Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chrissie
#380710
Mijn hond (Lester) is nu 12 jaar. Is het voor de hond nu nog wel goed om over te stappen op andere voeding. Ik weet dat nooit te laat is om over te stappen op dingen die beter zijn, maar hij is deze voeding niet gewend.

Hij zit veel met zijn darmen en huid (allergie) voor bepaalde voeding en "lekkers". Mijn zus werkt bij een slagerij en ze nam wel eens een lekkere bot voor hem mee. Hij wil er niks van weten. Ook vlees (hebben het wel eens geprobeerd om uit blik te geven) lust hij niet. Zou hij nu nog wel aan deze (Barf) kunnen/willen wennen denken jullie.

Daarbij komt nog een kleine opmerking. Ik ben zelf vegetarier/veganist. Ik ben dus niet geschikt om slachterijen bij langs te gaan. Als er nog een levend dier staat moet ik die dan ook wel meenemen naar huis (omdat ik het niet over mijn hart kan halen het geslacht te zien), dus dan heb ik het huis zo overvol, haha. Nee, even serieus. Ik vind het zelf geen prettig idee om naar een slachterij te moeten. Slagerij zou ik geen probleem mee hebben. Ook het inknippen van vleugels en magen van de op te eten beesten staat mij een beetje tegen. Is niet echt wat voor mij. Kunnen jullie mij misschien ook tips geven om het voor mijzelf wat minder heftig te kunnen maken?

Voor de katten wil ik wel veranderen van voeding. Het is wel zo dat onze ene poes last heeft van blaasgruis en hiervoor speciale voeding krijgt. Daarnaast vangen ze alle 3 (1 laat het voor zich vangen en eet het dan op) wel veel muizen en vogels. Onze kater eigenlijk niet zo. Alleen als de hond een muis gevangen heeft en die heeft gedood, dan komt hij hem halen om op te eten. Wel krijgen ze af en toe vis dat ik vers voor ze koop. Hier kan ik ook wel wat tips voor gebruiken?

Het liefst wil ik eigenlijk vlees (of hoe ik het noemen moet) van dieren die een goed leven hebben gehad voor hun dood. Dus van bijvoorbeeld een biologisch bedrijf. 1 dags kuikens en andere dieren die echt van de bio industrie komen wil ik niet voeren. Ik ben hierop tegen, dus wil dit niet bewust verder in de hand werken.

Eigenlijk ben ik dus gewoon een moeilijk geval. Maar ik ga wel een poging doen om het mijn dieren qua voeding beter te maken.
Door Ster
#380720
Je kunt ook een biologische kant en klaar voeding voeren. Dat is diepgevroren vers vlees. Hoef je zelf niks te doen. Bandit verkoopt biologisch. Zie: http://www.banditvoeding.nl/honden/index.html
Iig zou ik het zeker proberen met je hond, ook al is hij 12.
Overigens ben ik ook vegetarisch, maar na een tijdje uitproberen heb ik nu veel minder moeite met het vasthouden en snijden van vlees enzo. Dus het kan wel wennen. Succes!
#380728
Ik denk dat je het een en ander voor jezelf moet zien te scheiden. Een hond is een carnivoor en die gedeit beter op zelf samenstellen/KVV dan op brok. Zoals je het nu beschrijft heeft de eigenaar van een barfhond geen respect voor dieren. Dit vind ik behoorlijk cru overkomen, daar ik op en top dierenvriend ben en me inzet tegen verschillende vormen van dierenleed. Zo zijn er meerderen hier die hart voor dieren hebben en zeker hart voor hun hond, als het op gezonde voeding aankomt. Het afgaan van slachterijen is in de regel niet echt eng. Althans, dat is niet mijn ervaring. Ik heb er nog nooit een levend dier zien wachten totdat het geslacht moet worden en het is er allemaal erg schoon en het zijn nette behulpzame mensen. Het lamsvlees komt van kleine boeren af in de omgeving, waarvan de lammeren grotendeels in het land hebben gelopen dus ik geloof wel dat zij een goed leven hebben gehad.
De grote slachterijen uit de bio-industrie zoek ik dan ook niet op.
Het kippenvlees komt van een poelier die biologisch/scharrelvlees verkoopt. Ook ik eet zo min mogelijk vlees, maar als het op mijn honden aankomt ben ik er zeker niet vies van. Het is gezonder dan een hondenbrok en voor mijn honden heb ik alles over.

Vistips; een visboer verkoopt geen 'scharrelvis'. Dus dat wordt ook massaal gevangen. Maar is wel errrug gezond voor de viervoeter, dus ja daar doe ik massaal aan mee. Je kan beginnen met sardines, forel en makreel. Gewoon wat stukjes van de vis tussendoor en kijken hoe hij erop reageert. Dan uitbreiden naar een maaltijd.

Wat de hond van 12 jr. betreft vind ik het moeilijk. Als het mijn hond was, zou ik hem geleidelijk overzetten naar een goed KVV maar wel brok erbij blijven geven. Gaat dat goed, dan zou ik 'm volledig overzetten op KVV. Heeft ie in zijn laatste jaartjes iig nog lekker gezond gesmikkeld. ;D
#380737
Er zitten hier op barfplaats veel vegetariers, maar een hond is nu eenmaal een carnivoor en het is niet goed om die vleesloos op te laten groeien.
Ik ben ook vergatarier en moest er ook aan wennen, maar als je je hond zo ziet genieten, heb je dat er voor over. In brokken zit toch ook vlees (al is het maar heel weinig) maar dat zie je niet.
Je hond alleen biologisch vlees geven zouden ook veel bazen willen hier, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Trudie
Door Chrissie
#380776
barfje schreef: Ik denk dat je het een en ander voor jezelf moet zien te scheiden. Een hond is een carnivoor en die gedeit beter op zelf samenstellen/KVV dan op brok. Zoals je het nu beschrijft heeft de eigenaar van een barfhond geen respect voor dieren. Dit vind ik behoorlijk cru overkomen, daar ik op en top dierenvriend ben en me inzet tegen verschillende vormen van dierenleed. Zo zijn er meerderen hier die hart voor dieren hebben en zeker hart voor hun hond, als het op gezonde voeding aankomt. Het afgaan van slachterijen is in de regel niet echt eng. Althans, dat is niet mijn ervaring. Ik heb er nog nooit een levend dier zien wachten totdat het geslacht moet worden en het is er allemaal erg schoon en het zijn nette behulpzame mensen. Het lamsvlees komt van kleine boeren af in de omgeving, waarvan de lammeren grotendeels in het land hebben gelopen dus ik geloof wel dat zij een goed leven hebben gehad.
De grote slachterijen uit de bio-industrie zoek ik dan ook niet op.
Het kippenvlees komt van een poelier die biologisch/scharrelvlees verkoopt. Ook ik eet zo min mogelijk vlees, maar als het op mijn honden aankomt ben ik er zeker niet vies van. Het is gezonder dan een hondenbrok en voor mijn honden heb ik alles over.

Vistips; een visboer verkoopt geen 'scharrelvis'. Dus dat wordt ook massaal gevangen. Maar is wel errrug gezond voor de viervoeter, dus ja daar doe ik massaal aan mee. Je kan beginnen met sardines, forel en makreel. Gewoon wat stukjes van de vis tussendoor en kijken hoe hij erop reageert. Dan uitbreiden naar een maaltijd.

Wat de hond van 12 jr. betreft vind ik het moeilijk. Als het mijn hond was, zou ik hem geleidelijk overzetten naar een goed KVV maar wel brok erbij blijven geven. Gaat dat goed, dan zou ik 'm volledig overzetten op KVV. Heeft ie in zijn laatste jaartjes iig nog lekker gezond gesmikkeld. ;D
Zoals jij het omschrijft, bedoel ik het niet. Het gaat mij erom dat ik tegen de bioindustrie ben en tegen het ondierwaardig houden voor produktie. Thuis (andere leden van de familie eten wel gewoon vlees) letten wij goed op wat wij kopen. Nu zou het tegen mijn principe zijn om voor mijn hond wel vlees te nemen van de bio industrie. Daar ging het mij om. Ik heb het niet gehad over dieronvriendelijke dingen met betrekking tot jullie.

Ik heb al wel eens dieren zien wachten bij het slachthuis en die beelden blijven je bij. Daarom zou ik er niet graag heen gaan. Dus je moet je niet aangesproken voelen. Het heeft niks met jullie te maken. Het gaat om mij. Ik begrijp ook niet dat jij mijn tekts over vind komen als aanval op jullie. Jullie zijn diernvrienden en daar heb ik geen woord over gezegd.

Ik wil mijn dieren niet iets voeren waar dieren speciaal (en dan bedoel ik onder slechte omstandigheden) voor gefokt worden. Dat is tegen mijn principe en daar wil ik niet teveel van afwijken. Ik weet ook wel dat ik niet alleen maar dieren (vlees) kan voeren die een goed leven hebben gehad en een natuurlijke dood gestorven zijn. Maar omdat ik vanuit mijn principe (dieren hoeven niet te lijden voor ons) een bepaalde mening hierover heb ga ik niet (om mijn hond of kat goede voeding te geven) bijvoorbeeld mestkuikens en vlees uit de bio industrie voeren.

Net als dat ik zelf geen vlees eet. Ik spreek mensen er niet over aan wat ze eten of waar ze het vandaan halen. Dat is ieder zijn eigen recht. Net als de voedig voor je hond of kat. Dat moet iedereen ook weten.
Door Chrissie
#380778
Red_Hunter schreef: Er zitten hier op barfplaats veel vegetariers, maar een hond is nu eenmaal een carnivoor en het is niet goed om die vleesloos op te laten groeien.
Ik ben ook vergatarier en moest er ook aan wennen, maar als je je hond zo ziet genieten, heb je dat er voor over. In brokken zit toch ook vlees (al is het maar heel weinig) maar dat zie je niet.
Je hond alleen biologisch vlees geven zouden ook veel bazen willen hier, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Trudie
Mijn dieren worden ook niet vleesloos opgevoed. Dat zou ik nooit doen. Vegetarisch/veganist is de keuze van mij en dat heeft niks met mijn dieren te maken.

Ik wil ook het beste voor mijn dieren, maar wel met respect voor het andere dier wat ze eten. Begrijp je?
Door Chrissie
#380779
Ik ga eerst maar eens kijken of Lester af en toe iets "lekkers en gezonds" erbij wil hebben. Daarnaast houdt hij zijn brokken wel gewoon.

We hebben wel eens vaker iets lekkers voor hem meegenomen, maar dat wil hij niet hebben. Zullen het nog eens proberen.
#380797
Even een vraagje: wat denk je dat er in die brokken zit?

Enne, ik ben ook vegetarier (en veel mensen hier op BP) en ik ga naar de slachterij en de poelier om spullen voor de honden/katten te halen. Da's natuurlijk geen gezellig uitje, maar ik weet wel heel precies wat mijn dieren eten. Als ik rijk was/minder dieren had voerde ik ze alleen biologisch vlees, maar helaas ...
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 05 sep 2005, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chrissie
#380826
Kruimel schreef: Even een vraagje: wat denk je dat er in die brokken zit?

Enne, ik ben ook vegetarier (en veel mensen hier op BP) en ik ga naar de slachterij en de poelier om spullen voor de honden/katten te halen. Da's natuurlijk geen gezellig uitje, maar ik weet wel heel precies wat mijn dieren eten. Als ik rijk was/minder dieren had voerde ik ze alleen biologisch vlees, maar helaas ...
Ik weet wat er in brokken zit. Afval/vlees van geslachte dieren (klein percentage) en andere produkten waar niks natuurlijk aan is. Tuurlijk ben ik niet zo naief. Ik weet ook best wel al deze dieren niet eerst een fijn leventje hebben gehad en daarna vredig zijn ingeslapen voordat ze de brokken zijn gekomen. Maar als ik dan toch de keuze heb om zelf het voer voor mijn hond samen te stellen, waarom dan niet iets wat zo goed mogelijk in mijn gedachtengang past. Dat is het hele eireren eten!

Ik zeg ook niet dat ik niet naar een poelier zou gaan of slagerij. Een slachterij dat zie ik niet zitten. Naar een slagerij of poelier ga ik ook als ik vlees voor anderen moet halen. Dat zie ik niet tegenop. Wel een beetje tegen de kippennekjes/kuikens/vleugels. Als het nog op een dier lijkt zeg maar. Het is niet zo dat ik het mijn dier zou ontnemen omdat ik er niet van hou. Maar als er iets is wat voor mij makkelijker/minder confronterend is, dan zou ik daar graag voor willen kiezen.

Ik heb ook meerdere dieren en zal ook het beste met voor ze willen. Natuurlijk wel zolang het haalbaar/betaalbaar is.

Maar als ik kan kiezen wat ik mijn hond en katten ga voeren, wil ik proberen een keuze te maken wat voor vlees ze dan eten. Dus daarom deze reactie. Als ik zou kunnen kiezen voor diervriendelijker vlees dan doe ik dat gelijk.

Net zoals ik al eerder gezegd heb. Ik val niemand ergens op aan en ik weet echt wel dat al het dierenvoeding niet biologisch is. Maar als ik nu de keuze moet maken om voor mijn dier vlees (enz.) op te halen/te kopen, waarom zou ik dan niet proberen om het biologisch te doen.

Ik vind het jammer dat jullie je gaan verdedigen. Dat is nergens voor nodig. Wat jullie kopen en waar dat is toch ieder zijn eigen keuze. Ik respecteer iedereen daar om hoor. Maar jullie doen nu net alsof ik jullie in een kwaad daglicht plaats. Dat is echt niet zo...

Mijn bericht is dus echt niet bedoeld als enig commentaar op wie dan ook. Ik vind het juist super wat jullie voor je dieren doen en ervoor over hebben. Daar heb ik veel respect voor. Ik heb nog maar net van deze site gehoord en wil natuurlijk zoveel mogelijk hierover weten. Vandaar dat ik vraag om info over dingen, vragen stel en mijn mening geef. Het gaat mij erom dat jullie mij misschien kunnen vertellen waar ik het beste heen kan gaan, wat ik het beste kan nemen en hoe ik het het beste kan doen. Dus voel je niet aangevallen, dat is echt niet mijn bedoeling...
Laatst gewijzigd door Chrissie op ma 05 sep 2005, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#380827
Chrissie schreef: Zoals jij het omschrijft, bedoel ik het niet. Het gaat mij erom dat ik tegen de bioindustrie ben en tegen het ondierwaardig houden voor produktie. Thuis (andere leden van de familie eten wel gewoon vlees) letten wij goed op wat wij kopen. Nu zou het tegen mijn principe zijn om voor mijn hond wel vlees te nemen van de bio industrie. Daar ging het mij om. Ik heb het niet gehad over dieronvriendelijke dingen met betrekking tot jullie.

Ik heb al wel eens dieren zien wachten bij het slachthuis en die beelden blijven je bij. Daarom zou ik er niet graag heen gaan. Dus je moet je niet aangesproken voelen. Het heeft niks met jullie te maken. Het gaat om mij. Ik begrijp ook niet dat jij mijn tekts over vind komen als aanval op jullie. Jullie zijn diernvrienden en daar heb ik geen woord over gezegd.

Ik wil mijn dieren niet iets voeren waar dieren speciaal (en dan bedoel ik onder slechte omstandigheden) voor gefokt worden. Dat is tegen mijn principe en daar wil ik niet teveel van afwijken. Ik weet ook wel dat ik niet alleen maar dieren (vlees) kan voeren die een goed leven hebben gehad en een natuurlijke dood gestorven zijn. Maar omdat ik vanuit mijn principe (dieren hoeven niet te lijden voor ons) een bepaalde mening hierover heb ga ik niet (om mijn hond of kat goede voeding te geven) bijvoorbeeld mestkuikens en vlees uit de bio industrie voeren.

Net als dat ik zelf geen vlees eet. Ik spreek mensen er niet over aan wat ze eten of waar ze het vandaan halen. Dat is ieder zijn eigen recht. Net als de voedig voor je hond of kat. Dat moet iedereen ook weten.

Ik begrijp jou wel. Absoluut. Het is zo dubbel als de pest. Maar weet je hoe een brok bereid wordt? Waar het vleesmeel ervan wordt geproduceerd? Om het maar niet te hebben over wat nog meer aan rotzooi in een brok zit wat allerlei auto-immuunziektes veroorzaakt bij een hond? Dat komt regelrecht uit de bio-industrie. Het is al eerder gezegd; als je zelf samenstelt 'weet' je wat je voert. Dat heb je helemaal zelf in de hand. Het beetje vlees wat wij eten komt van een supermarkt die een groot assortiment biologisch vlees heeft. Zo ben ik ook bezig mijn gemoedsrust een goed gevoel te geven. En liever eet ik helemaal geen vlees meer, maar vlees schijnt toch wel weer goed voor een mens te zijn.
Maar mijn honden onthou ik daardoor niet van hun barfhap, omdat ik er anders over denk. Daarom, ik begrijp je wel. :)
#380830
Hoi

Ik voel me niet aangevallen hoor, maar ik zie inconsistenties in wat jij schrijft, en daar reageer ik op.
Zoals jij het omschrijft, bedoel ik het niet. Het gaat mij erom dat ik tegen de bioindustrie ben en tegen het ondierwaardig houden voor produktie. Thuis (andere leden van de familie eten wel gewoon vlees) letten wij goed op wat wij kopen. Nu zou het tegen mijn principe zijn om voor mijn hond wel vlees te nemen van de bio industrie. Daar ging het mij om. Ik heb het niet gehad over dieronvriendelijke dingen met betrekking tot jullie.
Dit bedoel ik. Het lijkt mij inconsistent dat je enerzijds zegt geen bio-industrievlees te willen voeren en anderzijds wel brokken geeft, die gemaakt worden van o.a. resten van bio-industriedieren. Ik bedoel dit niet als aanval, maar meer als wat de Duitsers zo mooi denkanstoss noemen, een aanzetje om eens over na te denken.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 05 sep 2005, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chrissie
#380833
Kruimel schreef: Hoi

Ik voel me niet aangevallen hoor, maar ik zie inconsistenties in wat jij schrijft, en daar reageer ik op.Dit bedoel ik. Het lijkt mij inconsistent dat je enerzijds zegt geen bio-industrievlees te willen voeren en anderzijds wel brokken geeft, die gemaakt worden van o.a. resten van bio-industriedieren. Ik bedoel dit niet als aanval, maar meer als wat de Duitsers zo mooi denkanstoss noemen, een aanzetje om eens over na te denken.
Dit bedoel ik nou (ander topic). Je komt op een site omdat je iets wil veranderen. Maar wat krijg je dan, commentaar. Niet persoonlijk bedoelt hoor.

Maar ik kom hier omdat ik iets wil veranderen. Hier wil ik kijken wat ik hieraan kan veranderen. Het zou mooi zijn als mensen mij hier tips en advies in zouden willen geven. Het is het zelfde als dat je met mensen praat over veganisme. Ze gaan zichzelf verdedigen en proberen jou een schuldgevoel aan te praten, terwijl jij het juist zo goed mogelijk wil doen...
Door Lizzy
#380834
Zoals al eerder aangegeven door Ster: Bandit is biologische verse/rauwe kant-en-klare voeding. Ik denk dat dat in vele opzichten beter is als bio-industrie-brokken. Het is rauw het is vers EN het is dier en millieu-vriendelijk.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 05 sep 2005, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chrissie
#380839
Lizzy schreef: Zoals al eerder aangegeven door Ster: Bandit is biologische verse/rauwe voeding. Ik denk dat dat in vele opzichten beter is als bio-industrie-brokken. Het is rauw het is vers EN het is dier en millieu-vriendelijk.
Dit heb ik ook wel gelezen en ga hier ook zeker naar kijken. Het gaat mij ook om sommige reacties van anderen.

Waar kun je Bandit allemaal kopen? Of moet ik dat ergens anders vragen?

Ik ben opzoek naar tips en advies (zoals deze "Ster"). Daarvoor kom ik op deze site. Mijn reactie is weer een reactie op iemand anders. Dus geld niet voor iedereen.

Ik ben heel erg blij dat jullie mij hier op attent maken en ga ook zeker opzoek naar
Door Lizzy
#380846
Je wordt toch nergens aangevallen? We wijzen je er slechts op dat je nu brokken voert die gemaakt worden van bio-industrie-vlees. Je kunt dus je hond en jezelf een plezier doen om over te schakelen naar zelf samengestelde biologische voeding (en het is helemaal niet nodig om daarvoor naar slachterijen te gaan! Kom ik zo op terug) of over te schakelen op een kant-en-klare biologische voeding.

Dus, je kunt bij biologische slagers en boeren genoeg vlees en botten en groente en eieren en zuivel kopen om je honden 100% biologisch te voeren. Bandit verkoopt overigens niet alleen kant-en-klare voeding maar ook biologische kip en botten. Voor verkooppunten moet je even op hun site kijken. Zie ook bijv. dit adres: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2950
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door