Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jaymeg
#406035
Ik heb twee honden. Moeder en dochter. Moeder heeft vanaf 7 weken Bibi gekregen. Het nestje ook met vers vlees groot gebracht. Dus de jongste heeft van begin af aan Bibi gekregen. Rond een maand of vier en half, begon ze heel slecht te eten. Echt met tegenzin. Nog een paar weken later kreeg ze huidproblemen. Bulten en openbijten. We zijn nu aan het wachten op de uitslag van de bloedtesten. Maar ondertussen is ze vel over been. Ik heb alle versvleesproducten geprobeerd. Ik heb haar nu even op energique nr 4.
Maar eigenlijk lust ze helemaal geen versvlees.

Als ik naar de Islamiet ga en ik koop botten en soepvlees, dan eet ze dat met plezier. ook drumsticks eet ze graag. Maar zodra het iets van niertjes, hart of b.v. kopvlees van kalf, dan eet ze dat niet.
Ik ben ten einde raad en heb nu al een paar dagen de energique onder dwang naar binnen gepropt.
Ze vindt me duidelijk een eng mens nu. Als ik aan kom lopen vliegt ze al weg. :-[
Maar goed. Vanmorgen maar weer soepvlees gehaald en door de energique gemengd. Pfff. gelukkig ze at het en erna nog een kalfssoepbotje.

Ik heb alle onderwerpen gelezen in de bibliotheek, maar ik maak me toch maar steeds zorgen dat ze te kort komt.
Daarbij wil ik nog zeggen dat ikzelf eigenlijk niet het type ben en er de tijd voor over heb, om allerlei groentes te malen en in te vriezen. Is het erg als ik op een gemakkelijke manier mijn honden toch goede voeding wil geven. ???
De dierenarts waar ik kom, is helemaal niet blij met de manier waarop ik voer, omdat volgens haar vers vlees niet goed is en ik beter een goede brok kan geven.
Maar goed, dat terzijde.
Maar wat zou ik er nu bij kunnen geven aan vitamines of olieën. Ik heb zoveel verschillende dingen gelezen.
Kan ik elke dag een multivitamine tablet geven en elke dag een beetje teunisbloemolie erbij. Of is dat nog te weinig?

Geitenvlees eten ze ook niet. Zijn ze hier te verwend geraakt of hoe werkt dat.
Het lijkt wel of ze voelen dat ik het vies vind. Zoals met dat kopvlees. Een hele tong zat eraan. Je zou toch zeggen daar vallen ze opaan. ???

Maar hoe weet ik nu of ze voldoende binnen krijgen.
Omdat ze ook de Bibi en Duck weigert denk ik zelf dat het komt omdat er iets inzit waar ze niet tegen kan en daarom een natuurlijke afkeer ervan heeft. Zelf denk ik dat misschien de visolie in die producten zorgt voor de tegenzin.

Kan iemand me zeggen wat ze nou eigenlijk zowiezo nodig hebben als ik niet echt kan en wil barfen. Maar wel aanvullen met barf. Of kan dat niet?

Ik hoop dat iemand raad weet.
Door 202spots
#406072
Alle orgaan kan je heel even in beetje water koken,en vlees zonder bot kan je heel even in de koekepan met 'n klein beetje boter bakken, of je kan 't ook met kokend water er over gieten,misschien gaat het dan beter.
Wanneer ze de smaak te pakken krijgen dan steeds rauwer geven.
Lusten ze 'n rauw ei erdoor?
'n paar X per week 'n vis of zalmolie capsule erbij, of kijk of ze de satinballs willen eten om wat bij te komen?

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg375374
Door Lizzy
#406095
Jaymeg schreef: Ik heb twee honden. Moeder en dochter. Moeder heeft vanaf 7 weken Bibi gekregen. Het nestje ook met vers vlees groot gebracht. Dus de jongste heeft van begin af aan Bibi gekregen. Rond een maand of vier en half, begon ze heel slecht te eten. Echt met tegenzin. Nog een paar weken later kreeg ze huidproblemen. Bulten en openbijten. We zijn nu aan het wachten op de uitslag van de bloedtesten. Maar ondertussen is ze vel over been. Ik heb alle versvleesproducten geprobeerd. Ik heb haar nu even op energique nr 4.
Maar eigenlijk lust ze helemaal geen versvlees.

Als ik naar de Islamiet ga en ik koop botten en soepvlees, dan eet ze dat met plezier. ook drumsticks eet ze graag. Maar zodra het iets van niertjes, hart of b.v. kopvlees van kalf, dan eet ze dat niet.
Ik ben ten einde raad en heb nu al een paar dagen de energique onder dwang naar binnen gepropt.
Ze vindt me duidelijk een eng mens nu. Als ik aan kom lopen vliegt ze al weg. :-[
Maar goed. Vanmorgen maar weer soepvlees gehaald en door de energique gemengd. Pfff. gelukkig ze at het en erna nog een kalfssoepbotje.

Ik heb alle onderwerpen gelezen in de bibliotheek, maar ik maak me toch maar steeds zorgen dat ze te kort komt.
Daarbij wil ik nog zeggen dat ikzelf eigenlijk niet het type ben en er de tijd voor over heb, om allerlei groentes te malen en in te vriezen. Is het erg als ik op een gemakkelijke manier mijn honden toch goede voeding wil geven. ???
De dierenarts waar ik kom, is helemaal niet blij met de manier waarop ik voer, omdat volgens haar vers vlees niet goed is en ik beter een goede brok kan geven.
Maar goed, dat terzijde.
Maar wat zou ik er nu bij kunnen geven aan vitamines of olieën. Ik heb zoveel verschillende dingen gelezen.
Kan ik elke dag een multivitamine tablet geven en elke dag een beetje teunisbloemolie erbij. Of is dat nog te weinig?

Geitenvlees eten ze ook niet. Zijn ze hier te verwend geraakt of hoe werkt dat.
Het lijkt wel of ze voelen dat ik het vies vind. Zoals met dat kopvlees. Een hele tong zat eraan. Je zou toch zeggen daar vallen ze opaan. ???

Maar hoe weet ik nu of ze voldoende binnen krijgen.
Omdat ze ook de Bibi en Duck weigert denk ik zelf dat het komt omdat er iets inzit waar ze niet tegen kan en daarom een natuurlijke afkeer ervan heeft. Zelf denk ik dat misschien de visolie in die producten zorgt voor de tegenzin.

Kan iemand me zeggen wat ze nou eigenlijk zowiezo nodig hebben als ik niet echt kan en wil barfen. Maar wel aanvullen met barf. Of kan dat niet?

Ik hoop dat iemand raad weet.
Begrijp ik het goed dat alleen de jongste problemen geeft met eten? Hoe oud is zij nu?

Ik denk dat het een heel goed idee is om haar eerst goed te laten onderzoeken door een dierenarts/homeopathisch-werkend dierenarts. Uitgesloten moet worden dat ze geen 'goede reden' heeft om slecht te eten. Mogelijk ligt er zeker iets lichamelijks aan ten grondslag. Bloedonderzoek is een begin, maar ik weet niet of dat voldoende is.

Wat vind jij zelf niet vies om te geven en wat vindt zij lekker om te eten? Als je daar een lijstje van maakt, dan is het voor ons makkelijker om te kijken of je daar wat van kunt gaan zelf samenstellen. Zonder versvlees en zonder groentemix. Want persoonlijk denk ik dat dwangvoeren alleen maar averechts werkt. Voor jou en voor haar. Dus zou ik zelf (indien mogelijk - indien er nog wat op je lijstje over blijft wat jij haar zonder problemen kunt voeren en wat zij lust) het versvlees laten voor wat het is. Misschien is het 'prooidier-model' wat voor jou en je hond namelijk...

Andere vraag: is ze allergisch voor granen? Lust ze granen?
Door Mevroi Kruim
#406125
Zou het kunnen zijn dat je hond een probleem maakt van eten omdat jij er een porbleem van maakt? Ik bedoel hiermee, als jij je zorgen maakt omdat ze een keer (of een paar keer) niet goed eet heeft ze dat in de gaten, en daardoor wordt eten iets beladens, iets bijzonders ipv iets dat je gewoon doet. Dat zie jij, en je maakt je nog meer zorgen, dat merkt je hond, enz. enz.
Rond een maand of 5 kunnen honden slecht gaan eten doordat ze wisselen, bv. En ze hebben terwijl ze groeien steeds periodes dat de groei minder is en ze dus ook minder voedsel nodig hebben.
Tis maar een idee ....

Als dit het geval zou kunnen zijn, dan zou ik je aanraden om haar eerst een dag te laten vasten, en dan te proberen het eten zo gewoon mogelijk te maken. Dus aanbieden, weglopen, na bv 15 minuten terugkomen, wat niet op is weghalen, geen soesa over maken, gewoon weghalen. Dan de volgende dag weer aanbieden en zelfde recept. Als het voer een tikkie bejaard begint te worden zou je het aan je andere hond kunnen geven als die het wel eet.
Hoe oud is je hond? Hoe lang heeft ze dit al? Hoe langer ze moeilijk doet over eten, hoe langer het waarschijnlijk zal duren voordat het over is.
Door Jaymeg
#406134
Lizzy schreef: Begrijp ik het goed dat alleen de jongste problemen geeft met eten? Hoe oud is zij nu?

Ik denk dat het een heel goed idee is om haar eerst goed te laten onderzoeken door een dierenarts/homeopathisch-werkend dierenarts. Uitgesloten moet worden dat ze geen 'goede reden' heeft om slecht te eten. Mogelijk ligt er zeker iets lichamelijks aan ten grondslag. Bloedonderzoek is een begin, maar ik weet niet of dat voldoende is.

Wat vind jij zelf niet vies om te geven en wat vindt zij lekker om te eten? Als je daar een lijstje van maakt, dan is het voor ons makkelijker om te kijken of je daar wat van kunt gaan zelf samenstellen. Zonder versvlees en zonder groentemix. Want persoonlijk denk ik dat dwangvoeren alleen maar averechts werkt. Voor jou en voor haar. Dus zou ik zelf (indien mogelijk - indien er nog wat op je lijstje over blijft wat jij haar zonder problemen kunt voeren en wat zij lust) het versvlees laten voor wat het is. Misschien is het 'prooidier-model' wat voor jou en je hond namelijk...

Andere vraag: is ze allergisch voor granen? Lust ze granen?
Ik heb alleen problemen met de jongste. Ze is nu bijna 7 maanden. Ik geloof dat ik het verhaal wat onduidelijk verteld heb. Maar ze heeft nog nooit brokken gehad. Ik schreef dat ze geen versvlees lust. Dat is natuurlijk niet waar, ze lust geen "compleet versvlees".
Omdat ze daarna ook die jeuk kreeg, dacht ik dat ze zelf voelde dat het niet goed voor haar was.
Ze lust nu graag rauwe kip, alle rundvlees, maar geen niertjes en kopvlees.
Van neerzetten en na verloop van tijd weghalen, dat heb ik natuurlijk allang geprobeerd. Ik ga niet zomaar dwangvoeren.
Ze is echt te mager. Maar je hebt geen idee hoe vrolijk en actief ze buiten is. Altijd in voor een robbertje spelen, dat vind ik ook zo raar.
Maar als je dat ingevallen kontje ziet, jakkes.

De hoeveelheid vlees die hier al door het toilet is weggespoeld in ongelofelijk.
Ik weet niet of ze granen lust. Als dat in compleet voer zit, dan waarschijnlijk niet.
Morgenmiddag krijg ik de uitslag van bloedtest. Er is dan gekeken naar de meest gangbare, of makkelijkst te ontdekken allergieen, zoals stofmijt en vlooienallergie e.d. Ik hoop dat er niets uitkomt en dat het iets met haar jeugdige leeftijd te maken heeft.
Ik kan het niet snappen hoor. Moeder heeft nooit brokken gehad en zij al helemaal nooit en toch dit getob met eten.

Heel erg bedankt trouwens voor jullie raad en advies.
Door tieneke
#406160
Als ik het goed lees zijn de huidproblemen na het versvlees begonnen.
Zou even geen kvv meer geven of in het uiterste geval carnibest voor suikerziekte,hier zit absoluut geen graan in.
Of een menu samenstellen van wat ze wel lust,kip en rundvlees lust ze graag.
Probeer daar pens,iets van lam,eend(nekken)etc bij te voegen zodat je menu kompleet wordt,hopelijk eet ze dit wel graag.
Door Jaymeg
#406294
Nou vandaag heeft ze haar buikje helemaal rond gegeten en draait om mijn benen om meer. :D
Ik heb soepvlees gemengd door de energique, daarna drumsticks. Maar ja natuurlijk geen groentes. Zelf ben ik absoluut slecht in het eten van groente's. Voor mezelf haal ik nogal eens een makkelijke maaltijd, vandaar dat ik dat met die strotten die je eerst moet hameren en al die groentes malen en invriezen. Niets voor mij. Maar als ik dit soort dingen nu geef aan mijn honden, komen ze dan te kort?
Het is heerlijk om haar zo lekker te zien eten, maar alleen vlees en botten, wat moet ik nou toch precies kopen aan voedingssupplementen. En over die omega vetten, welke zou ik dan moeten kopen.
Ik zag laatst ook multivitaminen voor honden, is dat iets en hoef ik dan niets meer toe te voegen?
Door Lizzy
#406323
Jaymeg schreef: Nou vandaag heeft ze haar buikje helemaal rond gegeten en draait om mijn benen om meer. :D
Ik heb soepvlees gemengd door de energique, daarna drumsticks. Maar ja natuurlijk geen groentes. Zelf ben ik absoluut slecht in het eten van groente's. Voor mezelf haal ik nogal eens een makkelijke maaltijd, vandaar dat ik dat met die strotten die je eerst moet hameren en al die groentes malen en invriezen. Niets voor mij. Maar als ik dit soort dingen nu geef aan mijn honden, komen ze dan te kort?
Het is heerlijk om haar zo lekker te zien eten, maar alleen vlees en botten, wat moet ik nou toch precies kopen aan voedingssupplementen. En over die omega vetten, welke zou ik dan moeten kopen.
Ik zag laatst ook multivitaminen voor honden, is dat iets en hoef ik dan niets meer toe te voegen?
Hee fijn zeg! Ohh, lekker is dat he, als je hond dan weer goed eet! Super! Ik weet dat ik nogal een voorstander ben van groentemix. Maar als een eigenaar daar geen zin in heeft of de hond eet het niet: dan vind ik ook dat je er geen probleem van moet maken. Ik denk dat groentes een toegevoegde waarde hebben, maar ik denk ook dat uiteindelijk een hond prima overleeft zonder, zeker wanneer hij zeer afwissend wordt gevoerd. Het enige probleem dat ik zie is het orgaanvlees. Een hond heeft wel orgaanvlees nodig. Niet zoveel, een % of 10% a 15%. Je zou orgaanvlees misschien heel fijn kunnen malen, overgieten met gekookt water en kunnen mengen met iets dat ze wel lekker vindt? Lust ze hele/rauwe vissen zoals bijv. sardientjes? Want op zich hoef je niets te supplementeren. Als je maar lekker afwisselend voert!

(Ik had wel uit je verhaal begrepen dat ze geen brokken heeft gegeten, maar ik bedoelde dus ook echt dat je versvlees zou kunnen vervangen door alleen zelf samengestelde maaltijden).
Door Jaymeg
#407411
Lizzy schreef: Hee fijn zeg! Ohh, lekker is dat he, als je hond dan weer goed eet! Super! Ik weet dat ik nogal een voorstander ben van groentemix. Maar als een eigenaar daar geen zin in heeft of de hond eet het niet: dan vind ik ook dat je er geen probleem van moet maken. Ik denk dat groentes een toegevoegde waarde hebben, maar ik denk ook dat uiteindelijk een hond prima overleeft zonder, zeker wanneer hij zeer afwissend wordt gevoerd. Het enige probleem dat ik zie is het orgaanvlees. Een hond heeft wel orgaanvlees nodig. Niet zoveel, een % of 10% a 15%. Je zou orgaanvlees misschien heel fijn kunnen malen, overgieten met gekookt water en kunnen mengen met iets dat ze wel lekker vindt? Lust ze hele/rauwe vissen zoals bijv. sardientjes? Want op zich hoef je niets te supplementeren. Als je maar lekker afwisselend voert!

(Ik had wel uit je verhaal begrepen dat ze geen brokken heeft gegeten, maar ik bedoelde dus ook echt dat je versvlees zou kunnen vervangen door alleen zelf samengestelde maaltijden).
Ik ben langzaam aan het wennen met het geven van vlees met bot eraan en rauwe kip enzo. Zelf moet ik meer wennen dan mijn honden. Eén ding is duidelijk, mijn hond eet als een bezetene, als het maar geen compleet vers voer is. En nu ze inmiddels anders geproefd heeft, weet ik niet of ik het er ooit nog in krijg.
Wat orgaanvlees betref, ik het nu hart en niertjes, en daar ga ik wat warmwater over doen. Straks eens kijken wat ze doen. Maar ik vraag me af, moeten ze nou niets eten waar koolhydraten inzitten, zoals macaroni of rijst, of iets anders?

Verder heb ik de uitslag van de bloedtest gekregen. NIET BEST. Ze blijkt allergisch voor huisstofmijt en vlooien. En denk nou niet dat het hier een bende is en dat het daardoor komt hoor. Ik ben niet overdreven, maar wel is het hier redelijk schoon.

Van de dierenarts begrepen dat de vlooienallergie voor het leven is. Daar is nog nooit iets tegen gevonden. Voor de huisstofmijt kunnen ze eventueel uitzoeken voor welke stofmijt ze allergisch is en dan proberen om haar daarvoor immuum te maken. Dit gaat een half jaar duren en wordt ze steeds met de allergische stof ingespoten, zodat ze daar eventueel immuum kan worden.

Heeft iemand hier iets over gehoord.

Voorlopig ga ik eerst homeopathie proberen, voordat ik verder ga.

Weet iemand nog raad?
Door Mevroi Kruim
#407416
Ja, dat heet desensibiliseren. Dat kan bij mensen ook bij bv pollenallergie. Je wordt dan steeds met kleine hoeveelheden van het allergeen gevaccineerd als het ware, in de hoop dat je immuunsysteem dan niet in paniek raakt en antistoffen gaat produceren. Eiegenlijk een homeopatische procedure ;D Ik heb het wel eens geprobeerd maar het was geen overweldigend succes helaas. Bij mijn zus werkt het wel. Zal wel te maken hebben met de specifieke plantjes waar je allergisch voor bent.

Een van mijn katten is ook allergisch voor vlooien. Die beet en krabde zichzelf helemaal kaal, echt kaal, op z'n kop na dan want daar kon hij niet bij. Nadat ik overgegaan was op barf voeren is het veel en veel minder geworden, maar niet helemaal weg. Ik gebruik bij vlo-vriendelijk weer, zoals de afgelopen maand: lekker warm en redelijk vochtig, dus wel vlooiendruppels (Advantage) voor alle beesten. Tot nu toe werken die goed mits gecombineerd met gladde vloeren, en grondig en regelmatig stofzuigen en dekentjes en bedjes wassen.
Huisstofmijt komt echt niet alleen bij vieze mensen voor hoor! Ze zitten gewoon in je matras en dekbed bv of in je vloerbedekking, en leven daar van huidschilfers. Je krijgt ze heel moeilijk weg.

En nee, honden en katten hebben HELEMAAL GEEN koolydraten nodig. Koolhdyraten zijn energieleveranciers, en herbivoren zoals mensen en koeien en paarden en konijnen enzo kunnen die verteren omdat hun spijsvetering de juiste enzymen produceert en hun darmen erop zijn ingericht. Carnivoren zoals honden en katten halen hun energie uit vet en deels uit eiwitten. Vet is een veel betere energieleverancier dan koolydraat, en komt in prooidieren ruim voldoende voor. Bovendien is vet makkelijker te verteren voor honden en katten dan koolhydraat.
Door Lizzy
#407424
Bij een vlooien-allergie wil dit homeopathische middel nog wel eens goed aanslaan:

Ctenovetsem van VSM.

Vis-olie maakt ook minder gevoelig bij allergieen. Maar ik meen gelezen te hebben dat ze dat niet lust/eet of zelfs niet tegen kan?

Verder sluit ik me helemaal aan bij Kruimel!
Door Jaymeg
#410448
Bedankt voor de raad.

Inmiddels ben ik ontzettend veel verschillende homeopathiese middelen tegen vlooienallergie gevonden. Maar het is wel een levenslang probleem.
Van sommige foto's van honden met allergie, word ik ook niet echt vrolijk.

Wat zou ik eerst proberen, desensibiliseren, of eerst de homeopathie. Of beiden?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door