Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wieke
#2473
O.K.
Deze dame heeft een dapper besluit genomen, en gaat van de week de keuken in.(dat alleen al is bijzonder :-[)

Voor de zekerheid nog even een laatste check: ;)

Omdat de verhouding niet duidelijk is, ga ik voor het gemak uit van 65% RMB en 35% GF-Mix.(de gulden middenweg)kan nog aangepast worden, net als de rest.  Tenslotte heb ik de meeste moeite met bereiden, het voeren zie ik dan wel weer.

De RMB bestaat voorlopig uit kip kip en nog eens kip, Wel met bot dus omdat de botten makkelijk te bijten zijn (moet ik ze nog malen of kan een pup dit al eten?).

De GF-Mix bestaat voor 20% uit groente en fruit,(1 kilo)
                                     15% magervlees (gemalen)
                                                       ( 750 gram)
                                       5% orgaanvlees (gemalen)
                                                        (250 gram)
Hierbij mix ik een eitje(of drie, uitgaande van twee kilo totaal mix)
                     wat Yoghurt
                      kelp(hoeveel en waar haal ik dit)
                     knoflook
                     Lijnzaadolie(mag dat ook zalm olie zijn?)
                     vit. B (hoeveel? en waar haal ik dit?)
                     vit. C (hoeveel en waar haal ik dit?)

Vervolgens ga ik alsnog uit van vier voedingen per dag, ik wissel dus af, Rmb/GF-mix

Ik maak mooie porties en vries dit in, en ga vervolgens zitten wachten tot Willem 8 weken is, haal hem op, geef hem mijn prut en zie wat er gebeurt.

Nog even de laatste vragen, weet iemand hoe je kip maalt(met bot?) mocht dat nodig zijn.

Ik heb een ... keukenmachine die vlees kan malen, maar ik heb er nog nooit vleugels mee gemalen!

lieve mensen, bedankt voor al de moeie die jullie voor me nemen, ik hoop dat je niet gek van me wordt!

Het heeft me in ieder geval wel over een drempel heen geholpen, ik ga ervoor!!

Groetjes Wieke

Oh ja, waar laat ik mijn vissen(behalve in de vijver?)
Laatst gewijzigd door wieke op di 01 apr 2003, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2474
O.K.
Deze dame heeft een dapper besluit genomen, en gaat van de week de keuken in.(dat alleen al is bijzonder :-[)

Voor de zekerheid nog even een laatste check: ;)

Omdat de verhouding niet duidelijk is, ga ik voor het gemak uit van 65% RMB en 35% GF-Mix.(de gulden middenweg)kan nog aangepast worden, net als de rest.  Tenslotte heb ik de meeste moeite met bereiden, het voeren zie ik dan wel weer.

De RMB bestaat voorlopig uit kip kip en nog eens kip, Wel met bot dus omdat de botten makkelijk te bijten zijn (moet ik ze nog malen of kan een pup dit al eten?).

De GF-Mix bestaat voor 20% uit groente en fruit,(1 kilo)
                                     15% magervlees (gemalen)
                                                       ( 750 gram)
                                       5% orgaanvlees (gemalen)
                                                        (250 gram)
Hierbij mix ik een eitje(of drie, uitgaande van twee kilo totaal mix)
                     wat Yoghurt
                      kelp(hoeveel en waar haal ik dit)
                     knoflook
                     Lijnzaadolie(mag dat ook zalm olie zijn?)
                     vit. B (hoeveel? en waar haal ik dit?)
                     vit. C (hoeveel en waar haal ik dit?)

Vervolgens ga ik alsnog uit van vier voedingen per dag, ik wissel dus af, Rmb/GF-mix

Ik maak mooie porties en vries dit in, en ga vervolgens zitten wachten tot Willem 8 weken is, haal hem op, geef hem mijn prut en zie wat er gebeurt.

Nog even de laatste vragen, weet iemand hoe je kip maalt(met bot?) mocht dat nodig zijn.

Ik heb een ... keukenmachine die vlees kan malen, maar ik heb er nog nooit vleugels mee gemalen!

lieve mensen, bedankt voor al de moeie die jullie voor me nemen, ik hoop dat je niet gek van me wordt!

Het heeft me in ieder geval wel over een drempel heen geholpen, ik ga ervoor!!

Groetjes Wieke
Hoi Wieke, gezien de calcium discussie van Roger en Andre, zou ik zelf niet meer dan 60% RMB's geven. Maar, dat is mijn persoonlijke mening.

Vanaf 8 weken moet een pup volgens mij wel raad weten met kippenvleugels en kippennekken, zeker gezien het al een barf-hondje is. Ria? Roger? Desnoods een paar keer flink erop meppen of inknippen? Ik weet niet of je ze met een keukenmachine kunt malen, maar een gehaktmolen moet er wel raad mee weten... (voor het geval dat ze de vleugels/nekken nog niet "aan kunnen", maar ik ga er vanuit dat jouw fokker dat wel verteld!).

Kelp tabletten kun je van Dr Vogel kopen bij de drogist. Je kunt ze fijn slaan in een vijzel. In het boek van Ian B. staat dat je 2 tot 3 theelepels moet geven op 2 kilo GF/vlees mix. Ik vind dat een beetje erg veel. Ria? Roger? Wat vinden jullie? Is kelp nodig? En zo ja, deze hoeveelheid is juist?

Ja, volgens mij kun je prima zalm of vis olie geven. Ik zou dit zelf niet invriezen, maar over de maaltijd doen voordat je deze "opdient".

Orgaanvlees: Ian B heeft het over lever (een kwart van een lamslever). Wat ga jij geven? Een mix?

Vitamine B Complex en C: geen idee! Er staat in het boek van Ian B: "a mega dose of each". Maar wat hij daar mee bedoelt, daar ben ik nog niet achter! Ria of Roger, weten jullie dit?

Vitamine C en B Complex kun je kopen bij drogist of reformwinkels. Ik vind zelf de merken Solgar en Ortica zeer goed (wel duur). Solgar werkt voor mij prettig omdat dit capsules met poeder zijn die je kunt openmaken (handig doseren).

OK, ik mis nog 1 ding en dat is levertraanolie voor de vitamine A en D. In het boek staat dat je iedere dag 1 tot 2 ml moet geven voor een pup van 5 kilo. Ik weet niet of dit ook in Nederland gebruikelijk is om te geven en of deze dosering juist is. Vitamine A en D zijn wel belangrijk, dus ik vind dit een belangrijk aspect om uit te zoeken. Misschien weten Ria of Roger (wederom) het antwoord? Of iemand anders?

Goed, er staan dus nog een paar vragen open... Ik ga verder lezen en hoop in de tussentijd op hulp van Ria, Roger of andere mensen die ervaring hebben met het barfen van pups! Je ziet het he! Ik heb zelf nog geen pup gebarfd!

Groetjes en succes, Lizzy (die Wieke wel dapper vind).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 01 apr 2003, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#2475
Als we het over calcium en bronnen hebben ...
Hoe vinden jullie dit dan?

Raw bones, although they are nutritious, are used calcium. The major source of calcium for canines and felines in the wild is the blood that is carrying the calcium to the bones of their prey.

http://www.patmckay.com/Article_6.htm

Zin of onzin?
Door roger
#2476
Onze pup was al rauwvoeding gewend van bij de fokker.
Kippevleugels hebben we de eerste dagen platgeslagen en vastgehouden tijdens het voeren.

Orgaanvlees was altijd een mix, nooit alleen lever , maar daar zat altijd wat maag, lever, long, strot of slokdarm tussen.

we hebben nooit vlees of orgaan gemalen , altijd in blokken gesneden die groter werden naarmate de pup groter werd.

Een of twee keer per week kreeg hij een tabletje biergist en elke dag een snuifje kelp (tabletten door de vijzel en een beetje over zijn vleesmaaltijd 's avonds)

Verder hebben we nooit extra vitamine of levertraan gegeven.

Wel héél erg gevarieerd met g/f mixen, cerealen, vlees en botten van "verschillende soorten prooidieren", witte kaas, yoghurt........

Gr.
Roger.
Door ducktails
#2477
[quote author=Lizzy

Vanaf 8 weken moet een pup volgens mij wel raad weten met kippenvleugels en kippennekken, zeker gezien het al een barf-hondje is.

Het moet inderdaad kunnen dat pups al karkassen eten.
Ik koop zelf gemalen kipkarkassen, is gewoon erg makkelijk en vooral in het begin , heb je geen zorgen.
Ik koop het op de markt bij een poelier.
Als de poelier zelf kipleverworst e.d. maakt heb je grote kans dat hij de karkassen ook voor je maalt.

Kelp tabletten kun je van Dr Vogel kopen bij de drogist. Je kunt ze fijn slaan in een vijzel. In het boek van Ian B. staat dat je 2 tot 3 theelepels moet geven op 2 kilo GF/vlees mix. Ik vind dat een beetje erg veel.

Ik haal de kelp bij de trekpleister en geef 2-3 pillen per dag.

Ja, volgens mij kun je prima zalm of vis olie geven. Ik zou dit zelf niet invriezen, maar over de maaltijd doen voordat je deze "opdient".

Ik vries eigenlijk nooit patties in.
Als ik mijn eigen eten aan het koken ben, pak ik de blender, doe daarin wat groente die we zelf ook eten of fruit.
Kwark of yogurt erbij, of zalmolie, of olijfolie,of visolie,
ei, havermouth , huttenkase gemalen eierschalen enz.

Orgaanvlees: Ian B heeft het over lever (een kwart van een lamslever). Wat ga jij geven? Een mix?

Meestal maak ik een mix van organen, of koe of kip.
Daar maak ik wel porties van en in de vriezer, de gf mix erover, zie boven en smullen!!

Vitamine B Complex en C: geen idee! Er staat in het boek van Ian B: "a mega dose of each". Maar wat hij daar mee bedoelt, daar ben ik nog niet achter!


Ik geef gewoon 1-2 pilletjes.


Vitamine C en B Complex kun je kopen bij drogist of reformwinkels. Ik vind zelf de merken Solgar en Ortica zeer goed (wel duur). Solgar werkt voor mij prettig omdat dit capsules met poeder zijn die je kunt openmaken (handig doseren).



OK, ik mis nog 1 ding en dat is levertraanolie voor de vitamine A en D. In het boek staat dat je iedere dag 1 tot 2 ml moet geven voor een pup van 5 kilo. Ik weet niet of dit ook in Nederland gebruikelijk is om te geven en of deze dosering juist is.


Ze krijgen hier ongeveer een halve ml levertraan.
Met het voorjaarzonnetje liggen ze lekker inde zon!!
Ook goed!!

gr. Ria
Door André
#2478
Andre, zou jij aan willen geven hoeveel calcium / dus botten (%) er WEL gegeven moeten worden?

Groetjes en bedankt, Lizzy

Lizzy,

Je kunt het van verschillende manieren bekijken/benaderen.


1. het is bekent en vanzelfsprekend dat een pup cq opgroeiende hond een verhoogde Ca behoefte heeft!

2.Ik ben geneigd te denken van het volgende uitgangspunt nl;
houd je aan de samenstelling van een prooidier!

3.Hoe hoger het aanbod via de voeding des te lager is de opname en omgekeerd!!!!
Tabel (gershoff en Jenkins)

Kalk in voeding verteerbaarheid
------------------- ----------------------
0,11 90%
0,30 64%
0,60 64%
0,63 46%
0,90 42%
1,20 46%
1,23 27%

4. Je kunt mijn inziens een hond b.v s'morgens niet een onvolledige maaltijd geven en de tekorten s'avonds bijvoorbeeld weer aanvullen
De noodzakelijke grondstoffen/voedingsstoffen vitaminen& mineralen horen in een bepaalde verhouding met elkaar.
Dat is één van de (voor mij althans) onduidelijke argumentatie van Billinghurst.
B zegt dat binnen een tijdsbestek b.v 1 tot 2 weken deze balans moet zijn bereikt/aangevuld.

5. hoeveel botten zitten er in Carnibest danwel Bibi?
niet de hoeveelheden die Billinghurst aangeeft!


Uw zonnetje van het Forum!
Door Paul_Barte
#2479
Andre...dan wachten we toch gewoon op het volgende boek van I.B., wie weet wat daar weer in is veranderd ;)
Door Lizzy
#2480


Lizzy,

Je kunt het van verschillende manieren bekijken/benaderen.


1. het is bekent en vanzelfsprekend dat een pup cq opgroeiende hond een verhoogde Ca behoefte heeft!

2.Ik ben geneigd te denken van het volgende uitgangspunt nl;
houd je aan de samenstelling van een prooidier!

3.Hoe hoger het aanbod via de voeding des te lager is de opname en omgekeerd!!!!
Tabel (gershoff en Jenkins)

Kalk in voeding                                verteerbaarheid
-------------------                                ----------------------
0,11                                                       90%
0,30                                                       64%
0,60                                                       64%
0,63                                                       46%
0,90                                                       42%
1,20                                                       46%
1,23                                                       27%

4. Je kunt mijn inziens een hond b.v s'morgens niet een onvolledige maaltijd geven en de tekorten s'avonds bijvoorbeeld weer aanvullen
De noodzakelijke grondstoffen/voedingsstoffen vitaminen& mineralen horen in een bepaalde verhouding met elkaar.
Dat is één van de  (voor mij althans) onduidelijke argumentatie van Billinghurst.
B zegt dat binnen een tijdsbestek b.v 1 tot 2 weken deze balans moet zijn bereikt/aangevuld.

5. hoeveel botten zitten er in Carnibest danwel Bibi?
niet de hoeveelheden die Billinghurst aangeeft!


Uw zonnetje van het Forum!
Dag zonnetje,

Ik ben het niet met je eens. En wel om de volgende redenen: Kijk, ik begrijp persoonlijk ook niets van wat Ian B. bedoelt met balans over drie weken, maar ik ben het ook helemaal niet eens met de uitspraak van DHont dat je 's morgens niet een onvolledige maaltijd kunt geven en de tekorten s'avonds bijvoorbeeld weer aanvullen. En waarom dan niet? Nou kijk, eet jij 's morgens en 's middags en 's avonds IEDERE maaltijd uitgebalanceerd? Ik niet! Maar, alles wat ik 's morgens en 's middags en 's avonds naar binnen werk, vormt samen: alles wat ik nodig heb en dus balans. Kijk naar de hond/wolf in het wild, in een roedel. Die eet ook niet 's morgens en 's avonds uitgebalanceerd. Die vreet simpelweg wat hem voor poten komt. De ene keer muis, de andere keer konijn en de volgende keer een groter dier waarvan hij ook niet xx% bot en xx% spiervlees en xx% orgaanvlees eet. Hij moet namelijk delen ;D

Feitelijk vind ik de uitspraak van DHont nergens op gebaseerd en hij plaatst deze wel zonder enige uitleg te geven over het WAAROM.

Je kunt van mensenvoer en hondenvoer een hele studie maken, het blijft mij een raadsel waarom een analfabethische moeder haar kind toch normaal kan op laten groeien. Het blijft me ook een raadsel waarom honden vroeger ouder werden dan nu. Dat was VOORDAT we hondenvoer tot op de mcg. nauwkeurig berekende....

Hoeveel bot zit er in Carnibest en Bibi? Over Carnibest kan ik niet oordelen. Bibi: ik heb de tijd nog meegemaakt dat er, volgens Bertus, 60% botten in Bibi zaten. Daarna werd het 40%, daarna 30%, daarna 35% en daarna 40% (ik heb nu ook onmiddellijk de reden gegeven waarom Bibi voor mij persoonlijk niet meer werkte). Dus, zeg jij het maar Andre: hoeveel bot zit er in Bibi en Carnibest? En, waar hebben zij hun beslissing om er xx% bot in te doen, op gebaseerd?

Je altijd en eeuwige kritische vriendinnetje.
Door roger
#2481
[quote]

<< Het blijft me ook een raadsel waarom honden vroeger ouder werden dan nu. <<


Das intressant.

Honden hadden toen veel meer de mogelijkheid om zelf hun kostje samen te scharrelen, tenminste als het geen kettinghonden op een boerenerf waren, en zelfs dan.

Er waren ook altijd resten van de karige maaltijden van de mensen, daar is de hond eigenlijk op geevolueerd, een aaseter op de resten van menselijke voeding.

En inderdaad , honden werden toen ook oud, minstens zo oud als nu, ondanks het feit dat er nu praktisch in ieder "patattendorp" een dierenarts of zelfs een dierenkliniek is en ze eigenlijk dus nu perfect kunnen beroep doen op een medische wetenschap die mijlen verder staat dan pakweg 50 jaar geleden.

En daar zie ik in de toekomst ook een probleem in: we waren allemaal vergeten hoe een hond moest gevoerd worden omwille van de "marketingboys" van de brokken fabrikanten.
Nu ontdekken er velen van ons terug de manier van vers voeren , maar schuilt er dan geen gevaar dat we gaan "overvoeren" met allerlei onnodige toevoegingen van vitamine en wat weet ik nog allemaal?

Is Billinghurst trouwens al niet voor een stuk teruggekomen op zijn toevoegingen als je zijn eerste met zijn tweede boek vergelijkt?

Of zie ik het verkeerd?


Gr.
Roger.
Door wieke
#2482
En waren we vroeger ook niet wat minder flauw met de hond, de zwakke gingen dood, punt uit.
Nu wordt er gewoon van alles in leven gehouden, ach, ze zijn zo zielig, de dieren worden nu enorm betutteld.

Er wordt gefokt omdat ze zo mooi zijn, maar dat sommige honden in de zomer niet naar buiten kunnen, tja, het oog wil ook wat!
Spontaan bevallen zit er voor sommige honden niet bij, jammer dan. Vroeger ging zo`n dier dood, en kreeg dus ook geen pups, kon dus niet mee verder worden gefokt.

Vroeger ging er een baksteen op het hoofd als een dier niet goed was. De sterke overwonnen en werden dus oud!! nu wordt er vaak lang mee doorgefokt


Afijn, ik geloof dat ik nu erg off-topic ga, ik heb in ieder geval vandaag boodschappen gedaan, er ligt hier van alles op me te wachten.
Een lief hartje, een levertje, kippies, wortels, etc. ;D

Ik ga dus maar eens in de benen, kijken of ik voor mijn puppie ook zijn toekomst veilig kan stellen ;)

Groetjes Wieke
Door Paul_Barte
#2483
Ben het helemaal met je eens Wieke. Natuurlijke selectie heette dat.
En DA's bestonden al helemaal niet, ja een veearts en als die toevallig toch moest komen omdat er een koe ziek was kon ie gelijk ff naar de hond kijken want die was al 2 maanden niet goed >:(

Daarnaast aten de meesten zo gezond als de pest want ze barften op hun eigen manier. Wat tafelresten, slachtafval want bij bijna iedereen werd zelf geslacht.
Ze jatten links en rechts een rauw ei bij de kippen, gevallen fruit in de boomgaard, de slager gaf standaard een bot mee als hij wist dat je een hond had enz. enz.

Ik heb genoeg erfhonden complete rattennesten uit zien graven die heerlijk opgevreten werden en een zieke kip of haas was ook niet veilig. Eigenlijk vraten ze alles...behalve die gezonde brokken ;D ;D ;D
Door Admin
#2484
<< Het blijft me ook een raadsel waarom honden vroeger ouder werden dan nu. <<


Das intressant.

Honden hadden toen veel meer de mogelijkheid om zelf hun kostje samen te scharrelen, tenminste als het geen kettinghonden op een boerenerf waren, en zelfs dan.

Er waren ook altijd resten van de karige maaltijden van de mensen, daar is de hond eigenlijk op geevolueerd, een aaseter op de resten van menselijke voeding.

En inderdaad , honden werden toen ook oud, minstens zo oud als nu, ondanks het  feit dat er nu praktisch in ieder "patattendorp" een dierenarts of zelfs een dierenkliniek is en ze eigenlijk dus nu perfect kunnen beroep doen op een medische wetenschap die mijlen verder staat dan pakweg 50 jaar geleden.

En daar zie ik in de toekomst ook een probleem in: we waren allemaal vergeten hoe een hond moest gevoerd worden omwille van de "marketingboys" van de brokken fabrikanten.
Nu ontdekken er velen van ons terug de manier van vers voeren , maar schuilt er dan geen gevaar dat we gaan "overvoeren" met allerlei onnodige toevoegingen van vitamine en wat weet ik nog allemaal?

Is Billinghurst trouwens al niet voor een stuk teruggekomen op zijn toevoegingen als je zijn eerste met zijn tweede boek vergelijkt?

Of zie ik het verkeerd?  


Gr.
Roger.

Hoi Roger, nou, ik zie eerlijk gezegd niet veel verschil tussen boek 1, 2 en 3 bij IB... Hij is gek op het geven van supplementen. Ik trouwens zelf ook. Omdat ik geloof dat we zoveel roofbouw hebben gepleegd op de aarde (en nog steeds doen) dat er minder vitamines en mineralen zitten in ons dagelijkse voedsel (bijv. zink en selenium, etc).

Groetjes, Lizzy

p.s., ik ben het ook eens met Wieke.
Door Lizzy
#2485
Hoi Roger, ik moet eigenlijk wel 1 ding toevoegen....

Toen ik net begon met ARFEN, gebruikte ik vrij veel supplementen. Nu ik langer arf (en meer vertrouwen krijg) en ik mee heb gemaakt dat de vitamine E uit de handel is genomen wegens verontreiniging, merk ik dat ik steeds minder supplementen toevoeg. Ik vind ze eigenlijk minder betrouwbaar dan voorheen.... Overigens probeer ik wel zoveel mogelijk biologische voeding aan de honden te geven.

Groetjes, Lizzy
Door roger
#2486
[quote]


<< ik zie eerlijk gezegd niet veel verschil tussen boek 1, 2 en 3 bij IB... Hij is gek op het geven van supplementen.<<

Hey Lizzy,

uit "The barf diet blz. 29."


"Over supplementation with massively high doses of herbs,oils and vitamins will often cause pets to refuse the food. If such food is consumed, there is a high probality it will cause gastrointestinal upset."

Op blz 30 gaat hij verder:

"On a personal note,our own pets receive minimal supplementation. Our family has acces to a whide range of healthy raw foods.................................................
The one supplement that we almost use daily is cod liver oil."


Als honden, en laat het dan nog de sterkste van het nest zijn, vroeger konden overleven op karige maaltijden, dan moet het aanbod dat heden ten dage verkijgbaar is aan van alles en nog wat ook voldoende zijn volgens mij, zonder extra supplementen.


Mijn standpunt is dat een goed gevarieerde voeding , zowel qua vlees , orgaan als bot van verschillende soorten dieren afkomstig, gecombineerd met gevarieerde , seizoensgebonden gf mixen (strakjes weer wat paardebloem, klaver en weegbree), af en toe een ei, yoghurt ....enz. in orde is.

En zo interpreteer ik ook min of meer zijn boek "the barf diet". (vnl. pag. 29 en 30)


Gr.
Roger.
Door Lizzy
#2487
Hoi Roger, tja, je hebt wel gelijk ja. Maar ECHT duidelijk vind ik het allemaal niet! In de dagelijkse menu's heeft hij het weer over vitamine E en alfalfa en kelp en borage en weet ik wat voor olie... Soms kan ik de man moeilijk volgen ::).

Ik geef mijn honden dus af en toe visolie/zalmolie (2, soms 3 keer per week). Soms een beetje levertraanolie (sporadisch) en soms wat Coenzyme Q10 (voor Brutus z'n hartruis). Vroeger gaf ik ook vitamine B complex, vitamine E, vitamine C en eigenlijk geef ik dit nooit meer. Misschien begin ik wel vertrouwen te krijgen dat hun voeding OK is zonder al die toevoegingen?

Aan de ene kant ben ik het geneigd 100% met je eens te zijn, aan de andere kant: het millieu niet 100% schoon, roken de honden nu mee in huis (waar ze 20 uur per dag doorbrengen), zit hun snuffert op auto-uitlaat-hoogte, etc. Daarom zouden extra vitamines misschien ook niet echt schadelijk zijn? Wat denk jij?

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door