Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roxx
#3360702
Hey allemaal,

Omdat onze katten hele botten laten liggen maar kvv wel goed gaat, leek het mij een goed plan om de botten te vermalen en spiervlees en orgaan wel geheel te geven. Nu had ik een vleesmolen gekocht van 1000w om kippenbotten/ander pluimvee en tam konijn te vermalen. Helaas, na het de eerste kippenpoot was het uiteinde van de wormschroef al kapot.

Hebben jullie ervaring met vleesmolens onder die niet meer dan 100 euro kosten? En welke bevalt jullie goed?

Alvast bedankt
Door Roxx
#3360738
Ik had gewoon een pechdag denk ik want ik heb zelfs de oude handmolen van westmark al gesloopt gisteren. ring van het handvat dwarsdoor :') maar deze was wel wat sterker dan dat 1000w ding. misschien toch een nieuwe handmolen aan schaffen of marktplaats in de gaten houden voor een goede elektrische vleesmolen. hoeveel kracht moet zo iets hebben om toch konijn,kip,ganzenbot te verpulveren? Ik had namelijk al begrepen dat jij een flinke jongen gebruikt, hoeveel watt is die?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3360742
Ganzenbot is niet evident hoor. Dat is erg hard!
En konijnenrug kon ik met de handmolen ook maar moeilijk zonder hem eerst middendoor te knippen. Eendennek ging wel mits platgemept maar daarvan zei mijn meneer zelfs al na 2 nekken: koop maar een elektrische! :cool:
Door Anne in Zweden
#3360794
Het probleem met de meeste vleesmolens is dat de gaatjes waar het bot doorheen geperst moet worden, te klein zijn. Ik heb een vleesmolen op krachtstroom, maar ook daar heb ik extra schijven met grotere gaten voor gekocht. Een vleesmolen onder de 100 euro kan eigenlijk alleen heeeeel zacht bot aan, type kippenvleugels en eventueel konijn, maar je hebt er dus hoe dan ook andere schijven bij nodig.
Door Lizzy
#3360809
Roxx schreef:Ik had gewoon een pechdag denk ik want ik heb zelfs de oude handmolen van westmark al gesloopt gisteren. ring van het handvat dwarsdoor :') maar deze was wel wat sterker dan dat 1000w ding. misschien toch een nieuwe handmolen aan schaffen of marktplaats in de gaten houden voor een goede elektrische vleesmolen. hoeveel kracht moet zo iets hebben om toch konijn,kip,ganzenbot te verpulveren? Ik had namelijk al begrepen dat jij een flinke jongen gebruikt, hoeveel watt is die?
Oh echt geen idee! En hij staat nu in de kelder, onder een luik en daar staat allemaal zooi op. Volgens mij is het deze:

http://www.diamond-eu.net/article.aspx? ... ngue=nl-be

Staan hier de specs die je nodig hebt?
Door Roxx
#3360876
@Lizzy, heel erg bedankt! daar kan ik wel wat mee.


@hanny, bedankt voor de tip. Ik had hem al gezien maar is helaas op krachtstroom.


@Anna, Ik heb me er even in verdiept en heb een 7mm gebruikt terwijl ik hier toch wel lees dat je 12 mm of grotere gaten nodig hebt.
Door Cindy de Wolf
#3360879
Ik heb 2 vleesmolens de Kenwoord pro excel 2000. Deze heeft duizenden kilo's aan vleesbot voor mij weggemalen konijn, kip, kwartel, eend, zalm, haas. Wel met een grote schijf erbij. Het nadeel vond ik dat de opening wat klein was, met als gevolg dat ik bijna alles kleiner moest maken. (god zegene de lintzaag...) dus na iets van 10 jaar trouwe dienst heb ik in mei deze gekocht https://www.expondo.nl/royal-catering-g ... xpert-1177 en dat is een wereld aankoop geweest. Dat ding maalt de duivel en zijn ouwe moer, zelfs al reeribben en ganskarkas en hele geitjes gemalen. En ik hoef nauwelijks iets meer kleiner te maken. Ook hier grotere schijven bij besteld domweg omdat ik het grof gemalen wil hebben. De kenwood gebruik ik nu als ik alleen vlees maal voor koekjes te maken en de Royal Catering gebruik ik voor eigen gemaakte kvv voor op vakantie en thuis om vleesbot te malen voor degene die dat niet heel kunnen/willen eten.
Door Anne in Zweden
#3360898
Cindy de Wolf schreef:Ik heb 2 vleesmolens de Kenwoord pro excel 2000. Deze heeft duizenden kilo's aan vleesbot voor mij weggemalen konijn, kip, kwartel, eend, zalm, haas. Wel met een grote schijf erbij. Het nadeel vond ik dat de opening wat klein was, met als gevolg dat ik bijna alles kleiner moest maken. (god zegene de lintzaag...) dus na iets van 10 jaar trouwe dienst heb ik in mei deze gekocht https://www.expondo.nl/royal-catering-g ... xpert-1177 en dat is een wereld aankoop geweest. Dat ding maalt de duivel en zijn ouwe moer, zelfs al reeribben en ganskarkas en hele geitjes gemalen. En ik hoef nauwelijks iets meer kleiner te maken. Ook hier grotere schijven bij besteld domweg omdat ik het grof gemalen wil hebben. De kenwood gebruik ik nu als ik alleen vlees maal voor koekjes te maken en de Royal Catering gebruik ik voor eigen gemaakte kvv voor op vakantie en thuis om vleesbot te malen voor degene die dat niet heel kunnen/willen eten.

Mooi ding, maar niet echt onder de 100 euro qua prijs. :P

Ga ik nu even het beeld van mijn netvlies wissen van een heel geitje dat met de kop naar voren in die molen verdwijnt. ;D
Door Roxx
#3360916
Cindy de Wolf schreef:Ik heb 2 vleesmolens de Kenwoord pro excel 2000. Deze heeft duizenden kilo's aan vleesbot voor mij weggemalen konijn, kip, kwartel, eend, zalm, haas. Wel met een grote schijf erbij. Het nadeel vond ik dat de opening wat klein was, met als gevolg dat ik bijna alles kleiner moest maken. (god zegene de lintzaag...) dus na iets van 10 jaar trouwe dienst heb ik in mei deze gekocht https://www.expondo.nl/royal-catering-g ... xpert-1177 en dat is een wereld aankoop geweest. Dat ding maalt de duivel en zijn ouwe moer, zelfs al reeribben en ganskarkas en hele geitjes gemalen. En ik hoef nauwelijks iets meer kleiner te maken. Ook hier grotere schijven bij besteld domweg omdat ik het grof gemalen wil hebben. De kenwood gebruik ik nu als ik alleen vlees maal voor koekjes te maken en de Royal Catering gebruik ik voor eigen gemaakte kvv voor op vakantie en thuis om vleesbot te malen voor degene die dat niet heel kunnen/willen eten.
Bedankt voor je reactie! Ik zie dar hije en vermogen heeft van 1100 watt. Dit goedkoopje was 1000 watt. het grote verschil is dus niet persee het vermogen maar het sterke materiaal. Bij die van mij trok het vulgedeelte zeg maar gelijk krom bij het eerste bot. Hij is van aluminium en die van jou van RVS en als het materiaal goed dik is gaat het ook geen kant op door een stuk bot.
Gebruikersavatar
Door pike
#3360961
Het materiaal is niet het enige verschil. De motor/motoraandrijving maakt ook nog wat uit. Die van Cindy heeft een oliebad. De goedkope molens hebben dat niet. Ik ben niet technisch genoeg om je het verschil te kunnen uitleggen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door