Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chouka
#3366239
Rond deze tijd van het jaar ga ik o.a. levers van koeien halen in het plaatselijke slachthuis. Ik heb er al heel wat gehad op al die jaren. Dit jaar al 2 en vandaag ben ik er nog 2 gaan halen. Ik kan dus vergelijken.

Vandaag was er 1 waar de galblaas aanwezig was. De eerste keer dat ik die zag. (die maten ken ik dus niet) Ik heb ze verwijderd en al het galvocht dat er uit liep weggespoeld. In en aan de galblaas zag ik niets speciaal. Voor zover ik daar kan over oordelen zonder er ooit 1 gezien te hebben.

Verder was er een vatensysteem vol gruis. Allemaal kleine steentjes. Sommige vaten leken dicht te zitten, in andere was er meer of minder groenig vocht rond met wisselende dikte (van vloeibaar tot taai slijmerig). Galvocht dus.
De vaten waren serieus uitgezet en verdikt.

De lever leek me volledig normaal. Die heb ik dan ook in stukken gesneden om te drogen. De vaten die ik tegen kwam heb ik er uit gesneden. Al het galvocht heb ik er zorgvuldig afgespoeld. Als ik in het droogproces en bij het verder versnijden nog vaten tegenkom met gruis gaan ze ook weg.

Is dat O.K.? Kan ik dat zo aan mijn honden geven?
Door Lizzy
#3366241
Ik heb werkelijk geen idee! Maar de lever is toch goedgekeurd neem ik aan? Dan zou het ook in de menselijke voedselketen terecht hebben kunnen komen... Denk daarom eigenlijk dat het geen kwaad kan, maar zeker weten doe ik het niet.
Door Chouka
#3366244
Zowel het rund als de lever waren goedgekeurd. Hij lag gewoon tussen de andere levers. Dus idd: hij had ook bij mensen kunnen terecht komen.
Dat is een geruststelling.
Door Chouka
#3366436
Bij het drogen knip ik het altijd verder in stukken. Sommige stukken waren mooi roze als ik ze doorsneed. Andere stukken waren bleek met groene puntjes en streepjes: de fijne vaatjes langs waar de gal afvloeit tekenden dus duidelijk.
Een beetje gal zal geen kwaad kunnen. Ongeveer 13 kg verdelen over 2 honden lijkt me iets teveel van het goede.
De lever is helemaal gedroogd in stukjes. Die ga ik naar het asiel brengen. Als elke hond een beetje krijgt dan lijkt me dat geen probleem.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door