Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
#2742
ik kijk daar ook niet naar hoor ik voer wanneer het mij uitkomt,als je dat moet doen om je rang te bevestigen ben je al verkeerd bezig denk ik. Zou misschien wel werken als ze aan tafel mee mogen eten en je tesamen met de hond uit één pot eet ;D


Wij doen het hier net zo!
De honden eten eerst en dan wij.
Ik heb dat altijd 'lichtelijke'   :-/   onzin gevonden om eerst zelf te eten en dan de honden.
Ik heb het eigenlijk nooit anders gedaan.
Gewoon omdat ik dat makkelijker vind.
Ook nooit geen problemen gehad daarmee.
Groetjes.
Door Mari-anne
#2743
Zou misschien wel werken als ze aan tafel mee mogen eten en je tesamen met de hond uit één pot eet  ;D

Zolang ik maar niet uit hun pot mee hoef te eten.. ;D ;D
Door sylvia
#2744
nou in frankrijk eten ze ook pens,zit in blikjes tribs au tomaat (maar dan tomaat op z'n frans ;D)




Zolang ik maar niet uit hun pot mee hoef te eten.. ;D ;D
Door Mari-anne
#2745
nou in frankrijk eten ze ook pens,zit in blikjes tribs au tomaat (maar dan tomaat op z'n frans  ;D)
In frankrijk eten ze ook pens....... :-X :-X :-X :-X
Am me nooit niet...... ;D
Door sylvia
#2746
hoe denk je dat ik die geen woord frans spreekt weet dat het in een blikje zit en tribs heet :-X :-X :-X :-X


In frankrijk eten ze ook pens....... :-X :-X :-X :-X
Am me nooit niet...... ;D
Door Mari-anne
#2747
j
hoe denk je dat ik die geen woord frans spreekt weet dat het in een blikje zit en tribs heet :-X :-X :-X :-X

Ik was er al bang voor ...........sorry hoor
maar ik moest wel verschrikkelijk lachen. :D :D :D :D
Daarom zal ik daar nooit iets eten tot ik zeker weet wat ik eet.......wat zal je hard gerend hebben richting toilet.
Door sylvia
#2748
naar het toilet ??? nee hoor direkt uitgespuugd :-X
ik vond die stukjes vlees er al vaag bekend uitzien :-/
pas toen ik het proefde wist ik van waar het er bekend uitzag dacht aan van alles maar niet aan de hondenbakjes :P rare lui die fransen wie doet er nou tomatensaus bij het hondenvoer ??? ;)
j

Ik was er al bang voor ...........sorry hoor
maar ik moest wel verschrikkelijk lachen.  :D  :D  :D  :D
Daarom zal ik daar nooit iets eten tot ik zeker weet wat ik eet.......wat zal je hard gerend hebben richting toilet.
Door Lizzy
#2749
Hoi Hylke, ik kan er niks aan doen, maar ik vind het een briljante vraag! En dat meen ik serieus! Ik heb er zo nooit over nagedacht, maar, dit is een hele interessante vraag! (En Monique weet dat ik daar GEK op ben :D).

Volgens mij eten wolven ook wel gezamelijk een grote prooi. Je kunt mij niet wijsmaken dat zij allemaal 60% RMB's binnen krijgen! (en dat de ene wolf tegen de ander zegt "Zeg, geef mij nou nog eens een beetje orgaanvlees want ik moet 15% orgaanvlees eten per week ;D).

Helaas weet ik het antwoord niet... Helaas blijft het gissen waar de percentages op gebaseerd zijn....

Maar, ik heb gisteren een vraag daarover gesteld op BARFWORLD aan Dr Billinghurst! Wie weet krijg ik daarop nog wel een antwoord! En, wanneer ik deze krijg, laat ik het jullie natuurlijk onmiddellijk weten!

Groetjes, Lizzy
Door Janet
#2750
naar het toilet  ??? nee hoor direkt uitgespuugd  :-X
ik vond die stukjes vlees er al vaag bekend uitzien  :-/
pas toen ik het proefde wist ik van waar het er bekend uitzag dacht aan van alles maar niet aan de hondenbakjes  :P rare lui die fransen wie doet er nou tomatensaus bij het hondenvoer  ???  ;)
Waarschijnlijk vinden die fransen ons maar maf: om dat 'kostbare' pens aan de honden te geven :).
Door yalla
#2751


Wij doen het hier net zo!
De honden eten eerst en dan wij.
Ik heb dat altijd 'lichtelijke'   :-/   onzin gevonden om eerst zelf te eten en dan de honden.
Ik heb het eigenlijk nooit anders gedaan.
Gewoon omdat ik dat makkelijker vind.
Ook nooit geen problemen gehad daarmee.
Groetjes.
Hoi,

Nou het is niet helemaal onzin hoor. Zoals ik ook al eerder schreef, zijn de meeste van onze honden niet zo ontzettend rangordegevoelig, maar.... er wel degelijk honden bij wie dat een 'must' is om zo de rangorde goed te bewaken. Zo kan je de ene hond wel op de bank laten en bij je in bed laten slapen, maar de andere - die je dat één keer toestaat - neemt meteen de leiding over.
Dus kijk naar de relatie die je zelf met je hond hebt en trek je conclusies.....
Door Mari-anne
#2752

Hoi,

Nou het is niet helemaal onzin hoor. Zoals ik ook al eerder schreef, zijn de meeste van onze honden niet zo ontzettend rangordegevoelig, maar.... er wel degelijk honden bij wie dat een 'must' is om zo de rangorde goed te bewaken. Zo kan je de ene hond wel op de bank laten en bij je in bed laten slapen, maar de andere - die je dat één keer toestaat - neemt meteen de leiding over.
Dus kijk naar de relatie die je zelf met je hond hebt en trek je conclusies.....
Had ik al gedaan hoor monique. ;)
Ik bedoelde alleen maar de honden die wij zelf hebben gehad en nu er zijn.
Daarom schreef ik ook 'lichtelijk'. :D
Groetjes marianne
Door Anna
#2753
Hallo!

Ik heb wat zitten lezen op het internet over de voeding van wolven. Deze blijkt enorm te verschillen, afhankelijk van de wolvensoort (subspecies).
De meeste wolven houden er een vrijwel uitsluitend carnivore levenswijze op na: zowel kleine als grote dieren, met een voorkeur voor jonge, zwakke en zieke dieren!
Maar er bestaan ook wolven van wie de voeding voor de helft uit fruit (vooral bessen) bestaat!
Andere wolven zijn blijkbaar voornamelijk afval- en aaseters.
Dus... ik denk dat we de voeding van onze honden hier toch niet echt op kunnen baseren.
De ideale hondenvoeding (barf?) wordt alvast niet gegeten door de meerderheid van de wolven...

Ik las ook dat onze honden waarschijnlijk niet van 1 wolvensoort afstammen, maar van verschillende:
http://www.naturalworlds.org/wolf/histo ... fossil.htm

Als we onze honden willen voeren wat hun voorouders aten, zouden we dus moeten uitzoeken wie de "precieze" voorouders van onze honden zijn...
Want als onze honden verschillende voorouders (wolven) met verschillende (ideale?) eetgewoonten hebben, moeten we waarschijnlijk iets meer weten dan dat ze afstammen van DE wolf, of niet?
Even concreter: de (meer dan) vermoedelijke VERRE voorouders van mijn hond zijn de canis lupus pallipes en/of de canis lupus arabs, helemaal niet zo'n supervleeseters, maar meer verzamelaars van alles wat ze maar kunnen vinden...
Dit zijn dus wel ongelooflijk verre voorouders, en ik weet niet of ik er rekening mee moet houden...
Het is waarschijnlijk toch anders voor honden die nog wolvenbloed in zich hebben, zoals de Alaskan Malamute of andere honden die wolven als zeer recente voorouders hebben, bv. nog geen halve eeuw geleden.
Maar mijn hond heeft dus al eeuwen niets meer met wolven te maken!

Ja, ik weet het: gebit, spijsverteringsstelsel enzo zijn quasi identiek... Maar met dat gebit en spijsverteringsstelsel hebben honderden voorouders van mijn hond dus wel nooit zo'n bergen vlees gegeten als mijn hond: de hondenvoorouders zeker niet en de wolvenvoorouders dus waarschijnlijk zelfs ook niet!! Sorry, klinkt misschien ingewikkeld...

Maar als we de voeding van onze hond willen afstemmen op die van zijn voorouders, is de vraag op de voeding van welke voorouders? Hoe ver gaan we terug in de tijd?? De eetgewoonten van wolven zijn ook door de eeuwen heen veranderd, onder meer afhankelijk van veranderde leefomstandigheden.
Verder lijkt het me meer dan logisch om onze honden geen zieke beestjes of zo te gaan voeren...

Dus hoe zit dit dan?

Voor wie meer wil lezen...

over de voeding van verschillende wolven:
http://www.canids.org/SPPACCTS/greywolf.htm#Diet

over een indeling van wolven:
http://www.il-st-acad-sci.org/mammals/dog001.html

over een aantal wolvensoorten:
http://www.kerwoodwolf.com/SUBSPECIES.htm

Dit zijn maar enkele van de vele sites die over dit onderwerp bestaan. Heb de adresjes tijdens het surfen niet bijgehouden, maar ik zou zeggen: gewoon ff zelf surfen, dan vind je heel wat!! Enkel als jullie dit interessant vinden, natuurlijk...

Groetjes,

Anna.
Door hylke
#2754
Wauw geweldig anna, je geeft de discussie weer een slinger, ik ga de artikelen eens op mijn gemak lezen.
Groetjes Hylke
Door sylvia
#2755
Ik zelf zou eerder willen stellen dat we eigenlijk niet zo heel ver terug gaan ik spreek natuurlijk voor mijzelf maar mijn beweegredenen om versvlees te voeren is niet om een wolvenmaaltijd te immiteren maar om een carnivoor te laten eten waar zijn maag darmstelsel op is ingesteld
vlees.laten we eerlijk zijn in astronautenvoer zit alles wat een mens nodig heeft maar zouden we het daar goed op doen als we het ons hele leven moesten eten..... volgens mij gaan we dan ook tegen problemen aanlopen,ondanks dat alles erin zit,is ons maagdarmstelsel hier denk ik ook niet echt van gediend en mee gediend.

Hallo!

Ik heb wat zitten lezen op het internet over de voeding van wolven.  Deze blijkt enorm te verschillen, afhankelijk van de wolvensoort (subspecies).
De meeste wolven houden er een vrijwel uitsluitend carnivore levenswijze op na: zowel kleine als grote dieren, met een voorkeur voor jonge, zwakke en zieke dieren!
Maar er bestaan ook wolven van wie de voeding voor de helft uit fruit (vooral bessen) bestaat!
Andere wolven zijn blijkbaar voornamelijk afval- en aaseters.
Dus... ik denk dat we de voeding van onze honden hier toch niet echt op kunnen baseren.
De ideale hondenvoeding (barf?) wordt alvast niet gegeten door de meerderheid van de wolven...

Ik las ook dat onze honden waarschijnlijk niet van 1 wolvensoort afstammen, maar van verschillende:
http://www.naturalworlds.org/wolf/histo ... fossil.htm

Als we onze honden willen voeren wat hun voorouders aten, zouden we dus moeten uitzoeken wie de "precieze" voorouders van onze honden zijn...
Want als onze honden verschillende voorouders (wolven) met verschillende (ideale?) eetgewoonten hebben, moeten we waarschijnlijk iets meer weten dan dat ze afstammen van DE wolf, of niet?
Even concreter: de (meer dan) vermoedelijke VERRE voorouders van mijn hond zijn de canis lupus pallipes en/of de canis lupus arabs, helemaal niet zo'n supervleeseters, maar meer verzamelaars van alles wat ze maar kunnen vinden...
Dit zijn dus wel ongelooflijk verre voorouders, en ik weet niet of ik er rekening mee moet houden...
Het is waarschijnlijk toch anders voor honden die nog wolvenbloed in zich hebben, zoals de Alaskan Malamute of andere honden die wolven als zeer recente voorouders hebben, bv. nog geen halve eeuw geleden.
Maar mijn hond heeft dus al eeuwen niets meer met wolven te maken!

Ja, ik weet het: gebit, spijsverteringsstelsel enzo zijn quasi identiek...  Maar met dat gebit en spijsverteringsstelsel hebben honderden voorouders van mijn hond dus wel nooit zo'n bergen vlees gegeten als mijn hond: de hondenvoorouders zeker niet en de wolvenvoorouders dus waarschijnlijk zelfs ook niet!!  Sorry, klinkt misschien ingewikkeld...

Maar als we de voeding van onze hond willen afstemmen op die van zijn voorouders, is de vraag op de voeding van welke voorouders?  Hoe ver gaan we terug in de tijd??  De eetgewoonten van wolven zijn ook door de eeuwen heen veranderd, onder meer afhankelijk van veranderde leefomstandigheden.
Verder lijkt het me meer dan logisch om onze honden geen zieke beestjes of zo te gaan voeren...

Dus hoe zit dit dan?

Voor wie meer wil lezen...

over de voeding van verschillende wolven:
http://www.canids.org/SPPACCTS/greywolf.htm#Diet

over een indeling van wolven:
http://www.il-st-acad-sci.org/mammals/dog001.html

over een aantal wolvensoorten:
http://www.kerwoodwolf.com/SUBSPECIES.htm

Dit zijn maar enkele van de vele sites die over dit onderwerp bestaan.  Heb de adresjes tijdens het surfen niet bijgehouden, maar ik zou zeggen: gewoon ff zelf surfen, dan vind je heel wat!!  Enkel als jullie dit interessant vinden, natuurlijk...

Groetjes,

Anna.
Door Lizzy
#2756
Hier een vertaling van het antwoord van Dr Ian Billinghurst op mijn vraag waarom de voeding van de hond zou moeten bestaan uit 60% RMB's (waarvan 50% bot en 50% vlees) terwijl wolven die bijv. een konijn eten, maar 10% bot binnen krijgen:

"Het antwoord op deze vraag begint bij het feit dat een hond geen wolf is. Een hond is een geevalueerde wolf. Wolven zijn meer Carnivoor dan een hond. Honden, in hun evolutie, zijn meer alleseter geworden en meer "afval-eters". Afval eters (honden) eten meer botten dan wolven (carnivoren). Maar, er is meer. Een volwassen hond heeft in zijn dieet veel minder botten nodig dan een pup. Voor volwassen honden zou de hoeveelheid botten die voorgesteld zijn door jouw experts (wolven experts en dierenartsen) prima zijn (dus, 10%). Als we pups zo weinig botten zouden voeren, dan zouden we beslist bot problemen in de pup zien die gerelateerd zijn aan calcium tekorten".

Ian Billinghurst op BARFWORLD.

Met andere woorden: waar die 60% vandaan komt in de boeken van Ian B., is mij nu niet helemaal duidelijk, maar blijkbaar zijn de behoeftes aan botten/calcium voor de volwassen hond aanmerkelijk lager dan de voorgeschreven 60% RMB's. Uit dit antwoord maak ik persoonlijk wel op dat het voeren van 60% RMB's misschien niet noodzakelijk is, maar dat het ook geen kwaad kan. Wat vinden jullie?

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door