Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paulus5
#3374984
Ik weet niet of ik het op dit forum mag plaatsen. Anders moet het maar verwijderd worden maar weet niet wat ik nu moet doen.
Ik heb een schouderblad gedroogd voor beide honden. Was de eerste keer. Normaal bij iets lekkers gromt de pup wel en dan zeg ik nee en dan stopt ze meestal wel maar nu met dat schouderblad is het grommen en echt willen bijten moest ik mijn hand niet op tijd weggetrokken hebben.
Ik heb er knuffels tussen gegooid om het toch te kunnen afpakken en is me uiteindelijk gelukt maar zelf toen ik het vast had was het grommen. Ik heb ze nu weggelegd en het is nu over maar ben bang dat ze me met die snacks eens gaat goed vast hebben dus durf ze niet meer geven. Weet niet zo goed wat ik moet doen. Anders is pup zo lief en nu
En heb het de andere ook moeten afpakken of pup ging het andere gaan afpakken :'(
Ze liggen hier nu Alletwee aan die kast te huilen. Kan ik iets doen om dit af te leren? Iemand ie me kan helpen? Ik ben normaal wel streng en laat niet veel toe maar ik zit wat vast nu
Door MillyMol
#3374987
Je hebt een pup met bezitsagressie. Je pup moet worden aangeleerd dat dit gedrag niet aanvaardbaar is.

Een methode die vaak goed werkt is om de pup te leren om op bevel voorwerpen te laten vallen. Dit begint met de minst interessante speeltjes en de pup wordt dan met een snoepje beloond als hij ze laat vallen en ervan weggaat (idealiter verwijdert hij zich dan van het voorwerp en gaat hij zitten).

Als je pup dit goed onder de knie heeft kun je er het commando ‘los’ aan koppelen. Als je bekend bent met het trainen met een clicker is dat aan te bevelen. Die clicker klinkt namelijk altijd hetzelfde (in tegenstelling to je stem, waarin wel eens ergernis kan doorklinken) en hij leert er mee dat er op een click altijd een beloning volgt. Oefen drie keer per dag en dan ongeveer 10x dezelfde handeling.

Wees geduldig en neem niet te grote stappen. Bij twijfel: raadpleeg een hondengedragstherapeut. Monique Bladder is een heel goede. Niet goedkoop, maar absoluut het geld waard.

Dat schouderblad zou ik voorlopig even niet geven. Je andere hond kan je het wel geven, maar dan in een andere ruimte, zodat de pup niet de neiging heeft het af te pakken. Je brengt hem dan namelijk in een situatie waarin je zijn impulsen versterkt, terwijl je het juist wilt afleren.
Door Paulus5
#3374989
Loslaten kent ze al en heb gezegd ‘los’ als ze echt wou bijten. Eerst wou ze niet bijten maar toen passeerde ik gewoon en keek naar haar en ze begon te grollen en doordat ze naar andere hond zijn bot ook ging wilde ik ze roepen en ging het van beide afnemen om apart terug te geven maar toen is het begonnen. Was misschien wel verkeerd van mij ook
Die naam ga ik ook onthouden!

Ze trok er wel wat kleine brokjes vlees af zonder echt het ‘bot bot’ aan te vallen. Er hangt namelijk nog vlees aan omdat ik deze zelf gedroogd heb. Hebben daardoor wel heel lang liggen drogen. Bij vorige hond heb ik dit vaak gegeven en heb gehoord dat je schouderblad wel mocht geven?

Ik heb het afgepakt omdat ze beet en dat dat hier niet toegelaten is. Alleen heb ik het misschien wat verkeerd aangepakt dan.
Door Paulus5
#3374991
Oudere hond barft wel al langer dus misschien moet ik geen schouderblad meer geven aan jongere hond. Oudere hond kreeg dit eens per jaar maar misschien beter gewoon niet meer. Want ik dacht persoonlijk dat het vlees eraf bijten wel nog kon? En doordat het gedroogd was hebben ze geen hap-slikreflex wat anders wel het geval is
Maar ik stop met die schouderbladen gewoon. Ik vind mijn gezondheid en welzijn van honden wel belangrijk begrijp me niet verkeerd. Als dit slecht is geef ik het niet meer.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3374992
Misschien vond ze het zo verschrikkelijk lekker, dat afpakken (denk dat ze het zo ziet) niet wordt gewaardeerd?
Ik vind het ook niet fijn als iemand mijn punt slagroomtaart afpakt ;) .
#3374998
Ik denk toch dat je nu je doel een beetje voorbij gegaan bent. Wat heeft de pup nu geleerd? Dat je zijn lekkere dingen kan afpakken. Dus de volgende keer vecht ie nog harder.
De beloning van goed gedrag zou veel zwaarder moeten doorwegen dan de straf. Zeker bij agressie. Maar ze snappen dit gewoon niet en trekken de verkeerde conclusie.
Je had in deze kunnen proberen ruilen. Maar alleszinds als een malle belonen toen je erin slaagde het af te pakken.

En verder dit soort situaties vermijden. Zorg dat je pup vertrouwen krijgt dat ie zijn snacks mag houden. Geef de honden in de bench of apart zodat ze rustig kunnen knagen. En geef dan niets met bot erin zodat dit veilig kan. Want zo'n bot kan wel slecht aflopen als je het niet kan afnemen als het echt nodig is.
Door Lizzy
#3374999
Julie5 schreef:Ja dat wel maar gaat u ook grommen bij die slagroom taart? ;)
Nee, ik ga schelden :) . Nee hoor, dat ook niet maar hee, een mens is geen hond. En wat jou pup doet is heel normaal. Dit is hun tactiek om te overleven.

Je geeft een pup iets lekkers en om haar bezitsagressie aan te leren moet je vooral steeds blijven proberen om het lekkers af te pakken!! Kortom, je bent op deze manier niet op de goede weg, sorry :-*

Overigens vind ik een gedroogd schouderbot echt totaal ongeschikt als kluif. Ik vind het niet gedroogd eigenlijk nauwelijks geschikt dus laat staan gedroogd. Ik zou daarom dit soort snacks niet meer geven, zeker gezien haar reactie erop. Geef haar alleen nog maar snacks die ze op mag eten en niet in hoeft te leveren en laat haar met haar snacks met rust. Dus wat heel belangrijk is: laat haar met haar snack met rust. Nog een keer: laat haar met rust!

Om haar te leren snacks of speeltjes of dingen los te laten zodat jij het kunt pakken, ga je haar leren om te ruilen. En ruilen leer je haar dus ook aan met dingen die zo vreselijk lekker niet zijn dat ze er beroerd van wordt bij het idee dat je het af pakt. Begin eens met een speeltje dat ze nauwelijks boeiend vindt, houdt haar een stukje echt lekkere beloning voor zoals kaas of leverworst en zodra ze het speeltje los laat koppel jij het commando LOS daar aan en geef je haar het lekkers. Daarna geef je haar onmiddellijk haar speeltje weer terug.

Als dat goed gaat neem je een beter speeltje. Laat haar de kaas of worst zien, als ze los laat roep jij LOS en geef haar het lekkers. En daarna weer het speeltje.

Als ze dat goed door heeft en je weet zeker dat ze los gaat laten, geef dan eerst het commando LOS en als ze inderdaad los laat (en dat is hier essentieel, laat dit nooit mislukken!) geef haar onmiddellijk het lekkers. En geef haar d'r speeltje terug dat ze zojuist heeft los gelaten.

Probeer dit nu met een redelijk onaantrekkelijke kluif. En doe het langzaam, ga niet te snel en laat haar nooit niet los laten. Zorg dus altijd dat de oefening goed gaat. Wat ik daarmee bedoel is dat jij pas het commando LOS gaat geven als je er 100% zeker van bent dat ze ook los laat. Zo lang je daar niet zeker van bent: lekkers laten zien en zodra ze los laat het commando LOS geven. En dan geef je wat lekkers. Als dat dan weer goed gaat, geef je eerst het commando LOS en daarna het lekkers. Geef haar ook de onaantrekkelijke kluif weer terug.

En probeer het nu eens met een lekkerdere kluif. Bouw het zo langzaam op. En leer haar op je gemak aan dat los laten heeeeel leuk is want je krijgt dan EN een lekkere beloning EN je krijgt terug wat je los hebt gelaten. Dubbel winst dus.

Ga je op deze manier verder, ga je een monster creëren. Want jij leert je pup nu aan dat iets lekkers betekent dat jij dit lekkers vroeg of laat af gaat afpakken van haar. En ze zal al haar lekkers dan steeds harder gaan verdedigen.

Ze is dus nog steeds heel lief. Maar het is wel een hond. Ook al is zij een pup, zij is een hond.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3375010
Ziva heeft dit ook als pup gehad, niet het willen bijten want zover liet ik het niet komen, maar wel het grommen.
Naar mij, de poes en eventuele logee honden.

Ik heb haar met rust gelaten, haar snack/eten, haar momentje. Wat ik wel deed is haar met snack in de bench zetten en bench dicht. Kon ze rustig eten, als ze aan het schrokken was omdat ze toch het idee had dat iemand het zou afpakken liet ik, als ze het op had, de bench nog even dicht zodat ze doorkreeg dat er niemand bij haar kon omdat zij er ook niet uit kon. Dat duurt even voordat dit kwartje viel maar werkte hier wel. Ziva is wel een slimme tante.
Datzelfde deed ik met haar maaltje, ik sloot haar op in de badkamer en als de poezen opdringerig zijn gaat de deur nog steeds wel eens dicht.

En na veel trainen en mee bezig zijn, ze luistert naar me. (Ziva is nu 12 hoor)
Van de week zat Siepie in de badkamer toen Ziva moest eten. Ik had het vleesje al in mn handen en Siepie keek me met grote ogen aan; is dat voor mij???!!! ;D Ziva was aan mn been gekleefd want; voor mij!!! Ziva kan dan nog wel uitvallen naar Siepie.
Heb tegen Ziva gezegd dat ze moest zitten. (wat ze onder piepend protest deed) Toen kon ik haar vlees in de wastafel zetten en Siepie oppakken en uit de badkamer zetten. Siepie verroert zich namelijk niet want lust ook wel een lap spiervlees ;D
Ziva is netjes blijven zitten, al piepend en kreunend, ik zou Siepie er toch eens wat van geven ;D ;D
En daarna heeft ze het heel rustig opgegeten, in vertrouwen dat het echt voor haar was.

Het is echt aan te leren, maar als je het geeft is het voor de hond en kun je het niet zomaar meer afpakken.
Door Paulus5
#3375014
Mens is inderdaad geen hond en ik ben ook niet perfect dus ik maak wel fouten dat weet ik van mezelf maar wil ze echt goed opvoeden en daarom dat ik met tips en weetjes heel blij ben.

Het zit ook zo: vorige honden waren telkens niet zo bezitterig en mocht alles direct afnemen en teruggeven zonder spel of sport te maken eraan.
Maar heb nu een klein vreetmonstertje erbij en zij eet werkelijk alles en zo snel alles wat ze kan zien waardoor ik ook niet gewend ben dat ik gegrom krijg. Heb gewoon altijd heel brave honden gehad en heb dat super geluk gehad.
Dus nu is het een puppy opvoeden op een manier dat ik het toen niet een probleem vond omdat ze wel heel goed luisterden naar mij en zonder gegrom enzo.

Ik ga de tips straks met een koffie rustig nog een tweede keer lezen maar jullie hebben allemaal gelijk en daarom waardeer ik jullie en dit forum zo hard ! Ik wil Tuurlijk geen monstertje creëren dus ga het allemaal toepassen wat jullie zeggen
Door Hanny
#3375023
Nou nou, wel een beetje heftig om al een gedragstherapeut te adviseren voor een pup, die het voer voor zich wil houden. Is dat zo erg?
Onze honden eten graag en ze eten apart als er gekloven wordt. Geen gezeur, geen moeilijke toestanden. Mocht er eentje bijna stikken, dan wordt het wat moeilijk, of als er een karkas aan de tanden vast blijft zitten, is het ook geen feest.
Zelfs als ze geleerd zouden hebben om zoiets lekkers los te laten, zou dat niet werken, want bij een te groot stuk staan ze te kokhalzen en vast aan de kiezen kunnen ze niet loslaten.
Ik voorkom iedere vorm van voer van elkaar afpakken en dat gaat prima. Rust bij het eten.
Als ze zachte hap eten, dan wordt er in de keuken gegeten. Ieder op zijn beurt haar bord, geen probleem en een eventuele pup aan de keukentafelpoot vastgebonden.
Soms is het veel makkelijker om problemen te voorkomen, dan ze op te lossen.
Eerst maar voor jezelf beslissen of je het nodig vindt, dat je voer kunt afpakken. Zo ja, een lange weg te gaan. Zo nee, eventuele problemen voor zijn.
Succes,
Hanny
Door MillyMol
#3375026
Hanny schreef:Nou nou, wel een beetje heftig om al een gedragstherapeut te adviseren voor een pup, die het voer voor zich wil houden. Is dat zo erg?
Onze honden eten graag en ze eten apart als er gekloven wordt. Geen gezeur, geen moeilijke toestanden. Mocht er eentje bijna stikken, dan wordt het wat moeilijk, of als er een karkas aan de tanden vast blijft zitten, is het ook geen feest.
Zelfs als ze geleerd zouden hebben om zoiets lekkers los te laten, zou dat niet werken, want bij een te groot stuk staan ze te kokhalzen en vast aan de kiezen kunnen ze niet loslaten.
Ik voorkom iedere vorm van voer van elkaar afpakken en dat gaat prima. Rust bij het eten.
Als ze zachte hap eten, dan wordt er in de keuken gegeten. Ieder op zijn beurt haar bord, geen probleem en een eventuele pup aan de keukentafelpoot vastgebonden.
Soms is het veel makkelijker om problemen te voorkomen, dan ze op te lossen.
Eerst maar voor jezelf beslissen of je het nodig vindt, dat je voer kunt afpakken. Zo ja, een lange weg te gaan. Zo nee, eventuele problemen voor zijn.
Succes,
Hanny
Goed lezen svp: ik adviseer eerst zelf oefenen en als dat niet helpt of als mevrouw twijfelt of ze dit wel goed aanpakt pas een gedragstherapeut. Liever dat laatste dan zelf op een verkeerde manier doormodderen en een hond met echte problemen creëren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3375027
Wat fijn dat je hier om raad vraagt en alle goede tips ter harte neemt.

Ik kan nog wel iets toevoegen, wat niet alleen voor dit specifieke probleem geldt, maar eigenlijk voor alles.

Bij alles wat de hond doet wat jij niet oke vindt: vraag jezelf af waarom de hond het doet. In dit geval is dat vrij duidelijk, je pup is nogal op voedsel gericht en wil het voor zichzelf houden. En dat is oke! Dat mag jou pup willen, want zoals al gezegd, als iemand jou lekkere eten afpakt wordt je ook niet blij.

Vervolgens kan je jezelf af gaan vragen wat jij dan kan doen om het getoonde gedrag rondom het issue te veranderen. Zoals hier al aangeraden is, kun je haar aanleren om te ruilen en te lossen. Beide goede manieren.

Je kunt ook bij haar maaltijden/snackjes steeds iets komen toevoegen. Dus in plaats van haar eten in 1 keer geven, geef je driekwart en geef je haar de laatste kwart nog erbij tijdens het eten. Als ze dat niet gelijk in haar voerbak accepteert, dan doe je het in een extra voerbak die je er op een afstandje naast zet. Elke keer verklein je de afstand en dat zal vrij makkelijk gaan, want ze heeft zo door dat je haar nog meer eten komt geven ipv dat je het afpakt. Op een gegeven moment kun je voer in de bak er bij doen zonder dat ze dat erg vindt en dan weet je dat je in geval van nood ook het voer weg kan pakken. Maar dat doe je alleen in geval van nood en blijf je onderhouden door regelmatig nog iets bij te geven tijdens het eten.
Op deze manier verander je hoe zich voelt als je bij haar in de buurt komt. Ze zal het leuk gaan vinden, ipv dat ze bang is dat je iets af gaat pakken.

Op de website van Monique Bladder staat hier erg veel informatie over. Het is haar stokpaardje: verander de emotie, dan verander je het gedrag. Want als je hond het leuk vindt dat je in de buurt komt van haar eten (joepie, nog meer lekker eten!), dan heeft ze geen reden meer om te grommen of te willen bijten. Ga je dat bijten en grommen afstraffen, dan gaat ze het alleen maar enger en spannender vinden en wordt de emotie dus negatiever.
Door Paulus5
#3375029
Wel nog goede tip van eten erbij geven en ik zou het inderdaad wel graag willen leren van positiviteit te creëren als ik in nood iets moet afpakken
Bedankt allemaal!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door