Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#465827
Debora schreef: Ja mijn blender was toch ook niet echt gelukkig met mij toen ik een groentemixje wilde maken. Toch had ik er voldoende vocht aan toegevoegd ::)
Misschien toch ook maar zo'n champion juicer kopen :P
In het begin ook geprobeerd met de blender,nou dat werkte echt niet.
Ik heb nu zo'nep wonder bullet gekocht en die is echt goed.
Door pluto19612002
#469464
dank voor jullie reacties.

Interessant zou zijn dat maaginhoud dus niet gauw zou worden gegeten maar darminhoud wel. Dat is dus door-en-door voorverteerd.

Heeft degene zie zijn groenteprut eens onder de microscoop zou leggen al de uitslag?? :D Ik ben benieuwd!.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#469653
Lizzy schreef: Ja nee, ik zie wel dat er verschil in zit, maar ik kan niet zo goed vatten dat de wolf denkt "yuk, dit is inhoud van de maag, dat moeten we niet en dat is inhoud van de darm, dat moeten we wel". Laten we wel wezen: fytomix/kruidenmix is maaginhoud, maar ruikt echt ook naar str*nt ;D, dus wat is het verschil voor de wolf? En dan nog is het wonderlijk dat veel honden maaginhoud heeeeerlijk vinden! Toch typisch, dat de wolf het niet eet en de hond wel!
Bij de koe is geloof ik de laatste maag de boekmaag? in iedergeval wat daarin zit , neigt wat mij betreft al ernstig naar str*nt , maar in de maaginhoud zitten nog alle voedingsstoffen want die worden er door de darmen uitgehaald
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#469660
sylvia schreef: Bij de koe is geloof ik de laatste maag de boekmaag? in iedergeval wat daarin zit , neigt wat mij betreft al ernstig naar str*nt , maar in de maaginhoud zitten nog alle voedingsstoffen want die worden er door de darmen uitgehaald
Na de boekmaag komt de lebmaag, dit is dus de laatste.
Door 202spots
#469895
pluto19612002 schreef: Heeft degene zie zijn groenteprut eens onder de microscoop zou leggen al de uitslag?? :D Ik ben benieuwd!.
Ik niet ::) :-X
Door conleeuw
#469930
sylvia schreef: Bij de koe is geloof ik de laatste maag de boekmaag? in iedergeval wat daarin zit , neigt wat mij betreft al ernstig naar str*nt , maar in de maaginhoud zitten nog alle voedingsstoffen want die worden er door de darmen uitgehaald
In kort - rumen, reticulum, omasum and abomasum:
in volgorde.....
pens (rumen)
netmaag (reticulum)
boekmaag (omasum)
lebmaag (abomasum)

Rumen    
De eerste maag (pens) is een opvang kamer voor doorgeslikte nog niet gekauwde gras. Is de pens vol wordt de gras opgebracht en gekauwd. Bij tweede keer inslikken komt gekauwde massa in

Reticulum    
De tweede maag (netmaag) fijngekauwde gras wordt gefermenteerd en verhuisd dan naar...
   
Omasum    
De derde maag (boekmaag) hier wordt vocht uit de brij gehaald soort filtersysteem en de pap verhuisd voor de laatste keer...
   
Abomasum    
De vierde maag (lebmaag) Deze deel van de maag lijkt op onze eigen maag, vertering zet voort, via maag en darmen worden voedingstoffen opgenomen, de overgebleven resten verlaten het lichaam in een heuze koeienvlaai ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#470122
Dank u dank u, ik wist wel dat ik niet zelf hoefde te zoeken, ik wist wel dat de boek maag niet de laatste kon zijn omdat de laatste maag bijna glad is en de boekmaag zo'n wiebertjes patroon heeft.
Door Laura2004
#470308
Debora schreef: Ja mijn blender was toch ook niet echt gelukkig met mij toen ik een groentemixje wilde maken. Toch had ik er voldoende vocht aan toegevoegd ::)
Misschien toch ook maar zo'n champion juicer kopen :P
Ik maak het in de keukenmachine ik hoef er helemaal geen vocht aan toe te voegen. Word perfect vermalen. Heel fijn!
Door evelyn02
#470442
Kruimel schreef: En is fytomix ofzo niet ook inhoud lebmaag?

van fytomix weet ik het niet maar Carnibest heeft mij verteld dat kruidenmix boekmaag met inhoud is.

Evelyn
Door conleeuw
#470499
sylvia schreef: Dank u dank u, ik wist wel dat ik niet zelf hoefde te zoeken, ik wist wel dat de boek maag niet de laatste kon zijn omdat de laatste maag bijna glad is en de boekmaag zo'n wiebertjes patroon heeft.

ag ik kan het soms niet laten, ik weet wel dat velen het hier toch wel weten, maar ik vindt het leuk om soms dit soort info gewoon nog een keertje op papier neer te zetten, en je weet het I love animals..... including cows ;D
Gebruikersavatar
Door Laika
#470505
Mijn honden zijn honden en geen wolven. Mensen hebben hetzelfde verteringssysteem als varkens en dat maakt ons toch ook geen varkens? (enkele uitzonderingen daargelaten ;D)
Ik ben rauw gaan voeren omdat daar de enzymen en andere waardevolle stoffen nog in zitten. De ene hond kan deze stoffen probleemloos benutten de ander heeft een zetje nodig. Mijn honden verteren de botten niet goed dus maal ik het. Ik weet van andere honden dat ze rauwe groentes niet goed kunnen verwerken. Dan kook je het (licht). Zo kan je voor elk individu de voeding aanpassen.

Mariska
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#470845
pluto19612002 schreef:
Heeft degene zie zijn groenteprut eens onder de microscoop zou leggen al de uitslag?? :D Ik ben benieuwd!.
De microscoop staat al klaar, ik ben alleen al een week op zoek naar die verdomde objectglaasjes. Ik weet dat ik ze heb, maar waar ze liggen??? ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#472431
Laika schreef: Mijn honden zijn honden en geen wolven. Mensen hebben hetzelfde verteringssysteem als varkens en dat maakt ons toch ook geen varkens? (enkele uitzonderingen daargelaten ;D)
Ik ben rauw gaan voeren omdat daar de enzymen en andere waardevolle stoffen nog in zitten. De ene hond kan deze stoffen probleemloos benutten de ander heeft een zetje nodig. Mijn honden verteren de botten niet goed dus maal ik het. Ik weet van andere honden dat ze rauwe groentes niet goed kunnen verwerken. Dan kook je het (licht). Zo kan je voor elk individu de voeding aanpassen.

Mariska
Beetje krom vergelijk want een hond is inderdaad geen wolf en een mens is geen varken. verschil tussen deze twee is als eerste al dat de wolf wel de voorvader van de hond is maar het varken niet van de mens.

en voor wat het verteringssysteem betreft;

Wolf = carnivoor = rauw vlees / bot

Hond = carnivoor = rauw vlees/ bot

Varken = omnivoor = eten alles

mens = omnivoor = eten alles

en dan zeg je natuiurlijk , maar ja ik eet nooit zooi uit een varkenstrog, nee dat is zo het allergrootste verschill is namelijk dat mensen rationeel verstand hebben en dus door de eeuwen heen bedacht hebben dat eten schoon moet zijn en moet ogen en nadat we meester van het vuur zijn geworden dat we het kunnen garen (eten varkens ook graag trouwens)

Dus nee, ook mijn honden zijn geen wolven en krijgen daarom ook geen vlees en botten te eten, mijn honden krijgen vlees en botten te eten omdat dit het meest geschikte voer is voor een carnivoor.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#472432
Dorothea2 schreef: De microscoop staat al klaar, ik ben alleen al een week op zoek naar die verdomde objectglaasjes. Ik weet dat ik ze heb, maar waar ze liggen??? ???
nog een week zoeken en je ziet de prut bewegen zonder microscoop ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door