Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#435872
202Spots schreef: Foto van hondenmaag, kan je goed de plooien zien.
Afbeelding

Oh yukkie Dory, ik zit net te eten ;D ;D ;D ;D ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 02 dec 2005, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#435883
202Spots schreef: Dan komt 'n maag goed van pas toch???? ;D
Hahahaha, ja, wel als je het zo bekijkt ;D ;D ;D!

Maar, qua muscle-movements denk je dus niet dat de maag meer moet werken bij grote brokken als bij gemalen vlees? (ik ga nu de websites bestuderen!)
Door ~Joke~
#435885
Goed ik dus brokken[kjes eigenlijk] vlees gegeven vanmorgen. Penny stond erop te kauwen of haar leven ervan af hing. Kotste ze het meteen allemaal ook weer uit. Volgens mij was het nog niet eens in de maag geweest. Hetzelfde verhaal als met vleesbotten dus. Daar spuugt ze het vlees ook van uit. Voor haar moet ik het vlees dus klein snijden. De andere twee hebben nooit problemen met gesneden vlees.
Door 202spots
#435888
Lizzy schreef: Hahahaha, ja, wel als je het zo bekijkt ;D ;D ;D!

Maar, qua muscle-movements denk je dus niet dat de maag meer moet werken bij grote brokken als bij gemalen vlees? (ik ga nu de websites bestuderen!)
Ik denk dat er met grotere stukken WEL harder/langer gewerkt word om meer maagsappen te maken,
maar de maagspier werkt vanzelf.
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 02 dec 2005, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#435889
Joke Miedema schreef: Goed ik dus brokken[kjes eigenlijk] vlees gegeven vanmorgen. Penny stond erop te kauwen of haar leven ervan af hing. Kotste ze het meteen allemaal ook weer uit. Volgens mij was het nog niet eens in de maag geweest. Hetzelfde verhaal als met vleesbotten dus. Daar spuugt ze het vlees ook van uit. Voor haar moet ik het vlees dus klein snijden. De andere twee hebben nooit problemen met gesneden vlees.
Bedoel je dat ze het vlees wat ze ZELF van de bot af haalt dan ook uitspuugd?
Door Lizzy
#435891
202Spots schreef: Ik denk dat er met grotere stukken WEL harder gewerkd word om meer maagsappen te maken,
maar de maagspier werkt vanzelf.
OK, nou snap ik wat je bedoeld! We zitten in ieder geval op 1 lijn.
Door Lizzy
#435893
Ik heb er even een gouwe ouwe bijgepakt ;D. Citaat uit Donath:

"rauw vlees geve men niet in te kleine stukken. Te fijn gesneden of gehakt vlees gaat te snel door de maag waardoor de spijsverteringssappen weer niet lang genoeg hun werking erop uit kunnen oefenen".
Door evelyn02
#435954
Lizzy schreef:
"rauw vlees geve men niet in te kleine stukken. Te fijn gesneden of gehakt vlees gaat te snel door de maag waardoor de spijsverteringssappen weer niet lang genoeg hun werking erop uit kunnen oefenen".
Je zou dan een experiment kunnen uitvoeren: geef de ene periode het vlees gemalen en de andere periode het vlees in brokken. als het bovenstaande waar is zal de hond afvallen als je het vlees maalt.
Ikzelf geef het vlees trouwens meestal in brokken tenzij het vlees met bot is.

Evelyn
Door 202spots
#435975
Lizzy schreef: Ik heb er even een gouwe ouwe bijgepakt ;D. Citaat uit Donath:
"rauw vlees geve men niet in te kleine stukken. Te fijn gesneden of gehakt vlees gaat te snel door de maag waardoor de spijsverteringssappen weer niet lang genoeg hun werking erop uit kunnen oefenen".
Aan de andere kant schrijft Tom Lonsdale,RawMeatyBones page 82:

Digestive juices are regulated, both in quality and quantity, to suit the food passing through the digestive tract.

vrij vertaald:
Maagsappen(verterings sappen) worden systematisch
bepaald in kwaliteit/eigenschap, en in de hoeveelheid dat geschikt is voor het voer wat in 't verterings systeem aanwezig is.

Dus wat ik hiervan begrijp is, dat de kwaliteit/eigenschap, en de hoeveelheid van de maagsappen afhankelijk is van 't soort voer waar 't voor bedoeld is.
Dus grotere brokken vlees hebben daarom dan meer en ook 'n hogere "kwaliteit" maagsap nodig dan gemalen vlees.
En botten hebben weer meer nodig dan de brokken vlees.

Maar dan blijft 't evengoed toch dat de gemalen vlees automaties de maagsappen krijgt die voor de gemalen vlees geschikt zijn?
En daardoor dus genoeg verteerd word?
Door Lizzy
#436057
evelyn02 schreef: Je zou dan een experiment kunnen uitvoeren: geef de ene periode het vlees gemalen en de andere periode het vlees in brokken. als het bovenstaande waar is zal de hond afvallen als je het vlees maalt.
Ikzelf geef het vlees trouwens meestal in brokken tenzij het vlees met bot is.

Evelyn
Dat experiment heb ik uitgevoerd (andersom alleen) en het klopt inderdaad dat mijn honden afvallen op gemalen voer wanneer ik ze dezelfde hoeveelheid geef. En mijn hond niet alleen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17135
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 02 dec 2005, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#436073
evelyn02 schreef: Je zou dan een experiment kunnen uitvoeren: geef de ene periode het vlees gemalen en de andere periode het vlees in brokken. als het bovenstaande waar is zal de hond afvallen als je het vlees maalt.
Ikzelf geef het vlees trouwens meestal in brokken tenzij het vlees met bot is.

Evelyn
Mag het ook andersom ;D Hier zijn er een aantal nadat we volledig zijn gaan barfen met groot gesneden vlees vet aangekomen. De rest kon ik nog net een halt toeroepen, maar ik moet van de grote stukkenmaaltijden in totaal minder voeren als toen ze kvv kregen. Grotoste verschil vind ik echter (hier) dat ze verzadigder zijn. Ze gaan lekker liggen uitbuiken en daar was eerder niet veel van te merken. Hier dus voor de volwassen honden geen klein gesneden of gemalen spul meer :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door