Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#183
Ik heb dan wel geen puppies, maar wel een klein ras: 2 teckels die al ruim 2 jaar geen brok meer hebben gezien. Dol op botten ook, die ze het laatste jaar eens in de week kregen. Kalfsbotten speciaal op maat gezaagd. Ook kippenbotjes, maar nadat er een in een tekkelkeeltje vastzat ben ik daarmee gestopt. De kalfsbotten altijd met de nodige voorzichtigheid gegeven en tóch ging het fout! Gisteren moesten we bij de dierenarts een stuk kraakbeen laten verwijderen onder narcose. Het stukje was helemaal achter in de onderkaak tussen kaak en wang vast komen te zitten en had een ontsteking veroorzaakt. Vraag me nu af of botten (en ook gedroogde kluiven) wel zo geschikt zijn voor kleine rassen (en puppies). Alles is kleiner, komt sneller vast te zitten en is moeilijker te verwijderen, maar die kleine bekjes zijn net zo fanatiek en weten flinke stukken af te bijten!
Voor mij was dit echt de laatste bot! En 't was een dure!
Lia
Hoi Lia, allereerst wil ik natuurlijk zeggen dat het onwijs rot voor je is dat dit jou is overkomen.... En jouw hond! Wat een waardeloze toestand zeg! Gatverdarrie.....

Je schrijft: "Gisteren moesten we bij de dierenarts een stuk kraakbeen laten verwijderen onder narcose". Bedoel je hiermee dat de dierenarts een stuk bot UIT de kaak van jouw Teckel heeft moeten halen of bedoel je dat de dierenarts het stuk kalfsbot, dat klem zat, weg heeft moeten halen?

Ik moet hier trouwens verder even over nadenken.. Want, ik vermoed dat het probleem mogelijk zit in het feit dat de botten op maat (en misschien TE klein) gemaakt zijn...?

Natuurlijk kun je prima het eten maken voor jouw honden zonder botten. Er zijn andere manieren om calcium toe te dienen! Maar, ik vermoed dat je jouw honden juist grotere botten moet geven. Of hele prooidieren.

Maar goed, ik begrijp dat je erg bang bent geworden om botten te geven. Ik ben ook van mening dat het voeren van botten niet 100% risicoloos is.... Er gaat wel eens wat mis.... Niet vaak, maar het gebeurd.... Zelden. Maar, het zou jouw hond maar zijn...

Toch denk ik wel dat pups en kleine hondjes botten kunnen eten. Misschien in eerste instantie gemalen en daarna platgeslagen en daarna ingeknipt (dit is weer wat algemener bedoelt in het verhaal naar aanleiding van de vraag van Jill).

Groetjes, Lizzy    
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 14 okt 2003, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lia
#184
hallo Lizzy,
het was dus een stuk kalfsbot dat tussen kaak en binnenkant wang, helemaal achterin vastzat.Een stukje kraakbeen, dus niet iets scherps. De botten die ze krijgen zijn stukken wervelkolom, niet al te klein, dus dat is het probleem niet. Ze krijgen al ruim 2 jaar Carnibest, in feite krijgen ze dus alles binnen. Ik gaf ze hun wekelijkse bot alleen omdat ze het zo lekker vinden en voor de tanden. De D.A., die zeer antivlees is, raadde aan om gedroogde kauwbotten te geven, maar ik herinnerde hem er aan dat ik ook al eens met deze zelfde schrokker geweest was omdat een doorgeslikt stuk runderhuid zijn darmen afgesloten had....
Dat bedoel ik nou, kleine schrokkers lopen sneller risico's ..
Hij is nou weer helemaal vrolijk, zijn eetlust heeft er nooit onder geleden, alleen zijn humeur!
groetjes, Lia
Door Hutsje
#185
Ik ben ook erg bang geworden mijn pup van nu 5,5 maanden eetbare botten te geven. Ze is een enorme schrokop en slikt alles zsm door. 2 Weken geleden had ik runderstaarten meegenomen en haar stuk was zo groot dat ze het niet in 1 keer door kon slikken. Dacht ik. Madam vloog ermee weg, verstopte zich. Ze bleef weg. Ik vertrouwde het niet en na een tijdje ging ik op zoek en trof haar apatisch strompelend aan. Ik wist meteen dat er iets mis was en toen ik haar bek open deed was alles al blauw, tong, slijmvlizen. Ze kreeg geen adem meer. Ik kreeg het er niet uit, en mijn man heeft er ook 2 keer over moeten doen. Het zat overdwars muurvast. Toen het er eindelijk uit was bleef ze nog een half uur verdoofd liggen, terwijl het snot met gras uit haar neusgaten kwam. De dierenarts hadden we niet meer gehaald. Gelukkig blijf ik er altijd bij als ze botten krijgen, maar ik betwijfel of ik haar weer eetbare botten zal geven. Ze heeft nu een beschadiging in heer keel (slokdarm), hoest behoorlijk en dat kan nog maanden duren. Al mijn pups hebben botten gekregen, al vanaf ze in het nest waren, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt, en ik hoop het ook nooit meer mee te maken.
Gebruikersavatar
Door chooky
#186
Ikzelf geef bijna alles (lam, geit, kip, ook poten van kip/eend en kalkoen, kalfsstaarten) maar van rund geef ik dus eigenlijk geen eetbare botten, alleen recreatie. Rund, ook de staarten (ossestaart bij de slager) vind ik gewoon te hard.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door