Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door meesmerel1
#30275
Hoi ik wilde eens zien wat ASPCA was en deed...een dierenbschermingorganisatie in de VS. Zij zouden in het lab van Iams mogen kijken en positief reageren...ahum...waarom worden ze gesponsord door hen... :o

Ik keek bij de voeding en ze beweren het volgende en ik zou graag jullie mening daarover hebben.

Omega-6 and omega-3 fatty acids play a vital role in inflammation. As the omega-6 fatty acid content of the diet increases, more omega-6 fatty acids are built into the cell walls resulting in a greater inflammatory reaction when the cell is damaged. Replacing some omega-6 with omega-3 fatty acids can lessen the inflammatory reaction. This appears to be true regardless of whether the inflammation is in the skin (from allergies), the joints (from arthritis), the intestines (from inflammatory bowel disease) or even in the kidney (from progressive renal failure).The optimal ratio of omega-6 to omega-3 fatty acids for dogs is between 5 and 10 to 1.

It is impossible to accurately determine the fatty acid ratio of a diet if the owner prepares home-cooked foods. Obtaining an accurate ratio by supplementing homemade or other commercial diets with omega-3 capsules is also unlikely; the ratio of fatty acids in the base diet is not known and may vary from batch to batch. If a dog is to benefit from the effects of these fatty acid ratios, they must be fed a fixed-formula food that guarantees these ratios.

Groetjes,

Marije
Door Lizzy
#30288
Hoi Marije, het eerste gedeelte ben ik het wel mee eens. Een teveel aan omega 6 vetzuren is helemaal niet gezond. Men verdenkt momenteel zelfs dat te grote hoeveelheiden omega 6 vetzuren (vooral niet-actieve) kanker kunnen veroorzaken.

Maar goed, het tweede gedeelte is absolute onzin. Waanzin. Gel*l tot de macht 200. Wanneer je een rauwe/verse voeding aan je hond geeft, dan zit daar al voldoende omega 6 in. In de meeste voeding zit sowieso al voldoende omega 6. En, de voeding voor mens en hond heeft een tekort aan omega 3 vetzuren. Wanneer je dus vers/rauw voert, dan raad ik af om extra omega 6 vetzuren te geven (bijv. plantaardige olie als maiskiem of zonnebloemolie - behalve is sommige gevallen waar actieve vetzuren zoals borage olie nodig is). En, ik raad het aan om omega 3 vetzuren te supplementeren. Dus, wel vis, zalm of lijnzaadolie. De boel is dan in balans. Hoeft helemaal niet iedere dag. Er zijn dagen dat je bijv. al voldoende omega 3 vetzuren voert van nature.

Kijk, ook in onze voeding zit een tekort aan omega 3 vetzuren. Eten wij Eukanuba? Vallen wij dood neer omdat we geen Eukanuba eten? Nee dus.... Dus zullen honden wel dood neervallen omdat ze geen Eukanuba krijgen (of Hill's) omdat er zogenaamd niet iedere dag een balans is in omega 6 en 3 vetzuren? Vallen wij dood neer van een onbalans? Denk jij daar iedere dag aan, of jouw omega 3 en 6 vetzuren wel in balans zijn?

Nee.....

Dit is weer een truc van de brokken-maffia. Zij willen ons alsmaar doen laten geloven of wij zelf geen voeding voor onze hond kunnen maken. En, helaas trappen de meeste mensen erin en denken "oh oh, laat ik maar Jeukanuba geven, anders ben ik een slechte baas. Want dat zegt Iams".

Brokken-maffia.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#30292
Sterker nog: elke brokkenfabrikant die beweert dat er voldoende omega- 6 vetzuren in zijn/haar voeding zitten, liegt dat het gedrukt staat.
Alle onverzadigde vetzuren oxideren heel snel en in brokken blijven ze nooit goed! Al stop je er nog zoveel antioxidanten in.
Dus: altijd apart toevoegen en donker en koel bewaren.
Door meesmerel1
#30295
Ik zou zoiezo nooit Iams voeren aan mijn dieren hoor! Ik keek op die site, omdat ik vermoedde dat er sprake zou kunnen zijn van belangenverstrengeling en nja, dat was het geval...

Jammer toch...

Maar bedankt voor je info!

Hoe zit het eigenlijk met olijfolie?
Laatst gewijzigd door meesmerel1 op vr 12 dec 2003, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#30298
Geldt hetzelfde voor. Niet te lang laten staan en koel en donker bewaren. Als je ermee bakt, niet te hoog verhitten. Dan gaan de vetten oxideren en wordt het juist slecht.
Door Paul_Barte
#30299
>>Hoe zit het eigenlijk met olijfolie?<<

Olijfolie is een Omega-9 vetzuur. Het is nog nooit echt wetenschappelijk bewezen dat een omega-9 vetzuur ergers goed voor zou zijn.
Wel is uit onderzoek gebleken dat mensen rond de Middellandse Zee (die dus veel bakken in olijfolie) minder last hebben van hart en bloedvaten maar dat kan natuurlijk ook liggen aan de visgerechten (omega-3) ;D

Olijfolie kan in ieder geval GEEN kwaad al moet je natuurlijk geen liters geven en altijd gebruik maken van koud geperste en van de 1e persing....en daar wordt mee gesjoemeld als de pest LOL.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op vr 12 dec 2003, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#30300
<<Olijfolie is een Omega-9 vetzuur. Het is nog nooit echt wetenschappelijk bewezen dat een omega-9 vetzuur ergers goed voor zou zijn.<<

Paul, misschien is volgens Eukanuba:: Omega 6 + Omega 3 = Omega 9

gr.
Roger
Door roger
#30302
roger schreef: <<Olijfolie is een Omega-9 vetzuur. Het is nog nooit echt wetenschappelijk bewezen dat een omega-9 vetzuur ergers goed voor zou zijn.<<

Paul, misschien is volgens Eukanuba:: Omega 6 + Omega 3 = Omega 9

Trouwens voor goede olijfolie moet je in Toscane zijn, bij de Belgische premier Verhofstadt.

gr.
Roger
Door Paul_Barte
#30326
roger schreef: <<Olijfolie is een Omega-9 vetzuur. Het is nog nooit echt wetenschappelijk bewezen dat een omega-9 vetzuur ergers goed voor zou zijn.<<

Paul, misschien is volgens Eukanuba:: Omega 6 + Omega 3 = Omega 9

gr.
Roger
;D ;D ;D ;D :-\
Door Lizzy
#30537
Mijn honden gaan overigens tamelijk snel aan de slinger van iets teveel olijfolie. Ik houd het lekker op vis/zalmolie en soms wat lijnzaadolie en soms wat tarwekiemolie voor de vitamine E.
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#30720
Hoi Lupa, ik heb diverse olijfolieen! Ben er namelijk zelf dol op. Meestal wel Italiaanse (uit bijv. de Toscane).
Groetjes, Lizzy
Door roger
#30727
<<Mijn honden gaan overigens tamelijk snel aan de slinger van iets teveel olijfolie. <<

Iets te overvloedig in gebruik misschien Lizzy !

Ik heb dat zelf namelijk ook ::) ::) ::)

Gr.
Roger
Laatst gewijzigd door roger op za 13 dec 2003, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#30728
je moet de donkerste olie nemen, dat het uit toscana komt maakt het niet uit, het is natuurlijk hoe het verwerkt is, wat is er bij gevoegd.
Na zoveel jaren hier te wonen de enige goeie olie die ik hier gevonden heb is van bertolli (gewoon bij de ah)
en dan de eerste pers.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door