gewoon werkzame bestandsdelen in die je ook los kan kopen in een hogere dosering.

groetjes Helen
Door Peet
#45192
hai Lizzy,
enorm bedankt voor de uitgebreide info! Ik ga vanmiddag nog naar de natuurwinkel, eens kijken wat ze allemaal hebben ;D)....Ik neem dit hele verhaal dondag ook mee naar mijn DA, samen met het Bottendocument, dan weet ik zeker dat ik een goeie discussie met mijn DA zal hebben.

Maar nu heb ik eigelijk nog 1 vraag: als ik het goed begrijp, gaat het bij die GLmossel om glucosamine en omega-3 en 6. Nou, dan kan ik Beau dus net zo goed Mariandl geven (is net zo iets als Primeval) met visolie of lijnzaad....en is er helemaal geen reden meer voor die brokken....toch? en die mossels, zelf ook niet meer.... ;D

(Ik vraag me trouwens af van glucosamine te maken heeft met de afbraak van zenuwen hoor.... ??? glucosamine is voor de aanmaak van kraakbeen...maar dat terzijde...)

Peet
Laatst gewijzigd door Peet op di 27 jan 2004, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#45196
Hallo Peet,
wat rot dat je hond zo'n #%&$aandoening heeft. Natuurlijk probeer je op alle mogelijke manieren zijn conditie zo goed mogelijk te houden. Ik heb zelf sinds kort mijn honden helemaal op vers (Energique) overgezet, en ben er enorm enthousiast over. Ben ervan overtuigd dat ook jouw kanjer er wel bij zal varen.
Heb je ook al eens overwogen om een consult bij een dierenarts/acupuncturist aan te vragen? Acupunctuur is een goede therapie voor honden met bepaalde bewegingsproblemen (geen breuken natuurlijk) en beslist niet 'zweverig', ofzo. Ook is al heel snel te zien of een dier er baat bij heeft. De kat van mijn ouders kon bijvoorbeeld vanwege een rugaandoening zelfs niet meer op de bank springen. Al na een behandeling verbeterde de conditie van het beestje aanzienlijk en liep het al weer de trap op! Op deze manier hoeft een behandeling ook niet een al te heftige aanslag op je portemonnee te vormen (want o, wat kunnen de kosten oplopen als die beestjes gaan sukkelen) Kijk eens op de website van de S.N.V.A. (Samenwerkende Nederlandse Veterinaire Acupuncturisten). Ik weet niet waar je woont, maar hier in de buurt (Capelle a/d IJssel) is in ieder geval een uitstekende dierenarts/acupuncturist gevestigd!
Door Helen
#45197
Gecopieerd van een site: Het komt er op neer dat de combi glucosamine en chondroide samen het meest effectief zijn.

Indicaties

Voor soepele gewrichten; voor een goede aanmaak van bot‑ en kraakbeenweefsel; bij gevoelige spieren; voor een goede conditie van de bloedvaten; voorhet onderhoud en de verzorging van pezen, ligamenten, botweefsel, nagels, huid, hartkleppen, luchtwegen, slijmvliescellen, het maagdarmkanaal en de urinewegen.


Eigenschappen

Glucosamine is een amino‑suiker die in het menselijk lichaam wordt aangemaakt uit zwavel en glucose of glutamine. Het vormt een hoofdbestanddeel van diverse macro‑moleculen, zoals glycoproteïnen, glycolipiden en glycosaminoglycanen. Glycosaminoglycanen zijn de bouwstenen van proteoglycanen, die op hun beurt weer zijn betrokken bij met name de aanmaak van gewrichtskraakbeen en bindweefsel. De proteoglycanen in het weefsel van bloedvaten spelen een belangrijke rol in de elasticiteit en de doorlaatbaarheid van de bloedvaten, bij de vetstofwisseling en bij de activiteit van bloedplaatjes.

Glucosamine‑bevattende weefsels zijn met name (in alfabetische volgorde): bindweefsel, bloedvaten, botten, hartkleppen, huid, kraakbeen, ligamenten (banden), slijmvlies, nagels, pezen, structuren in het oog en gewrichtssmeer.

Chondroïtine is een glycosaminoglycaan, een verdere ontwikkeling van glucosamine. Het stimuleert de vorming van chondrocyten, cellen van het kraakbeenweefsel. De stof remt de synoviale enzymen elastase en hyaluronidase die verantwoordelijk kunnen zijn voor afbraak van het kraakbeen.

Glucosamine 700 mg/chondroïtine 200 mgbezit een breed spectrum aan eigenschappen. De belangrijkste zijn:
‑ het opbouwend vermogen van botten en kraakbeen;
‑ ter bescherming tegen vrije radicalen in gewrichtssmeer en tussenwervelschijven;
‑ beschermt bij elasticiteitsverlies van de tussenwervelschijven;
‑ zorgt voor een goede conditie van de vaatwand.



groetjes Helen
Door Lizzy
#45204
Peet schreef: hai Lizzy,
enorm bedankt voor de uitgebreide info! Ik ga vanmiddag nog naar de natuurwinkel, eens kijken wat ze allemaal hebben ;D)....Ik neem dit hele verhaal dondag ook mee naar mijn DA, samen met het Bottendocument, dan weet ik zeker dat ik een goeie discussie met mijn DA zal hebben.
Ik help het je hopen! Dierenartsen die tegen vers zijn (ik heb er al vele ontmoet die geschrokken vragen "Maar hoe zit dat dan met salmonella?" enzo) zijn tegen vers en niet te overtuigen. Ik denk dat je dan in jouw achterhoofd moet onthouden dat:

a)Het hem/haar geld kost wanneer jij geen brokjes bij hem/haar koopt (financieel eigen belang) en

b)De meeste dierenartsen weinig/geen verstand hebben van voeding.

Ik zeg dit omdat ik hoop dat je je niet over laat halen om brokjes te blijven voeren.... je hebt die brokken echt niet nodig.

Als je trouwens kant-en-klaar versvlees gaat geven dan weet ik niet of het bottendocument handig is... Misschien dat verhalen ala "waarom vers?" handiger zijn?
Maar nu heb ik eigelijk nog 1 vraag: als ik het goed begrijp, gaat het bij die GLmossel om glucosamine en omega-3 en 6. Nou, dan kan ik Beau dus net zo goed Mariandl geven (is net zo iets als Primeval) met visolie of lijnzaad....en is er helemaal geen reden meer voor die brokken....toch? en die mossels, zelf ook niet meer.... ;D
Wacht ff hoor... Nee, volgens mij levert de Groenlipmossel alleen chondroïtinesulfaten.

Ik zou zelf een Glucosamine preparaat gaan geven waar ook chondroïtinesulfaten in zit. Volgens mij verkopen ze die bij de Etos. Daarnaast moet je dus ook nog omega 3 vetzuren in de vorm van vis of lijnzaadolie geven.

Ik heb geen idee of je Glucosamine + chondroïtinesulfaten en omega 3 vetzuren kunt vervangen door Mariandl of Primeval. Ik ken deze producten niet....
(Ik vraag me trouwens af van glucosamine te maken heeft met de afbraak van zenuwen hoor.... ??? glucosamine is voor de aanmaak van kraakbeen...maar dat terzijde...)
Ehhh, hoe kwamen we ook alweer bij Glucosamine....? Volgens mij doordat er in RC Mobility de groenlipmossel zit en de groenlipmossel vooral chondroïtinesulfaten en glucosamine zitten. Dit is dus 1 van de bestanddelen van die brokken. Als jij denkt dat het onzin is om hem dit te geven, dan hoef je dit natuurlijk helemaal niet te geven! Ik dacht alleen slim te zijn door jou aan te tonen dat alle producten in de RC brokken OOK los verkrijgbaar zijn en er dus geen reden hoeft te zijn om deze brokken te geven.

Oh, ik las trouwens op de website van Westerhuis (hom. dierenarts) dat er ook met vitamine B complex wordt gewerkt bij deze ziekte. Misschien moet je jouw dierenarts ook even vragen of het verstandig is om extra vitamine B complex capsules te geven. En, ik denk dat jouw homeopatisch DA (is dat dezelfde DA?) ook moet kijken naar specifieke middelen voor deze degeneratieve Myelopathie. Want volgens mij is SpondyVetsem misschien niet genoeg.....

Groetjes, Lizzy
Door Peet
#45206
Hahaha...ja, nu wordt het verwarrend!

Even recapituleren:

- Ik krijg die RC Mobility Support via mijn (homeop.) DA.
- Zij gaf dit omdat het de Deg. Myelopathie zou kunnen verlichten (neem ik aan!).
- Maar Deg. Myelopathie is een aandoening aan de zenuwen (vergelijkbaar met M.S.)
- En GL-mossel (het bestanddeel uit de dieetbrokken) is dus meer geschikt voor een reuma- of artrose patient...
- Wat Beau dus niet is....

Conclusies:
- met die brokken zit ik zowiezo al op de verkeerde weg
- Beau heeft die glucosamine waarschijnlijk niet nodig
- Dus die brokken ook niet
- Omega-3 en 6 zijn wel belangrijk
- Waarschijnlijk heeft Beau meer baat bij Hypericum (wat de aanmaak van zenuwcellen bevordert...ja...ben zelf ook hobby-speurder als het om veterinaire homeopathie gaat)....

Volgen jullie het nog? ;D
Ik ben overtuigd...morgen gaan die brokken de deur uit. En nee....ze zal mij niet ompraten (is trouwens een fijne DA hoor, maakt haar niet uit waar ik die brokken bestel).

Peet
Door Peet
#45208
En aan de Hondenliefhebster:
Dank voor je suggestie. Ik heb het al eens geprobeerd met acapunctuur (pfoe...je wilt niet weten wat ik al geprobeerd heb.... >:()...Beau vond het vreselijk en het hielp eerlijk gezegd niet veel.
Dat wil niet zeggen dat het niet werkt, maar de afbraak van zenuwcellen is gewoon een heel complex verhaal. Het is een combinatie van afweer-mechanisme probleem met waarschijnlijk ook iets in de erfelijkheid.....
Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik Beau moet helpen, zodat zijn lichaam zichzelf zo goed mogelijk kan helpen (dus met goede voeding, beweging, supplementen...beetje in lijn met de theorie van homeopatie...)
Peet
Door Lizzy
#45212
Even over DM.

Dit vond ik op deze site (misschien ken je de site al?): http://neuro.vetmed.ufl.edu/neuro/DM_Web/DMofGS.htm

Volgens mij is het wel een goede site. Er stond dit:

Diet might help in correcting this defect and allow the immune system in DM dogs to stabilize. The principles of dietary therapy are outlined here, including a "home-made" diet

En, de volgende supplementen worden aangeraden:

Supplements:

Vitamins: B-Complex
Antioxidants: Vitamin E and vitamin C

Omega-3 fatty acids

Gammalinolenic acid: Borage oil, evening primrose oil or black currant oil, are natural sources of gammalinolenic acid, a fatty acid which is hard to get in the diet.

Soybean Lecithin

Coenzyme Q

Ginkgo leaves

Green tea

Ginseng: (males only)

Grape seed extract

Hydergine (geen idee wat dit is)

Siberian Ginseng

Bromelain/Curcumin

Feverfew (geen idee wat dit is)

Er staat ook het e.e.a. over "Other supportive measures" waaronder acupunctuur. Mocht je een helpende hand nodig hebben om de boel te vertalen, laat het ons gerust weten.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#45214
Op de site staat ook dit:

Dietary Cartilage:

In many cases of degenerative joint disease with arthritis, recent studies have suggested that glycosaminoglycans and chondroitin sulfate may help reduce pain and inflammation from osteoarthritis, assisting in the healing process. While these products are available through health-food stores or a pharmaceutical medication through your veterinarian, you can give these to your dog directly by giving cooked cartilage. Sources of dietary cartilage would included cooked and "de-bone" chicken wings or using cooked spare ribs as the meat source in the diet. Why pay for cartilage products if it can be gotten for free in the dietary source. Some people taught the benefits of shark cartilage, but there are no scientific studies to support these claims. (It is also ecologically unsound to kill sharks to harvest their cartilage.) On the other hand, increase dietary cartilage can do no harm, particularly in the face of arthritis. In DM patients with arthritis, I recommend 1-2 grams of dietary cartilage with each meal. Another alternative is bovine gelatin (Knox gelatin or Knox Nutrajoint) which can be added to the food (1-2 packages per feeding). In some dogs, using glucosamine/chondroitin sulfate complex will be beneficial in controlling joint pain and stimulating healing; however, dietary cartilage has these compounds along with other important ingredients. Forms of glucosamine/chondroitin sulfate complex are available at health food store. (These are cheaper than products available from your veterinarian and may work as well) I recommend around 1200 mg of glucosamine and 1500 mg of chondroitin sulfate daily, if other forms of cartilage are not available.
Door Lizzy
#45219
OK, acupunctuur wordt dus niks lees ik. Mmm, misschien dat je aan Tannetje kunt vragen of acupunctuur creme of de pain-zap-pen iets is om hem zelf te behandelen op de juiste acupunctuurpunten!
Door Peet
#45220
Ah, da's ook een goeie! Vooral die bovine gelatin....want ik maar regelmatig soep van runderbotten voor hem....dus die krijgt hij al binnen!
:D
Peet (die nu eerst even alles gaat lezen.....)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door