Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#394689
Ehh... ik geloof dat ik deze bovenstaande niet begrijp :-[
Ehhh dat van de Cockers of die 20%? Vond het grappig dat de Cockers 'maar' 200 gr. per dag eten. Die van mij krijgen min. 600 p/d, daar haal je 3 hondenmaaltijden van de Cockers uit. :P Lijkt mij heerlijk dat ze maar zo weinig hoeven. Die 'gevarenzone' is wat ik er zelf graag van maak, maar is niet echt reëel denk ik. Ben bang dat ik met mijn grote honden calciumtekort opbouw. Vandaar dat ik dacht ik ga eerst naar 30% en zie van daaruit weer verder. Maar als ik zo is verder lees, kan dat allemaal reuze meevallen.
[Ja, hoewel een niet Dalmaat veel meer orgaanvlees kan hebben hoor. Maar, voor het mooie zou ik rond de 15% gaan zitten.Bedoel je niet meer als 20% groentemix? Ik zou inderdaad nooit meer als 15% a 20% voeren.:-[
Ik heb een tijdje op 25% gezeten ivm het afvallen van Stanley. Daar zat dagelijk groentemix bij, maar dan iets meer in verhouding. Ben toen weer teruggegaan naar 15% 4x per week en heb spiervlees opgevoerd. Ik probeer nu ook op 15% te blijven, maar met dat opvullen van het gat zal ik zorgen dat ik op uiterlijk 20% blijf en dan elke dag wat voeren.

Zit je nu op 30% bot, 15% orgaanvlees, 15% groente. Kun je nog 5% tafelrestjes bijv. geven en de rest spiervlees. Lijkt me prima.
Tafelresten krijgen ze hier nauwelijks. Hooguit wat overgebleven gekookte groente en een klein beetje witte rijst. Daarvoor in de plaats gaf ik 4x per week zuivel extra (2x yoghur/2x cottage cheese). Misschien dat ik dit toch weer doe. Nu geef ik het sinds een paar weken 2x per week.

Gisteren had Stanley erg moeilijke ontlasting. Echt harde keutels die hij niet kwijt kon. Vanmiddag hetzelfde, maar vanavond had hij eindelijk normale ontlasting en ging het hem makkelijk af. Ze hebben vanavond kalkoenvlees met lamsribben gegeten en morgen maar weer is een dagje botloos.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op vr 30 sep 2005, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#394695
Lizzy schreef: Nou, lekker dat het zo goed gaat met ze!! Oh, ik ben benieuwd naar jou idee hierover: als ik Tom Lonsdale's boek lees of op zijn website kijk, dan lees ik daar toch heel duidelijk dat Lonsdale daar schrijft "men neme een kip, snijdt daar het vlees af voor menselijke consumptie, en wat overblijft geve men aan de hond". En dat niet alleen voor kip. En OK, daarnaast ook hele prooidieren. Maar met de hoeveelheid RMB's als kaal karkas, denk ik dat je ook wel hoger uit kunt komen als 10%?
Dat is wat mij ook opvalt. Wat ik ervan begrijp is dat alle 'schraapsel' van karkassen e.d. onder het prooidiermodel valt. Het is wel bar weinig spiervlees, dan kom je toch op veel meer bot uit?
Door dogsunlimited
#394702
Sylvie schreef: Wat bedoel je precies met afwisseling?
Ik geef sommige dagen ieder een halve kip, of een vis, of een botmaaltijd, of vleesmaaltijd, dat soort dingen.
Ik voer qua diersoorten lam, kalf, vis, kip, soms eend en rund. Geit kan ik hier niet krijgen en na het lezen van je *enge* avontuur met de geiterib ga ik voorlopig ook maar niet op zoek naar geit :o
Ik geef wel wat minder orgaanvlees dan een tijd terug, alhoewel ik pens voor het gemak even niet zozeer als orgaanvlees zie, maar meer als nuttige aanvulling op de darmflora.
Toch eten ze hier met regelmaat geitenvlees wat ik bij een slachterij inkoop en heb echt nog nooit zulke lange stukken gezien. Het zijn meer in stukken gehakte wervelstukken met een deel rib eraan en heel veel vlees. Dat kauwt echt goed weg voor schrokop honden.
Door dogsunlimited
#394706
sylvia schreef: Je bent zo raar aan het quoten geweest dat de pagina kapot is ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Opzich best knap natuurlijk ;D
Nou, zie je wel!! Quotomanic....is ernstig hoor bij sommige mensen........ excuses :-[ :-[ :-[ :-[ ;D
Door Sylvie
#394713
Ik heb het idee dat die ideeen ook wel wat veranderd zijn? Dit is wat gepropageerd wordt op de rawfeeding lijst, waar Tom Lonsdale ook wel eens komt aanwippen.

Ik weet niet precies op hoeveel bot ik uit kom, maar in ieder geval worden eventueel kale botten bij mij wel flink gecompenseerd met spiervlees. En dus gewoon hele 'prooien', dus vis en kip compleet (nou ja, grotendeels dan, de kop en poten zijn eraf en veel ingewanden zitten er ook niet in, alleen maagje en lever).
Hoe dan ook, ik kom bij lange na niet aan die hoge percentages bot.
Maar goed, ik ben altijd van mening geweest dat honden opportunistische carnivoren zijn en een flink bereik hebben van voedsel waar ze het goed op doen.
Wat ik van Lonsdale wel heel belangrijk vindt, is het argument om het gebit schoon te houden. Ook bij mensen blijkt dat een gebit dat vol tandsteen met bacterien zit, wat dan weer loskomt tijdens de bezoekjes aan de tandarts, risico's met zich meebrengen. Ik meen dat ik hier wel eens een artikel heb gepost met het onderzoek waarbij bleek dat het risico op vroeggeboortes toenam, net als bepaalde infecties die de hartspier aantasten.
Dus kortom, als het gebit schoon is, wat met rauw voeren gauw gebeurt, dan ben je volgens mij al een heel end :)
Door Lizzy
#394858
Sylvie schreef: Ik heb het idee dat die ideeen ook wel wat veranderd zijn? Dit is wat gepropageerd wordt op de rawfeeding lijst, waar Tom Lonsdale ook wel eens komt aanwippen.

Ik weet niet precies op hoeveel bot ik uit kom, maar in ieder geval worden eventueel kale botten bij mij wel flink gecompenseerd met spiervlees. En dus gewoon hele 'prooien', dus vis en kip compleet (nou ja, grotendeels dan, de kop en poten zijn eraf en veel ingewanden zitten er ook niet in, alleen maagje en lever).
Hoe dan ook, ik kom bij lange na niet aan die hoge percentages bot.
Maar goed, ik ben altijd van mening geweest dat honden opportunistische carnivoren zijn en een flink bereik hebben van voedsel waar ze het goed op doen.
Wat ik van Lonsdale wel heel belangrijk vindt, is het argument om het gebit schoon te houden. Ook bij mensen blijkt dat een gebit dat vol tandsteen met bacterien zit, wat dan weer loskomt tijdens de bezoekjes aan de tandarts, risico's met zich meebrengen. Ik meen dat ik hier wel eens een artikel heb gepost met het onderzoek waarbij bleek dat het risico op vroeggeboortes toenam, net als bepaalde infecties die de hartspier aantasten.
Dus kortom, als het gebit schoon is, wat met rauw voeren gauw gebeurt, dan ben je volgens mij al een heel end :)
Nou ja, het zou toch een kleine moeite zijn om de website even aan te passen, toch? (de raw meaty bones). En dat is niet gebeurd, dus volgens mij maakt hij zich werkelijk niet zo sappel en komen de meningen van raw feeding en Lonsdale niet helemaal 100% overeen. Maar ach, wie is het in de rauw-wereld nou wel met mekaar eens ;D?

Ik heb mijn honden 10% bot gevoerd en mijn ervaring was dat de gebitten dus viezer werden en de ontlasting altijd slap. Voor mijn honden vond ik het dus niet zo'n prettig percentage maar er zullen vast weer legio honden zijn die het op 10% wel prima doen! Maar gebitsreiniging is voor mij ook een essentieel punt. Ik kan me dat stuk van jou ook nog zeker herinneren. En natuurlijk vindt Lonsdale dat zelf ook erg essentieel anders had hij er niet bijna een heel boek aan gewijd! Het zou (wat mij betreft) verplichte kost mogen worden op de faculteit dierengeneeskunde!
Door Sylvie
#394872
Ik vraag me ook wel af of hoeveel % bot ik daadwerkelijk voer, hoor. Ik denk toch wel iets meer dan 10%, maar ik ben een beetje te lui om het uit te rekenen :D.
In ieder geval zien hun gebitten er goed uit, adem ruikt prima en de ontlasting is misschien ietsje minder vast, iets vochtiger, maar toch nog mooie keuteltjes, niet vergelijkbaar met een Frolic hond ofzo ;D
Door hiram
#402170
hoi allemaal,

voeren volgens het prooimodel...
ik zie het al voor me: een hele kip met veren en al! word dat niet een ongelofelijke puinhoop?
hoe krijg je een hond geleerd dat ie zon kip uit elkaar kan halen?
ik begin net met barfen maar ik zie mijn honden (2boxers) dat nog nie doen.
kan iemand me overtuigen :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#402182
hiram schreef: hoi allemaal,

voeren volgens het prooimodel...
ik zie het al voor me: een hele kip met veren en al! word dat niet een ongelofelijke puinhoop?

Ja zeker


hoe krijg je een hond geleerd dat ie zon kip uit elkaar kan halen?

voordoen :P ;D

ik begin net met barfen maar ik zie mijn honden (2boxers) dat nog nie doen.
kan iemand me overtuigen :-\

Nee, want je hoeft het niet zo te doen. De meesten kopen gewoon een stuk kip of een diepvrieskip. Als je honden vanalles gewend zijn kun je (als je dat perse wilt) ze een keer een beest met huid en haar aanbieden, maar veel honden vreten het niet en dan kun je alsnog zelf gaan plukken. :-X
Door hiram
#409499
Lizzy schreef: Hihihi, toevallig heb ik pas nog gevraagd wie er echt volgens het prooidier-model voert. De uitkomst was: niemand. Sommige een beetje (of wat meer) in de richting. Want onder prooidier-model versta ik niet alleen het 10% voeren van bot. Ik versta daar ook onder: geen groente/fruit-mixen, geen graanmixjes en allerlei soorten zuivel, geen of nauwelijks supplementen enzo.

Ik denk dat 10% bot erg weinig is. Ik zou zelf liever 15% a 20% geven. Ja, ondanks de theorie dat een prooidier maar voor maximaal uit 10% bot bestaat. Ik weet het, ik weet het. Ik heb dus zelf mijn honden wel 10% bot gevoerd en mij beviel het niet. Ik vond de ontlasting te dun worden, ik vond de tanden op de duur minder schoon. Maar goed, ik denk dat een hond sec. gezien helemaal niet tekort komt op 10% bot en als ie volgens het prooidiermodel gevoerd wordt. Hoewel ik wel een dikke vette "mits" zie. Mits je dus werkelijk ook hele prooidieren kunt voeren en mits je vooral (en da's nog veel belangrijker) heel afwisselend kunt voeren. Alleen kip en lamsribben/vlees en pens (bijvoorbeeld he): is niet genoeg. Ik zou ook zeker aanbevelen ook tenminste 1 keer per week vette vis te voeren of anders wel te supplementeren met visolie. En verder zou het prachtig zijn als zo'n menu met echt wild vlees of biologisch vlees aangevuld kan worden! (dus zo min mogelijk bio-industrie vlees).

Nou ja, en dan is het monitoren hoe het met je hond gaat. Zoals met alle manieren van voeren trouwens!

ik ook nog niet maar ik wil t van de zomer wel proberen maar nu nog nie want t geeft binnen te veel rotzooi lijkt me zo.
heb nie zoveel zin om bloed,darmen en veren van t plafon te spuiten... :-\
Door Lizzy
#409571
hiram schreef: ik ook nog niet maar ik wil t van de zomer wel proberen maar nu nog nie want t geeft binnen te veel rotzooi lijkt me zo.
heb nie zoveel zin om bloed,darmen en veren van t plafon te spuiten... :-\
Nahhhh gatverdamme :-X. Dat is toch ook nergens voor nodig?! Je HOEFT overigens niet volgens het gehele prooidiermodel te volgen. De bedoeling is dat je hele prooidieren geeft (niet met het bloed er nog in want dat laat men er bij de slacht uitlopen) en denkbeeldige prooidieren geeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door