Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bennie
#3361575
Hoi allemaal,

Het is alweer even geleden, maar er is hier ook weinig aan de hand normaliter.
Helaas is gebleken dat Azul, die nu 9 jaar oud is, kanker met uitzaaiingen in/rond de lever heeft, maatje mandarijn. Ik moest eerder aan een paar dagen levensverwachting denken dan twee weken. We zijn inmiddels ruim twee weken verder, en onkruid, tja dat vergaat niet zo snel zullen we maar zeggen. Vanaf de diagnose ben ik meteen havermout bij gaan voeren en nu wil ik weten of het zin heeft om over te stappen op een lever dieet of dat ik een ander dieet zou moeten volgen met deze wetenschap?
De ene dag stinkt hij naar orgaanfalen, de andere dag niet, zo ook borrelen in de buik en de scheten die daarbij komen. Door de kanker is zijn giardia ook weer op gaan spelen, maar de ontlasting is verder vrijwel altijd goed.

Mijn plan is het volgende, ik wil er niet al teveel toeters en bellen aan besteden gezien de toch wel korte levensverwachting:
3 ons havermout (geweekt gewicht)
60 gr groentemix (meestal winterpeen met een kool gecombineerd inclusief het eigen blad)
360 gr flink bevleesd kipkarkars (rugstukken)
80 gr magere pensstukken (ik kan hier eigenlijk weinig over terugvinden, dus weeg ze procentueel niet mee)

Graag jullie feedback.
Door Lizzy
#3361602
Bennie schreef:Hoi allemaal,

Het is alweer even geleden, maar er is hier ook weinig aan de hand normaliter.
Helaas is gebleken dat Azul, die nu 9 jaar oud is, kanker met uitzaaiingen in/rond de lever heeft, maatje mandarijn. Ik moest eerder aan een paar dagen levensverwachting denken dan twee weken. We zijn inmiddels ruim twee weken verder, en onkruid, tja dat vergaat niet zo snel zullen we maar zeggen. Vanaf de diagnose ben ik meteen havermout bij gaan voeren en nu wil ik weten of het zin heeft om over te stappen op een lever dieet of dat ik een ander dieet zou moeten volgen met deze wetenschap?
De ene dag stinkt hij naar orgaanfalen, de andere dag niet, zo ook borrelen in de buik en de scheten die daarbij komen. Door de kanker is zijn giardia ook weer op gaan spelen, maar de ontlasting is verder vrijwel altijd goed.

Mijn plan is het volgende, ik wil er niet al teveel toeters en bellen aan besteden gezien de toch wel korte levensverwachting:
3 ons havermout (geweekt gewicht)
60 gr groentemix (meestal winterpeen met een kool gecombineerd inclusief het eigen blad)
360 gr flink bevleesd kipkarkars (rugstukken)
80 gr magere pensstukken (ik kan hier eigenlijk weinig over terugvinden, dus weeg ze procentueel niet mee)

Graag jullie feedback.
Oh bah, wat ellendig :-\ . Heeft Azul ook echt leverfalen/slechte leverwaardes?

Op Barfplaats hebben we ook een uitgebreid topic over voeding bij leverproblemen: viewtopic.php?f=33&t=133002 :)

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik in jouw geval voor een leverdieet zou kiezen :-\ . Kanker voedt zich namelijk vooral met koolhydraten en havermout levert ook vooral koolhydraten :-\ . Ook giardia vindt koolhydraat heerlijk. Dus tenzij je echt tegen heel slechte leverwaardes aan zit te kijken zou ik eerder een dieet volgen dat past bij kanker. Geen havermout, wel groenten (zoveel mogelijk bladgroenten - ik vind teveel kool ook geen goed idee en ik kan me zo voorstellen dat daar die borrelende buik + scheten vandaan komen. Ik zou echt gaan voor een groentenmix van biet of wortel en niet beide, broccolicress of bio broccoli of boerenkool maar 1 van de 3 en niet alle 3, maar wel groenten als andijvie, waterkers, witlof, courgette, postelein, en dergelijke).
Door Bennie
#3361605
Lizzy schreef:Oh bah, wat ellendig :-\ . Heeft Azul ook echt leverfalen/slechte leverwaardes?

Op Barfplaats hebben we ook een uitgebreid topic over voeding bij leverproblemen: viewtopic.php?f=33&t=133002 :)

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik in jouw geval voor een leverdieet zou kiezen :-\ . Kanker voedt zich namelijk vooral met koolhydraten en havermout levert ook vooral koolhydraten :-\ . Ook giardia vindt koolhydraat heerlijk. Dus tenzij je echt tegen heel slechte leverwaardes aan zit te kijken zou ik eerder een dieet volgen dat past bij kanker. Geen havermout, wel groenten (zoveel mogelijk bladgroenten - ik vind teveel kool ook geen goed idee en ik kan me zo voorstellen dat daar die borrelende buik + scheten vandaan komen. Ik zou echt gaan voor een groentenmix van biet of wortel en niet beide, broccolicress of bio broccoli of boerenkool maar 1 van de 3 en niet alle 3, maar wel groenten als andijvie, waterkers, witlof, courgette, postelein, en dergelijke).
We hebben verder niets meer gemeten, zijn buik was net een ballenbak op de echo, had ook niet verwacht dat hij er nog zou zijn. Hij ruikt wel naar leverfalen uit zijn bek. Jouw bedenkingen zijn dezelfde als de mijne, hij valt nog steeds af en heeft veel honger, dus de stofwisseling lijkt erg slecht te werken maar het is ook niet dat hij veel meer poept ofzo. Ik zal iig de groente aanpassen en verder kijk ik dan wel hoe hij er op reageert.
Door MillyMol
#3361611
Mag ik toch nog een dingetje meegeven ter overwegen, al is het wellicht ten overvloede?

Levertumoren kunnen behoorlijk pijnlijk zijn: ze drukken op het omliggende leverweefsel en dat kan een zeer vervelend gevoeld in de buik geven. En dan heb ik het nog even niet over de schadelijke effecten van bijvoorbeeld te hoge ammoniak of de ontwikkeling van vrij vocht in de buik. Mensen kunnen dat aangeven, bij dieren zul je het zelf heel goed in de gaten moeten houden en elke dag (en misschien wel meerdere keren per dag) de afweging moeten maken of je maatje nog kwaliteit van leven heeft.

Nogmaals sterkte!
Door Bennie
#3361613
MillyMol schreef:Mag ik toch nog een dingetje meegeven ter overwegen, al is het wellicht ten overvloede?

Levertumoren kunnen behoorlijk pijnlijk zijn: ze drukken op het omliggende leverweefsel en dat kan een zeer vervelend gevoeld in de buik geven. En dan heb ik het nog even niet over de schadelijke effecten van bijvoorbeeld te hoge ammoniak of de ontwikkeling van vrij vocht in de buik. Mensen kunnen dat aangeven, bij dieren zul je het zelf heel goed in de gaten moeten houden en elke dag (en misschien wel meerdere keren per dag) de afweging moeten maken of je maatje nog kwaliteit van leven heeft.

Nogmaals sterkte!
Hij is nog vol energie en fit en nergens blijkt uit dat hij pijn heeft, het enige is dat hij enorme honger heeft (hij krijgt geen medicatie dus daar komt het niet van).
Door MillyMol
#3361614
Bennie schreef:Hij is nog vol energie en fit en nergens blijkt uit dat hij pijn heeft, het enige is dat hij enorme honger heeft (hij krijgt geen medicatie dus daar komt het niet van).
Fijn om te lezen. Ik hoop dat hij nog een tijdje bij jullie mag zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3361668
Ik zou toch vragen of je geen pijnstiller kan geven die de lever niet al te veel belast. Wietolie misschien? Is ook goed tegen kanker dus mooi.
Geen pijn aangeven wil niet zeggen dat die er niet is en daar zou ik me zorgen in maken. En voor deze laatste tijd zouden andere bijwerkingen me dan niet kunnen schelen.
Borrelende darmen gaan ook vaak gepaard met krampen.

Qua voeding kan ik je geen ander advies geven dan al gezegd is.

Sterkte wel, deze periode en met de beslissing die er toch aan zit te komen. Al hoop ik dat hij nog lang zo verder kan genieten.
Door Eef+Stippels
#3361731
pearlsofpassion schreef:Ik zou toch vragen of je geen pijnstiller kan geven die de lever niet al te veel belast. Wietolie misschien? Is ook goed tegen kanker dus mooi.
Geen pijn aangeven wil niet zeggen dat die er niet is en daar zou ik me zorgen in maken. En voor deze laatste tijd zouden andere bijwerkingen me dan niet kunnen schelen.
Borrelende darmen gaan ook vaak gepaard met krampen.

Qua voeding kan ik je geen ander advies geven dan al gezegd is.

Sterkte wel, deze periode en met de beslissing die er toch aan zit te komen. Al hoop ik dat hij nog lang zo verder kan genieten.
Hier sluit ik me graag bij aan.

Sterkte!
Door Bennie
#3364104
De paar dagen tot maximaal twee weken werden er vijf waarin ik iedere dag afscheid heb genomen van mijn maatje.
In het weekend begon Azul slechter te eten en maandag heb ik hem na een aantal fijne zonnige wandelingen in laten slapen om hem verdere aftakeling te besparen.
Bedankt voor jullie adviezen en informatie op barfplaats.
Laatst gewijzigd door Bennie op vr 28 dec 2018, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3364109
Bennie schreef:De paar dagen tot maximaal twee weken werden er vijf waarin ik iedere dag afscheid hem genomen van mijn maatje.
In het weekend begon Azul slechter te eten en maandag heb ik hem na een aantal fijne zonnige wandelingen en in laten slapen om hem verdere aftakeling te besparen.
Bedankt voor jullie adviezen en informatie op barfplaats.
:'(

Heel erg veel sterkte met het verlies van Azul :'( :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door