Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3361581
Hallo allemaal,

ik ben even aan het rondstruinen op internet om te zoeken naar goede en goedkope zalmolie.
Ivm operatie aan kraakbeen in de schouder heeft de dierenarts geadviseerd om dagelijks zalmolie toe te voegen aan het voer.

Door de bomen zie ik het bos niet meer, er zijn zoveel verschillende soorten, merken en daarbij ook zoveel verschil in prijs tussen de verschillende zalmolie's.

Kunnen jullie wat helderheid bieden op de verschillen en hebben jullie eventueel tips voor een goedkope variant die wel goed is?

Hoor het graag! :)
#3361585
Ik denk dat ik er aardig wat van weet.

Het aller, allerbelangrijkste is dat je zalmolie geeft van wilde zalm! Gekweekte zalm is zooi. Zit vol met AB en daarnaast is het omega 3 vetzuurgehalte (en da's belangrijk!!) lager dan van wilde zalm.

Daarnaast is het belangrijk dat je geen zalmolie of visolie koopt die in een fles zit. Want, daar kan zuurstof bij en dat zorgt voor onmiddellijke oxidatie en zalmolie/visolie die geoxideerd is, is ongezonder dan wat dan ook.

Je hebt dus een olie nodig die in een capsule zit. Ook al zeggen flesfabrikanten dat er geen zuurstof in de fles kan: dat kan wel en geloof ze gewoon maar niet.

Feitelijk heeft deze arts overigens niet zoveel verstand van omega 3 vetzuren, dat is wel duidelijk. Zou hij dat wel hebben, zou hij je namelijk geen zalmolie specifiek geadviseerd hebben. Er is niks bijzonders namelijk aan zalmolie. Wat belangrijk is zijn de vetzuren die in zalm, vis en algenolie zitten. DHA en EPA. Daar gaat het om, verder nergens om. En DHA en EPA zit in zalmolie. Maar ook in visolie, in krill olie en in algenolie.

En voor alle olie waar DHA en EPA in zit geldt dat ze in een capsule moeten zitten om zuurstof buiten te houden.

En alles ten spijt maar bij een kraakbeen/schouder operatie gaat het er dus om dat je je hond een zo hoog mogelijk gedoseerde DHA en EPA olie geeft. En laat ik daar nou onlangs onderzoek naar hebben gedaan. En dan heb ik ook vrij slecht nieuws voor je, een goede hoog gedoseerde visolie: die is simpelweg niet goedkoop. En alle andere goedkope gore flessen zalmolie: echt, begin er niet aan, dat is alleen maar slecht voor je hond en daarmee schiet je jezelf echt in de voet.

OK, zoals gezegd gaat het dus om het gehalte DHA en EPA. En dat de olie ook nog eens goed gezuiverd is (want vis is vervuilt en visolie is daarmee vervuilt). Een aantal merken lijken goed aan deze voorwaarden te voldoen:

Royal Green visolie, 1 capsule:
530 mg EPA en 160 mg DHA

Solgar Triple Strength, 1 capsule:
504 mg EPA en 378 mg DHA

Echt milieu en vis-vriendelijk zijn de capsules van Testa. 1 capsule:
125 mg EPA en 250 mg DHA

Een goedkopere maar wel goede wilde zalmolie capsule is van Solgar, Wild Alaskan Salmon, 1 capsule:
101 mg EPA en 90 mg DHA
Zoals je kunt zien bevat deze gelijk veel minder EPA en DHA

Een nog goedkopere maar ook een goede wilde zalmolie capsule is van Natural Factors, Wild Alaskan Salmon, 1 capsule:
90 mg EPA en 70 mg DHA
Ook deze is veel minder hoog gedoseerd en daar zou je dus eigenlijk meerdere capsules per dag van moeten geven (idem met die van Solgar).

Alle visolie van hierboven (dus niet de algenolie) kun je goedkoper inkopen bij I-Herb. Je moet daar alleen niet meer dan ik dacht €21 uitgeven, anders heb je kans dat je invoerkosten moet betalen.

Nou kun je natuurlijk ook goedkopere visolie capsules kopen bij een tent als de Tuinen. Daar betaal je voor 100 capsules €16. Maar als je dan naar de dosering kijkt, dan moet je 3 capsules innemen en dan kom je aan 540 mg EPA en 360 DHA. En dan is het handig om zelf even achter de rekentafel te gaan zitten om te kijken met welke capsules je dan het goedkoopst uit ben. Ik denk zelf dat je er goed aan doet om wel ongeveer de hoeveelheden EPA en DHA te geven die in Royal Green zitten en in Solger Triple Strenght.

Solgar Tripe Strenght kost bij I Herb: 50 capsules voor €14,70 : https://nl.iherb.com/pr/Solgar-Omega-3- ... gels/14918. Daar doe je dan 50 dagen mee.

Die van de Tuinen moet je er dan 3 van per dag geven, dus met 100 capsules doe je 33 dagen. Duurder dus. Tenzij ze zoals nu zo'n mega aanbieding hebben van 1 + 1 gratis. Ik durf overigens niks te zeggen over de kwaliteit van deze Tuinen capsules. En zo kun je natuurlijk allerlei merken met elkaar vergelijken en langs jouw persoonlijke meetlat leggen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door