Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3365022
Hallo,

ik heb mij weer aangemeld omdat ik graag wat tips wil voor de voeding van mijn hond Thor.
In het verleden heb ik wel eens een half bakken barf poging gedaan met m'n vorige honden, maar verder dan wat lamsribben bij de KVV ben ik eigenlijk nooit gekomen :) .
Thor heeft tot nu toe KVV gekegen, vanwege allergie kreeg hij eend, soms kalkoen en voor de afwisseling soms eens iets anders.
Eend gaat het beste, ik merk dat hij op andere diersoorten toch snel reageert.

Dit ging tot eerste kerstdag eigenljk prima, maar toen kon hij ineens niet goed meer plassen. Naar de dierenarts geweest, die constateerde Uraat en blaasontsteking. Katheter geplaatst, medicijnen en na een foto (was niets te zien)weer naar huis.
Het ging daarna beter, maar zondag voor oud en nieuw was het weer drama met plassen, naar de spoedarts geweest, die een echo maakte en een kleine uraat steen ontdekte.(opnieuw urine gecheckt of het echt uraat was).
Ik heb voor hem allopurinol gekregen en Hills UD om te proberen om de steen op te lossen omdat hij redelijk klein is. Over twee weken maken we een nieuwe echo om te kijken of de steen dan weg is.
Even afkloppen,maar het gaat tot nu toe goed met plassen.

Alleen zit ik met de Hill's. ik voer al jaren vers en ben sowiesoniet zo vd brok, maar Thor vind ze ook echt niet te eten. Normaal is z'n bak in twee tellen leeg, maar nu kijkt hij me aan of ik hem mishandel en laat hij de helft staan..
Ik ben zover dat ik gelezen heb dat orgaanvlees voor honden met Uraat niet heel slim is, maar verder ben ik eigenlijk nog niet.
BIj de tuinen heb ik vanmiddag ph strips gekocht zodat ik de PH waarde in de gaten kan houden. Maar ik ben bang dat KVV geen goed plan meer is :-(

Alle tips zijn welkom.

Groetjes sabine
#3365030
Als ik je verhaal goed begrijp zitten er nog stenen in zijn blaas? Ik zou toch even geen overstap maken totdat deze weg is, door de U/D en de Allopurinol. Als hij na de 2de echo schoon is, zou ik gaan overstappen.

Het is de stof purine die ze niet om kunnen zetten en daar vormen ze uraatgruis door. Purine zit in voeding. En in orgaanvlees maar in zoveel voedingsmiddelen zit purine. Dit is wel een handig overzicht: https://jicht.nl/Voeding/Purine

Je kunt nu zijn brokken wel lekkerder maken door er volle kwark of volle yoghurt of huttekase of ricotta er doorheen te mengen (zoveel mogelijk afwisselen) en ook 2 keer in de week een rauw ei (met schil) hier door heen te mengen. Je kunt ook prima groenten restjes er doorheen mengen. Niet alle groenten is geschikt voor honden, prei en ui zijn ongeschikt. Teveel kool zou ik ook niet geven. Dus niet iedere dag broccoli, maar wel de ene dag broccoli, de dag erop courgette, de dag erop witlof, de dag erop andijvie, en zo verder. Ik zou dit koken omdat het dan wat meer bite aan zijn vieze brokmaaltijd geeft.

Ik zou hem ook meer laten drinken dan hij gewend is. Ik denk dat je 1 liter extra vocht bij hem naar binnen moet zien te werken, over de dag verspreid. En dat gaat ie niet in de vorm van water drinken dus het beste geef je geitenmelk of karnemelk, aangelengd met water. Je moet hem ook iedere vier uur goed uit laten plassen. Behalve 's nachts. Maar het kan geen kwaad om hem laat in de avond en heel vroeg in de ochtend goed uit te laten plassen.

Als hij vrij is van stenen kun je gaan overstappen. En ik denk dat je moet beginnen met een behoorlijk aangepast dieet. Je schrijft dat hij allergisch is. Waar is hij allergisch voor en wat gebeurd er als hij dat eet? Want dat gaat het leven natuurlijk wel gecompliceerder maken, een voedselallergie. Je zult dus ook moeten uitvinden waar hij specifiek allergisch voor is.....

Dit is een link naar het eliminatie dieet topic: viewtopic.php?f=11&t=125781. En jij zult dan andere percentages moeten aanhouden.

Ik denk dat je in het begin het beste 30% vleesbot, 5% orgaanvlees zoals hart, nier en lever, 15% pens, 20% groenten, 10% spiervlees en 20% eieren en zuivel moet gaan voeren. En ook dan moet je hem nog steeds extra vocht toe dienen. Ongeveer 1 liter per dag, zoals hierboven beschreven. Het orgaanvlees is maar minimaal maar dit moet je zelfs gaan verdelen over de week. Dus niet 5% orgaanvlees in 1 of 2 maaltijden geven, nee, echt over 7 dagen verspreiden. Eigenlijk moet je alles over 7 dagen verspreiden om een zo'n goed mogelijk mix te krijgen van voedingsmiddelen waar veel en weinig purine in zit. Ik denk dat je hem elke dag een ei moet geven. Maar, ik zou niet 7 dagen per week een rauw ei geven, maar vier keer per week het ei zacht koken (totdat het wit gestold is) en de andere drie keer rauw geven (als je het rauw geeft, ook met schil). Een gekookt ei geeft hem ook wat meer bite/volume dan een rauw ei. En qua zuivel adviseer ik je om zoveel mogelijk af te wisselen. Wel gewoon volvette producten kopen (zoveel mogelijk). Dus geen magere kwark, maar volle. Hij gaat namelijk zeer beslist moeite krijgen met zijn gewicht en energie op peil houden met dit dieet. Als dat moeilijk is, ga dan in eerste instantie meer vet geven. Geef afgewisseld biologische extra vierge kokosolie (de beste die je kunt betalen - die van Royal Green bijv. is erg goed), roomboter en ghee (geklaarde boter).

Als dat te gek wordt en hij te dun wordt of teveel honger krijgt, zul je 10% van andere voedingsmiddelen moeten afsnoepen en daarvoor in de plaats 10% koolhydraatrijke voeding gaan geven (en daar ben ik normaal helemaal niet voor maar je moet hem wel op gewicht kunnen houden en dat is met dit dieet soms ingewikkeld. Je moet wel even in de lijst van purine kijken want je moet geen havermout gaan geven maar je moet denken aan witte rijst, gekookte aardappelen, witte pasta (ja, bleh, eigenlijk geen hondenvoeding). Als je besluit koolhydraten te gaan geven, stop dan weer met het geven van extra vetten.

Vanzelfsprekend moet je nu ook goed in de gaten houden hoe het gaat met de ontwikkeling van het uraatgruis. De pH waarde van de urine opmeten kan je daar bij helpen. Meet deze altijd op hetzelfde moment van de dag, eigenlijk het liefst in de ochtend, de eerste plas. En je wilt gewoon niet dat de urine zuurder wordt dan zeg 6.3. Als het zuurder is dan dat zul je moeten gaan spoelen en zul je het dieet aan moeten passen. Ik ken er niet veel maar ik ken elke Dalmaten die geen orgaanvlees en nog minder vlees kunnen verdragen dan hier boven is beschreven. Dit zijn vaak jonge reuen die te jong zijn gecastreerd. Ik ken er nu maar een handje vol hoor, dus zo dramatisch is het niet. Ik ken er zelfs die ooit uraatgruis aanmaakte op brok, zijn over op een aangepast KVV en die doen het prima op de aangepaste KVV.

Want, dat is ook nog een optie he, dat je de KVV gaat aanpassen..... Ik wil het toch even genoemd hebben. Het is misschien iets risicovoller maar ja, dat hangt wel van veel factoren af (hoe vaak je hem hier voor liet plassen, of je hem extra liet drinken, of hij gecastreerd is, etc. Management van een Dalmaat met uraatgruis is ontzettend belangrijk). Wat je kunt doen is de hoeveelheid KVV die je per dag gaf flink verminderen. Ik denk dan echt verminderen met iets van 30% en misschien wel zelfs 40%. Stel je gaf 800 gram KVV per dag, dan zou je dus 240 a 320 gram minder KVV moeten gaan geven. In plaats daarvan ga je geven: 1 rauw of gekookt ei (zie boven, meer dan de helft van de week gekookt omdat dit gek genoeg beter vult - een ei weegt zeg 60 gram), ongeveer 150 a 200 gram groenten en de rest zuivel. Ook daarbij geef je extra vet in de vorm van kokosolie, ghee en roomboter. Hier moet je dan geen koolhydraten bij gaan geven, vet en koolhydraat combineert gewoon ruk (en kan zelfs alvleesklierontstekingen veroorzaken), dus het is of vet of koolhydraat. Het liefst kies je dus voor vet, honden kunnen heel goed tegen vet. Ook bij deze optie moet je hem 1 liter per dag (verspreid) extra laten drinken. En ook hier kun je de pH waarde van de urine goed opmeten om te kijken wat dat doet. Blijft de pH waarde goed, prima. Zakt deze teveel, wordt de urine te zuur: geef dan meer aangelengd water en verminder de hoeveelheid KVV en geef dan meer groenten en zuivel en vetten).

Bovenstaande (BARF of KVV) is ontzettend arm aan omega 3 vetzuren. Dat komt, er zit nul vette vis in verwerkt. En vette vis levert omega 3 maar ook zit er veel purine in. Ik raad je daarom aan om er een goed algenolie of visolie supplement bij te geven. En niet zalmolie uit een flesje uit de dierenwinkel, maar een goede visolie of algenolie geschikt voor menselijke consumptie.

Kun je hier een beetje mee uit de voeten denk je? Als je vragen hebt horen we het wel! Succes met je mannetje!
#3365036
Bedankt voor je reactie, kan ik zeker heel veel mee. Ik ga nog even een zak Hills halen en daarna z'n dieet aanpassen.

Even voor de info, Thor is niet gecastreerd en wordt in Mei 3. Het is een flinke hond en weegt nu 39 kilo. Als hij iets afvalt is er geen man over boord, maar het moet natuurlijk nie te veel zijn. Er was op de echo 1 steen te zien van ongeveer 5-7mm en daarbij veel gruis. Geen grote steen en gelukkig maar eentje, maar dat kan wel flink vervelend zij als hij op de verkeerde plaats zit.

Ik ging hiervoor al 4 keer per dag lopen, een enkele keer 3 keer, maar dat moeten we dan even aanpassen. Karnemelk had ik ook als tip vd fokker gekregen, dus daar zijn we mee bezig.


De allergien zijn op gaan spelen toen hij een maand of 8 was. Ik dacht in eerste instantie graan, omdat m'n vorige Dalmaat daar niet tegen kon, maar dat is het helaas niet.
Eend gaat goed, ik gaf hem Pett eend en Kalkoen. Deze combi gaat goed. Paard ook, maar daar wordt z'n ontlasting drap van. Geit heb ik lang gegeven, maar daar kreeg hij op een gegevn moment ook jeuk van.
De klachten die hij krijgt zijn oorontstekig en jeuk.
Ik ga alvast puzzelen om een goed menu voor hem te maken, voorlopig nog even Hills, maar misschien vind hij het met jouw tips een beetje te pruimen..
Alvast super bedankt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door