Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door André
#2443
Maar de kwestie is hier : binnen die 50 , 60 of 70 % RMB's hoeveel is daar het gewicht aan vlees en hoeveel aan bot. (quote Roger)


Daar zit em de kneep.

hoe kun je met deze persentage's en ook nog verschillende soorten bot danwel kraakbeen tot de conclusie komen van een goede CA/P verhouding?

En dan daarbij:

Puppen hebben inderdaad in de periode van 10 dagen
tot 380 dagen een verhoogde calciumbehoefte
BRON: Meyer , Changes in the Ca and P content in the body of the dog according to age.


Voorzover de uitscheiding(uitschijting :P) van een te grote hoeveelheid calcium zijn de heren Teare, Hedhammer en Krook in hun onderzoeken ook niet zeker


Overnutrion and skeletal disease in growing dog.

Problems with ;

* growth
*general on bone morphology
*Hypertrophic osteodystropy
*enostosis
*hip dysplasia
*wobbler syndroom


Bovenstaand hebben te maken met vergroeiingen van diverse botten cq ledematen e.d


De vraag is en blijft hoe, kan Billinghurst zeggen ;
geef je hond 50 A 70 % RMB en daarmee de balans CA/P garanderen?

Met vriendelijke groet maar weer!
Door Miranda
#2444
Net als Wieke duizelt het mij nu ook :-/ ;D

De materie die Lizzie schrijft op pagina 1 kan ik helemaal volgen... maar ook wat Andre noemt als opbouwende kritiek is waar ik mee in mijn maag zit... geeft ik te veel is het niet goed... geef ik te weinig is het ook niet goed... kortom ik vind het heeeel eng zeker bij een opgroeiende pup.

Je hoort en leest zoveel... maar ook zoveel verschillende dingen dat je door het bomen het bos niet meer ziet.
Bijvoorbeeld: Ian schrijft dat door het eten van de pup knoflook moet... ik lees dan op http://www.mijneigenfavorieten.nl/barf/ bij puppies
"kijk uit met knoflook" (I'm gonna get crazy hihi)

Ik heb net als Wieke afgelopen zaterdag dan ook een flink portie versvlees voor Duncan aangesleept die ik aanvul met: gemengde sla, 1 eetlepel cottagecheese, 1 rauw ei, gepureerde fruitmix (zit vanalles in banaan, kiwi etc) daarnaast 1 vitamine b forte complex tablet en 2 vitamine AD pilletjes (beide van Davitamon)

Maaarrrrr (hihihi altijd weer die maar he) nou lees ik dus uit Andre zijn stukje (wist ik al) dat calcium dus in beenderen zitten... alleen in vers vlees zitten dus die beenderen niet (???) Dus krijgt Duncan en de pup van Wieke (sorry naam vergeten) een calcium tekort doordat we kant en klaar vers vlees voeren... ja of nee?
Of is mijn aanvulling met die 2 AD-tabletjes voldoende om dat calcium tekort tegen te gaan?

Wat een vragen weer he.

Trouwens ik las dat verhaal over die Collie-pup die stond op een maaltijd van melk en af en toe een schapenkarkas.... Collie's moeten het eerste jaar 's-morgens pap krijgen (melk met brood of beschuit of bambix) in iedergeval melk. (Dit stond in mijn collieboek die ik gekocht heb toen we in 1990 onze Collie kochten)
Na dat jaar mogen ze geen melk meer hebben, dan zijn ze uit de groei.
Door ducktails
#2445
Wieke, ik heb deze discussie niet gezien totdat Lizzy mij mailde.
Ik wil je graag mijn ervaringen vertellen met pups op Barf.
Ik heb dus een nest van negen pups gehad , waarvan een aantal zijn gaan Barfen, inclusief Blanca de witte boxer die ik zelf heb gehouden.
Ze doen het uitstekend op Barf.
http://81.17.33.149/hondenforum/phpBB2/ ... hp?t=17523

Deze pup is net op de keuring geweest, bone en vacht werden geprezen.
Wat hebben de pups gekregen?
De voeding van jouw pup mag voor 60% tot 80% uit botten met vlees bestaan,
maar aangezien de meeste honden de runderbotten pas kunnen verwerken wanneer
ze hun tanden gewisseld hebben, is het beter om de botten met vlees voor 30%
tot 40% uit kippenbotten te laten bestaan, aangevuld met 30% tot 40% vlees,
orgaanvlees enz. van andere eiwitbronnen zoals koeien, schapen, geiten,
eenden, eventueel wild enz. enz.


Omdat de heren geleerden het zelf helemaal niet eens zijn, zie bovenstaande discussie, heb ik de variateit zo groot mogelijk gehouden.

S'morgens kreeg een pup van 8 weken een bordje lammerenmelk met bambix.
Om 11uur ongeveer 3 ons gemalenkip karkassen.
Om 5 uur een gf -mix van huttenkase, yogurt, je kunt toevoegen, olijfolie, of visoliecaps of maiskiemolie, of lijnzaadolie en soms levertraan.
Veder havermouthvlokken en een vierde gedeelte van een ei.
De groente en vooral fruit moet het liefst aan de rijpe kant zijn.
Begin met 1 nieuw soort groente en of fruit.
Verder kun je in de mix eventueel vit C of zeealgkelp tabletten toevoegen en een gemalen eierschaal.
Giet deze mix over wat gesneden orgaanvlees of pens, of rundvlees of vis., ongeveer drie ons.
Je ziet het , een verscheidenheid aan eten, havermouthvlokken, gemalen eierschaal, pens, allemaal kalkbronnen.
Het belangrijkste is om aan gemalen kipkarkassen te komen.
Met ongeveer drie maanden heb ik Blanca de eerste ongemalen kipkarkassen gegeven.
Nu met 4 maanden eet ze alle botten, kippepootjes, borstbeen runderknarsbeen, een appeltje , zo weg, pruimen , zo uit de hand, alle soorten fruit vind ze heerlijk.
Ik geef mijn pup ook gekookte tafelresten.
Mijn advies, kijk naar je pup, geef meer of minder naar gelang zijn gewicht.
Als hij te mager is b.v. wat extra olie, een half ei, en wat meer havermouth.
Je moet net de ribben kunnen zien.
Kijk naar de ontlasting.
De poep is bij Blanca vaak wittig , dus kalk genoeg.
Omdat de kalk natuurlijk is ben ik niet bang voor teveel kalk.
Omdat haar eten elke dag anders is, ben ik ook niet bang voor tekorten.
Geef 1 nieuw produkt per keer.
Je eerste fruitmix bestaat b.v. uit een appel .
De volgende keer voeg je een stuk banaan toe.
Volg je gevoel en varieer .
Geef natuurlijk meer als de pup groter wordt.
Hou de ribben in de gaten zodra je de ribben meer ga zien, meer geven.
gr. Ria
Door ducktails
#2446
Miranda, als er op het versvlees compleet staat dan is de ca- behoefte voorzien.
Er zijn dan gemalen botten of kalk toegevoegd.

Verscheidene van mijn pupkopers zijn ook zo begonnen.
S'morgens versvlees of brokken. en s'avonds een zelfgemaakte Barfmaaltijd.
Niks mis mee, de eerste tijd is het erg druk met een pup.
Barfen is niet iets dat je zomaar even doet.
Je moet erin groeien en er aardigheid in hebben.
Na 4 maanden zijn er vier mensen die er zo een aardigheid in hebben dat ze helemaal overgaan op Barf.
Krijg echt hele enthousiaste verhalen te horen.
Doe , wat je gevoel je ingeeft en die knoflook!, geef je toch niet of later, als ze ouder worden.
Ze kunnen heus wel zonder!!!
gr. Ria
Door wieke
#2447
Net als Wieke duizelt het mij nu ook   :-/ ;D

De materie die Lizzie schrijft op pagina 1 kan ik helemaal volgen... maar ook wat Andre noemt als opbouwende kritiek is waar ik mee in mijn maag zit... geeft ik te veel is het niet goed... geef ik te weinig is het ook niet goed... kortom ik vind het heeeel eng zeker bij een opgroeiende pup.

Je hoort en leest zoveel... maar ook zoveel verschillende dingen dat je door het bomen het bos niet meer ziet.
Bijvoorbeeld: Ian schrijft dat door het eten van de pup knoflook moet... ik lees dan op http://www.mijneigenfavorieten.nl/barf/   bij puppies
"kijk uit met knoflook" (I'm gonna get crazy hihi)

Ik heb net als Wieke afgelopen zaterdag dan ook een flink portie versvlees voor Duncan aangesleept die ik aanvul met:  gemengde sla, 1 eetlepel cottagecheese, 1 rauw ei, gepureerde fruitmix (zit vanalles in banaan, kiwi etc) daarnaast 1 vitamine b forte complex tablet en 2 vitamine AD pilletjes (beide van Davitamon)

Maaarrrrr (hihihi altijd weer die maar he) nou lees ik dus uit Andre zijn stukje (wist ik al) dat calcium dus in beenderen zitten... alleen in vers vlees zitten dus die beenderen niet (???) Dus krijgt Duncan en de pup van Wieke (sorry naam vergeten) een calcium tekort doordat we kant en klaar vers vlees voeren... ja of nee?
Of is mijn aanvulling met die 2 AD-tabletjes voldoende om dat calcium tekort tegen te gaan?

Wat een vragen weer he.

Trouwens ik las dat verhaal over die Collie-pup die stond op een maaltijd van melk en af en toe een schapenkarkas.... Collie's moeten het eerste jaar 's-morgens pap krijgen (melk met brood of beschuit of bambix) in iedergeval melk. (Dit stond in mijn collieboek die ik gekocht heb toen we in 1990 onze Collie kochten)
Na dat jaar mogen ze geen melk meer hebben, dan zijn ze uit de groei.
Dat calcium is voor mij ook een dilemma hoor, en ik heb lekker een berg vlees besteld met gemalen botten!
Ik moet er wel ver voor rijden, maar ja, dan maar de diepvries vol (gelukkig heb ik geen duitse dog ofzo. ;))

Tja, en dat zien van de ribben, ze zitten erg verstopt onder een dikke wollige vacht, :-/ maar ik kan ze wel voelen hoor!

Ik ga echt op safe, ik zie het later wel als de pup wat groter is, en wij zijn gewend en de pup is gewend.
ik laat me niet gek maken door voeding, en voor een pup is die te belangrijk!

Groetjes Wieke
Door Lizzy
#2448
Andre, jij zegt dat 50%-60% (Want daar heeft Ian B het ook over) teveel is. Zou jij dan aan willen geven hoeveel RMB's pups dan per dag moeten hebben (inclusief verhouding bot:vlees)?
Door wieke
#2449
Wieke, ik heb deze discussie niet gezien totdat Lizzy mij mailde.
Ik wil je graag mijn ervaringen vertellen met pups op Barf.
Ik heb dus een nest van negen pups gehad , waarvan een aantal zijn gaan Barfen, inclusief Blanca de witte boxer die ik zelf heb gehouden.
Ze doen het uitstekend op Barf.
http://81.17.33.149/hondenforum/phpBB2/ ... hp?t=17523

Deze pup  is net op de keuring geweest, bone en vacht werden geprezen.
Wat hebben de pups gekregen?
De voeding van jouw pup mag voor 60% tot 80% uit botten met vlees bestaan,
maar aangezien de meeste honden de runderbotten pas kunnen verwerken wanneer
ze hun tanden gewisseld hebben, is het beter om de botten met vlees voor 30%
tot 40% uit kippenbotten te laten bestaan, aangevuld met 30% tot 40% vlees,
orgaanvlees enz. van andere eiwitbronnen zoals koeien, schapen, geiten,
eenden, eventueel wild enz. enz.


Omdat de heren geleerden het  zelf helemaal niet eens zijn, zie bovenstaande discussie, heb ik de variateit zo groot mogelijk gehouden.

S'morgens kreeg een pup van 8 weken een bordje lammerenmelk met bambix.
Om 11uur ongeveer 3 ons gemalenkip karkassen.
Om 5 uur een gf -mix van huttenkase, yogurt, je kunt toevoegen, olijfolie, of visoliecaps of maiskiemolie, of lijnzaadolie en soms levertraan.
Veder havermouthvlokken en een vierde gedeelte van een ei.
De groente en vooral fruit moet het liefst aan de rijpe kant zijn.
Begin met 1 nieuw soort groente en of fruit.
Verder kun je in de mix eventueel vit C of zeealgkelp tabletten toevoegen en een gemalen eierschaal.
Giet deze mix over wat gesneden orgaanvlees of pens, of rundvlees of vis., ongeveer drie ons.
Je ziet het , een verscheidenheid aan eten, havermouthvlokken, gemalen eierschaal, pens, allemaal kalkbronnen.
Het belangrijkste is om aan gemalen kipkarkassen te komen.
Met ongeveer drie maanden heb ik Blanca de eerste ongemalen kipkarkassen gegeven.
Nu met 4 maanden eet ze alle botten, kippepootjes, borstbeen runderknarsbeen, een appeltje , zo weg, pruimen , zo uit de hand, alle soorten fruit vind ze heerlijk.
Ik geef mijn pup ook gekookte tafelresten.
Mijn advies, kijk naar je pup, geef meer of minder naar gelang zijn gewicht.
Als hij te mager is b.v. wat extra olie, een half ei, en wat meer havermouth.
Je moet net de ribben kunnen zien.
Kijk naar de ontlasting.
De poep is bij Blanca vaak wittig , dus kalk genoeg.
Omdat de kalk natuurlijk is ben ik niet bang voor teveel kalk.
Omdat haar eten elke dag anders is, ben ik ook niet bang voor tekorten.
Geef 1 nieuw produkt per keer.
Je eerste fruitmix bestaat b.v. uit een appel .
De volgende keer voeg je een stuk banaan toe.
Volg je gevoel en varieer .
Geef natuurlijk meer als de pup groter wordt.
Hou de ribben in de gaten zodra je de ribben meer ga zien, meer geven.
gr. Ria

Ik heb je foto`s bekeken, en echt geweldig hoor!
Wat een prachtige beesten.
Ik moet zeggen dat onze pup ook echt stevig in de botten zit, liepen allemaal vrij snel, zijn heel tevreden, en maken het erg goed.

Bedankt voor je info, maar zoals ik al eerder zei, ik ga toch maar op safe, en ga er wat lekker bij kokkerellen, en als we gewend zijn aan elkaar ga ik langzaam over.
Misschien bevalt me het vers voer wel zo goed, dat ik kant en klaar blijf kopen.

Je gaf ook aan dat meerdere pupkopers van jou dat deden, lijkt me een goed plan.

Heel erg bedankt voor je info in ieder geval!

Groetjes Wieke
Door ducktails
#2450
Je hebt gelijk, ik weet niet wat voor hond je hebt , maar mijn boxers zijn aardige innemers, een hamburgertje is niks!!
Op een gegeven ogenblik is het gewoon makkelijker en goedkoper om geheel op Barf over te gaan.

Begin gewoon met het vers vlees en Barf maaltijden.
Ik weet zeker dat je binnen een half jaar geheel op Barf overga.
Gewoon ook omdat het moet wennen en je vertrouwen in Barf moet groeien.
Jarenlang zijn we bang gemaakt dat we geen eten voor onze honden kunnen maken, alles moest uitgebalanceerd zijn.
Stel je voor dat de hond tekorten zou krijgen!!!!
Nu weer het Ca verhaal, o , jee , de botten!!!!
Ik heb vertrouwen in de natuur, als je de honden genoeg aanbied van alles, dan haalt het lichaam de stoffen er uit die ze nodig hebben.
Ik heb het bewijs hier elke dag voor me lopen.
succes!!
gr. Ria
Als je me nodig hebt mail me maar.
Door Lizzy
#2451
"Dus krijgt Duncan en de pup van Wieke (sorry naam vergeten) een calcium tekort doordat we kant en klaar vers vlees voeren... ja of nee?
Of is mijn aanvulling met die 2 AD-tabletjes voldoende om dat calcium tekort tegen te gaan?" van Miranda.

Hoi Miranda, ik zag ergens, tussen al die discussies over calcium, deze vraag van jou verscholen staan. Jij geeft versvlees? Als het goed is, zit daar voldoende calcium in (welk merk?). Roger/Andre zijn juist bang dat er in de barf maaltijd van Ian B TEVEEL calcium zit.

Ga alsjeblieft NIET zelf tabletjes A-D vitamines geven!! Vitamine A en D zijn heel makkelijk over te doseren en dat is alleen maar slecht! Als je versvlees geeft, geef dan GEEN tabletten A-D. Want, daar zit al vitamine A-D in.

Als je wilt gaan barfen, dan schrijft Ian B een dosering levertraanolie voor, voor de vitamines A-D.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 31 mar 2003, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#2452
Lizzy,

Ik heb een jonge hond die straks 12 maand word en die volledig op rauw gevoerd is, vanaf pup.

Ik heb altijd minder bot gegeven dan vlees.
70 tot 80 % rauwe vlezige botten, maar de hoeveelheid bot hierin schommelde 30/40 % .
Als ik kalkoennekken (platgeslagen) gaf of parelhoenvleugels, kippevleugels (dus 50/50 verhouding zeg maar) dan deed ik daar nog spiervlees zonder bot bij wat ze kregen gemengd met gf mix.

Verder kreeg hij ongeveer zoals DBL het beschrijft.

De uitspraak van Vanden Eynde dat bot kan maar niet hoeft als kalkbron heeft mij verder doen nadenken, en zijn visie stemt overeen met hetgeen JDBL schrijft over die Schotse collies op havermoutvlokken in melk en af en toe een konijn.

Botten zijn dus niet de enige calciumbron voor de hond, kijk maar naar de verhouding calcium/fosfor in runderpens, nl 110/140 tegenover bij spiervlees 9/194.

Ongeacht het feit of ie het teveel afscheid ja of neen, blijft voor mij de vraag waarop Billinghurst zich baseerd om te zeggen dat die verhouding binnen de hoeveelheid RMB's op 50/50 moet liggen, indien je wel te verstaan met alles voldoende varieert en een brede basis hebt aan overige producten.

Zulke bedenkingen moeten toch kunnen zonder verdere afbreuk te doen aan de kwaliteiten van een goed doordachte rauwvoeding boven brok.

Gr.
Roger.
Door Lizzy
#2453
Hoi Roger, zulke bedenkingen moeten ZEKER kunnen! En, ik ben ook blij met deze discussies. En ik vind ook dat we deze moeten houden!

Alleen snap ik wel dat het voor mensen erg verwarrend is, moeilijk te begrijpen is en dat het hen onzeker maakt....

Ik snap wel dat jij vraagtekens zet bij wat Ian B voor schrijft. Alleen, ik weet het antwoord daar niet op en ik zou bijna zeggen "Laten we het de master zelf eens vragen!". Laat hij maar vertellen waar hij zich op baseert!

Want, waar baseren vandenEynde, Lonsdale en Juliette zich op? Ik vraag me dus wel af: is het niet een kwestie van: "Wie geloof je? Wat klinkt jou het meest aannemelijk"?

Kijkende naar jouw uitleg over prooidieren, dan moet ik bekennen dat dit erg logisch klinkt! Vandaar dat ik me wat verder in deze materie zou willen verdiepen...

Natuurlijk zijn er meerdere calcium bronnen. Daar heeft vandenEnyde gelijk in. Maar, welke calciumbron is het best opneembaar? En welke calciumbron wordt uitgescheiden wanneer je teveel geeft? Is dat de meest natuurlijke vorm van calcium, oftewel bot? Of heeft hij calcium-bronnen die net zo goed opneembaar en uitscheidbaar zijn? En, dien je bij deze voeding met een mcg weegschaaltje de hoeveelheid calcium te wegen? Of, maak je (op zijn manier) ook niet snel fouten? Dat zijn dan vragen die bij mij opkomen...

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 31 mar 2003, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#2454
Lizzy,

Moest ik beginnend Barfer zijn, dan zou deze discussie mij er niet van kunnen weerhouden toch vervleesvoeding te gaan geven.

Wat Vanden Eynde betreft, daar kom ik op terug eind april en als JDBL antwoord hoor je het ook.

Gr.
Roger.
Door Lizzy
#2455
Hoi Roger, ik denk dat Wieke en Miranda toch eigenlijk al hadden besloten om versvlees te gaan geven (correct me if I am wrong) want er staat ook vermeld dat ze de vriezer al vol hebben met kant-en-klaar versvlees :)

Nogmaals, ik vind dit een hele interessante discussie en van mij mogen we er ook mee doorgaan! Ik denk dat we zoveel mogelijk bewijzen moeten verzamelen en ik zou het dan ook ontzettend op prijs stellen wanneer je laat weten wat de antwoorden van vandenEynde en JDBL waren! We kunnen daar alleen maar van leren, toch?!

Groetjes, Lizzy
Door wieke
#2456
Hoi Roger, ik denk dat Wieke en Miranda toch eigenlijk al hadden besloten om versvlees te gaan geven (correct me if I am wrong) want er staat ook vermeld dat ze de vriezer al vol hebben met kant-en-klaar versvlees :)

Nogmaals, ik vind dit een hele interessante discussie en van mij mogen we er ook mee doorgaan! Ik denk dat we zoveel mogelijk bewijzen moeten verzamelen en ik zou het dan ook ontzettend op prijs stellen wanneer je laat weten wat de antwoorden van vandenEynde en JDBL waren! We kunnen daar alleen maar van leren, toch?!

Groetjes, Lizzy
Hoi Lizzy,

Even voor de duidelijkheid, ik was niet echt van plan om met vers vlees te beginnen, maar voor de zekerheid wilde ik het wel in huis hebben.
Nu ik erachter kom dat er nogal wat verschillende meningen over puppen zijn, durf ik het inderdaad niet zo goed meer aan om te gaan Barfen meteen.

Ik dacht dat ik met mijn sommetje redelijk goed zat, maar kom er nu achter dat er veel meer bij komt kijken.

Omdat een pup zo kwetsbaar is en het eerste jaar is zo belangrijk, durf ik het NU nog niet aan om meteen volledig te barfen.

Overigens heet onze pup Willem en het is een Lagotto Romagnolo.

Enne, ik had niet verwacht dat deze vraag zo`n enorm veel ;) reacties te weeg zou brengen.

Wat ik overigens wel erg leuk vind, ik heb nog vier weken tenslotte om erachter te komen.

Maar zoals ik al zei, puur vanwege mijn eigen onzekerheid heb ik wat vers voer besteld (is hier in de buurt moeilijk te verkrijgen wat ik wil).
Zodat ik als de pup er is, ik niet meteen op pad hoef als het niet lukt.

Groetjes Wieke
Door Paul_Barte
#2457
Hoi Wieke,

Ben pas nog wezen kijken bij een nestje Lagotto's (ze waren 5 weken en net van die speelgoedbeestjes LOL). Deze hondjes kregen een volledige versvleesvoeding naast de melk en blaakten van gezondheid.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door