Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#422656
mb schreef: In de visolie capsules van de Hema zit ook 10 mg vit E in. Daar staat bij dat dat 100 % van de ADH is (voor mensen).
Mischien een optie ipv tarwekiemolie?
Daar zou ik dan eerlijk gezegd mee uitkijken. Vit E is er een die je kunt overdoseren (vetoplosbaar) en de hond krijgt ook uit z'n normale voer nog vit E binnen. Voor zover ik kan nagaan moet je stevig overdoseren om duidelijke verschijnselen te krijgen, maar vit E interageert met allerlei andere stoffen, vooral bv selenium, en wat er allemaal geberut cq mis kan gaan is nog onvoldoende bekend.
Door Lizzy
#422662
De vitamine E behoefte van een hond is mij niet duidelijk. In het Nutrient Requirement of Dogs staat ook dt dat afhankelijk is van de inname van selenium en de inname van vetzuren. In droge meuk wordt er gesproken over 20 IU vitamine E per kg lichaamgewicht waarbij dan xx hoeveelheid selenium en xx hoeveelheid vetzuren en xx kcal gevoerd wordt.

En als je dan kijkt naar wat kalfslever bijv bevat, dan kom je weer (zie de vitamine A discussie in deze categorie) in de mg terecht ipv in IU's.... In ieder geval bevat 100 gram kalfslever: Vitamin E (mg) 0.37. 100 gram amandelen bevat: Vitamin E (mg) 25.87. Kippenlever: Vitamin E (mg) 0.70. 100 gram broccoli: Vitamin E (mg) 0.78. 100 gram tarwekiemolie: Vitamin E (mg) 149.40.

Je kunt dat vinden op: http://www.nutritionanalyser.com/food_c ... ?fid=04038
Door Lizzy
#422677
Ik citeer even uit Give Your Dog a Bone van Ian B:

"The recommended dose rate is 10 to 20 mg (or IU, same thing) per kilo per day (note Lizzy: dat is wel erg kort door de bocht, maar OK). That is for a 25 kg dog, 250 to 500 mg per day (dit niet geven aan honden met hart problemen - dat moet langzaam opgebouwd worden!)".

Volgens mij zit er in de HEMA capsules 100 mg (of IU) per capsule. Dus de gemiddelde hond zal je daar niet mee overdoseren, met 1 capsule.

Mogens Eliasen heeft het overigens over 20 tot 30 mg per dag per persoon (en voor de hond dus minder, afhankelijk van zijn gewicht). Hij schrijft ook dat je 2000 mg vitamine E moet innemen om er ziek van te worden. Dat is eigenlijk niet mogelijk om te bereiken via voedingsmiddelen. En, schrijft hij, voordelen voor het immuunsysteem bereik je met 200 a 300 mg per dag per persoon (en dat moet je dan omrekenen naar het gewicht van je hond).

Nou, volgens mij is het onmogelijk om via de natuurlijke weg voor jezelf en je hond deze hoeveelheden (200 a 300 mg per dag per persoon) binnen te krijgen. Als je al na gaat dat 100 gram tarwekiemolie nog geen 150 mg bevat. Als je dus deze hoeveelheden zou willen innemen, dan denk ik dat je moet gaan supplementeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door