Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door labranwk
#38286
Zoals jullie weten ben ik nu actief in gedeeltelijk BARFEN en deels nog Rodi compleet. Binnenkort ga ik helemaal over op BARF, op advies van mijn eigen DA nog wel! Ik stond daar even verbaasd over ???

Maandag ging ik met Nick naar de da omdat ze voor de tweede keer na het wandelen een knobbel op haar elleboog had. Ze moest even gewogen worden en ja hoor! Sinds het Barfen is die "kilo teveel" er weer netjes af! Nick weegt nu 24,2kg en dat is prima (vorige maand was dat dus 25,8kg). Aan de hand daarvan vroeg de DA hoe ik dat gedaan had, waarop ik zei: "geen brokken meer maar vlees en verse groentes". Ik verwachtte eigenlijk een scheef gezicht, omdat ze altijd brokken verkoopt enzo en altijd brokken adviseerd. Maar in plaats daarvan zei ze: "prima, zo ziet ze er goed uit, ik doe het ook met mijn hond, maar mensen die hier komen willen daar gewoon niet aan.

Nu de negatieve kant van mijn verhaal en daarmee ook gelijk de volgende vraag.
Er zijn foto's gemaakt van Nick haar poot en het nieuws is slecht; Nicki heeft ED LPC in haar rechtervoorpoot en wordt daar donderdag as aan geopereerd, in de hoop dat er nog niet teveel arthrose is opgetreden en dat na het weghalen van de losse botstukjes, Nicki weer gewoon Nicki van nog geen 2 jaar kan zijn.
Ik denk alleen dat het niet handig is om dan volgende week echt botten te geven enzo, omdat Nick toch vaak een dag erna t een en ander opbraakt. Als ze bijvoorbeeld konijnenkop opeet (ze vindt ze trouwens geweldig!!1 t is een gekraak van jewelste hier als ze dat eet) braakt ze meestal na een dag of twee de tandjes uit en met het eten van geitenribben braakt ze t meestal ook na een uurtje weer op om het dan rustig opnieuw te kraken en op te eten. De vertering gaat een stuk langzamer is me opgevallen, dus is t nou niet handig dat ik volgende week even niet op die manier BARF? Ik zat al te denken om anders even een tijdje de botten over te slaan en dan alleen spiervlees en organen te geven, omdat daar niets onverteerbaars inzit. Wat vinden jullie?
Door Lupa
#38288
hoi,
wat vervelend voor Nick dat geopereerd moet worden!!
ik zou het inderdaad volgende week het rustig houden met botten en zo.1 week geen botten is echt niet erg.
Maar een ding begrijp ik niet uit jou verhaal :-[ :-[
je vond je hond toch te dik???
#38290
Lupa schreef: hoi,
wat vervelend voor Nick dat geopereerd moet worden!!
ik zou het inderdaad volgende week het rustig houden met botten en zo.1 week geen botten is echt niet erg.
Maar een ding begrijp ik niet uit jou verhaal :-[ :-[
je vond je hond toch te dik???
nee ík niet! Mijn da de vorige keer dat ik er was. Omdat ze bijna 2 kg was aangekomen. Dat is er nu sinds het barfen weer af. En nu is ze dus prima gezond. Ik vind haar zelf aan de slanke kant nu, maar ben in principe tevreden. Te dik is ze nu zeker niet hoor! maar daarvoor vond ik dat ook al niet.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#38326
ehm, toen Bas geopereerd is geweest heb ik hem gewoon alles gegeven wat hij normaal ook kreeg, alleen een beetje minder.

Dit ging helemaal goed maar misschien dat je het gewoon even rustig moet gaan bekijken en de dingen waarvan ze over moet geven even achterwege laten?

pfft, ik mag mijn handjes wel dichtknijpen; bij Bas is ook LPC geconstateerd maar dat is gelukkig nog te weinig om hem eraan te laten opereren en ik hoop dat dat zo blijft ;D
#38328
Ivonne schreef: ehm, toen Bas geopereerd is geweest heb ik hem gewoon alles gegeven wat hij normaal ook kreeg, alleen een beetje minder.

Dit ging helemaal goed maar misschien dat je het gewoon even rustig moet gaan bekijken en de dingen waarvan ze over moet geven even achterwege laten?

pfft, ik mag mijn handjes wel dichtknijpen; bij Bas is ook LPC geconstateerd maar dat is gelukkig nog te weinig om hem eraan te laten opereren en ik hoop dat dat zo blijft ;D
eehhhh vreemd... vind ik tenminste, maar ik kan het mis hebben hoor! LPC is toch n los botstukje in het gewricht? Dat moet eruit om juist arthrose te voorkomen! Maar miss zit het bij jou anders hoor, mij is het in ieder geval zo uitgelegd.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#38337
je hebt op zich gelijk hoor maar volgens mij heb je hier ook weer gradaties in en bij Bas zit het er wel maar hij heeft er zelden last van (dus lullig gezegd is het misschien wachten er op totdat hij er echt last van krijgt waarna hij weer onder het mes moet). En ik vind het goed zo, ik wil heeel graag nu een jaar in waarin Bas niet geopereerd hoeft te worden ;D
Door Lizzy
#38347
Nou, de dag van de narcose en de dag na de narcose zou ik zelf ook iets makkelijk verteerbaars geven hoor. Je kunt natuurlijk een dag of 2 na de operatie gewoon Rodi geven.

En anders geef je inderdaad spiervlees, orgaanvlees, gepureerde groente en bijv. een theelepeltje gemalen eierschil per dag. Na een dag of 2 zou ik gewoon weer lekker botjes geven.

Voor de operatie kun je trouwens beter geen omega 3 vetzuur olie geven. Er staat onder medisch ergens een heel verhaal hoe je je hond het best voor kunt bereiden op een operatie en wat je daarna kunt doen om herstel te bespoedigen. Ik zoek wel even voor je.

Groetjes, Lizzy en veel sterkte met de operatie! Enne, goeie dierenarts! Die moet je in ere houden!
Door Helen
#38622
Hoi,

Wat vervelend dat ze geopereerd moet worden...Ik voerde eerst ook konijnenkoppen, maar ben er uberhaupt mee gestopt, want kotsen de nacht na het eten ervan werd vaste prik. Gezien het feit dat ze dat anders nooit doet vond ik het niet leuk en doe ik het niet meer. Grappig dat jouw hond ook de tandjes uitkotst. De mijne ook en het kaakbeen.

groetjes Helen
Door Janet
#38825
Ik zou Nick even geen botjes geven en idd dat vervangen door wat gemalen rauwe eierschaal.

Vervelend joh dat ze ED heeft. Ik hoop dat ze goed door de operatie heen komt en dat ze er weinig last van heeft.

Suc6 & een lebber van Kali voor Nick ;D.
Door ine
#40052
Hoi Dorine, Deetje van mij is met 13mnd geröntgend en ook bij haar is lpc geconstateerd. Ze is nu bijna 5 en is nog steeds klachtenvrij, terwijl ze niet geopereerd is!
Morgen is de grote dag, ik wens jullie beiden veel sterkte en laat even weten, hoe alles gegaan is?
#42906
Hallo allemaal!
Inmiddels is het alweer zes dagen na de operatie. Ze eet weer gewoon lekker geitenribbetjes ;D en dat gaat er met smaak in.
Van de week ben ik ineens heel erg geschrokken door Nick; we wilden gaan slapen en ineens zagen we bleod... ze had haar hechtingen losgeprutst! midden in de nacht een kap gehaald en een noodhechting gezet. De da belde de volgende dag en gaf me een tip hoe ik Nick toch kon beschermen, maar haar geen kap hoef om te doen. Ze heeft nu dus een soort doek om haar poot, met een knoop bvastgezet op haar schouderbladen en in haar nek (type-rugzak ;)). Ze hoeft dus nu alleen 's nachts een kap, omdat ik haar dan niet in de gaten kan houden en ze zit toch steeds aan die doek. Maar overdag kan ze gewoon zonder die achterlijke lampenkap :D
Aanstaande maandag gaan de hechtingen eruit en over 5 weken mogen we heel lanngzaam haar conditie weer gaan opbouwen.
Ik ga wel weer wat minder voeren, omdat je haar dus gewoon ziet groeien! (erg die labjes!!!) Ik geef nu dus meer groente en minder vlees. Even geen brood en weinig rijst. Toch wil ik het vlees niet teveel verminderen; haar gewircht moet immers goed aansterken!
Door Lizzy
#42977
Hee, goed te horen dat het allemaal goed gaat!! OK, op het eruit vreten van de hechtingen na dan.... ik weet daar helaas ALLES van! Mooi dat jouw DA een goede tip heeft gegeven over hoe je de wond kunt beschermen tegen de hond zelf en toch zonder kap! Wij hebben Brutus gewoon weken met zo'n gekke "lampenkap" in huis laten lopen....

Succes met aansterken enne: brood en rijst kun je inderdaad makkelijk weglaten want een hond heeft geen graan nodig.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door