Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Scooter
#423759
Wij zijn er bijna helemaal klaar voor hier. De koelkast ligt vol met hart, lever,gehakt en kippevleugels. Heb bij de slager een echt vleesbot besteld die ik morgen op kan halen en verse groenten zijn er zowieso iedere dag in huis. Vrijdag kan ik een verse pens ophalen en zaterdag ga ik op de markt struinen voor vis. Karkassen, koppen, nekken enz. komen nog wel, want ik heb geen flauw idee waar ik dat allemaal vandaan moet halen en omdat ik zelf bijna geen vlees eet heb ik hier ook niet zoveel verstand van. Ik weet hoe een biefstuk eruit ziet, maar wat voor vlees is dat??? Brengt me meteen weer naar mijn drie vragen: Spiervlees, wat is dat precies?? En gehakt, ik heb het gekocht maar wat voor vlees is dat nou precies?? En moet ik me niet vreselijk zorgen maken over allerlei enge bacteriën met al dat verse vlees (vooral de kip)?? Mijn vragen komen misschien dom over, moet het wel weten om echt goed te kunnen beginnen...... Alvast bedankt......
Gebruikersavatar
Door sylvia
#423768
Spiervlees : al het vlees dat het skelet omkleed

Orgaanvlees : hart, lever,nieren,milt,hersenen,tong , maag/pens , long


Pens valt is orgaan maar is een erg voedingsrijk orgaan.

Gehakt: je hebt rundergehakt en half om half . Half om half is helf rund en half varken. Rundergehakt hoort van uitsluitend runderspiervlees te bestaan maar volgens het programma kassa zit daar ook wel varkensvlees door heen.

De eventuele salmonella die op kip kan voorkomen geeft voor de vers etende hond niet zoveel problemen. Een vers etende hond heeft een heel zuur maagzuur waar de salmonella bacterie niet in kan overleven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#423827
Wanda schreef: Zal wel weer een stomme vraag zijn maar wat versta je dan onder spiervlees precies?

Tineke
Kopvlees,alles wat je aan lappen bij de slager kunt kopen, zoals sucade lappen,sudderlappen,soepvlees,hacheevlees, riblappen,snijlingen, het vlees dat aan ribben zit, gehakt, tartaar biefstuk enzovoort
Door Scooter
#423958
Woaw helemaal top!!! Ik had al rundergehakt gekocht omdat ik al een aantal keer gelezen had toch maar op te passen met varkensvlees. Goed dat ik nu weet dat ik beter geen gehakt kan gebruiken. Vond het wel een makkelijk begin voor mijn katten, maar zal het voortaan laten. Gelukkig kan ik voorlopig dus ook gewoon naar de slager voor vlees, maar ik geloof dat ik wel goed op moet letten dat er genoeg bot bij zit toch?? Ik ben heel erg blij met de uitleg, zodat ik nu een goed menu kan samenstellen. Thanx en een lik van Scooter en de poezen
Door Tineke *
#423974
sylvia schreef: Kopvlees,alles wat je aan lappen bij de slager kunt kopen, zoals sucade lappen,sudderlappen,soepvlees,hacheevlees, riblappen,snijlingen, het vlees dat aan ribben zit, gehakt, tartaar biefstuk enzovoort
Bedankt nu heb ik een goeie lijst om verder te gaan.

Tineke
Door Joshii
#424110
Kan ik bij de slager gewoon vragen om "kopvlees"? Weet hij dan wat ik bedoel?

En snijlingen, is dat snijdsel...wat overblijft na het snijden van mooie lapjes?
Volgens mij verkopen ze dat hier gewoon, dan heet het bv runderreepjes...á bijna 10€/kg :-\
Door Lizzy
#424116
Noukie schreef: Kan ik bij de slager gewoon vragen om "kopvlees"? Weet hij dan wat ik bedoel?

En snijlingen, is dat snijdsel...wat overblijft na het snijden van mooie lapjes?
Volgens mij verkopen ze dat hier gewoon, dan heet het bv runderreepjes...á bijna 10€/kg :-\
Nee, de gemiddelde slager zal je geen kopvlees kunnen leveren. Je moet daarvoor bij de kleine slachterijtjes zijn die ook aan particulieren leveren.

Snijlingen is inderdaad het vlees'afval' dat normaalgesproken naar de kroketindustrie gaat. Een slager kan voor deze stukken echt geen 10 euro de kilo vragen.
Door Scooter
#424146
Oke, weer een vraagje van mij nu weer. Kopvlees valt volgens mij onder vleesbot. Ik ga Scooter dus 60% vleesbot geven, 15% orgaanvlees, 15% groenten en 10% toevoegingen (eieren vitamines oliën?). Maar waar reken ik dan eventueel dat snijsel waar jullie het hebben onder?? Of het bovengenoemde gehakt?? Dat valt toch niet onder vleesbot, of moet ik bij dat vlees dan zo'n zogenaamd "kaal" bot gaan geven??
Door Lizzy
#424148
Scooter schreef: Oke, weer een vraagje van mij nu weer. Kopvlees valt volgens mij onder vleesbot. Ik ga Scooter dus 60% vleesbot geven, 15% orgaanvlees, 15% groenten en 10% toevoegingen (eieren vitamines oliën?). Maar waar reken ik dan eventueel dat snijsel waar jullie het hebben onder?? Of het bovengenoemde gehakt?? Dat valt toch niet onder vleesbot, of moet ik bij dat vlees dan zo'n zogenaamd "kaal" bot gaan geven??
Kopvlees valt niet onder vleesbot. Kopvlees is puur spiervlees. Het is het spiervlees dat van de schedel is verwijderd. Snijdsels/snijlingen zijn de stukjes vlees die de slager overhoud wanneer hij lapjes vlees snijdt. Deze snijlingen is dus ook puur spiervlees.
Door Scooter
#424176
Oke da's zo weer een stuk duidelijker voor me. Maar ik kan niet zo snel zien hoe dat nou zit met het percentage spiervlees dat je dan zou moeten geven.... Sorry :-[ En natuurlijk ook hardstikke bedankt voor alle info die ik hier krijg!!!!!
Door Lizzy
#424184
Scooter schreef: Oke da's zo weer een stuk duidelijker voor me. Maar ik kan niet zo snel zien hoe dat nou zit met het percentage spiervlees dat je dan zou moeten geven.... Sorry :-[ En natuurlijk ook hardstikke bedankt voor alle info die ik hier krijg!!!!!
Het hangt er een beetje vanaf volgens welke methode je wilt voeren. Als je Ian Billinghurst's methode volgt, dan geef je ongeveer:

60% vleesbot
15% groente en fruit
15% orgaanvlees
5% a 10% tafelrestjes

Als je 5% tafelrestjes geef, heb je nog 5% over voor spiervlees. Overigens zit er natuurlijk ook wel spiervlees aan de vleesbotten die je geeft! Aangezien je vleesbotten voor tenminste 50% uit vlees en 50% uit bot moeten bestaan, voer je dus al zo'n 30% spiervlees (en 30% bot) op het totaal.

Ik vind dat zelf toch nog een beetje weinig, 30% a 35% spiervlees. Zelf voer ik 40% a 50% vleesbotten. Ik houd dus 20% a 25% over voor spiervlees.
Door Scooter
#424199
Woaw je bent helemaal te gek, ik kan je wel zoenen!!!! Ik had dat stukje gewoon niet goed begrepen en ben niet echt een vleeskenner (zoals je al had begrepen misschien).
Door the dude
#424230
Ik voor ook merr vleesbotten dan billinghurst voorschrijft, zo'n 70%

Ik heb alleen nog een vraagje: wat voor vleesbot heb je besteld bij je slager ?

(PS heb je het bottendocument al gelezen ?)

Success met BARFen !
Door Scooter
#424360
Ik heb niet echt wat speciaals besteld. Ben er naar toe gegaan om te vragen of hij zowieso iets van botten voor de hond in de verkoop had. Hij zei dat ie vandaag wat zou hebben dus ik was van plan om alles mee te nemen wat hij in huis heeft. Ik heb gelezen over de te harde botten van dragende delen (geloof ik), en moet eerlijk bekennen dat ik dus straks pas weet wat ik meekrijg.. Stom stom stom zal eerst aan de slager vragen wat het precies allemaal is. Thnx hiervoor, anders koop ik misschien dingen die ik niet eens kan geven. Jeetje wat ben ik blij met jullie zeg!!!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door