Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#371872
bas rouge schreef:Regelmatig zijn mijn honden en ik elders, daar is een tuin, ideaal dacht ik. Kan ik ze mooi buiten voeren maar ik ben daar met vlees niet meer welkom. Ook niet in de tuin want dan komt het vlees toch eerst door het pand heen. Tja, nu voer ik ze gewoon altijd thuis, er zijn dus echt wel mensen die het gruwelijk goor vinden en onhygienisch bovendien dat vlees voor de honden. Terwijl ik me wel afvraag wat het verschil is met kip voor jezelf en kip voor de hond. Zitten in een kipkarkas heel veel meer bacterien dan in een kipfilet?
Nou eerlijk gezegd vind ik dat wat overdreven hoor. Een kipkarkas wordt gewoon vermalen en in de frikadel gedaan. Idem dito voor de kippennekken. Ik zie niet in waarom je vlees voor mensen en honden apart zou moeten behandelen vanuit hygiene-oogpunt.
Door Doedels
#371896
bas rouge schreef: Zitten in een kipkarkas heel veel meer bacterien dan in een kipfilet?
Nee, alles moet geschikt zijn voor menselijke consumptie. Bij ons liggen de kippennekken en de kippenklauwtjes gewoon in de vitine van de slager naast het andere vlees.
Door Helen
#371930
Leo schreef: Eet smakelijk ::)
Jij komt morgenavond dus niet bij ons eten? ;D
Door geer
#371937
Helen schreef: Wij zijn smeerpoetsen. Wij doen ook alles in dezelfde keuken en met dezelfde attributen. Wel gaat alles in de vaat en het aanrecht wordt schoongemaakt met zo'n uitspoelbaar keuken doekje die daarna weer uitgespoeld wordt en ergens anders voor gebruikt (tot de wekelijkse doekjes wasdag ;D). Vaak gebruiken we wel zo'n wegwerpdoekje erna die geimpregneerd is schoonmaakmiddel.
De konijnen liggen naast het gasfornuis onder een folietje te ontdooien en het vlees zit in een bakkie naast ons eten in de koelkast.
Ik kom bij je eten! Hier gaat het net zo...ik ben absoluut niet netjes als het op dit soort hygiene aankomt. Ik snij kip op de groenteplank, neem het aanrecht af met een vies klef keukendoekje, drink melk die over datum is (als ie nog goed smaakt tenminste), het vlees van de honden ligt hier gewoon in de koelkast te ontdooienen af en toe lekt het wel eens, de katten lopen over het aanrecht ... en ik ben nooit ziek ;D
Door Mister T
#371941
Het enige dat Tim heeft zijn zn eigen mes en vork ;D (vork om te husselen en mes om de cb open te snijden) verder géén speciaal hoekje vd aanrecht,gezamelijk in de koelkast en een glorixlap oid over de aanrecht als ik klaar ben.
Door 202spots
#371946
Nou ben ik benieuwd geworden hoe vaak de etensbak word gewassen ???
Is ook wel is ter sprake gekomen op 'n amer. list.
Mijn honden likken hun bak zelf zo schoon...dat ik er echt aan moet denken om ze effe met 'n soppie te wassen. :-\ :-X
Door geer
#371950
De mijne ook! Als Sophie haar bordje niet helemaal leeg eet, dan spoel ik hem even af...maar Ted haar bak? Eigenlijk nooit...
Door Doedels
#371952
202Spots schreef: Nou ben ik benieuwd geworden hoe vaak de etensbak word gewassen ???
Is ook wel is ter sprake gekomen op 'n amer. list.
Mijn honden likken hun bak zelf zo schoon...dat ik er echt aan moet denken om ze effe met 'n soppie te wassen. :-\ :-X
Elke dag in de afwasmachine en na elke maaltijd met kokend water omspoelen.
Door K@rin
#371955
Ik heb 2 keukens een mensen en een hondenkeuken, waar de bakken gevuld worden.
Maar moet ik wat snijden, vlees of een rol CB dan gebeurd dat meestal in de mensen keuken.
Ik maak geen onderscheid tussen mensen en hondenspullen.
Alles wordt op dezelfde manier afgewassen of in de vaatwasser gedaan ....
Handdoeken en theedoeken worden regelmatig verschoond maar soms niet iedere dag. Ik ga er vanuit dat er SCHONE handen, messen, servies, etc. mee worden afgedroogd. De handdoek in de hondenkeuken wordt bijna elke dag verschoond, want daar wordt nog wel eens tussendoor een vies handje aan afgeveegd.
Verder wordt het aanrecht gedurende de dag een aantal malen afgesopt met Ajax Marseille zeep, afgewisseld met Ajax Gel+chloor ..........
Vaatdoekjes worden iedere dag verschoond.
De hondenbakken worden na ELKE maaltijd (brok of CB)afgewassen met heet water ........
CB staat in de koelkast in een afgesloten bak ...
Laatst gewijzigd door K@rin op do 18 aug 2005, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door margreet
#371958
Vlees staat in een bak in de koelkast wel afgesloten.
Eigen snijplank en verder alles gewoon hetzelfde als met ons eigen eten.
Ik moet er wel aan denken om de lepel waar ik de cb mee uitschep even af te spoelen anders droogt het op en dan komt hij niet schoon uit de vaatwasser :-\
Door danielle1980
#371960
uh ben echt een viespeuk :-[
ik bebruik onze messen, schaar enz gewoon voor de honden.
meestal zet ik t gelijk in de vaatwasser, maar soms was ik t af(ahum alleen met water :-[)
ook geen aparte handdoek of theedoek.
vlees, groente of wat dan ook word aan ons aanrecht klaar gemaakt, als ik iets snij oid dan haal ik er alleen nat doekje over. :-[

gelukkig doet mama dingen wel met sop schoonmaken, anders kwam t geloof ik nooit meer goed ::)

eten van de honden staat gewoon in onze koelkast, terwijl we in de schuur wel een hondenkoelkast hebben, maar ben te lui om er heen te gaan. ::)

maar de water en etensbakken worden na elke maaltijd schoongemaakt en s ochtends voor ze eten krijgen ook schoongemaakt.
ik met heet water(kokend heet) en mama doet t met sop.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 18 aug 2005, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#371961
De bakken wassen we hier na iedere maaltijd af. Is simpel, we zitten hier in agrarisch gebied, laat ik de bakken zo staan zitten er in notime 100 vliegen op.

Dat geld dus ook voor alles op het aanrecht. Ik heb een aparte penssnijplank, het normale vlees kan ook wel op een normale plank. Verder wel echte hondenattributen, maar alleen omdat ik b.v. die hakbijl voor niks anders gebruik. Maar als die afgewassen is dan is die schoon en zou je er een tomaatje voor jezelf mee kunnen hakselen. Messen idendito, moet ik wel zeggen dat ik in mijn ogen hele hygiënische messen heb, er kan dus geen smurrieburrie tussen het handvat en het lemmet komen te zitten.
Hier is ook al het vlees geschikt voor menselijke consumptie, maar zo'n vuil pensje vind ik toch een smerig ding om in de keuken te snijden. Na het snijwerk ga ik met een flinke plons sop over het aanrecht en dan is het wel schoon.
Binnenkort (lees: ooit) ga ik het snijwerk naar de schuur verplaatsen in de buurt ook van de vriezers, scheelt ook wat sjouwwerk en ook de stank van pens en/of zalm in de keuken.
Door Helen
#371964
Mm, ik heb wel voerbakken maar die gebruik ik zelden. 'De voerbakken zijn maatje boerenfox en Kuma's lange neus zit dan in de weg ;D Dus zij eet van een mensenontbijtbordje, die daarna in de vaatwasser gaat. Balou eet of van hetzelfde bord of in de tuin van de grond of in de keuken van de grond. Binnen gaat er dan een nat keukenroldoekje overheen en klaar is kees!!
Door bowie
#371965
202Spots schreef: Nou ben ik benieuwd geworden hoe vaak de etensbak word gewassen ???
Is ook wel is ter sprake gekomen op 'n amer. list.
Mijn honden likken hun bak zelf zo schoon...dat ik er echt aan moet denken om ze effe met 'n soppie te wassen. :-\ :-X

Na elke maaltijd even onder de kraan stukje keuken rol om af te drogen en klaar voor de volgende maaltijd :)
Door Erna
#371975
Twee keer per dag worden de bakken omgespoeld om dezelfde reden als Angelique...Vliegen!

Na pens of vis worden de bakken in een chloor sopje gezet en dat is meestal 3 keer per week.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door