Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
#3364380
El_Kato schreef:Kan je dan niet beter je zakje om een kom lid vouwen en zo vullen? Dan kan het niet omvallen ook…

+1

Of zo’n beker van een staafmixer oid.
Gebruikersavatar
Door pike
#3364404
Cindy de Wolf schreef:Vrees dat omvouwen van vaccuum zakken wat lastig is. Maar wellicht wel uit te proberen.
Dat is inderdaad wat lastig maar het gaat wel. Met beleid, dus dat kost ook tijd. Ik vouwde ze om en zette ze in een hoog schaaltje zodat ze niet omvielen. Maar ik had nooit meer dan 45 zakjes om te vullen en dan is het nog te doen. Opschieten doet het niet.
Na het vullen drukte ik ze mooi plat, sloeg de rand om (eventuele nattigheid veegde ik met een tissue weg, en dan legde ik ze in de vriezer. De volgende dag deed ik ze sealen. Met zo'n gewoon huis-tuin-en-keukenapparaatje en ik deed ze achter elkaar door. Tussendoor wachten had ik geen geduld voor (officieel moest je na elk zakje 20 seconden wachten) en het apparaat doet het nog steeds.
Maar als ik lees om welke hoeveelheden het bij jou gaat, lijkt me dat voor jou geen optie.
Door Cindy de Wolf
#3364406
pike schreef:Dat is inderdaad wat lastig maar het gaat wel. Met beleid, dus dat kost ook tijd. Ik vouwde ze om en zette ze in een hoog schaaltje zodat ze niet omvielen. Maar ik had nooit meer dan 45 zakjes om te vullen en dan is het nog te doen. Opschieten doet het niet.
Na het vullen drukte ik ze mooi plat, sloeg de rand om (eventuele nattigheid veegde ik met een tissue weg, en dan legde ik ze in de vriezer. De volgende dag deed ik ze sealen. Met zo'n gewoon huis-tuin-en-keukenapparaatje en ik deed ze achter elkaar door. Tussendoor wachten had ik geen geduld voor (officieel moest je na elk zakje 20 seconden wachten) en het apparaat doet het nog steeds.
Maar als ik lees om welke hoeveelheden het bij jou gaat, lijkt me dat voor jou geen optie.
Een paar honden barfen met gemalen vleesbot en voor op de camping maak ik vaak kvv daar gaat dan 1,5-2kg per dag van doorheen. Doorgaans maak ik zakjes van 500g-1kg. Op dit moment doe ik het nog in bakjes voornamelijk die van Bandit die van de groentemix overblijven of de bakken van de "chinees". MAAAAR het nadeel daarvan is neemt relatief veel ruimte in beslag in de vriezer en treedt toch wat vriesbrand op e.d. en bakjes breken nogal eens als ze uit de vriezer kletteren. En tegenwoordig koop ik weer vrij groot in ivm de prijs, zeker in jachtseizoen dus vriendlief zei koop dan een professionele vacumeermachine...vanmiddag terugkoppeling gehad en het proces duurt zo'n 20-45sec. Maar dan moeten de zakjes dus wel dusdanig gevuld zijn dat ze aan de bovenkant niet vettig/nat zijn. En eerlijk ik weet (nog) niet of ik dat er allemaal voor over heb....machine is best prijzig tegen de 800 euro ga je wel zitten, maar buiten dat het hele proces vrees ik dat het nog langer gaat duren dan nu al het geval is.....en ik weet niet of het me dat waard is...eerst maar wachten op die stokjes, kijken of dat een beetje oke is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3364430
Als het alleen voor naar de camping is voor een paar honden dan zou ik die investering niet doen. Ik deed het ook om mee te nemen naar de camping, 45 zakjes kon ik maximaal meenemen. Elke hond zijn eigen zakje (alle drie een ander botpercentage ::) ) , dus ik kon 15 dagen vooruit. In totaal ging het om 22,5 kg. De eerste keer had ik het ook in bakjes gedaan, maar zoals je zegt, die nemen veel ruimte in en je kan er dus minder van meenemen. Het was eigenlijk altijd wel een leuke voorbereiding. Eenmaal klaar was het: Zo, de honden kunnen op vakantie, nu wij nog :biggrin2:
Door Cindy de Wolf
#3364508
Het zou niet alleen om de kvv zijn maar ook om de grootverbuiksverpakkingen langer goed te houden. De prijzen schieten zo de pan uit dat ik nu liever weer in grote batches koop. Ik dub nog of ik het waard vind. Maar goed dan moet alles wel een beetje te doen zijn qua tijd. Eerst maar die zakopenhouders afwachten of dat een beetje werkt en vanaf daar verder beslissen. Sowieso staat er eerst een slagerslintzaag op mijn lijstje.
Door Cindy de Wolf
#3365403
Ze zijn binnen! En eerste indruk is dat het wel een aanvulling kan zijn. Niet met vacumeerzakjes (grrr laat ik ze daar nou net voor bedoelt hebben) maar wel met zakjes met randjes zoals de ziplock zakjes of de ritszakken, die blijven wel mooi zitten, de vacumeerzakken zijn te glad.
Door Lizzy
#3365411
Cindy de Wolf schreef:Ze zijn binnen! En eerste indruk is dat het wel een aanvulling kan zijn. Niet met vacumeerzakjes (grrr laat ik ze daar nou net voor bedoelt hebben) maar wel met zakjes met randjes zoals de ziplock zakjes of de ritszakken, die blijven wel mooi zitten, de vacumeerzakken zijn te glad.
He bleh, dat laatste is nou weer jammer Cindy! Verder zoeken naar "more power" ;D ;D :-*
Door miik
#3365441
Geloof dat wij heel ouderwets zijn... ik pak een bakje/beker/maatkan van de goede maat en doe daar een zakje in, randje omvouwen, vol scheppen en dicht. Nieuw zakje in de beker etc... Ik maak vaak 500 gram en dan zijn de lege beker vd Jodekoeken ideaal - dus mijn visiste krijgt meestal jodekoeken ;D
Door Hanny
#3365467
Bij ons ook dezelfde bekers, of een kan van een blender. Spul er in en dan zakje er boven om en kun je schoon de inhoud van de beker in het zakje storten. Werkt nog schoner.
Hoe simpel kan zoiets zijn.

Hanny
Door inni
#3366980
ik gebruikte een reeks plastiek bloempotten, zakjes erin en omvouwen zodat ze bleven staan en proper bleven en dan met een grote lepel. vullen tot +/- de hoeveelheid die ik nodig had. Nadien vouwde ik alle zakjes dicht tot een rol, in het midden een draai erin zodat ik twee rolletjes had en de vriezer in. 't waren kleine hoeveelheden voor mijn maltezer. Na gebruik de bloempotten in mekaar stapelen en ze namen niet veel plaats in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door