Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#397555
Mijn reu zijn ontlasting is nog steeds knudde zo nu en dan (veels te hard). Nu krijgt ie alleen nog maar CB lam rijst en fytomix en probiotica en daar is het wel iets beter door geworden, maar het kan beter.
Nu wil ik hem naast zijn CB elke dag extra orgaanvlees geven om de boel een beetje te laxeren.
Hij krijgt nu 500 gram CB op een dag. Dat wil ik dan gaan minderen naar 400 gram en verder als volgt:
Maandag - 200 gram pens
Dinsdag - 2 kippenlevertjes
Woensdag 200 gram lamshart
Donderdag - blikje sardientjes met olie
Vrijdag - 200 gram pens
Zaterdag - 200 gram kippenmaagjes, -hartjes & - niertjes
Zondag - 200 gram runderhart

En om de dag een aan stukken geknipte vijg.

Is dit niet teveel orgaanvlees (denk het eigenlijk wel)? Ga ik zo geen verhoudingen verstoren? En maak ik op deze manier zijn darmen niet lui?

M'n reu is ca 30 kilo, bijna 13 maar wel goed gezond. De DA kan geen duidelijke oorzaak vinden voor dit probleem, alleen ouderdom en wil het oplossen met parafine. :-\
Door Lizzy
#397560
Heb je al eens geprobeerd om gewoon helemaal zelf met hem samen te stellen en dan met een 10% a 15% bot (kaal)? Ik zou namelijk benieuwd zijn hoe het dan met hem gaat. Ik vind dit wel een beetje kunst & vliegwerk worden, als ik eerlijk ben en misschien is het makkelijker op te lossen als je zelf zijn eten maakt, met weinig bot?
Door Audrina
#397568
Lizzy schreef: Heb je al eens geprobeerd om gewoon helemaal zelf met hem samen te stellen en dan met een 10% a 15% bot (kaal)? Ik zou namelijk benieuwd zijn hoe het dan met hem gaat. Ik vind dit wel een beetje kunst & vliegwerk worden, als ik eerlijk ben en misschien is het makkelijker op te lossen als je zelf zijn eten maakt, met weinig bot?

Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik vind dat eerlijk gezegd doodeng en ben bang dat ik het helemaal verkeerd doe (percentages niet goed enzo). :-[ Ben ook niet zo'n held met berekeningen. :-\ Maar het zou idd wel een optie zijn.
Laatst gewijzigd door Audrina op wo 05 okt 2005, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#397576
Audrina schreef: Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik vind dat eerlijk gezegd doodeng en ben bang dat ik het helemaal verkeerd doe (percentages niet goed enzo). :-[ Ben ook niet zo'n held met berekeningen. :-\ Maar het zou idd wel een optie zijn.
Joh, dat berekenen: ten eerste is dat heel eenvoudig en doe je dat maar 1 keer. Je neemt de barfrekenhulp van The Dude, voert daar 1 keer in wat je zou willen voeren, je verdeeld dat over 6 of 7 dagen: klaar! En daarna ga je echt voeren op je gevoel hoor. Ik bereken zelf nooit meer iets voor mijn honden. Het is allemaal 'natte vinger werk' (dit zal ongeveer wel 30% bot en 70% vlees zijn, als je een blommig vleesbotje staat te bestuderen). Echt, zoooo krap komt het allemaal niet!

Je neemt gewoon specifiek voor hem (da's nou het mooie van zelf samenstellen! Je kunt het helemaal op JOUW hond specifiek doen!) 20% a 25% vleesbotten (dat is ongeveer 10% bot kaal als je tenminste vleesbotten geeft waar lekker veel vlees aan zit. En die botten raad ik je echt aan. Geef geen kale botten. Ook geen kale botten na een vleesmaaltijd. Geef desnoods alleen maar makkelijke/zachte botten van gevogelte en konijn enzo en hooguit bijv. ribbotten met veel vlees), 20% orgaanvlees (beetje lekker veel omdat hij zo moeilijk ontlast), 15% bladgroentes (dat helpt ook om makkelijker te ontlasten) en de rest gewoon vlees (spiervlees dus) en diversen zoals af en toe een lekker rauw visje geven en een een rauw eitje (laxeert ook lekker). Dus zeg even 5% tafelrestjes/diversen en 40% spiervlees.

Nou, het vlees en orgaanvlees geef je in zo groot mogelijke lappen/brokken: dat verteerd veel beter. En vervolgens ga je bekijken hoe dat gaat.

Qua supplementen zou je af en toe wat visolie kunnen geven. Da's goed voor de omega 3 vetzuren en dat laxeert ook lekker (bijv. op de dagen dat je geen vis of orgaanvlees geeft).

Nou, en als je nou lekker wat afwisseld qua diersoorten: dan komt hij echt niks te kort!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 05 okt 2005, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#397577
Stel dat ik zelf ga samen stellen voor 'm, gebaseerd op die 10 - 15 % bot, zit ik dan zo een beetje in de goede richting als ik uitga van een gewicht van 30 kilo en 'm 2% van z'n lichaamsgewicht wil voeren:

4200 gram per week, bestaande uit:
Rauwe vleesbotten (85-90% vlees 10-15% bot): 2520 gram
Rauwe gepureerde groentes: 390 gram
Orgaanvlees: 390 gram
Tafelrestjes / voedingssuplementen:420 gram

Ik heb hierbij het voorbeeldje van the dude zijn rekenhulp aangehouden.
Door Audrina
#397580
Oh, we zaten langs elkaar heen te typen.

Ik ga je berichtje uitprinten Lizzy en eens ff een boodschappenlijstje in elkaar breien. In het weekend ga ik dan shoppen en na het weekend begin ik en laat over een aantal weken horen hoe het gaat. ;)
Door Lizzy
#397583
Ik kom met dezelfde rekenhulp op andere waardes ;D.

Ik heb ingevoerd, voor jouw hond:

*20% vleesbotten (50% vlees en 50% bot)
*15% groentes (ik zou alleen bladgroentes nemen)
*20% orgaanvlees
*5% tafelrestjes
40% spiervlees

Kom ik op:
840 gram vleesbotten (50%/50%)
630 gram groentes
840 gram orgaanvlees
210 gram tafelrestjes
1680 gram spiervlees

Nu geef ik bijv. 2 keer per week een orgaanvleesmaaltijd, maar misschien is het voor hem beter als je het orgaanvlees uitspreid over de week en dus iedere dag wat geeft. Doe je 840 gram : 7 dagen = 120 gram orgaanvlees per dag.

Hetzelfde kun je wel zeggen van vleesbotten. Aangezien hij moeilijk ontlast is het misschien raadzaam om ook het bot over 7 dagen te verspreiden. Da's dus ook 120 gram vleesbot per dag. Geef je 1 of 2 keer per dag eten? Als je 2 keer per dag voert: je hoeft het bot dus ook nog niet eens over 2 maaltijden te verspreiden hoor. En je kunt ook eens proberen om bijv. maar 5 botmaaltijden per week te geven. Doe je gewoon 840 gram : 5 dagen is 168 gram per maaltijd. En dat rond je natuurlijk allemaal af he!

Hetzelfde zou je kunnen zeggen van de bladgroentes. Neem je 390 gram : 7 dagen = 55 gram per dag.
Nogmaals, normaal geef ik niet iedere dag bot of iedere dag orgaan of iedere dag groente. Dat hoeft ook helemaal niet. Maar jij zou met iedere dag wat bot en groente en orgaan kunnen beginnen om te kijken hoe dat gaat. En dan kun je vervolgens gaan experimenteren.
Door Audrina
#397585
Ik ga het gewoon proberen zoals jij het zegt. Dan is dat getrut bij zijn schaal misschien ook eindelijk afgelopen. Want nu wil ie regelmatig niet eten en das natuurlijk logisch als je niet normaal kan poepen.

Kip / gevogelte vindt ie niet echt lekker, vooral niet als ik 'm grotere stukken geef. Dus zou ik dat evt mogen malen en mengen met iets wat ie wel lekker vindt (lam, kalf, geit)?
Door Lizzy
#397597
Audrina schreef: Ik ga het gewoon proberen zoals jij het zegt. Dan is dat getrut bij zijn schaal misschien ook eindelijk afgelopen. Want nu wil ie regelmatig niet eten en das natuurlijk logisch als je niet normaal kan poepen.

Kip / gevogelte vindt ie niet echt lekker, vooral niet als ik 'm grotere stukken geef. Dus zou ik dat evt mogen malen en mengen met iets wat ie wel lekker vindt (lam, kalf, geit)?
Eerlijk gezegd vind ik dat malen wel afbreuk doet aan het verteringsproces van de hond.... Dus dat zou wel een beetje jammer zijn... Is er niets met bot dat hij wel graag eet? Als het niet anders kan, dan kun je misschien tenminste de andere vleessoorten in grote stukken geven misschien?
Door Mevroi Kruim
#397608
En met 1x per dag voeren (en af en toe een vastendag) heb je ook kans dat hij beter gaat eten. Dan heeft 'ie namelijk echt honger ;D
Door Audrina
#397683
Zo, we gaan toch maar niet wachten tot maandag en beginnen gewoon vandaag al. ;) Niet precies volgens het boekje want ik kon nog niet meteen aan allerlei dingen komen, maar met wat ik nu heb kunnen we de komende dagen aardig uit de voeten; lamsribbetjes, lamshart, runderhart, kippenmaagjes, -hartjes, - niertjes & -levertjes, kippenvleugels, div lappen kalfvlees, div lappen lamsvlees, geitenvlees, runderpens, waterkers, andijvie en dat was het geloof ik wel.
Kippennekjes zijn besteld (krijg ik zaterdag) en kipkaskassen kan ik hier in Delft helaas nergens vinden dus dat moet maar ff wachten tot ik weer in Ermelo ben bij CB.

@ Lizzy: Botten die hij wel lust zijn lams- & kalfsribben, kippennekjes en kipkarkassen, dus daar kom ik toch een eindje mee. Kippenvleugels eet ie ook, maar niet van harte.

@ Kruimel: Dat durf ik niet, zo'n ouwe dibbes te laten vasten. Laatst waren we een weekje weg en de dag dat we weggingen hadden de honden 's morgens niet gegeten. Mijn teven hadden er geen problemen mee maar mijn reu was 's middags kotsmisselijk en hij leek wel een beetje dizzy. Toen ie wat gegeten had was het weer over. Kan natuurlijk ook toeval zijn geweest en misschien had het niks met dat niet eten te maken.
Door Lizzy
#397691
Audrina schreef: Zo, we gaan toch maar niet wachten tot maandag en beginnen gewoon vandaag al. ;) Niet precies volgens het boekje want ik kon nog niet meteen aan allerlei dingen komen, maar met wat ik nu heb kunnen we de komende dagen aardig uit de voeten; lamsribbetjes, lamshart, runderhart, kippenmaagjes, -hartjes, - niertjes & -levertjes, kippenvleugels, div lappen kalfvlees, div lappen lamsvlees, geitenvlees, runderpens, waterkers, andijvie en dat was het geloof ik wel.
Wauw! En wat heb jij in huis als je wel alles in huis hebt? ;D. Joh, hier kun je inderdaad wel even lekker mee vooruit hoor!
Kippennekjes zijn besteld (krijg ik zaterdag) en kipkaskassen kan ik hier in Delft helaas nergens vinden dus dat moet maar ff wachten tot ik weer in Ermelo ben bij CB.

@ Lizzy: Botten die hij wel lust zijn lams- & kalfsribben, kippennekjes en kipkarkassen, dus daar kom ik toch een eindje mee. Kippenvleugels eet ie ook, maar niet van harte.
Dan voer je hem toch lekker lams en kalfsbottjes en kippennekken en karkassen. Laat je de vleugels zitten. En misschien dat je nog eens wat geitenbot kan scoren. Of misschien dat hij wat eend of konijn nog erbij lust? Zorg wel dat je gewoon niet teveel bot gaat voeren, want ik denk dat hij daarvan weer te moeilijk zal gaan ontlasten.

Die kippenvleugels, eet hij die wel als je ze eerst even goed met een vleeshamertje plet? Vaak komen er dan vlees en botsappen en geurtjes vrij, is het kippenvel op stuk geslagen en vinden honden ze om te smikkelen.
Door Audrina
#397694
Lizzy schreef: Wauw! En wat heb jij in huis als je wel alles in huis hebt? ;D. Joh, hier kun je inderdaad wel even lekker mee vooruit hoor!
Meer groentes, ook lamspens, geitenvlees, kalfsstaarten, kopvlees, vis, e.d.
Dan voer je hem toch lekker lams en kalfsbottjes en kippennekken en karkassen. Laat je de vleugels zitten. En misschien dat je nog eens wat geitenbot kan scoren. Of misschien dat hij wat eend of konijn nog erbij lust? Zorg wel dat je gewoon niet teveel bot gaat voeren, want ik denk dat hij daarvan weer te moeilijk zal gaan ontlasten.

Die kippenvleugels, eet hij die wel als je ze eerst even goed met een vleeshamertje plet? Vaak komen er dan vlees en botsappen en geurtjes vrij, is het kippenvel op stuk geslagen en vinden honden ze om te smikkelen.
Is geitenbot niet te hard? Nu zien die geitenribjes e.d. er vrij klein uit, maar kan dat niet van een dwerggeitje zijn? of zou dat de moeite niet zijn voor een slager?
Geit vindt ie namelijk wel onwijs lekker.

Qua eend heb ik nu eendennekjes, eendenvleugels, eendenkarkas en CB eend rijst geprobeerd en daar haalt ie zijn neus voor op. Voor konijn loopt ie zelfs weg. :o

Een vleeshamertje heb ik niet, maar wel zo'n rubberen hamertje om tegels aan te stampen of een gewone hamer om spijkers mee in de muur te slaan, dus daar moet het ook mee lukken. Zou het helpen als ik die vleugel eerst ff in lauw warm water leg of zou dat niet uitmaken?
Door Lizzy
#397702
Audrina schreef: Meer groentes, ook lamspens, geitenvlees, kalfsstaarten, kopvlees, vis, e.d.
OK OK ;D! Maar er is dus geen man overboord. Je kunt gerust beginnen!
Is geitenbot niet te hard? Nu zien die geitenribjes e.d. er vrij klein uit, maar kan dat niet van een dwerggeitje zijn? of zou dat de moeite niet zijn voor een slager?
Geit vindt ie namelijk wel onwijs lekker.
Nou ja, ik heb natuurlijk niet zo'n goede geitenbot ervaring gehad met Linga. Maar Brutus en Pinkel eten al weer volop geitenrib en ik vind ze zeker niet harder als lamsbot. Nu heb ik wel eens een partij-tje knetterharde botten gehad hoor, maar meestal heb ik dus relatief zachte geitenbotten (van de Islamitische Slager). En als de ribben niet erg lang/groot zijn, dan heb je best kans dat het geit is van jonge geit. De geitenribben die ik voer knip ik met een snoeischaar in. OK, ik moet wel kracht zetten, maar ze zijn knipbaar.
Qua eend heb ik nu eendennekjes, eendenvleugels, eendenkarkas en CB eend rijst geprobeerd en daar haalt ie zijn neus voor op. Voor konijn loopt ie zelfs weg. :o
OK, lastige eter dus ;D! Nou ja, met kip, lam, kalf en eventueel geit: kan prima.
Een vleeshamertje heb ik niet, maar wel zo'n rubberen hamertje om tegels aan te stampen of een gewone hamer om spijkers mee in de muur te slaan, dus daar moet het ook mee lukken. Zou het helpen als ik die vleugel eerst ff in lauw warm water leg of zou dat niet uitmaken?
Ja, dat kan ook nog helpen. Overigens, ik deed de vleugels altijd in een stevige diepvrieszak (van de Lidle) voordat ik erop sloeg met het hamertje. Anders zit namelijk je hele keuken onder de kip (splash) :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door