Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hilje
#460209
tieneke schreef: Kvv staat voor kompleet versvlees ;)
Je bent dus al bekend met kvv,de overstap naar barf zal niet echt moeilijk zijn denk ik.
Kippenvlees is Rimpel dus allergisch voor...niet meer geven dus,eendennekken,hertenvlees,lamsribben/vlees,rund,konijn,geitenvlees/ribben etc...er is zoveel keus en er staan veel leuke adresjes onder de barfingredienten ;)
Idd...de stap zal niet moeilijk zijn. Ik heb er al wel eens eerder aan gedacht hoor.
Naast zijn voer krijgt hij ook geen pedigree rommel (hij lust het ook niet ;D) en dat gevoer wat mensen weleens doen bij de DA of ergens anders...plakje boterhamworst (wieeeuuuwww varkensvlees) of brokje zus en brokje zo..daar heb ik niet veel mee.
Het is goed bedoeld hoor..maar het stikt van de granen en andere rommel..
Ik heb hem op puur natuur staan...al ruime tijd op Energique, pensstaafjes, bullepeesjes, zalmolie heeft ie een tijdje gehad, nu hypercoat olie (meer lijnzaad en meer omegavetzuren) en vis(zalm)snoepjes.

Als je gewend bent je hond brok te geven of in het ergste geval pedigree of bonzo..en je hond krijg maar van alles toegestopt...dan zal de overstap veel moeilijker zijn.
Hoewel ik dan weer betwijfel of mensen die bonzo voeren zich uberhaupt zouden verdiepen in Barf...maar goed...andere discussie.

Ik ben vanaf dat we Rimpel hebben er altijd overuit geweest meer te leren...
Op gebied van gedrag, voeding, medisch.
Ik snuif mijn kennis overal vandaan. Fokkers, gedragspeuten, artikelen, discussie's met anderen, etc.

Rimpel is mijn hondenkind...mijn favoriete vrije tijdsbesteding ;D ...dus ik hou me graag bezig met dingen die hem aangaan.

Verbetering is alleen maar goed.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#460213
Hilje schreef: nu hypercoat olie (meer lijnzaad en meer omegavetzuren)
Ik ben niet zo'n lijnzaadoliefan en zou zeker een hond die al jeuk heeft geen lijnzaadolie geven, dan liever de zalmolie of een ander visolie, daar heeft een hond veel meer aan.
Door Hilje
#460216
tieneke schreef: Als je volledig kvv geeft mag je rustig 2 maaltijden per week zelf uitmaken wat je geeft zonder dit echt kompleet te maken ;)
Een rauw eitje erbij,een blikje vis(zalm,makreel,tonijn)erdoorheen en smullen maarrrr :P
Ik zal mijn snurkert hier achter me even vertellen dat ie vissie vissie gaat krijgen ;D
Hij was altijd gek op kippie kippie....dat zullen we maar vervangen voor vissie vissie ;D
De zalmsnoepjes vind ie heerlijk...
Dus een blikje van dat spul bij een dikke lap pens...dat moet helemaal goedkomen ;)

Ik ga nog even kijken naar hoeveelheden...
Rimpel weegt een kilo of 23...en krijgt nu dus 600 gram Carnibest (kreeg ook altijd 600 gram energique) per dag...
Als we het over pens maaltijd hebben dan praat ik dus ook over 300 gram 's avonds bijvoorbeeld?
's ochtends KVV en 's avonds 300 gram pens?

Ik ga eens even kijken....anders ga ik jullie alleen maar bestoken met vragen die hier vast al wel beantwoord zijn ;)
Door Hilje
#460225
Angelique schreef: Ik ben niet zo'n lijnzaadoliefan en zou zeker een hond die al jeuk heeft geen lijnzaadolie geven, dan liever de zalmolie of een ander visolie, daar heeft een hond veel meer aan.
is lijnzaad van invloed op jeuk dan?
Zou ik dan toch maar weer teruggaan naar de zalmolie?
Ik kan het zo ophalen. geen punt. Hij deed het op de zalmolie altijd prima...De hypercoat ben ik gaan geven omdat er meer omegavetzuren inzaten.
Het zou ook bevorderiljk zijn voor honden die last hebben van de rui...
Ik begin ook te twijfelen of er wel lijnzaad in zit...ik ga de pot eens bekijken.
Onze gedragspeut verkoopt het (zalmolie) in zijn hondenschool (Misschien ken je hem wel..hij fokt met Old English Sheepdogs...Mark Wibier in Schoonebeek)

EDIT...ik zie op je site al een link staan naar mark ;)
Laatst gewijzigd door Hilje op vr 06 jan 2006, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#460371
Hilje schreef: Even gekopieerd uit het voorstel topic hoor ;)

Ik ben Hilje, 25 jaar oud en ik woon samen met vriend Robin in Hardenberg.
Hallo Hilje, allereerst: welkom op Barfplaats! Leuk dat je zelf gaan samenstellen! En het is niet zo moeilijk en wij staan gelukkig ook niet anders 'monsters' allerlei dieronderdelen te hakken in de tuin ;D ;D. Hoewel....? Ah joh, went vanzelf ;D!
Gisteren zijn we daar geweest en hij blijkt allergisch te zijn voor gras/pollen, granen en tarwe en...
Kippenvlees!!!
Eigenlijk zijn best wel heel veel honden allergisch voor graan en kip. Maar onthoud wel: rijst is ook graan!!! OK, het bevat geen gluten en dus reageren veel honden beter op rijst als op tarwe, maar graan = graan. Geef hem dus beslist ook geen rijst! En het heeeerlijke van zelf samenstellen is dat jij dat allemaal lekker zelf in de hand hebt!
Hierbij het voedingsadvies van Gerda:
Voor 1 week:
7 vuile pensburgers (Rodi) rauw
400 gram rundergehakt
1 struik broccoli
1½ kop witte rijst
1 eetlepel calcium ascorbaat (Vitamine C)
1 eetlepel Gistocal
7 eetlepels Perfect ballance omega olie
Ik ga gewoon eerlijk zeggen wat ik er van vind, OK? (het is niet rot bedoeld). Dit is helemaal 10 keer niks.

En zo hoef je gelukkig niet te beginnen.

Ten eerste kun je maar beter even geen pensburgers geven. Daar zitten toch vaak stoffen in die de burger bij elkaar moeten houden en je zit er niet op te wachten dat hij zometeen dAAr slecht op reageert, zonder dat jij het weet.

Rijst.... Dit hoort niet in het menu van jouw allergische hond thuis.....

Broccoli + pens = echt veel te eenzijdig om lang te blijven voeren.

Gistocal is troep en ik raad je echt aan om daar VER van te blijven! Het is totaal onduidelijk wat er nou precies in dat Gistocal zit, maar volgens mij zit er gist in (zoals de naam doet vermoeden) en jij mij echt ver uit de buurt blijven van iedere vorm van gist met jou hond! (een overvloed aan gisten in het lichaam kunnen huidproblemen veroorzaken. En dus moet je gistvrij voeren).

Perfect Balance Olie.... Ehhh, bespaar jezelf een hoop ellende en koop dit voor jou hond maar niet! Kijk gerust zelf wat er in deze olie zit: http://www.madalbalshop.com/html/remedi ... d_more.htm en zie daar de diverse GRAANSOORTEN waar zij olie uit halen... En dat moet je dus echt niet aan een graan-allergische-hond voeren!! Lijnzaadolie is voor jou hond ook een slecht idee trouwens! Neem in de plaats hiervan maar visolie. En kies voor een visolie die niet stijf staat van de vitamine E (die van de HEMA vallen dus af. Ik zou zekerheidshalve een echt goede visolie nemen als ik jou was... Ik zou je die van Solgar aan willen raden. Heel duur, maar wel goed).

Zo. Nu ik heb geschreven wat ik vind dat je vooral NIET moet geven, denk ik dat het voor jou handig is om te weten wat je WEL kunt gaan geven!

Als ik in jou schoenen stond ging ik zo snel mogelijk over op zelf samengestelde maaltijden. Zonder rijst. En ik denk dat je je op zich niet echt druk hoeft te maken over het feit dat hij niet tegen kip kan. Ja, het is wel jammer dat hij er niet tegen kan, want het is zo lekker goedkoop, maar er zijn zoveel andere voedingsmiddelen die je kunt geven!

Qua vleesbotten: denk aan: eend (hele eend bij de Lidl of eendennekken/karkassen/vleugels die ze bij Carnibest verkopen), hele parelhoen (poelier of zaken als de VEN-Sligro of Makro), kalkoendij (poelier), hele konijnen of konijnenkoppen/konijnkarkassen (poelier en zie ook adresjes op Barfplaats in de vraag en aanbod categorie), geitenribben, lamsribben of heupen of nekken of schouders, kalfswervels of ribben, hertribben, hele struisvogel, hele fazant (zie adresjes op Barfplaats). Nou, je ziet het, genoeg andere dingen die je kunt voeren! Ik wil je aanraden om tenminste te beginnen met 3 verschillende botsoorten. Liever nog meer. Lees wel even "honden en het eten van botten" in de Barfplaats bieb. Maar goed, botten waar je mee kunt beginnen: eend, parelhoen, konijn. En als dat goed gaat, dan kun je al snel geitenribben enzo gaan geven! Ik zou zelf zo'n 40% a 50% vleesbotten gaan voeren die voor tenminste 50% bestaan uit vlees (hele dieren bevatten meer vlees als bot).

Qua vlees geldt eigenlijk hetzelfde als boven (van alle bovengenoemde dieren kun je het vlees voeren), hoewel ik daar nog rundvlees en schapenvlees kan toevoegen. Runderbotten en schapenbotten zijn te hard, maar het vlees is prima. Runderkopvlees is goed te betalen en uitstekend geschikt. Vergeet ook niet 1 keer per week lekkere vette vis te voeren, als hij dat lust! Denk aan sardientjes, makreel, zalmkoppen. Allemaal heel en rauw. Sardientjes zijn het fraaist om mee te beginnen.

Qua orgaanvlees geldt hetzelfde als boven. Van alle bovengenoemde dieren kun je het orgaanvlees voeren. Denk aan hart, lever, nieren, long, pens, tong, etc. Ik zou zelf zo'n 15% orgaanvlees voeren.

In totaal zou het te prefereren zijn wanneer je tenminste 5 verschillende diersoorten voert. En, hoe meer, hoe beter (ik heb het dus over een minimum van 5, verdeeld over vleesbotten, vlees en orgaanvlees).

Qua groentemixen: ik zou heel eenvoudig beginnen. Met groentes die weinig koolhydraat bevatten (in eerste instantie). Dus even geen wortel, geen bataat en geen pompoen. Dat kun je later wel geven, maar nu niet. Ik zou ook geen groentes uit de nachtschade familie geven. Dus even geen tomaat, paprika, aardappel, aubergines. Ik zou wel een groentemix maken van stuk of 5 a 10 verschillende groentes + wat teentjes knoflook (je hebt dan meerdere porties en die kun je invriezen). Ik zou zelf ook even geen fruit geven. Teveel suikers. Van suikers kunnen dieren ook gisten op de huid krijgen en met huidproblemen moet je dat niet hebben. Ik zou zelf niet meer als 15% groentemix gaan voeren.

Nou, qua supplementen: even niks anders als alleen visolie-capsules.

Dus al met al kom je op (volgens wat ik heb beschreven) een 40% a 50% vleesbot, 15% orgaanvlees, 15% groentemix. Houd je nog ongeveer 30% over. Ik zou vlees geven (spiervlees, vlees dat het skelet bij elkaar houdt). Voorlopig zou ik geen tafelrestjes geven, als ik jou was. Ook geen zuivel en geen ei. Ik ken teveel honden die, als ze allergisch zijn voor kip, ook allergisch zijn voor ei. Je kunt ei altijd later nog proberen te geven, maar nu zou ik het niet geven. Ik zou het menu gewoon lekker basic houden. En oh ja, je hoeft dus niet iedere dag vleesbotten EN vlees EN orgaanvlees EN groentes te geven. Je hoeft niet iedere dag compleet te voeren. Het gaat erom dat je in bijv. 1 week deze percentages voert.
Door Hilje
#460397
Lizzy schreef: Hallo Hilje, allereerst: welkom op Barfplaats! Leuk dat je zelf gaan samenstellen! En het is niet zo moeilijk en wij staan gelukkig ook niet anders 'monsters' allerlei dieronderdelen te hakken in de tuin ;D ;D. Hoewel....? Ah joh, went vanzelf ;D!Eigenlijk zijn best wel heel veel honden allergisch voor graan en kip. Maar onthoud wel: rijst is ook graan!!! OK, het bevat geen gluten en dus reageren veel honden beter op rijst als op tarwe, maar graan = graan. Geef hem dus beslist ook geen rijst! En het heeeerlijke van zelf samenstellen is dat jij dat allemaal lekker zelf in de hand hebt! Ik ga gewoon eerlijk zeggen wat ik er van vind, OK? (het is niet rot bedoeld). Dit is helemaal 10 keer niks.

En zo hoef je gelukkig niet te beginnen.

Ten eerste kun je maar beter even geen pensburgers geven. Daar zitten toch vaak stoffen in die de burger bij elkaar moeten houden en je zit er niet op te wachten dat hij zometeen dAAr slecht op reageert, zonder dat jij het weet.

Rijst.... Dit hoort niet in het menu van jouw allergische hond thuis.....

Broccoli + pens = echt veel te eenzijdig om lang te blijven voeren.

Gistocal is troep en ik raad je echt aan om daar VER van te blijven! Het is totaal onduidelijk wat er nou precies in dat Gistocal zit, maar volgens mij zit er gist in (zoals de naam doet vermoeden) en jij mij echt ver uit de buurt blijven van iedere vorm van gist met jou hond! (een overvloed aan gisten in het lichaam kunnen huidproblemen veroorzaken. En dus moet je gistvrij voeren).

Perfect Balance Olie.... Ehhh, bespaar jezelf een hoop ellende en koop dit voor jou hond maar niet! Kijk gerust zelf wat er in deze olie zit: http://www.madalbalshop.com/html/remedi ... d_more.htm en zie daar de diverse GRAANSOORTEN waar zij olie uit halen... En dat moet je dus echt niet aan een graan-allergische-hond voeren!! Lijnzaadolie is voor jou hond ook een slecht idee trouwens! Neem in de plaats hiervan maar visolie. En kies voor een visolie die niet stijf staat van de vitamine E (die van de HEMA vallen dus af. Ik zou zekerheidshalve een echt goede visolie nemen als ik jou was... Ik zou je die van Solgar aan willen raden. Heel duur, maar wel goed).

Zo. Nu ik heb geschreven wat ik vind dat je vooral NIET moet geven, denk ik dat het voor jou handig is om te weten wat je WEL kunt gaan geven!

Als ik in jou schoenen stond ging ik zo snel mogelijk over op zelf samengestelde maaltijden. Zonder rijst. En ik denk dat je je op zich niet echt druk hoeft te maken over het feit dat hij niet tegen kip kan. Ja, het is wel jammer dat hij er niet tegen kan, want het is zo lekker goedkoop, maar er zijn zoveel andere voedingsmiddelen die je kunt geven!

Qua vleesbotten: denk aan: eend (hele eend bij de Lidl of eendennekken/karkassen/vleugels die ze bij Carnibest verkopen), hele parelhoen (poelier of zaken als de VEN-Sligro of Makro), kalkoendij (poelier), hele konijnen of konijnenkoppen/konijnkarkassen (poelier en zie ook adresjes op Barfplaats in de vraag en aanbod categorie), geitenribben, lamsribben of heupen of nekken of schouders, kalfswervels of ribben, hertribben, hele struisvogel, hele fazant (zie adresjes op Barfplaats). Nou, je ziet het, genoeg andere dingen die je kunt voeren! Ik wil je aanraden om tenminste te beginnen met 3 verschillende botsoorten. Liever nog meer. Lees wel even "honden en het eten van botten" in de Barfplaats bieb. Maar goed, botten waar je mee kunt beginnen: eend, parelhoen, konijn. En als dat goed gaat, dan kun je al snel geitenribben enzo gaan geven! Ik zou zelf zo'n 40% a 50% vleesbotten gaan voeren die voor tenminste 50% bestaan uit vlees (hele dieren bevatten meer vlees als bot).

Qua vlees geldt eigenlijk hetzelfde als boven (van alle bovengenoemde dieren kun je het vlees voeren), hoewel ik daar nog rundvlees en schapenvlees kan toevoegen. Runderbotten en schapenbotten zijn te hard, maar het vlees is prima. Runderkopvlees is goed te betalen en uitstekend geschikt. Vergeet ook niet 1 keer per week lekkere vette vis te voeren, als hij dat lust! Denk aan sardientjes, makreel, zalmkoppen. Allemaal heel en rauw. Sardientjes zijn het fraaist om mee te beginnen.

Qua orgaanvlees geldt hetzelfde als boven. Van alle bovengenoemde dieren kun je het orgaanvlees voeren. Denk aan hart, lever, nieren, long, pens, tong, etc. Ik zou zelf zo'n 15% orgaanvlees voeren.

In totaal zou het te prefereren zijn wanneer je tenminste 5 verschillende diersoorten voert. En, hoe meer, hoe beter (ik heb het dus over een minimum van 5, verdeeld over vleesbotten, vlees en orgaanvlees).

Qua groentemixen: ik zou heel eenvoudig beginnen. Met groentes die weinig koolhydraat bevatten (in eerste instantie). Dus even geen wortel, geen bataat en geen pompoen. Dat kun je later wel geven, maar nu niet. Ik zou ook geen groentes uit de nachtschade familie geven. Dus even geen tomaat, paprika, aardappel, aubergines. Ik zou wel een groentemix maken van stuk of 5 a 10 verschillende groentes + wat teentjes knoflook (je hebt dan meerdere porties en die kun je invriezen). Ik zou zelf ook even geen fruit geven. Teveel suikers. Van suikers kunnen dieren ook gisten op de huid krijgen en met huidproblemen moet je dat niet hebben. Ik zou zelf niet meer als 15% groentemix gaan voeren.

Nou, qua supplementen: even niks anders als alleen visolie-capsules.

Dus al met al kom je op (volgens wat ik heb beschreven) een 40% a 50% vleesbot, 15% orgaanvlees, 15% groentemix. Houd je nog ongeveer 30% over. Ik zou vlees geven (spiervlees, vlees dat het skelet bij elkaar houdt). Voorlopig zou ik geen tafelrestjes geven, als ik jou was. Ook geen zuivel en geen ei. Ik ken teveel honden die, als ze allergisch zijn voor kip, ook allergisch zijn voor ei. Je kunt ei altijd later nog proberen te geven, maar nu zou ik het niet geven. Ik zou het menu gewoon lekker basic houden. En oh ja, je hoeft dus niet iedere dag vleesbotten EN vlees EN orgaanvlees EN groentes te geven. Je hoeft niet iedere dag compleet te voeren. Het gaat erom dat je in bijv. 1 week deze percentages voert.
Bedankt voor je hele verhaal! Top! Daar kan ik zeker wat mee.
Ik heb vannacht liggen woelen van die hypercoat met de lijnzaadolie....
Ik krijg er ineens een naar gevoel bij en wil zo snel mogelijk weer terug op de zalmolie (ik zal even kijken welke ik in het verleden had en zal het hier even neerzetten) 14 euro de fles, ik dacht 250 ml

Kan ik in plaats van meteen hele vis ook beginnen met wat zalm uit blik? Rimpel is een mietje met eten en ik denk dat als ik een ding met kop en al voor hem neerleg hij er geen raad mee weet.
Toen ik een bullepees van ruim een meter voor hem kocht wist hij er ook geen raad mee...hij keek me heel hulpeloos aan met zo'n blik van: "ja maar....vrouwtje....wat moet ik hier nou mee? Hoe moet ik hier nou op kauwen?"

Ik ben soms nogal allergisch voor het woord blik (blikvoer...blikgroenten hahahaha) maar goed...ze verkopen zalm nou eenmaal in blikjes hahaha.

Ik ga je berichtje nog even weer een keer goed doorlezen...het moet wel allemaal opgeslagen worden op de harde schijf hierboven he!?

bedankt voor je tips!
Ik was trouwens ook niet van plan Rodi pensburgers te kopen....ik wil alles vers en in orginele staat zodat ik ZIE wat het is...voor mijn eigen maag misschien wat minder leuk hahahaha, maar zo weet ik wel wat het is...
Dus gewoon ranzige zwartige pens...zo in een emmer gedauwt! hahahaha...wel in groffe stukken trouwens...want ik zie mezelf echt niet met zo'n enorme lap in de weer!

Oke...ik reageer straks nog wel even verder op je berichtje...
Door Lizzy
#460424
Tja, vis uit blik en verse vis zijn niet echt te vergelijken.... Maar ach, een blikje vis kan natuurlijk niet zoveel kwaad. Ik zou het wel beperken tot 1 keer per week. En ik zou ook opletten in welke olie de vis in blik 'zwemt'. Je kunt zalm inderdaad gebruiken, dat staat op water. Maar je kunt ook sardien en makreel gebruiken, maar kijk dan uit dat het niet op "plantaardige olie" of "zonnebloemolie" staat maar kies makreel/sardien op water of olijfolie.

Sommige dierenwinkels verkopen overigens gemalen pens. Dit is dan misschien handig voor jou om mee te beginnen ;D (echt, het went!)
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 jan 2006, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#460473
Hoi
Wat een narigheid met jouw Rimpel! Erg is dat, een hond die helemaal gek wordt van de jeuk. Maar met zelf verstandig samenstellen, dus volgens Lizzy's richtlijnen, heb je een hele goeie kans dat je het onder controle krijgt.
In plaats van vis in blik zou je ook kunnen beginnen met bv diepvrieszalm van de Aldi, da's nog te betalen en zonder kop en andere enge zaken. En je kunt het desnoods klein maken om te beginnen. Of op de markt bij de visboer een stukje zalm kopen, da's ook nog te overzien qua kosten. Sardientjes kun je ook kleinsnijden en in kleine beetjes geven om te wennen. En de gemalen pens van bv Smuldier is niet ideaal maar ook weer om te beginnen voor een beetje mutsige hond ;D wel handig. De Aldi verkoopt trouwens ook diepvrieskonijn, mijn honden en katten vinden dat erg lekker. Geit en lam kun je bij een islamitische slager krijgen.
Heel veel succes met Rimpel!
Door conleeuw
#460531
Kruimel schreef: Daar moet ik toch nog eens heen, maar tis zo'n end fietsen :-X
ik zal anders wel eens kijken, laat ik het je weten, wij zien elkaar toch eind Jan.... ;) hij is hier net om de hoek ;D alleen hebben ze het niet altijd, en ook niet alle Lidl's hebben altijd dezelfde assortiment
Door Mevroi Kruim
#460535
conleeuw schreef: ik zal anders wel eens kijken, laat ik het je weten, wij zien elkaar toch eind Jan.... ;) hij is hier net om de hoek ;D alleen hebben ze het niet altijd, en ook niet alle Lidl's hebben altijd dezelfde assortiment
OK, deal! En bedankt vast :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#460606
Hilje schreef:
Zou ik dan toch maar weer teruggaan naar de zalmolie?
Ik kan het zo ophalen. geen punt. Hij deed het op de zalmolie altijd prima...

dan zou ik even een flesje gaan halen als ik jou was


Onze gedragspeut verkoopt het (zalmolie) in zijn hondenschool (Misschien ken je hem wel..hij fokt met Old English Sheepdogs...Mark Wibier in Schoonebeek)

Uiteraard ken ik 'm wel :D

 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door