Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pluto19612002
#462280
Ik wil even wat in de groep gooien om wat meningen te horen:

met barfen proberen we het menu van de wolf/wilde hond na te bootsen....toch?
De wolf eet graag de maag (met inhoud?) op. Ik neem aan dat de groenten die daar inzitten al wat verteerd zijn? Zou koken van verse groenten niet een betere immitatie zijn van half verteerde maaginhoud?

::)
Door Lizzy
#462301
pluto19612002 schreef: Ik wil even wat in de groep gooien om wat meningen te horen:

met barfen proberen we het menu van de wolf/wilde hond na te bootsen....toch?
Nee. Eigenlijk niet. Met BARF probeer je een zo gezond mogelijk hondenmaal voor te zetten dat links en rechts gebaseerd is op de oorsprong van het wezen (wolf). Waarbij vooral respect is voor het wezen carnivoor maar wat rekening houdt met de behoeftes van de hedendaagse hond.

Want een wolf eet geen 15% groentes.

Je hebt ook mensen die min of meer het menu van de wolf streng/strenger hanteren en die noemen zichzelf dan weer liever aanhangers van Tom Lonsdale of Raw Feeders. Zij voeren geen groentes (maar voeren wel vaak weer andere dingen waarvan in denk "huh? Wordt dit gegeten door een wolf? Dacht ut nieeeee" ;D).
De wolf eet graag de maag (met inhoud?) op.
Nope. In tegenstelling wat wordt beweerd eet een wolf de inhoud van de maag vaak niet op. Als de wolf ruim voldoende voedsel (prooi) kan vinden, dan schud hij de maag leeg en eet hij de inhoud niet op.
Ik neem aan dat de groenten die daar inzitten al wat verteerd zijn? Zou koken van verse groenten niet een betere immitatie zijn van half verteerde maaginhoud?

::)
De grassen en kruiden die daar in zitten zijn voorverteerd. Maar waarom zou koken een betere immitatie zijn van de maaginhoud (stel dat ze die al zouden eten, maar nogmaals, dat doen ze niet : lees daarover boeken van David Mech)? In de maag van de prooi komt het groen toch ook niet in aanraking met kokend maagzuur/wordt het groen toch ook niet verhit? Verhitting heeft 1 heel groot nadeel. En dat is dat het vitamines en enzymen kapot maakt. Als je rauwe groentes pureert, bereik je hetzelfde en meer. De plantencellen worden kapot gemaakt zodat de hond de voedingsstoffen uit groente op kan nemen en alle vitamines, vetzuren en enzymen blijven behouden.

Wolven met prooi in overvloed: die eten ongeveer 3% tot 5% dingen van plantaardige oorsprong. Denk dan aan besjes, knollen en grassen. Maar de reden dat ik groentes voer is niet omdat de wolf de inhoud van de maag zou opeten, maar omdat ik denk dat bio-industrie-vlees niet kan tippen aan wild vlees. Als je dus alleen vlees, vlees, vleesbotten, vlees, orgaanvlees van bio-industrie-dieren voert aan je hond, dan denk ik dat hij op den duur tekorten oploopt. Ook denk ik dat honden een leven hebben waarin ze meer risico lopen op kanker. Ze roken 23 uur per dag met de baas mee, ze ademen uitlaatgassen van auto's in (snuithoogte), ze hebben toch veelal stress te voorduren. En groentes staan nou eenmaal bekent om hun kanker-beschermende eigenschappen (bijv. chlorofyl).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#462991
En toch vraag ik me al een hele tijd af of pureren van groente wel voldoende is.
Misschien als je zo'n fantastisch amazing discoveries apparaat hebt als de champion juicer, dat je ook daadwerkelijk de plantencellen kapot maakt.
Maar ik maak m'n groentenprak met de blender en volgens mij maak je het dan wel heel fijn, maar niet zo fijn dat je ook daadwerkelijk de cellen stuk maakt. Ik denk dat als je het onder de microscoop bekijkt dat je dan nog steeds plantencellen ziet. Ik heb ooit eens voor biologie een experiment moeten doen naar celcomponten van spinazie. Ik weet nog dat we toen die blender heel lang moesten laten draaien (de rook kwam eruit) voor een heel klein beetje spinazie en dat we toen pas de cellen stuk hadden.

Weet je wat, ik ga het gewoon een keer onder de microscoop leggen.
Uitslag volgt........
Door Lizzy
#463365
Dorothea2 schreef: En toch vraag ik me al een hele tijd af of pureren van groente wel voldoende is.
Misschien als je zo'n fantastisch amazing discoveries apparaat hebt als de champion juicer, dat je ook daadwerkelijk de plantencellen kapot maakt.
Maar ik maak m'n groentenprak met de blender en volgens mij maak je het dan wel heel fijn, maar niet zo fijn dat je ook daadwerkelijk de cellen stuk maakt. Ik denk dat als je het onder de microscoop bekijkt dat je dan nog steeds plantencellen ziet. Ik heb ooit eens voor biologie een experiment moeten doen naar celcomponten van spinazie. Ik weet nog dat we toen die blender heel lang moesten laten draaien (de rook kwam eruit) voor een heel klein beetje spinazie en dat we toen pas de cellen stuk hadden.

Weet je wat, ik ga het gewoon een keer onder de microscoop leggen.
Uitslag volgt........
Naaah, ik heb dan geen tellsell apparaat maar bij mijn mix zijn de plantencellen echt wel stuk! Daarom is het ook groentensap + pulp. Zie maar:

Afbeelding
Door Mevroi Kruim
#463725
Nou, ik kan duidelijk verschil merken in mijn honden als ik weinig of geen groente voer tov normaal, zo'n 10 tot 15%. Dus daaruit concludeer ik dat de gepureerde groentes iets doen, en dus kennelijk iig deels verteerbaar/opneembaar zijn voor honden. De cellen hoeven ook niet helemaal kapot, de celwanden moeten zodanig beschadigd zijn dat het verteringssysteem van de hond er wat mee kan.

Overigens, over het dieet van wolven: die eten idd liever niet de maaginhoud van hun prooien maar wel de darminhoud, en verder vullen ze hun dieet graag aan met mest van grazers. Net als veel honden dus ;D Dus daarhalen ze hun voorverteerde groente vandaan, en dat pecentagen ligt hoger dan van alleen groen/fruit dat ze als zodanig verzamelen en opeten.
Door Lizzy
#463750
Kruimel schreef: Nou, ik kan duidelijk verschil merken in mijn honden als ik weinig of geen groente voer tov normaal, zo'n 10 tot 15%. Dus daaruit concludeer ik dat de gepureerde groentes iets doen, en dus kennelijk iig deels verteerbaar/opneembaar zijn voor honden. De cellen hoeven ook niet helemaal kapot, de celwanden moeten zodanig beschadigd zijn dat het verteringssysteem van de hond er wat mee kan.

Overigens, over het dieet van wolven: die eten idd liever niet de maaginhoud van hun prooien maar wel de darminhoud, en verder vullen ze hun dieet graag aan met mest van grazers. Net als veel honden dus ;D Dus daarhalen ze hun voorverteerde groente vandaan, en dat pecentagen ligt hoger dan van alleen groen/fruit dat ze als zodanig verzamelen en opeten.
Hoe merk jij het veschil als je minder/weinig groentes voer?

Ik dacht dat ze de darminhoud ook niet op zouden eten? Hee, doen ze dat dus wel? Waarom de maaginhoud dan niet he, vraag ik me af?
Door Doedels
#463993
Lizzy schreef: Hoe merk jij het veschil als je minder/weinig groentes voer?
Ja, dat wil ik ook graag weten. Ik heb mijn mening over groente voor honden nog steeds niet bepaald. Ze krijgen nu ongeveer 40% cb (zit groente in) en 60% barf zonder groente.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#464109
Lizzy schreef: Hoe merk jij het veschil als je minder/weinig groentes voer?

Ik dacht dat ze de darminhoud ook niet op zouden eten? Hee, doen ze dat dus wel? Waarom de maaginhoud dan niet he, vraag ik me af?
Misschien omdat darminhoud gewoon str*nt is en de meeste honden zeker herbivoren str*nt erg lekker vinden.
Door Lizzy
#464183
sylvia schreef: Misschien omdat darminhoud gewoon str*nt is en de meeste honden zeker herbivoren str*nt erg lekker vinden.
Maar wat in de maag zit is toch ook bijna str*nt?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#464861
Lizzy schreef: Naaah, ik heb dan geen tellsell apparaat maar bij mijn mix zijn de plantencellen echt wel stuk! Daarom is het ook groentensap + pulp. Zie maar:

Afbeelding
Maar hoe zit dat dan met de blender? Ik moet heel veel vocht toevoegen en ik krijg maar weinig sap. Volgens mij maakt de juicer alles veel fijner, want je krijgt veel sap zonder water toe te voegen.
Hm, misschien moet ik ook maar zo'n ding kopen, de blender brandt toch eerdaags door.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#465177
Lizzy schreef: Maar wat in de maag zit is toch ook bijna str*nt?
Nou niet direct, wat in de laatste maag zit begint erop te lijken maar in de darmen wordt er natuurlijk vanalles uitgehaald vinden nog wat processen plaats dus uiteindelijk is de darminhoud toch niet gelijk aan de maaginhoud.Anders zou het ook zo zijn dat als je overgeeft dat je dan poep spuugd ;)
Door Lizzy
#465199
sylvia schreef: Nou niet direct, wat in de laatste maag zit begint erop te lijken maar in de darmen wordt er natuurlijk vanalles uitgehaald vinden nog wat processen plaats dus uiteindelijk is de darminhoud toch niet gelijk aan de maaginhoud.Anders zou het ook zo zijn dat als je overgeeft dat je dan poep spuugd ;)
Ja nee, ik zie wel dat er verschil in zit, maar ik kan niet zo goed vatten dat de wolf denkt "yuk, dit is inhoud van de maag, dat moeten we niet en dat is inhoud van de darm, dat moeten we wel". Laten we wel wezen: fytomix/kruidenmix is maaginhoud, maar ruikt echt ook naar str*nt ;D, dus wat is het verschil voor de wolf? En dan nog is het wonderlijk dat veel honden maaginhoud heeeeerlijk vinden! Toch typisch, dat de wolf het niet eet en de hond wel!
Door Mevroi Kruim
#465656
Als ik een tijd helemaal geen groentes voer (ooit gedaan als experiment) dan zie ik dat de vachten minder worden, met name bij Kátur wordt het zwart bruiner, de glas wordt wat minder, en ze eten duidelijk meer gras, bessen, bramen, herbivorenpoep. Daaruit heb ik geconcludeerd dat groente bij mijn honden een functie heeft en ik voer het dus weer. Tot grote vreugde van Tara ;D
Pensinhoud is veel minder verteerd dan darminhoud. De pens is de eerste maag dus wat daar in zit is wel al voorbewerkt (gekauwd en evt geherkauwd) maar nog zeer gras- dan wel hooiachtig. De inoud van de 4e maag, de lebmaag, is het verst verteerd en de darminhoud nog weer verder. Lebmaag voerde ik vroeger wel aan mijn honden maar ze hadden er vrij veel moeite mee (taai!). De inhoud, of wat daar nog van over was na het slachten enz. vonden ze wel lekker. En is fytomix ofzo niet ook inhoud lebmaag?
Door hiram
#465725
Lizzy schreef: Nee. Eigenlijk niet. Met BARF probeer je een zo gezond mogelijk hondenmaal voor te zetten dat links en rechts gebaseerd is op de oorsprong van het wezen (wolf). Waarbij vooral respect is voor het wezen carnivoor maar wat rekening houdt met de behoeftes van de hedendaagse hond.

Want een wolf eet geen 15% groentes.

Je hebt ook mensen die min of meer het menu van de wolf streng/strenger hanteren en die noemen zichzelf dan weer liever aanhangers van Tom Lonsdale of Raw Feeders. Zij voeren geen groentes (maar voeren wel vaak weer andere dingen waarvan in denk "huh? Wordt dit gegeten door een wolf? Dacht ut nieeeee" ;D). Nope. In tegenstelling wat wordt beweerd eet een wolf de inhoud van de maag vaak niet op. Als de wolf ruim voldoende voedsel (prooi) kan vinden, dan schud hij de maag leeg en eet hij de inhoud niet op.De grassen en kruiden die daar in zitten zijn voorverteerd. Maar waarom zou koken een betere immitatie zijn van de maaginhoud (stel dat ze die al zouden eten, maar nogmaals, dat doen ze niet : lees daarover boeken van David Mech)? In de maag van de prooi komt het groen toch ook niet in aanraking met kokend maagzuur/wordt het groen toch ook niet verhit? Verhitting heeft 1 heel groot nadeel. En dat is dat het vitamines en enzymen kapot maakt. Als je rauwe groentes pureert, bereik je hetzelfde en meer. De plantencellen worden kapot gemaakt zodat de hond de voedingsstoffen uit groente op kan nemen en alle vitamines, vetzuren en enzymen blijven behouden.

Wolven met prooi in overvloed: die eten ongeveer 3% tot 5% dingen van plantaardige oorsprong. Denk dan aan besjes, knollen en grassen. Maar de reden dat ik groentes voer is niet omdat de wolf de inhoud van de maag zou opeten, maar omdat ik denk dat bio-industrie-vlees niet kan tippen aan wild vlees. Als je dus alleen vlees, vlees, vleesbotten, vlees, orgaanvlees van bio-industrie-dieren voert aan je hond, dan denk ik dat hij op den duur tekorten oploopt. Ook denk ik dat honden een leven hebben waarin ze meer risico lopen op kanker. Ze roken 23 uur per dag met de baas mee, ze ademen uitlaatgassen van auto's in (snuithoogte), ze hebben toch veelal stress te voorduren. En groentes staan nou eenmaal bekent om hun kanker-beschermende eigenschappen (bijv. chlorofyl).
welke boeken zijn dat dan van David Mech?
Door Debora
#465800
Dorothea2 schreef: Maar hoe zit dat dan met de blender? Ik moet heel veel vocht toevoegen en ik krijg maar weinig sap. Volgens mij maakt de juicer alles veel fijner, want je krijgt veel sap zonder water toe te voegen.
Hm, misschien moet ik ook maar zo'n ding kopen, de blender brandt toch eerdaags door.
Ja mijn blender was toch ook niet echt gelukkig met mij toen ik een groentemixje wilde maken. Toch had ik er voldoende vocht aan toegevoegd ::)
Misschien toch ook maar zo'n champion juicer kopen :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door