Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kirstendonker
#3372713
Hoe zien jullie eendagskuikens. Is dit enkel als snack of onderdeel van een maaltijd?
Mijn ene hond eet dit graag maar ik weet dat het niet als volledige prooidier gevoerd kan worden omdat het incompleet is omdat het kuiken nog niet volgroeid is. Waar valt dit dan onder en kan ik dit als onderdeel van de maaltijd voeren?
Dank.
Door Lizzy
#3372729
Kirstendonker schreef:Hoe zien jullie eendagskuikens. Is dit enkel als snack of onderdeel van een maaltijd?
Mijn ene hond eet dit graag maar ik weet dat het niet als volledige prooidier gevoerd kan worden omdat het incompleet is omdat het kuiken nog niet volgroeid is. Waar valt dit dan onder en kan ik dit als onderdeel van de maaltijd voeren?
Dank.
Ik zie het als extraatje. Net als een ei of een visje. En ik tel dat niet mee in het menu. Het valt namelijk niet echt ergens onder. Het is niet compleet genoeg om compleet te worden genoemd maar het is ook geen vleesbot of orgaanvlees of spiervlees te noemen.
Door Kirstendonker
#3372800
Lizzy schreef:Ik zie het als extraatje. Net als een ei of een visje. En ik tel dat niet mee in het menu. Het valt namelijk niet echt ergens onder. Het is niet compleet genoeg om compleet te worden genoemd maar het is ook geen vleesbot of orgaanvlees of spiervlees te noemen.
Super, dankjewel !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3372825
Ik zie het als vervanging van ei.
Naar het schijnt is de samenstelling nagenoeg gelijk en das ook logisch want er is van buitenaf niets bijgekomen nadat het ei gelegd is tot het kuiken dat je geeft.

Mijn katten krijgen er elk 2 per week.
Gebruikersavatar
Door pike
#3372853
Ik zie ze ook als ei.
pearlsofpassion schreef:Ik zie het als vervanging van ei.
Naar het schijnt is de samenstelling nagenoeg gelijk en das ook logisch want er is van buitenaf niets bijgekomen nadat het ei gelegd is tot het kuiken dat je geeft.

Mijn katten krijgen er elk 2 per week.
pearlsofpassion schreef:Ik zie het als vervanging van ei.
Naar het schijnt is de samenstelling nagenoeg gelijk en das ook logisch want er is van buitenaf niets bijgekomen nadat het ei gelegd is tot het kuiken dat je geeft.

Mijn katten krijgen er elk 2 per week.
Ik zie ze ook als ei, maar ze zijn in mijn optiek toch wel iets meer dan dat. Want als ik een ei van een legkip geef is dat enkel vloeibare dooier en eigeel in de schaal). En een kuiken dat uit het ei is, is hoe pril het dan ook mag zijn toch een compleet diertje met alles erop en eraan. Het heeft veertjes, kan lopen en piepen, eten en poepen ::) Maar qua bot, orgaan, vlees stelt het natuurlijk nog helemaal niets voor. Dus gaan ze net als een ei als extra en reken ik ze niet mee.
Door kakocavi
#3373390
Als ik het me goed herinner haalt een kuiken tijdens het broeden mineralen uit de schaal. En er komen ook afvalstoffen uit het kuiken die in het ei achterblijven. Dus 100% hetzelfde is het niet. De aanwezige eiwitten, vetten en mineralen worden ook omgezet in andere stoffen die in het lichaam van je huisdier iets anders kunnen doen.

Maar het is alsnog niet hetzelfde als een volwassen prooidier. Daarbij geeft het voor een hond mentaal geen enkele uitdaging. Mijn katten krijgen er denk ik gemiddeld hooguit één per dag, maar die hebben er ook wat aan naar mijn idee en het is een natuurlijke prooi voor ze.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373396
Waar doel je dan precies op? Ik lees dat het minder voedingswaarde heeft dan een volwassen dier. Dat wisten we al.
Verder nog iets dat dit artikel bijbrengt? :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3373410
kakocavi schreef:Als ik het me goed herinner haalt een kuiken tijdens het broeden mineralen uit de schaal. En er komen ook afvalstoffen uit het kuiken die in het ei achterblijven. Dus 100% hetzelfde is het niet. De aanwezige eiwitten, vetten en mineralen worden ook omgezet in andere stoffen die in het lichaam van je huisdier iets anders kunnen doen.

Maar het is alsnog niet hetzelfde als een volwassen prooidier. Daarbij geeft het voor een hond mentaal geen enkele uitdaging. Mijn katten krijgen er denk ik gemiddeld hooguit één per dag, maar die hebben er ook wat aan naar mijn idee en het is een natuurlijke prooi voor ze.
Mentaal? Ik denk dat dat heel hondafhankelijk is. Mijn honden vonden zo’n vogelbaby altijd erg interessant en het was nooit een hapslikweg gebeuren.
Door kakocavi
#3373420
pike schreef:Mentaal? Ik denk dat dat heel hondafhankelijk is. Mijn honden vonden zo’n vogelbaby altijd erg interessant en het was nooit een hapslikweg gebeuren.
Bij een klein hondje kan dat inderdaad wel, die moeten er echt op kauwen zoals een kat. Maar een maatje terriër of groter kan zoiets toch zowat heel doorslikken? Of bedoel je dat ze ermee gingen spelen?
Gebruikersavatar
Door pike
#3373422
kakocavi schreef:Bij een klein hondje kan dat inderdaad wel, die moeten er echt op kauwen zoals een kat. Maar een maatje terriër of groter kan zoiets toch zowat heel doorslikken? Of bedoel je dat ze ermee gingen spelen?
Nee spelen deden ze er niet mee. Dat hebben ze nog nooit met iets eetbaars gedaan. Maar hap slik weg was zo'n kuiken ook niet. En in hoogte varieerden ze van ca. 40 tot 50 cm dus toch niet echt mini. Waarschijnlijk omdat die kuikens in de veren zitten en daarmee afwijken van het "normale" werden ze altijd eerst grondig van alle kanten bestudeerd. En de middelste peuterde alles eerst in onderdelen uit elkaar ::) Maar dat deed hij met alles trouwens, eerst anatomieles, dan pas eten ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373424
Hangt gewoon van het dier in kwestie af.
Cuzco slikte ze het eerste jaar vrijwel in het geheel door. Dat lukte maar heel net.
Hij vond ze zo lekker dat hij bang was ze kwijt te raken of zo. Dus hij pakte het in zijn mond, gromde eens en schoof hem in 2 of 3 keer herpakken zo naar binnen. Zonder kraken. ::)
Nu kauwt hij wel gewoon, zoals het een kat betaamt. :biggrin2:
Door thuismama
#3373448
Ik haal uit het artikel vooral dat ze toch wel heel wat voedingswaarde bevatten, waaronder een aantal mineralen die in de volwassen dieren niet voorkomen. Kuikentjes hebben bovendien de juiste verhouding CA/P. Ik heb hier geen honden maar katten, dus voor ons zie ik het als leuk speelgoed met degelijke voedingswaarde, een goede aanvulling op hun dieet dus, niet gewoon een lege snack.
Eerlijk gezegd vind ik nergens gewone kuikens (iemand suggesties?) en ratten en muizen heb ik geprobeerd, geen van mijn vier dames lusten ze. Ze kraken wel regelmatig vrolijk een kwarteltje.
Door kakocavi
#3373479
thuismama schreef:Ik haal uit het artikel vooral dat ze toch wel heel wat voedingswaarde bevatten, waaronder een aantal mineralen die in de volwassen dieren niet voorkomen. Kuikentjes hebben bovendien de juiste verhouding CA/P. Ik heb hier geen honden maar katten, dus voor ons zie ik het als leuk speelgoed met degelijke voedingswaarde, een goede aanvulling op hun dieet dus, niet gewoon een lege snack.
Eerlijk gezegd vind ik nergens gewone kuikens (iemand suggesties?) en ratten en muizen heb ik geprobeerd, geen van mijn vier dames lusten ze. Ze kraken wel regelmatig vrolijk een kwarteltje.
'Gewone' kuikens worden eigenlijk massaal verkocht, als kippenvlees ;) Vleeskuikens zijn dat, nog lang niet volwassen. Iets tussen eendagskuikens en dat heb je niet echt volgens mij, op zich niet vreemd omdat eendagskuikens echt een bijproduct zijn van de legindustrie, die ouder dan een dag laten worden is niet rendabel.
Door kakocavi
#3373481
Eendagskuikens vind ik trouwens ook zeker geen lege snack, maar dat zijn eieren ook niet. Die zitten boordevol prachtige eiwitten en vetzuren, mineralen en vitaminen.

Maar ik heb ooit eens een artikel gelezen (ben hem kwijt helaas), waarin eendagskuikens op nutritionele waarde werden vergeleken met andere prooidieren. En daar kwamen ze best goed vanaf, misschien op enkele mineralen wat minder maar overall zeker niet 'leeg'.

Hier wel een vergelijk tussen een ei en een kuiken: http://www.anapsid.org/foodnutr.html Je ziet onder meer dat het vetgehalte in een kuiken veel lager is, logisch omdat het kuiken dat vet grotendeels verbrandt tijdens het groeien. Een ed-kuiken is laag in vet vergeleken met andere dieren. En te zien is ook dat het calciumgehalte hoger ligt en netjes in verhouding is met fosfor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door