Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#443736
Ik heb nooit 'n "echte" maag in de kip gevonden, wel dit wat dus als tijdelijke opvang dienst doet als de crop.
Deze is in 2 stukken, soms zit het in 't midden nog aan elkaar,net als 'n vlinder, soms is 't helemaal doorgeknipt zodat alle zaad en steentjes er uit gewipt kunnen worden.
Het is vrij taai,beetje rubberachtig aanvoelen net als "zeentjes" of zo...
op de foto is 't bovenste gedeelte is met de binnenkant naar boven, het onderste gedeelte is de buitenkant van de crop.
Afbeelding
#443819
De krop van een vogel zit niet bij zijn maag maar in de keel.onderaan de keel om precies te zijn, bij nestvogels zie je de krop van buitenaf zitten omdat deze heel erg dik is.(tenminste als ze goed gevoed zijn)

helaas is de foto die ik heb nietscherp maar om een idee te krijgen van de krop, deze krop zat bomvol met graankorreltjes.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 14 dec 2005, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#443865
ja maar ze zegt dat het diep in het karkas zit, dus de krop kan het niet zijn.

Maar op school heb ik hanen moeten ontleden, daar vond ik achter de longen 2 witte dingen, ter grote van een duimkootje.
1 doorgesneden en die kwam wat droog over van binnen....werd de hele school doorgestuurd door de leraar ;D naar een andere leraar met die dingen op mijn hand. bleken het testikels te zijn, die zitten hoog in het lijf bij gevogelte (achter de longen dus).... de eerste leraar wist het wel en lag helemaal in een deuk dat ik met hanenballen door de school heen liep ;D


OKE lees nu pas dat ze hem er nog eens bij gepakt heeft en dat er steentjes in zaten, dan zullen het zeker geen testikels zijn ::)
Laatst gewijzigd door ursula.v.gelder op wo 14 dec 2005, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#444049
ursula.v.gelder schreef: ja maar ze zegt dat het diep in het karkas zit, dus de krop kan het niet zijn.
Er staat:
"Maar de krop zit toch bij de kop in de buurt. En die zat er echt niet bij.... Het kwam echt uit het binneste van het karkas... "

Wat IK lees is, dat de krop bij de kop zit en dat de kop er niet bij zat.
De krop zit i.d.d. in de nek, maar wanneer je 'n schoongemaakte kip koopt dan word de lever,hart en krop/maag in de buikholte van de kip terug gestopt NAdat de kip is schoongemaakt.
#444055
Precies, dat dacht ik ook. En als er graantjes e.d. inzitten en het is niet de maag dan denk ik toch dat he de krop is. Die is niet alleen voor opslag maar ook voor voorbewerking als ik me goed herinner trouwens.
En dat herinner ik me goed: hier http://www.trq.nl/school/B2107OT01.php staan plaatjes van het innerlijk van een duif, en tekst over de functie van de krop ;D
#444060
202Spots schreef: maar wanneer je 'n schoongemaakte kip koopt dan word de lever,hart en krop/maag in de buikholte van de kip terug gestopt NAdat de kip is schoongemaakt.


zo had ik nog niet gedacht ;D

heb ook net een chaotische ochtend gehad, mijn vriendin woont langs de snelweg en heeft vanacht een weimeraner op de weg gevonden...dus die stond bij mij aan de deur te bellen om 1/2 7 voor hulp.
pppffft, gelukkig naar veel gebel (en net op het punt dat ik naar de DA wou rijden met hem) de baas gevonden.
het beesie kon niet meer lopen, maar bleek achteraf een hernia te hebben die door de afgelegde afstand (15km) weer opspeelde, maar toen hij zijn baasje zag knapte hij snel op.
#444068
202Spots schreef: Er staat:
"Maar de krop zit toch bij de kop in de buurt. En die zat er echt niet bij.... Het kwam echt uit het binneste van het karkas... "

Wat IK lees is, dat de krop bij de kop zit en dat de kop er niet bij zat.
De krop zit i.d.d. in de nek, maar wanneer je 'n schoongemaakte kip koopt dan word de lever,hart en krop/maag in de buikholte van de kip terug gestopt NAdat de kip is schoongemaakt.

Alleen de krop wordt daar niet bijgedaan, dat is echt afval. Dat zal wel op de hoop voor de brokjes fabrikanten gaan ;D
Door 202spots
#444076
Goeie uitleg op deze link Kruimel!! ;)
Je kan op de tekening dan ook gelijk zien waar de kliermaag en de spiermaag zitten, en die worden dan NIET terug gestopt NA 't schoonmaken...

1 = krop
2 = kliermaag
3 = spiermaag
4 = lever
5 = alvleesklier
6 = darm
7 = cloaca

Afbeelding

btw...Wanneer # 7 de geslachtsdelen zijn...en Urs heeft testicles achter de longen gevonden.....dan vraag ik me toch af waar de longen zitten ??? ;)
Door 202spots
#444078
sylvia schreef: Alleen de krop wordt daar niet bijgedaan, dat is echt afval. Dat zal wel op de hoop voor de brokjes fabrikanten gaan ;D
De krop word in engels gizzard genoemd Syl. en dat zit er dus echt wel terug gestopt in, ik denk dat het in hollands gewoon "kippen maag" genoemd word.
#444176
202Spots schreef: De krop word in engels gizzard genoemd Syl. en dat zit er dus echt wel terug gestopt in, ik denk dat het in hollands gewoon "kippen maag" genoemd word.
Dan denk ik dat een gizzard iets anders is dan een krop want en krop lijkt in de verste verte niet op de maag. Zoals je op mijn foto een beetje kunt zien is het een vliesachtige ballon waar voer in zit, de foto's die jij laat zien is van de maag en dat lijkt in de verste verte niet op de krop. In de kippen die je koopt zit er van alles weer terug gestopt in maar nooit de krop de krop is namelijk van generlei waarde niemand zit te wacchten op een gedroogd zakje graan en wormen (als er worm gegeten is dan, ingeval van een biologische kip)

Op jouw foto zijn het de klier en de spiermaag, gizzard betekent trouwens spiermaag (even opgezocht)
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 14 dec 2005, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#444507
Nou ga ik me er weer mee bemoeien, daar ik vroeger 2000 kippen maandelijks heb geslacht, nou niet in mijn uppie, maar ik zat wel een paar keer per week tot mijn ellenbogen in kippen ingewanden, kan nog steeds de lucht van kip niet verdragen, blij dat ik het niet eet ;D, jeetje wat is het soms moeilijk als je alleen maar text heb, liefs sta ik met mijn neus er bovenop, dan weet ik precies waar ik naar kijk, maar goed.
De krop (Crop) zit aan de onderkant van de nek zeg maar, dat is een redelijk dun, vliezig (niet vlees achtig) balonnetje waarin de opgepikte graan et al in beland nadat het opgepikt is. Daarna gaat de voedzel naar de voormaag (Fore Stomach) en dan door naar de Maag (Gizzard) De Maag (Gizzard) is een spier, dat is ook de foto die 202 spots heeft geplaats. Een kippen pens zeg maar ;D

Afbeelding

Op deze foto is het duidelijk te zien waar de krop en de Gizzard zich bevinden. Ook kan je zien dat de krop een dun vliesje is, in deze foto is die dan ook helemaal leeg.

Afbeelding

Eieren in ontwikkeling lijken zo...
Afbeelding

Ik denk dat het ging om een maagje die de topic starter had ontdekt, maar daar ik het niet heb gezien, helpen deze foto's mischien om een "diagnose" te stellen
;D
Door 202spots
#444517
WOW!!!! Geweldige tekening en foto's!!!
Ik wist niet eens hoeveel magen 'n kip had, ik had geen vertaling voor gizzard omdat mijn vertaalboek op
http://lookwayup.com/free/EnglishDutchDictionary.htm
over gizzard zegd dat er geen vertaling voor is gevonden...

gizzard:
1. [n] thick-walled muscular pouch below the crop in many birds and reptiles for grinding food.
translation not found

Dus nou weet ik dat het in ieder geval GEEN krop is ;)
Hoop geleerd van deze topic!
Senk joe voor alle info! :-*

btw
Ik kan ook effe geen kip meer ruiken, heb vandaag 3 hele kalkoenen met 10 Lbs kippenkarkas staan malen en inpakken, en toen 40 Lbs kippen ruggen en 50 Lbs eenkarkas uit elkaar getrokken (nog half bevroren) en apart in zakken gedaan.
Me vriezers zijn sjokvol opgeladen, en ik ga nu lekker badderen zodat de kip/kalkoen/eend lucht van me af gaat.. :-\
#444646
Ha! Settled once and for all!
Nu weten we werkelijk meer dan we ooit wilden over kippen en hun binnenkant :-X :-X ;D
De fore-stomach is dus de kliermaag op het plaatje dat ik had gevonden.
Dory, sterkte met de kippenlucht en badder ze ;)
De Vlekjes zullen je dankbaar zijn!
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 15 dec 2005, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#444787
Hahaha, je kijkt even een dagje niet. De koel/vries combinatie was al gewonnen.

Waarom ik wist dat het niet de krop was, is omdat ik vorige keer hele eenden, behalve het filétje hebt gekregen. Toen vond ik dat ding dus ook en dat zat niet op een plaats van een krop.

Deze keer bij de fazant heb ik gewoon de overblijfselen gekregen. Weer zo'n ding dus, maar ook een krop. De krop van een fazant is overigens heel erg dun, blijna een soort van vliesje. Tenminste, ik denk nou toch wel redelijk zeker te weten dat dat ding een krop was.

En dan blijft er toch echt een maag over denk ik. Alleen denk ik dat die van fazant en eend gewoon harder zijn dan van kip. De enige maagjes die ik gezien had, waren kippenmaagjes. Netjes opengesneden, schoongemaakt en lekker taai. Wist ik veel... dacht dat het er zo uit hoorde te zien...

Maar ze willen er niets van weten. Ik heb het uit gemakzucht gewoon maar even laten staan. Alle honden, ook die uit de dagopvang, hebben er een blik op geworpen. Af en toe lag er hier en daar een, maar geen van de honden wil zoiets opeten... ;D Ik geef ze geen ongelijk. De inhoud is overigens wel iets van gegeten. Dat zijn mijn graanverslaafde honden geweest denk ik. Die moeten nog een beetje afkicken...

Wel jammer, want ik denk dus dat het allemaal prullenbakwaardig is. Ik zal de hartjes eruit halen en de stukjes lever en de rest dan maar weg kieperen. Zonde...

Volgende week projec konijn... Krijg ik daar weer overblijfselen van...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door