Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#395525
Ik denk dat je het beste lijnzaad kunt kopen en dat kunt malen. Of gebroken lijnzaad kopen (wordt wel vrij snel ranzig). Want ik denk dat het gaat om het toevoegen van vezel. Ze verkopen dit (lijnzaad) bij de supermarkt van Zon Natura en bij reformwinkels. En ik heb zo het idee dat dat goedkoper is als lijnzaad-extracten die voor honden/paarden wordt geproduceerd... (wat volgens mij ook gewoon gemalen lijnzaad is...). Het is niet hetzelfde als lijnzaadolie. In die zin: beide leveren omega 3 vetzuren (niet-actieve) maar lijnzaadolie bevat geen vezels meer.

Je kunt natuurlijk ook zemelen nemen om extra vezel toe te voegen.

Je kunt er ook probiotica bij geven! Dat helpt de darmen en maakt ze sterker.

Boombastmeel is prima spul! Het verbeterd de spijsvertering. Ik denk dat het over het algemeen vaker wordt toe gepast bij diarree.

Je kunt ook eens proberen om iedere dag een paar stukjes gedroogd fruit te geven ala pruimen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 01 okt 2005, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#395552
Lizzy schreef:
Boombastmeel is prima spul! Het verbeterd de spijsvertering. Ik denk dat het over het algemeen vaker wordt toe gepast bij diarree.

Heee! Da's grappig! Elders was er een topic over de idiote dingen die honden zoal eten, en een veel voorkomende was boomschors! Zelfmedicatie?
#395622
Lizzy schreef: Ik denk dat je het beste lijnzaad kunt kopen en dat kunt malen. Of gebroken lijnzaad kopen (wordt wel vrij snel ranzig). Want ik denk dat het gaat om het toevoegen van vezel. Ze verkopen dit (lijnzaad) bij de supermarkt van Zon Natura en bij reformwinkels. En ik heb zo het idee dat dat goedkoper is als lijnzaad-extracten die voor honden/paarden wordt geproduceerd... (wat volgens mij ook gewoon gemalen lijnzaad is...). Het is niet hetzelfde als lijnzaadolie. In die zin: beide leveren omega 3 vetzuren (niet-actieve) maar lijnzaadolie bevat geen vezels meer.

Je kunt natuurlijk ook zemelen nemen om extra vezel toe te voegen.

Je kunt er ook probiotica bij geven! Dat helpt de darmen en maakt ze sterker.

Boombastmeel is prima spul! Het verbeterd de spijsvertering. Ik denk dat het over het algemeen vaker wordt toe gepast bij diarree.

Je kunt ook eens proberen om iedere dag een paar stukjes gedroogd fruit te geven ala pruimen.

Bedankt voor je antwoord. Ik ga dan voor de gebroken lijnzaad. Vanmiddag effe kijken in de reformzaak bij ons.
Mochten ze dat niet verkopen, dan probeer ik de zemelen. Kan ik daarvan gewoon een eetlepel door het vlees doen? Wil daar dan geen groente bij geven, maar wel visolie.
Over de probiotica heb ik een beetje mijn twijfels. Het is allemaal gebaseerd op dat je hond diarree heeft en dat heeft hij niet meer sinds hij barft. Zijn ontlasting is gewoon te hard. Nou heb ik op een andere barfsite gelezen over die probiotica en dat er van alle merken hooguit maar 2 werkende bacteriën inzitten op het aantal wat vermeld staat op het potje. Voordat ik dat ga kopen, wil ik zoveel mogelijk info hierover hebben en dat heb ik nog niet.
Met die gedroogde pruimen heb ik in mijn handen gestaan bij een supermarkt. Gedroogde pruimen dus en dadels, die kunnen geen kwaad?
#395624
Kruimel schreef: Heee! Da's grappig! Elders was er een topic over de idiote dingen die honden zoal eten, en een veel voorkomende was boomschors! Zelfmedicatie?
Mijn honden eten dagelijks boomschors en boommos in de prutsloten van het bos. Daarom weet ik niet of het wel zo slim is boombastmeel te geven, omdat ze hun dagelijkse portie hiervan al binnen krijgen.
Door Lizzy
#395679
barfje schreef: Bedankt voor je antwoord. Ik ga dan voor de gebroken lijnzaad. Vanmiddag effe kijken in de reformzaak bij ons.
Mochten ze dat niet verkopen, dan probeer ik de zemelen. Kan ik daarvan gewoon een eetlepel door het vlees doen? Wil daar dan geen groente bij geven, maar wel visolie.
Over de probiotica heb ik een beetje mijn twijfels. Het is allemaal gebaseerd op dat je hond diarree heeft en dat heeft hij niet meer sinds hij barft. Zijn ontlasting is gewoon te hard. Nou heb ik op een andere barfsite gelezen over die probiotica en dat er van alle merken hooguit maar 2 werkende bacteriën inzitten op het aantal wat vermeld staat op het potje. Voordat ik dat ga kopen, wil ik zoveel mogelijk info hierover hebben en dat heb ik nog niet.
Met die gedroogde pruimen heb ik in mijn handen gestaan bij een supermarkt. Gedroogde pruimen dus en dadels, die kunnen geen kwaad?
Ik meng en bemoei me niet in discussies die op andere fora gaande zijn maar over probiotica heb je werkelijk geen correct beeld (gekregen). Ten eerste wordt probiotica al helemaal niet alleen gebruikt bij diarree (dat is echt een grote misvatting) en ten tweede klopt er ook van het verhaal over het aantal bacterieen helemaal niets.

Tik op google maar eens in "probiotica constipatie". Slechts 296 hits. Of "acidophilus constipatie": 224 hits. En tik ook voor de grap in "probiotics constipation": 289.000 hits.
#395713
Lizzy schreef: Ik meng en bemoei me niet in discussies die op andere fora gaande zijn maar over probiotica heb je werkelijk geen correct beeld (gekregen). Ten eerste wordt probiotica al helemaal niet alleen gebruikt bij diarree (dat is echt een grote misvatting) en ten tweede klopt er ook van het verhaal over het aantal bacterieen helemaal niets.

Tik op google maar eens in "probiotica constipatie". Slechts 296 hits. Of "acidophilus constipatie": 224 hits. En tik ook voor de grap in "probiotics constipation": 289.000 hits.
Jij snapt heus wel waar dat stukje staat. Of dat op waarheid gebaseerd is, is een tweede. Maar je wordt zo wel daardoor in verwarring gebracht. Ik weet iig dat je de 'betere' merken moet hebben. Maar op de site van Sanavesta staat bv. duidelijk dat het om diarreegevallen gaat en dat het beter is in kuurvorm te geven.

Sana-Pron
Een pro-biotic, in poedervorm, speciaal te gebruiken bij diarree bij hond en kat na b.v. antibiotica en wormkuren. Bedoeld om snel de darmflora weer op peil te brengen en het lichaam vocht te laten vasthouden. Het verdient aanbeveling om na een kuur Sana-Pron van ca. 1 à 2 week nog een paar week door te gaan met Sanofor Vds. Dit komt de maag-darmwerking en de darmflora ten goede.

Als ik dan vraag of jullie goeie merken weten, komt er ook geen antwoord. Evenals op die betreffende site overigens ;D. Daar krijg ik als antwoord dat zij niet supplementeren (dus niet de lijnzaad en probiotica). Dat begrijp ik ook, dat je het eerst uit de voeding moet zien te halen. Maar als dat niet werkt, moet ik toch wat.

'Probiotica constipatie', kijk daar heb ik wat aan. Hoef ik jullie misschien toch niet lastig te vallen....
Bedankt Lizzy!
Door Lizzy
#395722
Ik weet niet waar je die vraag hebt gesteld over welk merk ik goed vind, maar ik geef hier echt regelamtig een lijstje van probiotica's waar ik goede ervaring mee heb.

*Acidophilus van Akropharma (te koop bij veel reformwinkels). Ik vind deze echt goed en redelijk geprijst.
*Pro-soluble van Protexin (te bestellen via de dierenarts). Niet goedkoop, maar wel goed.
*Acidophilius van Solgar (te koop via een aantal drogisten en reformwinkels en verkooppunten). Wel duur. Ook wel goed.
*Darm-balans van de Groene Os (te koop via bijv. http://www.edera.nl. Inmiddels ervaring mee, niet goedkoop maar wel goed. Op de puurnatuur.nl site staat ook : "Indicatie(s)
bij darminfecties, diarree, obstipatie, verstoring van de darmflora en als darm reinigingskuur".

Groetjes, Lizzy en nee, ik weet niet waar dat stukje staat en dat zullen we dan zo maar laten. En je mag je vragen overigens altijd hier stellen maar ik vind het jammer als probiotica in een specifieke hoek wordt neergezet (voor bij diarree) terwijl het daar niet hoort. Vandaar mijn opmerking. Niks meer, niks minder.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 01 okt 2005, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door puck
#395740
Mijn hond heeft gelukkig nooit last van verstopte anaalklieren, maar de hond van mijn ouders wel. Pleun krijgt vnl. brokken en 1x per week Duck. Zijn er supplementen die je kunt geven, zodat ze geen last meer heeft van haar anaalkliertjes of gaat dat over als ze volledig vers krijgt?

Groetjes Susan & Puck
#395829
[quote="Lizzy"]
Ik weet niet waar je die vraag hebt gesteld over welk merk ik goed vind, maar ik geef hier echt regelamtig een lijstje van probiotica's waar ik goede ervaring mee heb.

*Acidophilus van Akropharma (te koop bij veel reformwinkels). Ik vind deze echt goed en redelijk geprijst.
*Pro-soluble van Protexin (te bestellen via de dierenarts). Niet goedkoop, maar wel goed.
*Acidophilius van Solgar (te koop via een aantal drogisten en reformwinkels en verkooppunten). Wel duur. Ook wel goed.
*Darm-balans van de Groene Os (te koop via bijv. http://www.edera.nl. Inmiddels ervaring mee, niet goedkoop maar wel goed. Op de puurnatuur.nl site staat ook : "Indicatie(s)
bij darminfecties, diarree, obstipatie, verstoring van de darmflora en als darm reinigingskuur".

Groetjes, Lizzy en nee, ik weet niet waar dat stukje staat en dat zullen we dan zo maar laten. En je mag je vragen overigens altijd hier stellen maar ik vind het jammer als probiotica in een specifieke hoek wordt neergezet (voor bij diarree) terwijl het daar niet hoort. Vandaar mijn opmerking. Niks meer, niks minder.




[/quote]

En dat is nou net wat ik wel graag wil horen. Bedankt Lizzy, ik ga dat op mijn gemak doorspitten. Dit is iig lekker duidelijk. Dat je niet teveel moet supplementeren weet ik inmiddels wel, maar ik moet wel gaan handelen nu. Dus vanaf maandag ook aan de probiotica.
Nogmaals bedankt.
#395832
[quote="Lizzy"]
Even wat anders: heeft jouw hond last van verstopte anaalklieren of ook ontstoken anaalklieren?
[/quote]

Nee, absoluut niet. Dat hou ik goed in de gaten. Als hij poept, is zijn ontlasting erg hard maar drukt gelijk zijn anaalzakjes leeg als die vol mochten zitten. Wel heb ik het idee dat door het voeren van (bijna zeker) te veel bot hij wat last heeft van zijn darmkanaal, vooral bij de endeldarm. Hij stinkt niet en zit prachtig in zijn vacht. Wormen heb ik ook niet gezien. Moet zeggen dat het ook vandaag gelukkig goed gaat met ontlasten. Het is nog wel hard, maar hij perst het er makkelijker uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door