Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#440129
roefus schreef: Met dank, Lizzy...........

Ik zat te denken: 'tong lijkt een spier, net als een hart'.
Maarrr......hoe moet ik dit nu inschatten?

Hart wordt tenslotte weer bij 'orgaan' gerekend..

Pffff.....ik puzzel me nog rot.
Maar ga het LEUK vinden........
Dusseh....tong is hart.....maar dan weer ánders.
Ah joh, welnee, je neemt gewoon 15% orgaanvlees en daarvan geef je gewoon een deel pens, een deel hart, een deel nier, een deel lever, een deel tong, een deel long, etc. Komt allemaal niet zo krapt! Ik bedoelde eigenlijk dat je niet 15% tong moet gaan voeren als orgaanvlees. Gewoon lekker afwisselen tussen de verschillende orgaansoorten; dan zit je goed ;) ;D!
Door roefus
#440143
Lizzy schreef: Jan van Rheenen heeft de boeken vertaald van Julliette de Bairacli Levy. Als zij zou weten dat hij gekookte voedingswaren zou aanbevelen, dan zou ze zich in haar graf omdraaien (waren het niet dat ze nog leeft ;D). Nou heb ik hier ook een rashondenboekje van Jan liggen, maar daar beveelt hij ook rauw aan....? Wij hebben waarschijnlijk andere boeken van Jan!

Nee hoor, jij hebt vást een goed boekje van 'Jan'.
Ik heb ze bijna allemaal gelezen, en nu nog een paar 'ouwe' die mijn vriendin vanuit de huidige bibliotheek loosde.
Waaronder 'Mijn vriend Rik'.......heerlijk.....die liefde van hem voor zijn Rotweiler.....(s).

Hij heeft ook altijd gezegd dat vlees rauw moest en in grote stukken, voor de betere opname.
En NOOIT varkensvlees.
Hij had het bést wel goed....en zeker voor die tijd.
Alleen......ik bedoelde........
Als hij het over 'botten' had...dan vond hij dat het kalfsbotten moesten zijn, die waren zacht en konden honden opeten.
Ging het om 'runderbot' dan moest het eerst gekookt, onder anderei.v.m. de hygiëne....en dan kon het nog als 'speelgoed' dienen.
Verder nóóit botten van gevogelte (maar dat was toen 'alom' de richtwijzer).

Groente moest ietwat gekookt of eventueel geflenst in heet water, i.v.m. de betere opname.
En oké.....omdat er toen niet met zoveel 'bot' in de voeding gewerkt werd.....was HIJ dus voor die fosfor/kalk-oplossing bij pups......
En ook voor levertraan.....

Ik vond hem grandioos en verslond zijn boeken.
Niet eens 's per se om de voeding.
Zijn doodgewone liefde voor alles wat hond was, bleek eruit.
Hij is (volgens mij) relatief jong gestorven, zijn vrouw heeft zijn 'hondenencyclopedie' afgemaakt.
Door roefus
#440150
Ennn......laten we wel zijn.....vroeger was er ook geen 'islamiet' met lam- en schapenvlees.
Jan van Rhenen gaf dus aan dat het rund, schaap of paardevlees diende te zijn.
Aangevuld met 'oud' bruin brood, opdat de gist was uitgewerkt.
Enzovoorts.
Door 202spots
#440240
roefus schreef: Aangevuld met 'oud' bruin brood, opdat de gist was uitgewerkt.
Gist is toch al uitgewerkt wanneer het verhit is en brood uit de oven komt ???
Laatst gewijzigd door mahuni op do 08 dec 2005, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door James
#440534
Heeft niets met de gist te maken, maar oud brood is inderdaad beter voor dieren als vers brood. Wat nou precies de reden was weet ik ook niet meer. Waarschijnlijk ben ik het gewoon vergeten omdat ik toch geen voorstander ben van het voeren van brood.
Door jon
#440865
Net dit hele topic effe doorgelezen. Een paar dingen:

Lizzy en andere belangstellenden:voor het omzetten van de waarden van vitamine a, d en e vind je op www. voedingscentrum. nl het volgende:

vitamine a: 1 IE=0,3 mcg en 1 mcg=3,3 IE
vitamine d: 1 IE=25 nanogram en 1 mcg=40 IE
vitamine e: 1 IE=1 mg dl-alfa-tocoferolacetaat=0,91 mg dl-alfa-tocoferol

Verder denk ik dat het met het overdoseren van vitamine A bij het geven van levertraan wel losloopt. Toevallig heb ik vanmiddag een fles gekocht omdat Lhaki elke keer na het eten van de lever niet echt lekker is en hij niet dol is op andere vis dan witvis. Wat ik heb gedaan is het volgende: Ik heb gekeken wat er wordt toegevoegd aan zijn kvv en dat is per kilo 6500 IE vitamine A, 650 IE vitamine D3 en 21 mg vitamine E.

In de porties van 75 gram kvv zit voor Lhaki dus:
487,5 IE vitamine A
48,75 IE vitamine D3
1,57 mg vitamine E

(Op de duitse barfsite had ik gevonden dat wat betreft de vitamine A een hond ongeveer 75 tot 100 IE per kg lichaamsgewicht per dag nodig heeft. Zo te zien zit er in de kvv dus wat meer. De andere vitamine behoeften vind je daar ook, zie bieb)

Toch leek het mij een goed idee om de barfmaaltijden aan te vullen met levertraan. De levertraan bevat vlgs het etiket per 8 ml:
2000mcg= 6600 IE vitamine A dat is 825 IE per ml
16 mcg=640 IE vitamine D dat is 80 IE per ml

Er gaan 20 tot 22 druppels (druppelflesje gekocht) in een ml. Om een lage dosering aan te houden kies ik voor 20 bij de berekening. 1 druppel is dan:

41,25 IE vitamine A en
4 IE vitamine D

Als ik Lhaki 10 druppels per barfmaaltijd geef dan geef ik dus 412,5 IE aan vitamine A en 40 IE aan vitamine D. Dat is dus van beide vitamines minder dan in een kvv maaltijd dus dan hoef ik voor overdosering toch niet bang te zijn??! Met vitamine E wil ik iets dergelijks doen.

O, ja een geopende fles levertraan blijft ongeveer 3 maanden goed.

k hou me graag aanbevolen voor commentaar want ik ben ook maar aan het uitzoeken hoe ik vlees en barf op een goede verantwoorde manier kan combineren.
Laatst gewijzigd door jon op vr 09 dec 2005, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#440907
Interessant! Bedankt voor het uitzoeken en hier neer schrijven!

Tja.... moeilijk.... De meeste honden eten gewoon lever en niertjes en in mijn ogen hebben deze honden (zeker volwassen honden) geen vitamine A nodig. Ik vind/denk dat volwassen honden via de zon in de zomer en via voedingsmiddelen ook genoeg vitamine D binnen krijgen. En om die reden zie ik dus geen reden om volwassen honden levertraanolie te geven. JdBL vindt levertraanolie trouwens te zwaar voor volwassen honden.

Maar goed, als je hond geen lever, nier en geen vette vis eet (ook geen blikje sardientjes of makreel?), dan is het mogelijk raadzaam om wat levertraanolie te geven. Persoonlijk vind ik dit soort berekeningen maken voor vitamine A, E en D wel erg ingewikkeld en ik vind (maar dat is ook persoonlijk) dat dat erg ver gaat. Ik doe dat niet voor mezelf en ik doe dat niet voor mijn honden en ik denk ook dat het niet echt nodig is. En als je bedenkt dat je kvv combineert met barf en in kvv eigenlijk iets teveel zit, waarom zou je dan op je zelf samensteldagen ook nog extra supplementen geven? Niet dat je persee overdoseert of dat het kwaad kan. Ik vraag me alleen af: is het nodig?
Door Lizzy
#440923
Ik wist trouwens niet dat levertraanolie geopend (de fles) 3 maanden houdbaar is! Oeps! Ik heb de afgelopen maanden een fles gebruikt die ik begin dit jaar ergens al open had gemaakt :o
Door jon
#440935
Ach, het is tamelijk vet spul en het werd voor menselijk gebruik geadviseerd om te gebruiken tot 3 maanden na opening. Dus het zal wel loslopen. Omdat wij er vroeger thuis van kokhalsden en het dus weigerden ging die fles ook ontzettend lang mee! ;D

Om bij het topic te blijven: Ik denk ook niet dat ik elke barfmaaltijd 10 druppels ga geven want hij krijgt ook ei en allerlei groente dus dat lijkt mij niet nodig. Maar Tannetje zei dat als ik meer ging barfen dat ik dan wel lever etc. moest geven.......... en zo kwam van het een het ander. Maar ik vind dat gereken en gedoe om het zo precies mogelijk te doen ook wel leuk. :D
Door jon
#440939
Blikjes vis lust ie trouwens prima alleen de hele dingen moet ie niet. Lever eet ie wel gekookt maar ligt zwaar op zn maag. >:(
Door Lizzy
#441340
jon schreef: Ach, het is tamelijk vet spul en het werd voor menselijk gebruik geadviseerd om te gebruiken tot 3 maanden na opening. Dus het zal wel loslopen. Omdat wij er vroeger thuis van kokhalsden en het dus weigerden ging die fles ook ontzettend lang mee! ;D

Om bij het topic te blijven: Ik denk ook niet dat ik elke barfmaaltijd 10 druppels ga geven want hij krijgt ook ei en allerlei groente dus dat lijkt mij niet nodig. Maar Tannetje zei dat als ik meer ging barfen dat ik dan wel lever etc. moest geven.......... en zo kwam van het een het ander. Maar ik vind dat gereken en gedoe om het zo precies mogelijk te doen ook wel leuk. :D
;D ;D, ik ken veel mensen die bij levertraanolie direct terug denken aan hun prille jeugd en direct moeten kokhalzen!

Op zich vind ik het ook leuk hoor, om dingen in detail uit te zoeken. Dus ik begrijp dat heeeeel goed! Maar daarna zet ik het direct om in 'hele grote lijnen' omdat we ook zo precies niet met ons eigen eten om gaan en ik ook vind dat je zo niet met het eten van de hond om hoeft te gaan. Ik denk dat de voer-industrie ons wel graag doet laten geloven dat het zo nauwkeurig komt.....
Door roefus
#441484
Lizzy schreef: ;D ;D, ik ken veel mensen die bij levertraanolie direct terug denken aan hun prille jeugd en direct moeten kokhalzen!

Op zich vind ik het ook leuk hoor, om dingen in detail uit te zoeken. Dus ik begrijp dat heeeeel goed! Maar daarna zet ik het direct om in 'hele grote lijnen' omdat we ook zo precies niet met ons eigen eten om gaan en ik ook vind dat je zo niet met het eten van de hond om hoeft te gaan. Ik denk dat de voer-industrie ons wel graag doet laten geloven dat het zo nauwkeurig komt.....

Dit heb ik dus ook.
Dat ik ga denken: 'waar ben ik mee bezig?'
Wil best alles uitzoeken, als die dingen per se moeten.
Maar ergens gaat het me ook te ver.
Dan krijg ik zoiets van: 'hoe ziet mijn eigen voeding eruit?'
Oké, ik dacht erover na.....en nog steeds.....maar zó secuur ook weer niet.
Althans niet op die manier....dat ik onderhand per dag na ga, of per 2 weken, of ik nou ook DIE en DIE vitamines heb gehad.

Het IS natuurlijk zo.....dat als je gaat barfen......
Dat je dan ook zelf de verantwoordelijkheid op je neemt, dat het dus góed moet zijn.
Maar ook DAN denk ik...als je het voedingspatroon van de 'oorspronkelijke wolf' als uitgangspunt neemt.....zit je dan 'vanzelf' niet eigenlijk redelijk goed?
Mét de zon.....en mét onze afwisseling?

Denk eigenlijk dat in de 'vrije natuur' heel wat hardheid bestond en dat er maanden gelden van nauwelijks of GEEN afwisseling.
Daar 'overleven' dan ook de sterksten en niet elk beest wordt oud.
En dat maakt vervolgens weer dat de ECHTE natuur-wolven natuurlijk hun eigen 'nageslacht' hebben.
Met 'genen' die relatief geëigend zijn aan een 'overlevingsmechanisme'.

Maar als je het ZO ver doordraait...dan bestaat geen enkel hondje (misschien met name geen ras-hondje) meer volgens de gegevens van deze natuur.
Zoals geen méns.......

Kortom: misschien heb ik levenslang mijn honden wel 'verkeerd' gevoed.
Maar ze werden allemaal redelijk oud.
Tenzij er duidelijke ándere factoren in het spel waren.
Het reikt te ver om hierop door te gaan.

Ik vind WEL dat als je barft.......en dus 'nee' zegt tegen de complete voedingsindustrie van het 'kant en klare', tegen hun toevoegingen en supplementen.
Dat je dan HEEL sterk in je schoenen moet staan....om dit tegendeel te betwisten.
DUSSS.....dat het góed gaat.....omdat jijzelf dit samenstelt.

En dit kun je dus nauwelijks 'baseren' op 'mijn hond doet het NU goed'.
Nee......de tendens zal moeten zijn......: dit soort honden behaalden 'gemiddeld' een hoge leeftijd, en waren nauwelijks of nooit ziek'.

Dat is heel veel......om dit op deze wijze te mogen behalen.
En daarom je wijsheid te mogen en kunnen 'prediken'.

Maarrrr.....in het verleden werden honden ook vaak oud met 'minder'.
Ik ken mensen die hun boxer 40 jaar geleden elke dag 'pens' gaven.
Omdat ze de kreet hadden gehoord dat 'pens' goed was voor honden.
Dat beestje leefde relatief heel lang.

Maar goed, je kunt ook een 'opa' hebben die tachtig werd, en levenslang dagelijks een pakje shag rookte.
Het is geen 'gemiddelde'.....het is geen boodschap om iets bewijsbaars te formuleren.

Kortom, ik denk "met verstand, en zo goed mogelijk".
Mierenneuken is een ándere hobby....tenslotte.
Door roefus
#441516
En daarbij........want laat ik maar even doorzeveren....
We hebben jaren gehad dat onze menselijke jeugd aan het 'junkfood' zat.
De patat-kramen en zo meer.....floreerden (nog steeds).
De pizza's en de 'afhaal-industrie' scoren OOK.

Het bleek niet haalbaar te zijn om met 'harde hand' het tegendeel te bewijzen.
Ja....ik heb daar boeken over geschreven (niet dat dat veel voorstelt, maar om aan te geven dat ik misschien ietwat verdiept was).
Psychologisch gezien is het gewoon zo.....dat je niet scoort door met 'harde hand' iemand ergens vanAF te brengen.
Het gaat ANDERS..........namelijk: stel andere dingen voor, geef zachte richtlijnen........
En ben BLIJ als iemand van zijn (zoveelste keer in de week) van zijn 'patatje oorlog' afziet.......en voor dat 'broodje gezond' kiest.

En zo denk ik ook dat het met 'de opvoeding' van hondenbezitters moet gaan.
Ga niet zitten DRAMMEN, en iedereen met de juiste percentages en alles om de 'oren' gooien.
Jawel....dat MAG.....maar ben daarNA .....zachtjes.
Want als iemand voor een 'groot gedeelte' overstapt naar 'beter'.....dan heb je veel behaald.

Maar WEL elke keer benadrukken.....dat als je het ZELF doet...dat je het dan GOED moet doen......
Dat is wel essentiëel, want anders is 'zelf doen en samenstellen' verre van goed.
Dat is (eigenlijk) mijn grootste bezwaar, als ik dat mag zeggen.....van deze methode.

Want......namelijk: als iemand beweert (ik lás het hier): ik voed een grote hond voor een euro per dag, of ietsje meer.......dan heb ikzelf mijn twijfels.
Want ik weet niet hoe dat KAN.
Help me dan maar, ik kan het niet.
Ook niet als ik redelijk goed zoek.
Tenzij ik enkel kipruggetjes, kipnekjes, kipzootje geef.....
Maar dan komt mijn hond tekort.
Dat meen ik ECHT.

Kwantiteit is niet per se kwaliteit.
Ook niet als ik aan de benodigde 'grammen' voldoe.
Er bestaan ook nog hoogwaardige eiwitten, die ik niet scoor door enkel karkassen.

Misschien niet leuk, dat ik dat zeg.
Maar dat vind ik wel.
Spiervlees met bot, beoogt een 'eigen waarde'.
En die moet goed opgebouwd en afgewisseld zijn.
Door Lizzy
#441560
Nou ja, het is dus inderdaad niet gemakkelijk om te manouvreren tussen mensen niet weg te jagen van het zelf samenstellen door hen met percentages om de oren te slaan of te pretenderen dat het allemaal ZO eenvoudig is dat je vandaag kunt beginnen en voor 1 euro per dag je hond kunt voeren..... Ik moet je eerlijk zeggen dat wij op Barfplaats eerder de kritiek krijgen dat we het ingewikkeld maken. En ik heb al eerder geschreven "prima, dat moet dan maar". Dat liever als dat mensen denken dat ze eenvoudigweg wat vlees in de bak kunnen gooien en zo chronische fouten in hun hondenvoeding gaan maken.... Maar "at the end of the day" is het wel de verantwoordelijkheid van de mensen zelf om verantwoordelijk zelf samen te stellen. En ik ben volstrekt met je eens dat dat niet kan met : kippenvleugels, kippennekken, kippenkarkassen, kippenmaagjes, kippenhartjes, kippenlevertjes, pens, pens en pens.
Door roefus
#441664
Maarrrr......Lizzy.....ik respecteer (en beter kan ik het niet verwoorden) in ieder geval je inzet voor dit alles.
Je verantwoordelijkheid zoals je het (vaak heel gedetailleerd) omschrijft.....en evengoed elke keer hoe je op alles ingaat.
Meer kun je niet......
Elke keer aangeven....en hopen dat mensen het oppakken.
Is toch zo?

Als ik lees dat mensen twee of meerdere honden hebben..........
Of 'grote' honden.
Ja, mijn god, dat moet je ze VOEREN............
Dat is toch zo?
En als het kan, zo verantwoord mogelijk.

En ikzelf heb er veel respect voor, hoe je probeert en aangeeft......en vol houdt.
Ik heb er veel van geleerd (nu al)........petje af.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door