Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door joel
#3364086
Omdat onze da geen voorstander is van vers en onze Hol. DA er niet heel veel van weet..... even wat vragen

Qadir heeft begin dec. zo'n verstopping gehad dat hij hiervoor onder narcose moest om het te verwijderen.
Hij heeft hiervoor nog nooit last gehad van zijn ontlasting dus we waren ons lam geschrokken.
Omdat de DA het idee had dat hij dat hij het bot slecht verteerde, (ze had botsplinters gevonden in de verstopping) en adviseerde dus geen barf meer. maar ik zou niet weten wat we hem anders moesten geven dus verlaagde ik het percentage naar 13-15 % ipv 40-45%
Naar huis met hem met isogel, pijnstilling en 2 x AB.
Omdat hij ook onder behandeling van een hol. DA staat voor zijn SLO maakte ik een afspraak bij haar.
Zij gaf hem accupunctuur voor zijn darmwerking en adviseerde hem pompoen bij te geven in zijn groentenmix. Ze vond hem er verder top uitzien.

ip ging alles goed tot afgelopen zaterdag, weer elke 20 meter aandrang om te poepen wat weer niet wilde lukken. Weer naar de DA die ons een microlax meegaf in de hoop dat het toch los zou komen. Gelukkig kwam het inderdaad maar durf hem nu helemaal geen bot meer te geven en sinds afgelopen zaterdag bestaat zijn menu dus uit:
hij eet 750 gr pd. + 4 ml Doils visolie en bio-immunozyme voor zijn SLO
55% spiervlees (nu krijgt hij gans, zwaan, zalm, kalkoen, haas, hert)
20 % pens (geit, lam)
15 % orgaan (hart-lever-nier van lam, hert en konijn) binnenkort ook maar long bestellen
10 % groenten, waarvan de helft pompoen
Hier poept hij goed op maar wel 4x meer dan normaal.....

De hol. DA adviseerde nog psyllium en nog 2 homeopatische druppels bij te geven en tijd om alles te laten aanslaan.

Nu geef ik hem ook geen eierschalen meer, want ben bang dat dat de ontlasting weer hard maakt wat hij weer niet kwijt kan.

Nu mijn vraag, hoelang ik zonder calcium/eierschalen kan voeren
Wat kan ik geven voor zijn gebit, je ziet het wel dat hij geen knaagwerk meer heeft, hertengewei en ander kong-poets speelgoed hoeft ie niet......(hij is gelukkig gewend om te poetsen
Wie heeft dit ook zo meegemaakt en hoelang bleef dit aanhouden, zal hij nog gewoon kunnen gaan barfen in de toekomst?
en hoe verteerd vlees eigenlijk, wordt dat helemaal opgenomen door het lichaam of geeft dat veel afvalstoffen? wat hij krijgt aan vlees is vrij mager
Zou ik pens en boekmaag kunnen afwisselen? of beter alleen pens?
Door Lizzy
#3364099
joel schreef:Omdat onze da geen voorstander is van vers en onze Hol. DA er niet heel veel van weet..... even wat vragen

Qadir heeft begin dec. zo'n verstopping gehad dat hij hiervoor onder narcose moest om het te verwijderen.
Hij heeft hiervoor nog nooit last gehad van zijn ontlasting dus we waren ons lam geschrokken.
Omdat de DA het idee had dat hij dat hij het bot slecht verteerde, (ze had botsplinters gevonden in de verstopping) en adviseerde dus geen barf meer. maar ik zou niet weten wat we hem anders moesten geven dus verlaagde ik het percentage naar 13-15 % ipv 40-45%
Naar huis met hem met isogel, pijnstilling en 2 x AB.
Omdat hij ook onder behandeling van een hol. DA staat voor zijn SLO maakte ik een afspraak bij haar.
Zij gaf hem accupunctuur voor zijn darmwerking en adviseerde hem pompoen bij te geven in zijn groentenmix. Ze vond hem er verder top uitzien.

ip ging alles goed tot afgelopen zaterdag, weer elke 20 meter aandrang om te poepen wat weer niet wilde lukken. Weer naar de DA die ons een microlax meegaf in de hoop dat het toch los zou komen. Gelukkig kwam het inderdaad maar durf hem nu helemaal geen bot meer te geven en sinds afgelopen zaterdag bestaat zijn menu dus uit:
hij eet 750 gr pd. + 4 ml Doils visolie en bio-immunozyme voor zijn SLO
55% spiervlees (nu krijgt hij gans, zwaan, zalm, kalkoen, haas, hert)
20 % pens (geit, lam)
15 % orgaan (hart-lever-nier van lam, hert en konijn) binnenkort ook maar long bestellen
10 % groenten, waarvan de helft pompoen
Hier poept hij goed op maar wel 4x meer dan normaal.....

De hol. DA adviseerde nog psyllium en nog 2 homeopatische druppels bij te geven en tijd om alles te laten aanslaan.

Nu geef ik hem ook geen eierschalen meer, want ben bang dat dat de ontlasting weer hard maakt wat hij weer niet kwijt kan.

Nu mijn vraag, hoelang ik zonder calcium/eierschalen kan voeren
Wat kan ik geven voor zijn gebit, je ziet het wel dat hij geen knaagwerk meer heeft, hertengewei en ander kong-poets speelgoed hoeft ie niet......(hij is gelukkig gewend om te poetsen
Wie heeft dit ook zo meegemaakt en hoelang bleef dit aanhouden, zal hij nog gewoon kunnen gaan barfen in de toekomst?
en hoe verteerd vlees eigenlijk, wordt dat helemaal opgenomen door het lichaam of geeft dat veel afvalstoffen? wat hij krijgt aan vlees is vrij mager
Zou ik pens en boekmaag kunnen afwisselen? of beter alleen pens?
Ieuw, vervelend zeg! Langer dan 10 weken moet je niet incompleet voeren. Maar eierschalen zijn nauwelijks (niet) te vergelijken met bot en ik zie ook niet zo heel erg hoe met een normale hoeveelheid eierschaalpoeder de ontlasting te hard kan worden. De dosering is 1 theelepel op 500 gram vlees en orgaanvlees. Pens bevat wat meer calcium dus bij een pens maaltijd zou je minder eierschaalpoeder kunnen geven (zeg de helft). Omdat je wat huiverig bent (wat ik begrijp hoor!) kun je natuurlijk langzaam opbouwen en beginnen met 1/2 theelepel per 500 gram vlees en orgaanvlees. En als je pens geeft, geef je gewoon geen eierschaalpoeder. En dan kijk je even hoe het gaat.

Zonder enige vorm van calcium krijgt de gemiddelde hond slappere ontlasting.

Pens en boekmaag kun je in principe afwisselen (hoewel ik niet kapot ben van boekmaag als dat afkomstig is van koeien die niet-bio en vooral gras en hooi te eten krijgen).

Het kan zijn dat je hond gewoon niet goed overweg kan met bot. Ik zie het vaker bij oudere honden (boven de 10), eigenlijk niet vaak bij jongere honden. Aangezien hij aan SLO lijdt: dit is toch een auto immuunziekte? Kan dit niet ook toch wel ergens invloed hebben op zijn darmwerking? Zijn spijsvertering? Reageert hij op gemalen bot even slecht? Wat je kunt proberen (over een tijdje) is hem 20% gemalen vleesbot geven. Kijken hoe hij daar op reageert. Ik zou ook gemalen alleen kiezen voor kleine diertjes (de karkasjes ervan), dus konijn, kipkarkas, kwartel. Eendennek en kippennek lijkt leuk maar bevat veel calcium dus dat raad ik af.

Vlees geeft weinig afval. Er is geen voeding dat voor honden beter opneembaar is dan rauwe voeding. Een hond mag best wel iets aan vet in de voeding. Tenzij hij goed op gewicht is of zelfs iets overgewicht heeft, dan is mager vlees prima.
Door Lizzy
#3364100
Qua kluifwerk denk ik dat niet echt iets hebt dat de tanden en kiezen even goed schoon houdt. Buiten de gewone leuke dingen die je kunt proberen (gedroogd geelhaar bijv.) denk ik dat je vooral zult moeten blijven poetsen.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3364101
Geef je golden paste? Dat heeft helemaal niks met calcium te maken, maar is wel goed bij darmproblemen. Sommige honden krijgen er slappere ontlasting van en dat lijkt in jullie geval geen probleem. (hier hebben ze trouwens normale poep, ook met flinke hoeveelheden golden paste)
Gebruikersavatar
Door joel
#3364166
Lizzy schreef:Ieuw, vervelend zeg! Langer dan 10 weken moet je niet incompleet voeren. Maar eierschalen zijn nauwelijks (niet) te vergelijken met bot en ik zie ook niet zo heel erg hoe met een normale hoeveelheid eierschaalpoeder de ontlasting te hard kan worden. De dosering is 1 theelepel op 500 gram vlees en orgaanvlees. Pens bevat wat meer calcium dus bij een pens maaltijd zou je minder eierschaalpoeder kunnen geven (zeg de helft). Omdat je wat huiverig bent (wat ik begrijp hoor!) kun je natuurlijk langzaam opbouwen en beginnen met 1/2 theelepel per 500 gram vlees en orgaanvlees. En als je pens geeft, geef je gewoon geen eierschaalpoeder. En dan kijk je even hoe het gaat.

Zonder enige vorm van calcium krijgt de gemiddelde hond slappere ontlasting.

Pens en boekmaag kun je in principe afwisselen (hoewel ik niet kapot ben van boekmaag als dat afkomstig is van koeien die niet-bio en vooral gras en hooi te eten krijgen).

Het kan zijn dat je hond gewoon niet goed overweg kan met bot. Ik zie het vaker bij oudere honden (boven de 10), eigenlijk niet vaak bij jongere honden. Aangezien hij aan SLO lijdt: dit is toch een auto immuunziekte? Kan dit niet ook toch wel ergens invloed hebben op zijn darmwerking? Zijn spijsvertering? Reageert hij op gemalen bot even slecht? Wat je kunt proberen (over een tijdje) is hem 20% gemalen vleesbot geven. Kijken hoe hij daar op reageert. Ik zou ook gemalen alleen kiezen voor kleine diertjes (de karkasjes ervan), dus konijn, kipkarkas, kwartel. Eendennek en kippennek lijkt leuk maar bevat veel calcium dus dat raad ik af.

Vlees geeft weinig afval. Er is geen voeding dat voor honden beter opneembaar is dan rauwe voeding. Een hond mag best wel iets aan vet in de voeding. Tenzij hij goed op gewicht is of zelfs iets overgewicht heeft, dan is mager vlees prima.
Ok dus pens bevat ook calcium, dat verklaart dan waarom het er niet uitkomt als water. Hij krijgt elke maaltijd compleet, dus kan ik de eierschaalpoeder even achterwege laten.

Hij heeft ruim 6 jaar goed gebarft, ik snap niet dat hij hier in eens zo;n verstopping van kon krijgen, hij doet echt HEEL erg zeker niet aan jatten, dus een keer een dubbele portie bot is het ook niet geweest. Vanaf zijn 3e jaar weten we dat hij SLO heeft, idd auto-immuunziekte en of dat hiermee te maken heeft....de darmen hebben natuurlijk een belangrijke plaats binnenin het immuunsysteem.

Voorlopig hou ik hem op dit menu, en dan maar langzaam eierschalen toevoegen en kijken of hij gemalen bot wel kan eten, ik heb nog wat 'vakantie'-KVV dus dat kunnen we wel proberen. Dat zou wel schelen in afwisseling in diersoorten.

Bedankt
Gebruikersavatar
Door joel
#3364167
Spikkelneus schreef:Geef je golden paste? Dat heeft helemaal niks met calcium te maken, maar is wel goed bij darmproblemen. Sommige honden krijgen er slappere ontlasting van en dat lijkt in jullie geval geen probleem. (hier hebben ze trouwens normale poep, ook met flinke hoeveelheden golden paste)
Nee, hij krijgt nu al 8 verschillende pillen, poeders en capsules, daar wilde ik het even bij laten :-\ en hopelijk gaat het, als de darmen weer wat rustiger zijn, beter en kunnen we afbouwen. Maar ga het wel onthouden, bedankt!
Door El_Kato
#3364279
Wij hebben het met Rana gehad alweer … 2 jaar geleden denk ik. Maar zij kreeg toen KVV van verschillende merken en reageerde op geen van de merken meer goed qua ontlasting. Zij was ook van het een op andere moment zo verstopt dat we naar de DA moesten. De eerste keer had ze een botje van kat Sam wat over was gejat en dacht ik dat dat de oorzaak was, hoewel het me toen wel verbaasde want Sam krijgt alleen zachte diersoorten. Maar kort daarna had ze het weer en zo erg dat ze toen ook onder narcose moest. We zijn daarna weer zelf gaan samenstellen en dat gaat al heel lang goed. Ik houd wel altijd haar ontlasting in de gaten en groente is een belangrijk onderdeel van het menu. Als ze een paar dagen geen groente krijgen zie ik ook dat het droger is, geen verstopping maar wel droger.

Maar goed jij stelde al zelf samen… balen zeg. En gemalen bot? We zijn met Rana toen weer begonnen met gemalen eend en kip van dogmeat in kleine beetjes. Kalkoen niet daar reageerde ze met de KVV al op met keiharde ontlasting dus ze krijgt sowieso geen bot van kalkoen. De botmixen van dogmeat zijn niet heel kaal vond ze eerder juist wat zompig…
Gebruikersavatar
Door joel
#3365408
Even afkloppen, maar sinds 11 dagen gaat allles als een zonnetje!

We gebruiken nog wel de psyllium, en zijn groentenhap bestaat nog voor de helft uit pompoen. Maar de rest van de supplementen end kunnen we nu schrappen.
Maandag wil ik proberen wat eierschaal poeder toe te voegen en als dat ook goed gaat eind vd maand proberen met gemalen bot.
Door Lizzy
#3365410
joel schreef:Even afkloppen, maar sinds 11 dagen gaat allles als een zonnetje!

We gebruiken nog wel de psyllium, en zijn groentenhap bestaat nog voor de helft uit pompoen. Maar de rest van de supplementen end kunnen we nu schrappen.
Maandag wil ik proberen wat eierschaal poeder toe te voegen en als dat ook goed gaat eind vd maand proberen met gemalen bot.
Wat heerlijk om te lezen! Ik ga heel hard voor je duimen!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door