Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#393259
Lizzy schreef: Ja je bent lekker, laat je ons het werk doen >:( ;D

Ja pffff jij bent toch mijn barf procenten rekenmachientje ;D

Je weet wat er uitkomt als ik het bereken he, een hoop onzin ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#393265
O ik vergeet nog 2 eieren per week voor Pleunie met schaal

en ze krijgen nog 2 keer per week Tarwekiem olie en twee keer per week zalmolie (eerst visolie maar ik heb nu zalmolie gekocht)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#393267
Lizzy schreef: Voor de Amerikanen kom ik op:

41,7% vleesbot (dus dat is ruim 20% bot kaal)
33,3% vlees
25% orgaanvlees

dank u en wat is het oordeel


(zit hier met de handen over mijn oren :P )
Door Lizzy
#393270
sylvia schreef: dank u en wat is het oordeel


(zit hier met de handen over mijn oren :P )
Wil je dat echt weten?

OK dan!

Je voert voldoende bot en je hoeft dus geen eierschaal te voeren, is mijn mening.

Ik vind het percentage orgaanvlees iets te hoog. Mag wel met iets van 5 a 10% omlaag.

Ik vind persoonlijk dat je heel erg weinig afwisseling in je menu hebt (qua dierafkomst) voor een menu dat bestaat uit louter vleesbot, orgaanvlees en vlees. Ze lusten geen vis he? Ook geen zalm? Vette vis zou erg gezond zijn en lekker om af te wisselen! Maar goed, ik zou dus toch proberen wat uit te breiden qua diersoorten. Misschien konijn karkas ofzo? (Eindhoven is wel een eindje rijden maar daar hebben ze mooie karkasjes te koop!).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 sep 2005, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#393274
Voor Pleunie (zonder de Bibi) kom ik uit op:

39,2% vleesbotten
34,8% spiervlees
26% orgaanvlees

Aangezien orgaanvlees het meest purine bevat van alle voedingsmiddelen die je een hond kunt voeren, zou ik je echt aan willen raden dit percentage met wel 10% omlaag te brengen. Zeker aangezien ze ook nog eens Bibi krijgt, dat toch ook al behoooorlijk veel orgaanvlees bevat.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#393313
Tis leuk dat afwisselen maar ze luisten al dat andere spul niet, geen konijn, geen kwartel.

Aan de andere kant hebben ze bijna 15 jaar altijd hetzelfde gegeten zonder enige afwisseling , dus ben ik er niet echt bang voor dat er te weinig afwisseling is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#393320
sylvia schreef: dank u en wat is het oordeel


(zit hier met de handen over mijn oren :P )
Ik geloof dat ze alweer los kunnenAfbeelding

Wat voer je nog veel kvv ::) Hoe kumt ut Afbeelding
Door Lizzy
#393335
sylvia schreef: Tis leuk dat afwisselen maar ze luisten al dat andere spul niet, geen konijn, geen kwartel.

Aan de andere kant hebben ze bijna 15 jaar altijd hetzelfde gegeten zonder enige afwisseling , dus ben ik er niet echt bang voor dat er te weinig afwisseling is.
Jawel Syl, maar dat was aangevuld met een premix. Dat voer was voor iedere dag 'compleet' gemaakt dus niet helemaal vergelijkbaar.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 sep 2005, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#393357
Angelique schreef: Ik geloof dat ze alweer los kunnenAfbeelding

Wat voer je nog veel kvv ::) Hoe kumt ut Afbeelding
Pleunie kreeg bij Erna nog bibi, en ik vind het s' morgens bvoor ik naar mijn werk ga toch prettiger om even een beetje uit een zakkie te kiepen dan dat ik vleees moet gaan snijden, of jakkie bah op mijn nuchtere maag aan een lap pens sta te snuffelen.

Als ze ouder is krijgt ze smiddags de eerste keer eten en dan gaat de bibi eruit
Laatst gewijzigd door sylvia op di 27 sep 2005, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#393360
Lizzy schreef: Jawel Syl, maar dat was aangevuld met een premix. Dat voer was voor iedere dag 'compleet' gemaakt dus niet helemaal vergelijkbaar.
Ja maar ik zie dat ze het op dit beter doen dan op de kvv met pre mix, dus neem ik aan dat dit toch veel beter is, Maar tis om het even want ze eten gewoon geen andere dingen. Ja aan vis eten ze haring en zalmmoten (de kop blieven ze niet) en dat ga ik dus echt niet voor ze kopen, dat vindt ik echt te gek worden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#393377
sylvia schreef: Pleunie kreeg bij Erna nog bibi, en ik vind het s' morgens bvoor ik naar mijn werk ga toch prettiger om even een beetje uit een zakkie te kiepen dan dat ik vleees moet gaan snijden, of jakkie bah op mijn nuchtere maag aan een lap pens sta te snuffelen.

Als ze ouder is krijgt ze smiddags de eerste keer eten en dan gaat de bibi eruit
Aha, oke, nee, ik dacht dat je ooit een keer zei dat je dan liever zelf een prakkie zou malen.
Door dogsunlimited
#393396
OK dan, wat een reacties ineens, haha.
Moet een beetje grappen om de hoeveelheden van de Cockers, 200 gr over een hele dag is wel makkelijk.
Dat krijgen ze hier alleen 's ochtends.
Zolang je dus niet onder de 20% komt, blijf je uit de 'gevarenzone' en hoef je niet per definitie volgens het prooimodel te voeren. Als ik dan probeer op 30% uit te komen, is het iig beter om het gat met spiervlees en 2x vis aan te vullen en niet met extra orgaan (ivm purine-gehalte, zit wel wat in idd). Zelf denk ik dat ik ook aanvul met extra groentemix. Moet ik weer oppassen dat ik onder de 20% blijf en dan toch teruggaan naar iedere dag wat groentemix en niet 3/4 x per week. Zuivel hou ik gewoon op 2x per week, net als de eieren op 3 x per week hooguit. Ik geef nu iedere dag visolie, behalve als ze verse vis krijgen. Oja, en ik blijf aanvullen met zeewier 2x per week en brandnetel 1x per week.
Geen idee of die brandnetel daadwerkelijk nut heeft, maar dat wil ik voorlopig wel geven.

Als jullie hier nog wat raars in zien, laat het dan effe weten!
Door Lizzy
#393633
barfje schreef: OK dan, wat een reacties ineens, haha.
Moet een beetje grappen om de hoeveelheden van de Cockers, 200 gr over een hele dag is wel makkelijk.
Dat krijgen ze hier alleen 's ochtends.
Zolang je dus niet onder de 20% komt, blijf je uit de 'gevarenzone' en hoef je niet per definitie volgens het prooimodel te voeren.
Ehh... ik geloof dat ik deze bovenstaande niet begrijp :-[
Als ik dan probeer op 30% uit te komen, is het iig beter om het gat met spiervlees en 2x vis aan te vullen en niet met extra orgaan (ivm purine-gehalte, zit wel wat in idd).
Ja, hoewel een niet Dalmaat veel meer orgaanvlees kan hebben hoor. Maar, voor het mooie zou ik rond de 15% gaan zitten.
Zelf denk ik dat ik ook aanvul met extra groentemix. Moet ik weer oppassen dat ik onder de 20% blijf en dan toch teruggaan naar iedere dag wat groentemix en niet 3/4 x per week.
Bedoel je niet meer als 20% groentemix? Ik zou inderdaad nooit meer als 15% a 20% voeren.

Zit je nu op 30% bot, 15% orgaanvlees, 15% groente. Kun je nog 5% tafelrestjes bijv. geven en de rest spiervlees.
Zuivel hou ik gewoon op 2x per week, net als de eieren op 3 x per week hooguit. Ik geef nu iedere dag visolie, behalve als ze verse vis krijgen. Oja, en ik blijf aanvullen met zeewier 2x per week en brandnetel 1x per week.
Geen idee of die brandnetel daadwerkelijk nut heeft, maar dat wil ik voorlopig wel geven.

Als jullie hier nog wat raars in zien, laat het dan effe weten!
Lijkt me prima.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#393638
Angelique schreef: Aha, oke, nee, ik dacht dat je ooit een keer zei dat je dan liever zelf een prakkie zou malen.
Ja maar toen werkte ik niet , nu moet ik vroeg weg dus moet ik met mijn ogen nog half dicht voor Pleunie een maaltijd neer zetten. En ik ben te lui om een uur eerder op te staan zodat ik niet misselijk wordt van het vlees wat ik sta te snijden.
Ik kan ook geen bout geven want het moet snel op omdat er hier nog 3 boos staan te zijn dat zij niks krijgen.

Als Pleunie ouder is en de ochtend maaltijd vervalt dan krijgt ze dus ook geen bibi meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door