Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hylke
#2727
Hoi hoi,
Misschien een hele domme vraag (of een leuk onderwerp voor een pittige discussie) maar hoe zit het met het volgende?
In een wolvenroedel is het gebruikelijk dat de hoogste in rangorde als eerste eten. Hoe lager de rangorde hoe later je aan de beurt bent. Zouden de ranghogeren dan niet automatisch veel minder bot eten en bijvoorbeeld meer vlees en orgaan dan de lagere in de roedel?
Ben heel benieuwd.
Groetjes Hylke
Door yalla
#2728
Dat zou kunnen Hylke, ware het niet dat veel van onze honden helemaal niet zo zitten met rangorde. Sommigen vinden dat belangrijk, maar de meesten helemaal niet. Bij ons eten beide honden uit elkaars bakken, maar de ene is wel degelijk hoger in rang dan de andere. Ook eten ze altijd voordat wij eten, en ik heb daar nog nooit problemen van ondervonden.
Door Janet
#2729
Eten wilde honden/wolven niet naar behoefte? De ene keer wat meer, de andere keer wat minder bot? Maar wel van alles 't lekkerste ;D...
Door hylke
#2730
Het gaat me ook niet om de rangorde maar om de percentages van wat een wolf dus binnenkrijgt. Wij houden ons keurig aan een schema, dat misschien in de natuur alleen geldt voor de allerhoogste. Met andere woorden hoe belangrijk is de verhouding bot\ vlees als in de natuur sommige automatsch meer vlees of bot binnen krijgen dan anderen. Dit naar aanleiding van Lizzy's gepuzzel met de verhouding bot\vlees Die verhouding is dus misschien niet zo belangrijk als dat sommige denken?
Oei, ik hoop dat ik niet heel erg domme dingen zeg nu maar dit is gewoon een hersenspinsel en als er inderdaad niets van klopt, please don't shoot! Ik kom pas net kijken ;D
groetjes Hylke
Door yalla
#2731
Kijk Yalla zo mag ik het graag horen. De meeste gedragstherapeuten zeggen altijd dat de hond als laatste moet eten, jij gelukkig niet. Ikzelf denk ook dat het onzin is. Je bent wederom in mijn achting gestegen maar je stond al best hoog hoor ;) ;D

Groeten Ordell
:-*
Door yalla
#2732
Het gaat me ook niet om de rangorde maar om de percentages van wat een wolf dus binnenkrijgt. Wij houden ons  keurig aan een schema, dat misschien in de natuur alleen geldt voor de allerhoogste. Met andere woorden hoe belangrijk is de verhouding bot\ vlees als in de natuur sommige automatsch meer vlees of bot binnen krijgen dan anderen. Dit naar aanleiding van Lizzy's gepuzzel met de verhouding bot\vlees Die verhouding is dus misschien niet zo belangrijk als dat sommige denken?
Oei, ik hoop dat ik niet heel erg domme dingen zeg nu maar dit is gewoon een hersenspinsel en als er inderdaad niets van klopt, please don't shoot! Ik kom pas net kijken ;D
groetjes Hylke
Hoi Hylke,
Ik vind het helemaal geen stomme vraag, maar juist een hele goeie vraag. Dit geeft aan dat je er over na denkt en dat wordt zeer zeker door iedereen hier gewaardeerd. Zeker door Lizzy ;)
Overigens kan ik geen antwoord geven op je vraag, helaas. Ook ik kom pas kijken en mijn honden krijgen slechts eens per week een recreatiebot.
Door Anna
#2733
De ranghoogste is natuurlijk wel meestal de sterkste en gezondste wolf van zo'n roedel. Dus lijkt het me logisch dat wie de voeding van zijn hond wil "afstemmen" op die van de wolf, zich het best kan baseren op wat de alfadog eet en niet op wat overblijft voor de underdog! :) Maar misschien zie ik dat verkeerd... :-/

Groetjes,

Anna.
Door yalla
#2734
Ik denk dat je het juist ziet, maar de vraag is: "Wat is dat dan het beste?"
Door hylke
#2735
precies, want ik denk persoonlijk dat als ik als eerste mocht eten ik echt het vlees zou kiezen en niet de botten. Dat zou ik meer zien als "left overs".
En ik zou persoonlijk ook wel uitgaan van wat een alfa zou eten alleen kan ik me niet voorstellen dat dat dan automatisch betekent dat de lagere in rangorde ook "slechter" te eten zouden krijgen? Barf is denk ik afgestemd op het gemiddelde. Dus gaat niet exact uit van wat de alfa eet maar ook van wat de underdog eet....dus niet alleen vlees maar ook bot. Blijft de vraag....stel dat de alfa's voornamelijk de voorkeur geven aan het malse vlees betekent dat dan dat dat ook beter is voor onze huishond en dat we dus eigenlijk niet zoveel bot hoeven te geven? Als ik een alfa voorstel die net aan een prooi begint dan zie ik zo voor me dat hij als eerste op de buikpartij tekeer gaat (zie ik ook altijd tussen mijn vingers door bij de documentaires) en daar vind je voornamelijk vlees en organen. Moeilijk hoor.........
groetjes Hylke
Door hylke
#2736
en vaak eten ze daarna de nekpartij en het achterste gedeelte van de romp toch? Dan zie je van die leeggegeten sceletten met de poten en alles nog intact.
Groetjes Hylke
Door diana
#2737
huh,
eigenlijk nog helemaal niet zo stom bedacht.
hebben mijn honden iedere dag een makkie.
maar mijn teef is wel de baas.
met verse botten is zelfs het sullige in mijn reu verdwenen.
Door sylvia
#2738
maar zo'n wolf vangt ook wel eens een haas,konijn of gevogelte en die gaan helemaal op,en volgens mij vangen ze die vaker dan grote prooidieren.Misschien dat ze daar al voldoende calcium uithalen dat ze niet op die moeilijkere botten van een groot prooidier zitten te wachten.
precies, want ik denk persoonlijk dat als ik als eerste mocht eten ik echt het vlees zou kiezen en niet de botten. Dat zou ik meer zien als "left overs".
En ik zou persoonlijk ook wel uitgaan van wat een alfa zou eten alleen kan ik me niet voorstellen dat dat dan automatisch betekent dat de lagere in rangorde ook "slechter" te eten zouden krijgen? Barf is denk ik afgestemd op het gemiddelde. Dus gaat niet exact uit van wat de alfa eet maar ook van wat de underdog eet....dus niet alleen vlees maar ook bot. Blijft de vraag....stel dat de alfa's voornamelijk de voorkeur geven aan het malse vlees betekent dat dan dat dat ook beter is voor onze huishond en dat we dus eigenlijk niet zoveel bot hoeven te geven? Als ik een alfa voorstel die net aan een prooi begint dan zie ik zo voor me dat hij als eerste op de buikpartij tekeer gaat (zie ik ook altijd tussen mijn vingers door bij de documentaires) en daar vind je voornamelijk vlees en organen. Moeilijk hoor.........
groetjes Hylke
Door hylke
#2739
ja dat zit ik inderdaad net met mijn vriend te bespreken. Ik ging er eigenlijk vanuit dat wolfen, omdat ze in groepsverband jagen, ook de grote prooidieren vingen maar inderdaad natuurlijk ook gewoon konijnen en gevogelte. Weet iemand hoe die verhouding is? Vaker groot dan klein?
Hylke
Door sylvia
#2740
meestal vangen ze klein volgens de docu's dan omdat het minder energie kost om ze te vangen,en grote prooidieren laten zich minder makkelijk vangen en zijn risicovoller.
ja dat zit ik inderdaad net met mijn vriend te bespreken. Ik ging er eigenlijk vanuit dat wolfen, omdat ze in groepsverband jagen, ook de grote prooidieren vingen maar inderdaad natuurlijk ook gewoon konijnen en gevogelte. Weet iemand hoe die verhouding is? Vaker groot dan klein?
Hylke
Door Mari-anne
#2741
Ook eten ze altijd voordat wij eten, en ik heb daar nog nooit problemen van ondervonden.

Wij doen het hier net zo!
De honden eten eerst en dan wij.
Ik heb dat altijd 'lichtelijke' :-/ onzin gevonden om eerst zelf te eten en dan de honden.
Ik heb het eigenlijk nooit anders gedaan.
Gewoon omdat ik dat makkelijker vind.
Ook nooit geen problemen gehad daarmee.
Groetjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door