Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2772
Oh Leen, ja, die is moeilijk...... je kunt inderdaad niet iedere klipklap een andere methode aanbevelen. Dat komt inderdaad niet zo geloofwaardig over.

Maar, ik blijf geloven dat er met de basis methode van Ian B. weinig mis kan gaan. Als jij deze als leidraad wilt nemen, dan moet je dat (denk ik) gewoon doen...

Ik denk namelijk dat het probleem wat jij nu beschrijft, precies hetzelfde probleem is dat Ian B. ook heeft!!! Hij kan het ook niet te ingewikkeld maken, anders volgt niemand hem meer. Hij kan ook niet ieder jaar een nieuw boek uitbrengen met zijn nieuwste ideeen. Ook hij heeft dus een boek geschreven met gemiddelden. En, gezien het feit dat hij zichzelf regelmatig tegen spreekt, zou je kunnen stellen dat ook hij het niet precies weet/zijn twijfels heeft OF dat er meerdere mogelijkheden mogelijk zijn. Maar, ga dat maar eens uitleggen aan iemand.... Da's NIET te doen!

Groetjes, Lizzy
Door leen
#2773
Maar, ik blijf geloven dat er met de basis methode van Ian B. weinig mis kan gaan. Als jij deze als leidraad wilt nemen, dan moet je dat (denk ik) gewoon doen...

Welke leidraadwil ik nemen oké beginnend met I.B. vond ik vrij logisch ........ maar als ik dan zijn nietszegend/ontwijkend antwoord aan jou lees dan denk ik verdomme vent je weet het zelf niet ............ maar hij maakt wel patties (dat bedoelde ik dus met commerce ) hij mag maken wat hij wil al draait hij er openlijk friet met mayonaise in als hij zelf maar vast in zijn schoenen staat over zijn theorieën maar dat blijkt dus niet ..............
Door sylvia
#2774
Ik bedoel daar mee dat ik het dus niet aan durf om te barfen en dus het samenstellen overlaat aan mensen die er hopelijk meer verstand van hebben dan ik,het is beter dan brokken en ze doen het hier al jaren perfekt op een "veilig versvoer"
Maar een goed verstaander heeft een halfwoord nodig dus heb het verstaan

Wat zal ik daar nou es op zeggen ...
Think!
Door Ink
#2775
Weet ik toch Sylvia  ;). Ik heb ook bijna een jaar gedacht dat een zakkie safe and sound was. Dat diegene toch echt wel meer verstand zou hebben op dat gebied dan ik. Totdat ik ging denken ... Waarom is dat safe and sound? Wat zit er precies in dan? Is het safer dan zelf wat onderdelen bij elkaar zoeken? Op een gegeven moment vond en vind ik van niet. Sam krijgt uitsluitend spullen die ik zelf ook kan eten. Van super en slager. Zo ben ik dus ook nog niet aan de karkassen en nekken van kip/kalkoen toe. Ik blijf dat toch een beetje als afval zien.
Maar voor de goede orde: dat betekent dus niet dat ik zakkies minder vind hoor! Ik vind het alleen zo grappig dat ik bij mezelf na een paar maanden begon te merken dat ik vragen ging stellen. En nooit bevredigende antwoorden kreeg. En zo is het gekomen. En of het goed is? Geen flauw idee. Maar als ik naar die ouwe rups kijk denk ik dat ie het wel leuk vindt allemaal.
Laatst gewijzigd door Ink op za 10 mei 2003, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#2776
zouden we ons misschien niet iets te druk maken,want gaat het zo slecht dan ??? over mijn eigen eten denk ik helemaal niet na,zou het zo nauw komen ??? kweet het natuurlijk ook niet ,maar hier gaat het al jaren perfekt op regulier kompleet voer,ik denk dat ik nu betere kwaliteit voer als wat ik voorheen deed.
trouwens grappig dat je dat zegt over die kippennekken mijn zwager vind ze heerlijk :-X die eet ze al van kind af en is ook heel gezond :D
maar daarom zei ik al als je volgens mij bij iedereen de goeie ideeen eruit haalt zit je denk ik aardig goed,en zo te lezen kunnen sommige van dit forum onderhand zelf een barfboek gaan schrijven.
Weet ik toch Sylvia  ;). Ik heb ook bijna een jaar gedacht dat een zakkie safe and sound was. Dat diegene toch echt wel meer verstand zou hebben op dat gebied dan ik. Totdat ik ging denken ... Waarom is dat safe and sound? Wat zit er precies in dan? Is het safer dan zelf wat onderdelen bij elkaar zoeken? Op een gegeven moment vond en vind ik van niet. Sam krijgt uitsluitend spullen die ik zelf ook kan eten. Van super en slager. Zo ben ik dus ook nog niet aan de karkassen en nekken van kip/kalkoen toe. Ik blijf dat toch een beetje als afval zien.
Maar voor de goede orde: dat betekent dus niet dat ik zakkies minder vind hoor! Ik vind het alleen zo grappig dat ik bij mezelf na een paar maanden begon te merken dat ik vragen ging stellen. En nooit bevredigende antwoorden kreeg. En zo is het gekomen. En of het goed is? Geen flauw idee. Maar als ik naar die ouwe rups kijk denk ik dat ie het wel leuk vindt allemaal.
Door Ink
#2777
Let op. Lizzy mag het er van mij uit knallen, maar dit is dus wat ik laatst per ongeluk gekocht heb. En dat dan even vergelijken met wat Sam krijgt. Ik zal je de details besparen, maar we gingen een paar dagen naar een hotel waar de kwaliteit van de keuken een dieptepunt is. Dus had ik in een vlaag van verstandsverbijstering voor noodgevallen meegenomen:
noedels (tarwemeel, tapiocazetmeel, plantaardige olie, zout), suiker, plantaardige olie, specerijen (sjalot, chilipeper, knoflook, kurkuma, witte peper, kaneel), zout, aroma's, plantaardig vet, kokosmelk, groenten (ui, prei), sojasaus, kippenaroma, smaakversterker (E621, E635), kippenvlees 0,1%, kippenvet 0,04%, kleurstof (E150a).

Dat verzin je toch niet? Dat spul heet Good Noodles met Kipsate-smaak. Zie jij kip? Ik had nog een andere waar zelfs helemaal geen kip overheen gevlogen was.
En soms denk ik dan dat ik gek ben ja ;D.
Ik zeg al een tijdje wat jij zegt: gaan we soms niet een beetje te ver voor die harige monsters?
Maar het is ook wel leuk hoor ;D.
Door sylvia
#2778
getver good noodles :-X dat good kunnen ze wel weglaten ;D goeie tip die zakjes met pasta die zijn goed te doen voor noodgevallen,maar ook daar niet de kwalificatie van echt heel lekker ,maar ja nood breekt wetten en ook wij vallen niet gelijk om ;) Misschien vinden ze voor ons ook nog wel eens een zak brokken voor onderweg uit :-X ;D Ik neem op reis altijd koelelementen mee erg he,voor de hondjes natuurlijk wij eten dan gewoon klef brood met zweterige kaas ;D
Let op. Lizzy mag het er van mij uit knallen, maar dit is dus wat ik laatst per ongeluk gekocht heb. En dat dan even vergelijken met wat Sam krijgt. Ik zal je de details besparen, maar we gingen een paar dagen naar een hotel waar de kwaliteit van de keuken een dieptepunt is. Dus had ik in een vlaag van verstandsverbijstering voor noodgevallen meegenomen:
noedels (tarwemeel, tapiocazetmeel, plantaardige olie, zout), suiker, plantaardige olie, specerijen (sjalot, chilipeper, knoflook, kurkuma, witte peper, kaneel), zout, aroma's, plantaardig vet, kokosmelk, groenten (ui, prei), sojasaus, kippenaroma, smaakversterker (E621, E635), kippenvlees 0,1%, kippenvet 0,04%, kleurstof (E150a).

Dat verzin je toch niet? Dat spul heet Good Noodles met Kipsate-smaak. Zie jij kip? Ik had nog een andere waar zelfs helemaal geen kip overheen gevlogen was.
En soms denk ik dan dat ik gek ben ja  ;D.
Ik zeg al een tijdje wat jij zegt: gaan we soms niet een beetje te ver voor die harige monsters?
Maar het is ook wel leuk hoor  ;D.
Door 202spots
#2779
trouwens grappig dat je dat zegt over die kippennekken mijn zwager vind ze heerlijk  :-X die eet ze al van kind af en is ook heel gezond  :D
RAUW??????????????????????
Door sylvia
#2780
nee niet rauw maar vindje ze gesudderd dan zo smakelijk lijken :-X :-X :-X vond het altijd al een beetje een vreemde snoeshaan ;D


RAUW??????????????????????
Door sylvia
#2781
nou dames heb even jullie werk op de maillist gelezen,en jullie zijn heel druk bezig geweest gisteren avond :o

Ik was ook heel verbaasd dat over dat varkensvlees te lezen ???

Mijn vermoeden wordt hierdoor wel bevestigd,dat jullie misschien ook eens een boek moeten gaan schrijven.
Vindt het ook wel een beetje teleurstellend dat een zogenaamd expert in rauwe hondenvoeding de risico's van varkensvlees niet erkend,hij zou toch ook moeten weten dat zijn voedingsvisie over de hele wereld gelezen wordt en dus plaatsen bereikt waar aujezki wel degelijk voorkomt in varkens,en het risico van het voeren van varkens vlees derhalve een erg groot risico is.Heb ik er nog één ter overdenking men neme een wolf of wilde hondachtige die in een gebied leeft met wilde zwijnen ,hoeveel zwijn eet dan die wolf of hondachtige.........volgens mij geen 1 want dat zwijn is in die mate gevaarlijk dat de wilde hond of wolf het waarschijnlijk aflegt tegen over een wild zwijn. Heb verschillende docu's gezien in het verleden waar een echt hongerig roedeltje wolven een zwijn te lijf wilde gaan en uiteindelijk met de staart tussen de poten afdropen.Dus in hoeverre zou een zwijn of varken in het natuurlijk voedings pakket zitten ??? Varken is ook zonder aujezki al een heftig soort vlees,heel veel mensen krijgen er al uitslag van dus ook al zou een varkenslapje bewezen aujezki vrij zijn lijkt het mij geen geschikt hondenvoer.
Dat aujezki hier nog wel degelijk als groot risico wordt gezien word denk ik ook wel bevestigd door de slachthuis regels ,in nederlandse slacht huizen (volgens mij in alle europese) is het ten strengste verboden runderen en varkens te slachten (beide in het zelfde slacht huis,voor iemand in een deuk ligt dat je in een slachthuis niet mag slachten ;D)Zelfs de slachtmaterialen zijn voor runderen in een andere kleur dan voor varkens zodat er nooit slachtmateriaal gebruikt bij varkens in een runderslachterij terecht kunnen komen.Doen ze volgens mij ook niet voor niks.
Door Lizzy
#2782
Hoi Sylvia, ik probeerde niet te suggereren dat versvleesvoeding producenten geen verstand hebben van hondenvoeding. Het tegendeel is natuurlijk waar (laten we eerlijk zijn, de meeste honden doen het ook GEWELDIG op een versvleesvoeding). Maar, qua verhoudingen, hoeveel bot, hoeveel fosfor, hoeveel vitamine A en D houden zij zich ook aan algemene richtlijnen. En, aangezien de richtlijnen net zo makkelijk weer door allerlei mensen tegen worden gesproken, is hun recept ook niet het enige juiste. Ook zij worstelen met dezelfde vragen als wij. Wel of geen graan? 60 of 10% bot? Wel of geen groente? Wel of geen extra toevoeging van x of y of z.

Dus, ik denk dat het zelf samenstellen wel degelijk net zo veilig is (als je het goed doet en als je je aan wat richtlijnen houdt, ook al verschillen deze - de waarheid zal ergens in het midden liggen). En, daarbij komt inderdaad dat ik EXACT weet wat mijn honden eten. Ik weet ook waar het vandaan komt. Ik koop biologische granen en biologische groente, puur omdat ik dat fijn vind en er in geloof. Met andere woorden: ik begrijp wat jij bedoeld met "veilig versvlees", maar het is natuurlijk zeer wel mogelijk om "veilig te barfen". Het is een keuze die iedereen zelf moet maken/afwegen. Ik zal nooit iemand proberen over te halen te gaan barfen. Waarom zou ik? Je hoort mij niet zeggen dat het BETER is. Maar, het heeft wel voordelen. En ook nadelen. Net zo als versvlees.... Het is een kwestie van persoonlijke keuze maken en ik weet 1 ding 100% zeker: verse, rauwe voeding steekt met kop en schouders uit boven brokken!

Maar goed, dan even over varkensvlees. Ja, het irriteert mij ook. Natuurlijk heeft iedereen de vrijheid om wel of geen rauw varkensvlees aan zijn hond te geven. Maar, een waarschuwing zou gewoon op z'n plaats zijn. Als mensen dan toch besluiten om rauw varkensvlees te geven, dan is dat hun eigen beslissing en die hebben ze kunnen nemen omdat ze een risico-calculatie hebben gemaakt. Mensen proberen dom te houden en dus niet te waarschuwen is gewoon niet fair. Als je niet weet welke risico's bepaalde zaken inhouden, dan kan iemand nooit een fatsoenlijke afweging maken. Slechte zaak ja....
Zo ontstaan er overigens ook ruzies. Als iedereen gewoon zou zeggen "Het wel of niet voeren van varkensvlees is een persoonlijke beslissing. Aujeszky komt helaas nog steeds voor op deze wereld. De kans dat je hond besmet raakt is niet groot, maar wel aanwezig. De ziekte is altijd dodelijk", dan zijn we er toch? Dan hoef je toch nergens ruzie over te maken? Het niet voorlichten van mensen of het suggereren dat dierenartsen hun "butt" willen coveren, slaat gewoon helemaal nergens op. Ik moet eerlijk zeggen dat deze opmerking me in het verkeerde keelgat is geschoten... En ja, het word tijd voor een boek ;D. En, als ik ooit een boek schrijf, dan komt er in te staan dat ik rauw varkensvlees niet aanbeveel. Willen mensen het dan toch voeren: be my guest. Het is jouw hond.

Even voor Leen, ja, helaas Leen, ik denk dat ook deze theorie niet "DE ENIGE WAARHEID" is. En, omdat meneer IB de gemiddelden/richtlijnen heeft moeten schrijven (anders kun je geen boek schrijven), kom je tot dit soort discussies en vaagheden. Ik denk dat we hem dat niet helemaal kwalijk kunnen nemen.... Ik vind het, aan de andere kant, wel goed dat hij niet totaal vasthoud aan hetgeen hij ooit zelf geschreven heeft. Dat hij terug durft te komen op bepaalde zaken. Aan de andere kant schept dat veel verwarring en is dat lastig voor ons. Maar, we leren daar wel 1 belangrijke les mee: Ook Ian B. is geen Godheid en geen Goeroe. Je MOET dus wel zelf na blijven denken en blijven lezen...

Groetjes, Lizzy
Door Sylvie
#2783
En ja, het word tijd voor een boek ;D. ...

Groetjes, Lizzy
Tijd voor wat voor boek precies? Een nederlands boek over rauwe voeding, bedoel je?

Verder complimenten voor je uitgebreide bericht, ik ben het volledig met je eens; vertel mensen wat voor risico's er zijn, hoe groot die risico's zijn, wat de gevolgen kunnen zijn en laat dan mensen zelf beslissen of ze dat risico willen nemen (onder het voorbehoud natuurlijk dat je niet andere mensen of honden met je gedrag schaadt).
Door sylvia
#2784
hoi Lizzy,ik bedoel ook met lekker veilig dat ik het voor mij lekker veilig vind omdat ik anders constant bang zou zijn dat het niet klopt wat ik geef,door mijn jaren ervaring met een kompleet versvoer wat dus perfect gaat vind ik dat dus lekker veilig.weet wel vroeger thuis dat we een regiment potjes en flesjes hadden voor in het zelf bereide voer en dat die zich constant uitbreide dingen die altijd goed waren kwamen te vervallen en weer vervangen door andere dingen pfffffff moe werd ik daar toen al van,even de hondjes eten geven als moeders weg is is dan een waar alchemisten hoogstandje ;D ;D ;D
maar mijn honden en ik voelen ons heel gelukkig met een kant en klaar versmenu en sinds kort een semi barf botten dagje ;D ;D ;D
Door Lizzy
#2785
Hoi Sylvia, ja, een Nederlands boek over rauwe voeding ja! Daar wordt het toch tijd voor, vind je niet? Een vertaling van GYDAB zou al heeeeeel fijn zijn, maar daar zitten we nu al 4 jaar op te wachten...

Enne, ik begrijp het hoor, dat je versvlees veilig vindt. Dat is het ook wel. Persoonlijk vind ik: Beter goed ge-versvleest als slecht gebarft (ehhh, nieuwe uitdrukking! Ter plekke uit mijn duim gezogen). En zo te horen mogen jouw hondjes ook helemaaaaaaaaaaaaal NIET mopperen!

Groetjes, Lizzy
Door Sylvie
#2786
,even de hondjes eten geven als moeders weg is is dan een waar alchemisten hoogstandje  ;D  ;D  ;D
maar mijn honden en ik voelen ons heel gelukkig met een kant en klaar versmenu en sinds kort een semi barf botten dagje  ;D  ;D  ;D
Niet te druk maken, hoor Sylvia. Als je kijkt wat er in de gemiddelde brok zit, dan geef je zelf al snel meer variatie als je rauw voert.

Als ik voor mezelf spreek; ik heb het idee dat, omdat het rauw voeren nu heel erg in de belangstelling komt te staan, dat je nu een goeie basis moet maken voor al die mensen (honden) die na ons komen en dat we (de rauw voer mensen) daarom soms heel erg aan het neuzelen moeten over allerlei supplementen en verhoudingen in botten en weet ik wat (los van dat het voor een aantal mensen een heel interessante hobby is). 'We' moeten goed tegengas kunnen geven aan de brokkenfabrikanten, die je toch doodsbang proberen te maken dat je met zelf klaargemaakt voer in feite je eigen hond loopt te vermoorden.
En kijk eens naar hoe het bij ons, mensen, gaat. Daar is het in feite niet veel anders. Toen een van mijn kinderen nog een baby was, kreeg ik in een jaar tijd iets van 2 verschillende onderzoeken te horen; geef nooit sinaasappel samen met banaan, want dat breekt de vitamine C af, vervolgens toonde een nieuw onderzoek aan dat dat weer onzin was.
Mensen lopen graag te mekkeren en te theoretiseren, maar ondertussen ziet het er naar uit dat mijn zoons (16, 10 en 7) nog niet op sterven liggen en zo zal dat vast bij onze honden ook zijn.
Kortom, tuurlijk zal er altijd weer gezocht worden naar en gesleuteld worden aan de optimale combinatie van voedingsstoffen, maar je hoeft er ook niet van in de stress te zitten. Je doet je best, de meeste honden zien er beter uit op rauw en voelen zich ook beter en dan valt je, denk ik, weinig te verwijten als over 10 jaar blijkt dat je toch teveel van x of te weinig van y hebt gegeven. Wat dacht je; dat die brokkenfabrikanten ook niet voortdurend lopen te sleutelen, tot voor een paar jaar hadden die ook nog niet het belang gezien van omega vetzuren, bijvoorbeeld...
Dus kop op, meid, je doet het prima en vertrouw jezelf wat meer :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door