Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door James
#437545
Ik heb een eind terug zitten lezen in de bib. Ik zie dat we ons in principe niet druk hoeven te maken om de verhoudingen calcium/fosfor. Wat ik wel zag is dat de calcium/fosfor verhouding heel erg uit balans wordt gebracht door het voeren van botten van grote dieren lam/schaap/kalf. Is het dan de bedoeling om die maar af en toe te voeren? Ik zag toch hier en daar staan eens per week botten van grote dieren voeren en de ander zegt dat je je er helemaal niet druk om hoeft te maken.

Is het nou wel goed of niet om vaker per week botten van grote dieren te voeren?
Laatst gewijzigd door James op ma 05 dec 2005, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#437551
Ik voer drie keer per week vleesbotten van grote dieren. Een keer kalf en 1 keer lam en 1 keer geit. Gaat prima. Maar, ik voer in totaal niet meer als 50% vleesbotten.
Door dogsunlimited
#437584
In het begin heb ik me strak aan Billinghurst gehouden, maar de theoriën lopen zo verschrikkelijk uiteen. Sinds ik volgens het prooidiermodel voer, geef ik per hond maar 10% en 20% kraakbeen per dag en naast 2 eieren zonder schil, 2x per week rauw ei met schil. Dat bevalt de honden erg goed. Ook geef ik 2 x per week grote botten van kalf, geit of lam. Dit geef ik meer dat ze wat te doen hebben, dan om hun calcium/fosfor-tekort aan te vullen, want dat hebben ze niet. Ik denk wel dat je de voeding op de gemiddelde activiteit moet afstemmen. De vleesbotten krijgen ze hier nadat ze zeker 3 uur op pad zijn geweest.
Door James
#437628
Maar is het niet zo dat de calsium/fosfor verhouding heel belangrijk is voor honden met artose? Ok, ik was er even vergeten bij te melden dat mijn oudje artrose heeft door een nieuwe kruisband die ze gekregen heeft.
Laatst gewijzigd door James op ma 05 dec 2005, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#437637
James schreef: Maar is het niet zo dat de calsium/fosfor verhouding heel belangrijk is voor honden met artose?
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom dat belangrijk is voor een hond met artrose?

Als je een versvleesvoeding zou geven waar ruim voldoende calcium (supplementen) in zitten of 30% gemalen bot (kaal), dan denk ik dat je dus erg teveel bot geeft als je ook nog eens drie a vier keer per week een groot bot naar binnen gooit. Ik weet niet precies in welke context het is geschreven van die grote botten (ken ook niet alle tekst uit mijn hoofd ;D), maar ik denk dat het in die context bedoelt is.

Als je zelf samenstelt en de grotere botten maken gewoon onderdeel uit van de 40% a 60% vleesbotten: dan is er dus niks aan de hand!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 05 dec 2005, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door James
#437675
Het ging erom dat calcium/fosfor verhouding van grote botten niet goed zou zijn. Bij het voeren van kleine beesten wel. Dus als je dan een bot van een groot dier zou voeren je hele verhouding zoek zou zijn. Dus dat er veel meer fosfor zit in de grote botten (als ik het me goed herinner)?

Maar de conclusie van iemand was uiteindelijk dat een teveel geen kwaad kon, dus dat het dan ook niet uitmaakt of de verhouding goed zou zijn of niet.

Bij honden weet ik dat niet, dat kan ik alleen maar aannemen. Maar bij paarden weet ik dat het heel belangrijk is hoe de calcium/fosfor verhouding is en met name voor paarden met artrose.
Mijn paard heeft namelijk ook artrose en voor mijn paard ben ik al heel lang bezig in voeding enzo...

Maar een hond is natuurlijk geen paard. Maar wellicht dat het wel belangrijker is voor een hond met artrose?
Volgens mij is artrose iets wat ze in de natuur niet zo snel kunnen krijgen, tenminste dat dacht ik ergens gelezen te hebben.

Maar zo te horen aan je reactie maakt het dus echt helemaal niets uit voor honden, ook niet met artrose?
Laatst gewijzigd door James op ma 05 dec 2005, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#437711
James schreef: Het ging erom dat calcium/fosfor verhouding van grote botten niet goed zou zijn. Bij het voeren van kleine beesten wel. Dus als je dan een bot van een groot dier zou voeren je hele verhouding zoek zou zijn. Dus dat er veel meer fosfor zit in de grote botten (als ik het me goed herinner)?
De calcium/fosforverhouding in grote vleesbotten is prima. Grote botten bevatten alleen veel fosfor en veel calcium. Maar goed, een teveel verlaat dus het lichaam. Dus als je 40% vleesbotten a 60% vleesbotten geeft, dan is het dus de bedoeling dat je de wat kleinere/zachtere botjes afwisselt met grote (waar ze ook wat werk aan hebben). En de calcium/fosfor verhouding in z'n totaliteit is dan gewoon prima. Ik denk dat een zelfsamensteller zich echt niet druk moet maken om ca/f. Dat is pas interessant bij een voeding die dag in dag uit hetzelfde is. En dat wordt nog interessanter als je een calciumbron geeft die niet goed opneembaar of uitscheidbaar is.
Maar de conclusie van iemand was uiteindelijk na veel discussies dat een teveel geen kwaad kon, dus dat het dan ook niet uitmaakt of de verhouding goed zou zijn of niet.
Nee, dat is mijn conclusie ook.
Bij honden weet ik dat niet, dat kan ik alleen maar aannemen. Maar bij paarden weet ik dat het heel belangrijk is hoe de calcium/fosfor verhouding is en met name voor paarden met artrose.
Mijn paard heeft namelijk ook artrose en voor mijn paard ben ik al heel lang bezig in voeding enzo...

Maar een hond is natuurlijk geen paard. Maar wellicht dat het wel belangrijker is voor een hond met artrose?
Volgens mij is artrose iets wat ze in de natuur niet zo snel kunnen krijgen, tenminste dat dacht ik ergens gelezen te hebben.

Maar zo te horen aan je reactie maakt het dus echt helemaal niets uit voor honden, ook niet met artrose?
Ik heb zelf ook een hond met artrose en ik pas zijn dieet niet aan omdat ik zelf de noodzaak daarvoor niet zie.... En het ca/f gehalte kan ik echt niet thuisbrengen in relatie tot artrose.....
Door James
#437720
Ok, gelukkig maar. Ik zal mezelf al met allemaal rekentabellen aan de slag moeten haha. Nou ja, ik had het met plezier voor d'r gedaan ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door