Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door viperenoscar
#3362869
We hebben zelf krielkippen en in het voorjaar komen er kuikentjes bij. Echt heel leuk!
Sommige kuikens groeien uiteindelijk uit tot mooie haantjes. Deze kunnen we helaas niet allemaal houden en een nieuw thuis vinden lukt ook niet.
Daarom willen we ze slachten. Ze hebben een mooi leven gehad en beter vlees dan dit kun je niet krijgen. We willen ze dan aan onze hond geven. Maar mijn vraag is, is het voldoende om ze alleen te plukken of is het beter om ze ook te ontdoen van ingewanden zoals de darmen en de galblaas?
Alvast bedankt voor jullie advies !
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3362876
Ik slacht ook wel eens een eigen kip/haan. De darmen haal ik er uit inderdaad. En plukken doe ik niet - veel te veel werk. Wat ik makkelijker vind is het hele vel (met veren en al) eraf halen en weggooien.
Door viperenoscar
#3362883
Ok dankjewel, de maag mag volgens mij ook wel. Tenminste als je het schoon maakt schijnt het best lekker te zijn. De krop en de darmen lijken me inderdaad minder lekker.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362884
De maag is ook eetbaar. Die snijdt je gewoon even door en draai hem binnenstebuiten. Het gele vliesje en inhoud haal je eraf. Dat gaat heel vlot.

Ik haal trouwens ook over bijna het hele dier het hele vel eraf. En de vleugeltips snijdt ik er ook af ipv veel moeite te doen de veren of huid daar af te krijgen. De kop maal ik in het geheel, met veer en al, maar kan je aan een hond dus zo voeren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3362893
In principe kan je de complete kip geven als je hond geen graanallergie heeft.. zelfs met veren maar dan is het wel handig als ze buiten eten ::) Wil je geen veren dan zou ik ook kiezen voor stropen ipv plukken. Het is aan jezelf of je wel of geen darmen wil voeren. Maar niet alle honden weten die te waarderen. Fazantkarkassen uit de barfwereld bevatten ook nog heel vaak de darmen. De snavel kan geen kwaad, die is echt niet scherper dan de tandjes van een zalmkop.
Door viperenoscar
#3362903
Dus het is niet ongezond om ook de darmen te geven? Onze hond zit buiten en lust vrijwel alles. Ik denk dat ze het wel liever zonder veren lust. Dan ga ik hem wel stropen. Misschien gewoon uitproberen wat ze wil.
Door Lizzy
#3362904
Hoe zit dat met de galblaas dan? Ik zie dat deze wel even genoemd wordt maar niet als iets dat je weg hoeft te halen? Ik heb geprobeerd om mijn honden uitgelegde bio kippen te voeren maar mooi dat ze het niet vraten. En men zei "komt omdat je de galblaas erin hebt laten zitten" ?
Door viperenoscar
#3362905
Ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Heb weleens een galblaas gezien en de vloeistof die erin zit ziet er niet smakelijk uit. Maar ik heb het nog niet geprobeerd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3362938
Er zullen ongetwijfeld honden zijn die het niet willen eten. Als je hem eruit wil halen en je dus toch de kip moet opensnijden kan je ook gelijk de darmen eruithalen. Je kan ze dan altijd apart aanbieden, dan weet je of ze lusten en je ze in de toekomst eventueel kunt laten zitten. De galblaas ligt tegen de lever aan. Let op met wegsnijden, want als je hem stuk snijdt loopt hij leeg en zit gelijk de hele lever onder de gal.
Ik kan me niet herinneren of mijn honden galblaas van kip gegegeten hebben. Wel van zoogdieren (konijn, haas, lammetje), in de hoogtijdagen van barf ging alles naar binnen.
Door viperenoscar
#3363303
Dankjewel voor de tips!!
We hebben het afgelopen weekend geprobeerd. Uiteindelijk hebben we de krop verwijderd en de haan geplukt. Ze lust eigenlijk alles blijkt nu :)
Door Roxx
#3363325
Ik fok zelf ook kippen en heb zoon 300 haantjes op jaarbasis (als het niet meer is) Ik haal de darmen, maag, gal en kop eruit. maag spoel ik om en druk ik er weer in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door