Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3361833
Onze meiden zijn nu 6 weken, en eten lekker (hoewel mams nog steeds veel melk geeft en ook toelaat dat de pups nog regelmatig drinken, en he dat is toch makkelijker voor een pup dan gemalen vlees ....!)

Ik maal zelf het vlees voor de meiden, waarbij ze 2x per week lever/hart/nier bij hun vleesbot krijgen en 1x per week pens als orgaan.
De rest van de dagen krijgen ze spiervlees bij hun vleesbot (of vis)

Het valt me op dat als er vleesbot met lever/hart/nier op het menu staat de pups met lange tanden eten of het gewoon laten staan.

Wat kan ik daar het best aan doen ?

Het zal vast helpen om er iets zoets door te doen zodat het aantrekkelijker wordt voor hun, maar dat gaat een beetje tegen mijn gevoel (eten opleuken zodat ze eten)

Beide komen prima aan, dus het is nog geen ramp maar zou het toch wel fijn vinden als ze ook gewoon lekker eten als er orgaan bij de maaltijd zit ::)

Iemand een idee hoe ik ze daar het beste aan kan laten wennen ?

Ps gedroogd orgaan vinden ze wel geweldig.....
#3361849
Steeds minder lang drogen dan.
Het is niet uitzonderlijk dat ze aan zo specifieke smaken moeten wennen. Ze zijn ook nog erg klein, eten nog maar kort vlees. Zelfs gewoon vlees is nog zo nieuw.
Eens ze het wat vaker gegeten hebben, gaat vaak een knopje om. Zo ging dat bij mijn katten toch. Daarna aten ze het gewoon graag.

Orgaan (muv hart) wordt van kleinere dieren doorgaans beter gegeten dan van grote diersoorten. Dat is een patroon dat bij veel moeilijkere eters terug ziet komen. Konijnnier vinden ze vb heerlijk, lamsnier moet ik hier mengen. Lever hetzelfde. Qua hart is lamshart bij de meesten favoriet.
Bovendien is die textuur heel anders, daar kunnen ze ook aan moeten wennen. Drogen maakt dat toegankelijker.
Bio wordt natuurlijk ook altijd beter gegeten.
Ik heb wel enkel ervaring met moeilijke eters bij katten en kittens, maar dat kan bij hondjes zomaar hetzelfde zijn, wie weet.
#3361880
Monique77 schreef:Onze meiden zijn nu 6 weken, en eten lekker (hoewel mams nog steeds veel melk geeft en ook toelaat dat de pups nog regelmatig drinken, en he dat is toch makkelijker voor een pup dan gemalen vlees ....!)

Ik maal zelf het vlees voor de meiden, waarbij ze 2x per week lever/hart/nier bij hun vleesbot krijgen en 1x per week pens als orgaan.
De rest van de dagen krijgen ze spiervlees bij hun vleesbot (of vis)

Het valt me op dat als er vleesbot met lever/hart/nier op het menu staat de pups met lange tanden eten of het gewoon laten staan.

Wat kan ik daar het best aan doen ?

Het zal vast helpen om er iets zoets door te doen zodat het aantrekkelijker wordt voor hun, maar dat gaat een beetje tegen mijn gevoel (eten opleuken zodat ze eten)

Beide komen prima aan, dus het is nog geen ramp maar zou het toch wel fijn vinden als ze ook gewoon lekker eten als er orgaan bij de maaltijd zit ::)

Iemand een idee hoe ik ze daar het beste aan kan laten wennen ?

Ps gedroogd orgaan vinden ze wel geweldig.....
Hier hadden ze ook wel hun voorkeuren hoor. Maar ik deed het orgaanvlees wel over meerdere maaltijden verspreiden zodat ze echt hele kleine beetjes kregen. En ik mengde het dus met pens of spiervlees. Dat doe ik ook als ze volwassen zijn, dus ik zag geen reden om ze een bak met orgaanvlees alleen te geven. En ook voor kleine pupjes geldt: niet eten, dan niet. Volgende maaltijd krijg je weer de kans. Om weer dat te eten dat je eerder niet lekker vond. Jij maalt het he? Ook het orgaan? Ik deed dat niet. Ik sneed het in kleine stukjes. Ik zou dat toch ook eens proberen. Ik zeg dus, kleinere beetjes, niet malen en de volgende maaltijd gewoon weer aanbieden.
#3361885
Ze hadden hier een hekel aan gemalen eten trouwens.... Omdat het hier zo hectisch was, heb ik ook wel KVV geprobeerd. Nah, ze vonden het a)niet te vreten, b)niet te vreten, c)niet te vreten en dan hadden ze d)ook nog eens slechte ontlasting. Dus gauw maar weer zelf maken. En ze vonden gemalen bot dan wel een soort van OK, maar ook dat vonden ze veel lekkerder als ze het ongemalen kregen. Pens, ander orgaan en spiervlees gemalen vonden ze ronduit bleh. Vandaar dat ik hierboven aanbeveel het in stukjes te snijden.
#3361913
Lizzy schreef:Ze hadden hier een hekel aan gemalen eten trouwens.... Omdat het hier zo hectisch was, heb ik ook wel KVV geprobeerd. Nah, ze vonden het a)niet te vreten, b)niet te vreten, c)niet te vreten en dan hadden ze d)ook nog eens slechte ontlasting. Dus gauw maar weer zelf maken. En ze vonden gemalen bot dan wel een soort van OK, maar ook dat vonden ze veel lekkerder als ze het ongemalen kregen. Pens, ander orgaan en spiervlees gemalen vonden ze ronduit bleh. Vandaar dat ik hierboven aanbeveel het in stukjes te snijden.
Ik kan me nog goed die foto voor de geest halen van dat vieze-bekken-trekkertje van jou ;D
#3361943
Iedereen bedankt voor de tips !

Ik maal idd zelf hun karkassen, vlees en orgaan elke morgen

Toevallig zei ik vandaag tegen míjn man dat ik eens wil kijken als ze platgeslagen karkas en kleine stukjes spiervlees en orgaan krijgen, want ze vinden het super om te knagen en heb zelf het idee dat dat stimuleert te eten.
En labradors van 6,5 week kunnen best wat knagen naar mijn idee als het goed plat geslagen is.

Vandaag kregen ze een (zelf gedroogd) stukje pens en daar kauwen ze zo lang op dat het weer week wordt dus rauw moet ook kunnen haha

Het grootste "nadeel" is denk ik dat Rox toch regelmatig bij haar pups wil zijn en de meidem zich dan weer lekker vol kunnen tanken ... Em Rox vindt dat nog heerlijk om te doen, zo met haar meiden tutten
En dat vinden ze toch veel lekkerder dan gemalen vlees
#3361948
Ik zou me daar niet druk in maken.
Als ze nog even liever zogen en zuigen, dan is dat maar zo. Dat spenen komt vanzelf ook wel hoor. Geen enkel dier blijft zuigen of zogen.
Het zou kunnen dat het dan iets langer duurt dan volgens het boekje, maar ik zou het belangrijker vinden dat ze zich op hun eigen tempo te kunnen ontwikkelen, dan zo'n dingen te forceren omdat de meeste pups dan gespeend worden.
Iedereen is anders.

En dat vlees willen eten komt dan ook wel tegelijk en vanzelf.
#3361952
pearlsofpassion schreef:Ik zou me daar niet druk in maken.
Als ze nog even liever zogen en zuigen, dan is dat maar zo. Dat spenen komt vanzelf ook wel hoor. Geen enkel dier blijft zuigen of zogen.
Het zou kunnen dat het dan iets langer duurt dan volgens het boekje, maar ik zou het belangrijker vinden dat ze zich op hun eigen tempo te kunnen ontwikkelen, dan zo'n dingen te forceren omdat de meeste pups dan gespeend worden.
Iedereen is anders.

En dat vlees willen eten komt dan ook wel tegelijk en vanzelf.
Je hebt ook wel gelijk, en ze krijgen onbeperkt per maaltijd dus als ze stoppen zullen ze vol zitten :biggrin2:
#3361967
Monique77 schreef:Iedereen bedankt voor de tips !

Ik maal idd zelf hun karkassen, vlees en orgaan elke morgen

Toevallig zei ik vandaag tegen míjn man dat ik eens wil kijken als ze platgeslagen karkas en kleine stukjes spiervlees en orgaan krijgen, want ze vinden het super om te knagen en heb zelf het idee dat dat stimuleert te eten.
En labradors van 6,5 week kunnen best wat knagen naar mijn idee als het goed plat geslagen is.

Vandaag kregen ze een (zelf gedroogd) stukje pens en daar kauwen ze zo lang op dat het weer week wordt dus rauw moet ook kunnen haha

Het grootste "nadeel" is denk ik dat Rox toch regelmatig bij haar pups wil zijn en de meidem zich dan weer lekker vol kunnen tanken ... Em Rox vindt dat nog heerlijk om te doen, zo met haar meiden tutten
En dat vinden ze toch veel lekkerder dan gemalen vlees
Ik gaf mijn pups op 4 weken al een eerste vleesbotje dus ik denk dat een Labje op 6,5 week al echt behoorlijk goed zelf kan eten. En ja, ze vinden dat gewoon lekkerder :biggrin2: . Echte BARF pupjes :biggrin2: . Gaaf he?! Ik sloeg het inderdaad ook wel een paar keer plat. Behalve konijnenkarkasjes, die mutsjes, die gaf ik zo.

Prachtig hee, dat Rox ze nog voedt. Ik zou het lekker laten gaan. Het wordt vanzelf minder, de komende 2 weken. En aangezien ze er toch eentje zelf mag houden, kan ze Beau lekker voeden totdat Beau weet ik veel, 12 weken is ofzo. Dan stopt het meestal echt vanzelf voor 100%. Meestal al wel eerder maar sommige moeders laten het tot 12 weken toe. Maar ja, als je de natuur z'n gang kunt laten gaan zou ik dat lekker doen :-*
#3362418
Even een update van onze meiden ...

Sinds ik het vleesbot platsla en het orgaan en spiervlees gewoon in reepjes knip gaat alles erin als koek !
De parelhoen van vanmorgen viel duidelijk beter in de smaak dan de kip gisteren, stelletje verwende nesten :P

Al met al blij dat ze gewoon lekker knagen, blijf dat nl een machtig mooi gezicht vinden

Allemaal bedankt weer voor de imput :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door