Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#476581
Wat mij vooral opvalt (sinds ik uitsluitend kvv voer en heel wat maaltijden zelf samensel) dat is vooral: er ligt haast geen haar meer !!!
Eerder had ik een tervuerense herder o.a.
Nu heb ik een langharige duitse herder en ik vond altijd dat hij glansde, al is nu zijn vacht beduidend zachter.
En vroeger moest ik elke dag stofzuigen om de haren, die hij verloor.
Het valt me op dat ik nauwelijks meer plukken 'haar' vind.
Ik zuig hooguit om het 'zand' op de vloer.
Dat vind ik een heel duidelijk verschil.
Het heeft ettelijke weken geduurd....eerst dacht ik nog dat dit 'toeval' was.
Maar: dat kan niet, niet al anderhalve maand !!!
En mijn zwarte katje?
Het viel me vanochtend heel erg op.
Hij glanst werkelijk alsof je hem 'opgepoetst' hebt.
Daar kan ik me werkelijk niet in vergissen.

Wat dit alles betreft, ben ik heel blij dat ik mezelf heb laten 'overtuigen'.
Het kostte ook wel wat moeite, er waren ook wel 'diaree-verschijnselen' en 'kotsen'.
Toen ben ik 'langzamer' van start gegaan, langzamer 'opbouwen'.
Op dit moment gaat het heel goed.
Ik hoop dat dit bijdraagt om je te 'overtuigen'.
Door Hautesse
#476695
peerle schreef: hoi Lieke !

Ik heb deze interessante discussie met plezier gevolgd, en ik ben blij om alle reacties van de 'vaste' bp-leden als om de reacties van lieke.
Ik vind het erg leuk dat je zo 'eigenzinnig' bent, ik denk dat dit je zal behoeden om zomaar iets te gaan proberen omdat zoveel of zoveel mensen denken dat dat het beste is voor jouw hond. Lees ook eens een boek over BARF, van Billinghurst, Mogens, Lonsdale, dan zie je dat er verschillende visies zijn en dat je daar ook nog in kan kiezen. Je zult bij alle BARF-ers (en KVV-ers) wel 1 gelijkenis vinden : de overtuiging dat het RAUW moet zijn.
Veel plezier met je ontdekkingstocht, en tot binnenkort ;),
Peerle

p.s. : ik woon nogal ver van jou dus dat wordt moeilijk, maar er zal vast wel iemand zijn ;).

Waar ik ook mee zit mijn hautesse is zuper allergies voor VIS ze heeft ooit een keer een rauwe vis gejat van het aanrecht en is toen heel erg ziek geworden later gebl;eken blijkt madam allergies te zijn! Dus als ik jullie honden alles zo zie eten vindt ik het wel mooi om te zien en ik geloof ook echt wel dat het goed is en dat jullie je honden niks slechts te eten geven...maar ik krijg het idee dat ik mijn honden mishandel omdat ze nog op brok staan....en Hautesse is een moeilijke eter en dat is ook wel iets van een tervuur!
Kalligino is een kliko dus hem zal ik wel iets anders willen geven...maar ook ben ik bang dat als ik hem vers ga geven dat hijdadelijk mijn konijntje iets gaat aandoen....Want dan doet een wolf ook in het wild....of ben ik nu aan het overdrijven????
Ik geef mijn honden regelmatig een lekker mergbotje van de slageren ook geef ik Kalligino Smuldier (hautesse niet meer omdat ze er zo ziek van wordt

Lieke ;)
Door Ine
#476697
Hautesse schreef: Waar ik ook mee zit mijn hautesse is zuper allergies voor VIS ze heeft ooit een keer een rauwe vis gejat van het aanrecht en is toen heel erg ziek geworden later gebl;eken blijkt madam allergies te zijn! Dus als ik jullie honden alles zo zie eten vindt ik het wel mooi om te zien en ik geloof ook echt wel dat het goed is en dat jullie je honden niks slechts te eten geven...maar ik krijg het idee dat ik mijn honden mishandel omdat ze nog op brok staan....en Hautesse is een moeilijke eter en dat is ook wel iets van een tervuur!
Kalligino is een kliko dus hem zal ik wel iets anders willen geven...maar ook ben ik bang dat als ik hem vers ga geven dat hijdadelijk mijn konijntje iets gaat aandoen....Want dan doet een wolf ook in het wild....of ben ik nu aan het overdrijven????
Ik geef mijn honden regelmatig een lekker mergbotje van de slageren ook geef ik Kalligino Smuldier (hautesse niet meer omdat ze er zo ziek van wordt

Lieke ;)
Mijn honden eten ook alles, en apporteren nog steeds netjes de eenden en konijnen en fazanten.
Ook lopen ze netjes langs de eenden bij de vijver en heb ik zelf een konijn gehad, wat hier tussen de honden leefde, los in en rond het huis.
Nee, ze worden niet automatisch een wolf hoor! ;) ;D ;D ;D
Laatst gewijzigd door Ine op wo 25 jan 2006, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#476710
Het gaat er bij het voeren van vers ook niet om dat je van je hond een wolfje probeert te maken. Enige wat je probeert is aan te sluiten bij de spijsvertering en voedingsbehoefte van de hond. De hond is anatomisch gezien namelijk gewoon een Carnivoor. "Carnivoor" is niet zomaar een kreet die door Barfers wordt aangedragen, Carnivoor slaat in dit geval op het spijsverteringssysteem van de hond. Een hond heeft een andere maag, een ander darmstelsel (veel korter), een ander gebit (kijk maar ;D) en een andere enzym-aanmaak dan bijvoorbeeld een omnivoor (mens) of een herbivoor (koe). Omdat het lichaam van de hond dus, net als de wolf, puur is ingesteld op het verteren van rauwe voeding. Net als een leeuw, een tijger of een hyena. Dat is, wat voeding betreft, de enige vergelijking tussen de wolf en de hond.

Als je als mens, als omnivoor dus, gezond wilt eten, dan houdt dat in dat je voedsel eet dat aansluit bij de voedingsbehoefte en het spijsverteringssysteem van de mens. Je kan wel overleven op patat en voedinssupplementen (genoeg voedingsstoffen iig), maar qua spijsvertering is het niet ideaal. Bovendien zijn voedingssupplementen en vitaminepreparaten altijd een benadering van de werkelijkheid. Een supplement of preparaat probeert alles wat je normaal uit gezonde voeding haalt, in een klein pilletje te stoppen. Maar de meest natuurlijke manier zou zijn om gewoon gezond te eten, en alle benodigde voedingsstoffen ook daadwerkelijk op de meest natuurlijke manier binnen te krijgen. Wij mensen proberen dat althans vrijwel allemaal.

Brokken proberen ook zo goed mogelijk aan te sluiten bij de voedingsbehoefte van de hond, maar qua spijsvertering absoluut niet. De vraag is ook maar of de voedingsstoffen die in (complete) brokken zitten, dan ook wel echt goed worden opgenomen, aangezien ze niet op een natuurlijke manier verteerd worden. Althans; niet via het spijsverteringssysteem van de hond (carnivoor). Bovendien worden in brokken veel dingen gestopt die een hond niet echt nodig heeft, maar die wel noodzakelijk zijn om een brok te maken en hem betaalbaar te houden. Denk aan granen, vulmiddel, conserveringsmiddelen, geur- kleur en smaakstoffen, vulmiddelen. In brokken wordt bovendien gebruik gemaakt van vleesmeel, en niet van vlees. Een brok wordt, althans een geexpandeerde brok, tot iets van 160 graden verhit. Je kan je indenken wat er dan gebeurt met de bestandsdelen: daar blijft niets meer van over. Verhit je aardappelen, groente en vlees maar eens tot 160 graden en kijk wat er van overblijft: niets. Vandaar ook dat brokken veel voedingsstoffen na verhitting toe moeten voegen, om de brok compleet te krijgen. Dit zij dus altijd ''artificiele' supplementen, waarvan je je sterk kunt afvragen of ze daadwerkelijk op dezelfde manier worden opgenomen als wanneer ze worden aangeboden in natuurlijke, onbewerkte vorm: door goede voeding.

In mijn optiek, maar daar zijn de meningen over verdeeld, kun je rauw voeren opdelen in twee doelen:

- Het voldoen aan de natuurlijke voedingsbehoefte van de hond. Hierbij ga je ervan uit dat een hond de voedingsstoffen uit rauwe voeding het beste verwerkt, bovendien vermijd je dingen die de hond niet nodig heeft, zoals graan of conserveringsmiddelen. Compleet versvlees sluit hier erg goed bij aan. Het is compleet, net als brok, bevat alles wat een hond nodig heeft, maar op een manier waarop hij het ook daadwerkelijk goed op kan nemen: in rauwe vorm. Bovendien vermijd je vervelende gevolgen van toevoegingen zonder waarde, zoals allergieen, huid- en vachtproblemen etc.etc.

Daarnaast kun je zowel tegemoet willen komen aan de natuurlijke voedingsbehoefte, maar ook aan de natuurlijke spijsvertering van de hond. En dan kom je, in mijn optiek, bij zelf samenstellen uit. Dan zorg je niet alleen dat je de voedingsstoffen in natuurlijke, rauwe vorm aanbiedt, maar ook dat je het lichaam op een natuurlijke manier aan het werk zet. Het gebit moet rauwe botten of grote stukken vlees hebben om zich te reinigen, de maag en darmen moeten aan het werk worden gezet...

Brokken doen allebei niet. Brokken bieden de voedingsbehoeftes van een hond op een totaal onnatuurlijke manier aan, namelijk verhit en geconcentreerd. Daarnaast hoeft het lichaam niet veel te doen om een brok te verteren, gooi er maar eens eentje in een glaasje water, gaat geheel vanzelf. Lekker makkelijk, maar het lichaam wordt lui. Dit, in combinatie met het structureel aanbieden van artificiele voedingsstoffen, maakt een brok tot een weinig ideale voeding.

Maar dat is mijn mening. Nu jij nog! 8)
Door Hautesse
#476747
nou Geer dat is ff een heel lang verhaal ;D

Als ik jou verhaal zo lees kom ik tot de conclussie dat brokken dus inderdaad niet echt goed zijn voor de hond....
Jij zegt dat compleet voer dus ook een oplossing is ...wat moet ik me daar bij voorstellen (zoiets als smuldier?)
Ik kan mijn honden niet altijd vers vlees geven omdat wij een iegen zaak hebben en ze daar ook moeten eten tussen de kleren....dat is ook een punt waar ik mee zit...

maar ik lees zo al jullie verhalen hier op het forum en ik ben eens goed naar mijn meisje aan het kijken ze wordt nu over een paar mnd 11 jaar en ze begint een vette huid te krijgen en ook begint ze te krabben...maar ik heb haar een tijdje smuldier gegeven omdat Kalligino dat heel erg lekker vindt en dacht dat is misschien ook wel iets voor haar...maar zij werdt er ziek van en viel ook kilo's af en begon echt om brokken te schooien...dus ik durf haar dat niet meer te geven...ze eet het ook niet als ik wat in haar bak leg terwijl Kalligino een heel pakje opeet en dan dezelfde dag ook nog zijn bakje leegeet met brokjes!
Maar wat zouden jullie mij adviseren met de vacht van Hautesse en haar allrgie voor vis en ik moet zeggen dat ik bang ben dat ze ook allergies is voor smuldier...maar dat weet ik niet zeker!

Lieke ;)
Door Nelly
#476757
Een ander merk kvv proberen? Er zijn zoveel merken! Kan me voorstellen dat het in een eigen zaak wat problematisch is om een barf maaltijd te gaan samenstellen, maar een pakje kvv openmaken en in de voerbak doen kan iedereen overal, dacht ik zo.
Door Cathelijn
#476760
Nelly schreef: Een ander merk kvv proberen? Er zijn zoveel merken! Kan me voorstellen dat het in een eigen zaak wat problematisch is om een barf maaltijd te gaan samenstellen, maar een pakje kvv openmaken en in de voerbak doen kan iedereen overal, dacht ik zo.
ja dat denk ik ook. Als ik hier zie hoe snel het op is, moet dat overal wel lukken (misschien even buiten?)

Maar Smuldier is dus waarschijnlijk niet het juiste merk voor je teef. Er zijn nog veel meer mogelijkheden hoor!
Door Hautesse
#476782
Bij ons in de buurt is dat het enige wat te krijgen is....ze hebben ook nog rodi maar dat lust Kalligino zelfs niet :-X

En smuldier stinkt toch wel (maakt mij niet zo heel veel uit, maar dat blijft toch wel ff hangen die lucht!) en dat in de winkel met kleding??

Maar smuldier is wel een optie voor mijn reu???
en hoeveel moet ik hem dan geven een pakje op een dag?

Lieke ;)
Door Nelly
#476804
Smuldier stinkt idd, dat ben ik helemaal met je eens. En is er echt nergens in de buurt een ander merk kvv te krijgen?
Of 1 pakje smuldier (400gr?) genoeg is voor je reu waag ik te betwijfelen, maar dat moet je gewoon even uitproberen; wordt-ie te mager, dan meer geven, blijft-ie zoals-ie is, dan is het goed, en wordt-ie te dik, dan is het teveel. Maar persoonlijk denk ik dat 400 gr. voor een volwassen tervueren-reu te weinig is.
Door herder_lover
#476921
400 gram zal voor jouw reu te weinig zijn denk ik. Dara is tenger en krijgt minimaal die 400 gram (kreeg moet ik zeggen, ze barft nu ;D ). En ff buiten geven? Vraag eens of ze geen Duck hebben, Energique of CB? Misschien kan de dierenwinkel het bestellen? ???
Door Hautesse
#476966
Ik kan in Nijmegen vragen of ze daar in de dierenwinkel Duck of iets anders hebben en of ze het daar kunnen bestellen....en hoe is het met de geur van duck en die andere...Als dat minder ruikt kan ik dat in de winkel wel geven....en buiten is geen oplossing...tuin is zeer onveilig van de winkel....maar ik zou Kalligino dan 800gram moeten geven????
en is smuldier zo volledig dat hij niets extra's meer hoeft???
wat zijn ongeveer de prijzen van duck enzo??

Lieke ;)
Door Ine
#476989
Hieronder de lijst van alle op bp bekende versmerken.

www.ahv-breda.nl
www.banditvoeding.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.carnibest.nl
www.ducknatuurvoeding.com
www.energique.nl
http://www.frosti-fit.de/NLindex.htm (niet compleet)
www.kivo-petfood.nl/index-nl.htm
http://www.lupoversvleesvoeding.tk/
www.prinspetfood.nl
www.rodi-petfood.nl
www.doggyfood.nl/index.html (Runner)
www.diervoeding.com (Smuldier)
http://www.tolerant.nl/actueel/index.htm

Bij sommigen staan verkooppunten vermeld en anders wel een telefoonnummer.
Ik ken alleen de prijzen van Carnibest.

We gaan met voeren in beginsel meestal uit van 15 tot 20 gram per kilo lichaamsgewicht.
Doordat we voeren met onze ogen en handen, zien we snel genoeg, of de hond meer of minder nodig heeft.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#477130
Nelly schreef:Smuldier stinkt idd, dat ben ik helemaal met je eens.
Ik wil geen oordeel vellen over Smuldier want ik ken het niet (heb het in een ver verleden eens aan een pup gevoerd een paar keer maar dat is lang geleden) maar als een voer stinkt, zou ik het niet aan mijn honden voeren.
Door Borke
#477392
Rovanna schreef: Ik wil geen oordeel vellen over Smuldier want ik ken het niet (heb het in een ver verleden eens aan een pup gevoerd een paar keer maar dat is lang geleden) maar als een voer stinkt, zou ik het niet aan mijn honden voeren.
Vind je pens dan lekker ruiken ;D
Nee, maar dat is de uitzondering, voor mij wel tenminste, verder ben ik het helemaal met je eens!
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#477393
AstridStraver schreef: Vind je pens dan lekker ruiken ;D
Nee, maar dat is de uitzondering, voor mij wel tenminste, verder ben ik het helemaal met je eens!
De pens die ik heb, ruikt niet :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door