Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3359990
Hoi,

Ik vroeg mij af wat jullie per maand kwijt zijn aan de voeding van jullie hond. Op het moment eet mijn hond van 20kg, 900 (!!!) gram per dag en nog komt hij niet aan. Nou heeft hij wel een hele medische geschiedenis en hoop ik gauw op verbetering (we zitten al in een traject bij Erwin van Gijtenbeek en weten inmiddels voor welke voedingsstoffen hij intolerant is), maar ik ben echt ontzettend veel geld kwijt aan zijn voeding. Hij krijgt ook nog van Bonusan: osteonyl, probiotica, mycoplex, L-glutaminepoeder, een kruidenmix van Carnivoer, omega 2-olie en natuurlijk groente.

Nou vroeg ik mij af hoe jullie op een goedkope(re) manier BARF-en. Wellicht dat jullie tips voor mij hebben?

Ik hoor het heel graag! :)
#3359996
Hoi! :)

Met deze info kunnen we natuurlijk moeilijk gericht tips geven of zeggen of je situatie normaal is of niet. Dus ik ga wat bijkomende vragen stellen.
Hoe oud is je hond, welk ras en hoe ziet zijn dag eruit (hoe actief is hij)?
Wat houdt zijn medische geschiedenis in, over wat voor aandoeningen hebben we het hier. Geef je daarom al die supplementen? Want die zullen wel het duurst zijn. :-\

Wat geef je nu, barf? Waar koop je je spullen dan en hoeveel geld ben je precies kwijt? Welke percentages geef je?


Ik kan wel zeggen dat ikzelf zo'n 2,5 euro per kg kwijt ben, dat zou kunnen zakken tot net boven de 2 euro als ik minder duurdere spullen zou kopen. Maar ik heb erg veel geluk met een goedkope doch kwaliteitsvolle leverancier in de buurt. Barf is de laatste jaren flink duurder geworden en de meeste mensen betalen dus een stuk meer.

Heb je een auto? De mogelijkheid om veel op te slaan in de vriezer. Dat helpt allemaal erg veel om de prijs te drukken zonder aan kwaliteit in te boeten.
#3360016
Het is lastig zeggen zo. Ik weet wel na 16 jaar barf voeren dat de prijzen behoorlijk de pan uitrijzen. Ik heb de prijzen zien stijgen van 1-2 euro pkg naar nu rustig 5-6 euro. Zelf betaal ik gemiddeld zo'n 4,50-5 euro pkg en er gaat er hier zo'n 60kg per maand doorheen dus ik ben zo'n 250 euro per maand zeker alleen al kwijt aan voer alleen voor de honden. Dan komt de rest er nog bij aan supplementen en pijnstillers en het voer voor de katten.

Ik bestel voornamelijk bij Dogmeat en bij Florisvlees en in het jachtseizoen haal ik nog wel vrij veel bij nikedog hier op het forum zoals gans, fazant, zwaan, haas.
#3360023
rosannefleur schreef:Hoi,

Ik vroeg mij af wat jullie per maand kwijt zijn aan de voeding van jullie hond. Op het moment eet mijn hond van 20kg, 900 (!!!) gram per dag en nog komt hij niet aan. Nou heeft hij wel een hele medische geschiedenis en hoop ik gauw op verbetering (we zitten al in een traject bij Erwin van Gijtenbeek en weten inmiddels voor welke voedingsstoffen hij intolerant is), maar ik ben echt ontzettend veel geld kwijt aan zijn voeding. Hij krijgt ook nog van Bonusan: osteonyl, probiotica, mycoplex, L-glutaminepoeder, een kruidenmix van Carnivoer, omega 2-olie en natuurlijk groente.

Nou vroeg ik mij af hoe jullie op een goedkope(re) manier BARF-en. Wellicht dat jullie tips voor mij hebben?

Ik hoor het heel graag! :)
900 gram voor een hond van 20 kg is niet heel erg veel hoor, dat is 4,5% van het lichaamsgewicht. Mijn honden hebben ook echt lang ruim een 1 kg per dag gegeten. Hoe oud is je hond?

Ik zit op zeg €3 de kilo, mijn honden wegen tussen de 24 en 28 kg en eten ongeveer 700 a 800 gram per dag per hond. Dus zeg in totaal 2,5 kg per dag, dat is €7,50 per dag = €225 per maand. Tel ik de groenten daar nog niet bij, dit is alleen vlees. Groenten denk ik 1 euro per dag voor 3 honden = €30 per maand.

Tel ik de supplementen er nog niet bij op. Oef. Ik geef aan een van mijn honden dure visolie, glucosamine (met chondroitine en MSM), probiotica en aan mijn anderen honden dure algenolie, aan alle 3 kurkuma, chlorella en spirulina. Ik heb even uitgerekend wat ik aan gluco, probiotica, en algen/visolie kwijt ben per maand en dat is ongeveer €55. Tel ik de kurkuma, de chlorella en de spirulina niet mee maar ik denk dat ik zo aan de €65 per maand aan supplementen zit.

Alles bij elkaar zal het op een euro of €335 per maand komen.

Kijk ik naar de supplementen die jij geeft, vermoed ik zo maar dat je mycoplex en L-glutamine zeker tijdelijk moet geven. Maar de rest lijkt me nou ook niet iets om permanent te blijven geven. Ik neem aan dat je niet omega 2 maar omega 3 bedoelt? Die kruidenmix lijkt me ook eerder iets tijdelijks.

Ik vermoed zo maar dat ik niet heel veel goedkoper uit ben dan jij?
#3360042
Hoi!

Ik snap dat het lastig is om op deze manier te beoordelen of ik veel geld kwijt ben ja of nee. Hieronder een lange (sorry) toelichting.

Mijn hond is 20kg (het liefst zou ik zien dat hij 22kg weegt), 1 jaar oud, reu, een kruising tussen een Friese Stabij en een Golden Retriever.
Huidig dieet:
765 gram gegaard spiervlees per dag
235 gram gegaard orgaanvlees per dag
Halve osteonyl tablet (voor calcium omdat hij geen bot eet op het moment)
1 mycoplex capsule per dag
1 schep L-glutamine per dag
1 zakje probiotica per dag
75 gram groente per dag
2 schepjes kruidenmix per dag (maar dat zijn echt de hoge kosten niet)
Beetje omega 3 olie (inderdaad geen omega 2, typefout).

De medische geschiedenis:
Begin april stopte mijn hond met eten (hij was toen 5 maanden en stond op dat moment op KVV van Kivo). Op dat moment wist ik niet goed of het een medisch probleem was of een gedragsprobleem (hij ging van de ene dag nog super enthousiast aan zijn bak beginnen, naar de volgende dag ineens weigeren). Ik ben toen na 10 dagen naar mijn dierenarts gegaan en die stuurde mij naar huis met de boodschap dat het een gedragsding was en gaf wat blikvoer van Hill's mee (iets wat ik echt normaal nooit zou geven maar het was meer om te kijken of we hem aan het eten konden krijgen). Je raadt het al, hij at het niet. Mijn hond vertoonde graafgedrag, als in, hij wilde zijn voedsel begraven. Hij at niet tenzij ik het letterlijk door zn strot duwde. Ik heb allerlei merken KVV geprobeerd, Acana een kans gegeven en ben nog eens bij de dierenarts geweest die mij weer naar huis stuurde met de boodschap dat het een gedragsding was (inmiddels twijfelde ik al wel ten zeerste aan deze 'diagnose'). Mijn hond had geen ziek voorkomen: had nog altijd energie zoals altijd en was overal voor in, zijn gedrag veranderde niet, behalve zijn eetgedrag.

Op een gegeven moment zei een vriendin van mij (die diergeneeskunde student is) dat Foss wel erg mager was. Zijn vacht was toen ook extreem aan het uitvallen en dof. Op dat moment werd ik echt wanhopig en wist ik even niet wat ik moest doen. Mijn eigen dierenarts staat niet achter rauw voeren en ik vond het heel moeilijk een dierenarts te vinden die daar wel achter staat en die niet als oplossing geeft 'zet de hond gewoon op brok'. Diezelfde vriendin las toevallig een keer een artikel in een magazine en gaf mij de naam van Erwin van Gijtenbeek door. Ik wist meteen dat ik een afspraak moest maken ook al is het anderhalf uur rijden.

Van tevoren had ik een telefonisch consult gehad en een vragenlijst opgestuurd gekregen ter voorbereiding van acupunctuur. Erwin herkende mijn problemen en ik voelde mij op dat moment eindelijk echt begrepen met de problemen van mijn hond. Foss heeft toentertijd 2 acupunctuurbehandpleingen gehad en je raadt het nooit, hij begon weer met eten! Het was erg duidelijk dat door de acupunctuur de blokkades in zijn lijf verdwenen (hij reageerde niet meer op pijnpunten waar hij eerst heftige reactie op gaf en begon dus weer met eten). Ik kon mijn geluk niet op: mijn hond at gewoon zijn bak leeg zonder dat ik het door zijn strot hoefde te duwen!! Hij kreeg op dat moment ook gegaard vlees om het voor zijn lichaam wat minder belastend te maken. Maar helaas kreeg Foss een terugval en at hij weer slechter. Weer naar Heiloo, weer acupunctuur. Foss begon weer met eten, zijn tong werd eindelijk weer donkerroze en gezond, zijn vacht groeide weer bij en hij glanst als een malle. een screening voor Young Living Essential Oils (ik gebruik op het moment geen oliën) en uiteindelijk ook een Medisynx test (daarvan heb ik van de week de uitslag gehad en heb ik morgen telefonisch consult over). De reden waarom ik een Medisynx test heb gedaan is dat Foss dunne ontlasting blijft houden en regelmatig (gal) overgeeft. Er is dus nog steeds iets wat niet lekker zit daarbinnen, iets in zijn voeding waar hij niet goed op reageert. Ja, ik had kunnen kiezen voor een eliminatiedieet in plaats van voor de (waar ik achteraf achterkwam) omstreden Medisynx bloedtest. Maar je moet je bedenken dat ik al maanden bezig ben met een kwakkelende hond en ik gewoon geen zin had om nog zo ontzettend veel moeite/tijd te steken in een eliminatiedieet en dus alsnog heel lang op 'het antwoord' te moeten wachten. Het is zo zielig als hij overgeeft, hij voelt zich dan zo rot, ik wil gewoon dat ik daar zo snel mogelijk iets aan kan doen. De uitslag van de Medisynx test is niet per se heel erg schokkend vind ik, maar goed daarover hoor ik morgen meer.

De kosten die ik maandelijks maak voor 1 hond zijn denk ik ongeveer 300-400 euro? En dan maak ik nog het meeste op aan vlees want die supplementen hoef ik niet maandelijks bij te kopen, die gaan lang mee. Ik vind dit echt ontzettend veel geld want ik lees soms ook dat mensen voor nog geen 2.50eu per dag barfen en dat voor een hond van bijvoorbeeld 30kg. Daarnaast is het dus allemaal spiervlees en orgaanvlees en geen bevleesd bot. Hij heeft weliswaar osteonyl voor calcium, maar ik denk dat hij hier veel minder calcium uit haalt dan als hij vleesbot zou eten. Ik denk ook dat het dan langzamer verteert en zijn lichaam meer de kans heeft om de voedingsstoffen op te nemen? Of is dat een hele rare redenering?
Toen Foss nog niet gestopt was met eten en hij nog op Kivo stond (waar dus meer bot/calcium in zit), was zijn ontlasting ook veel beter.

Ik heb ook ontzettend moeite om een verkooppunt te vinden van BARF producten die veel variatie biedt, die altijd snel kan leveren, veel kwaliteit biedt en altijd een goede voorraad heeft. Ik heb het idee dat BARF-en in NL zoveel moeilijker/duurder is dan in bijvoorbeeld Amerika (als ik dat allemaal zo op instagram zie). Ik vraag mij af of ik dus een schakel mis waardoor ik meer kostenefficient inkopen zou kunnen doen.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar hoe ik efficiënter kan BARF-en. Zoals ik er nu in sta zou ik Foss eigenlijk zo snel mogelijk weer over willen zetten op rauw, waarbij ik denk ik eerst weer begin met KVV en uiteindelijk een BARF menu. Maar het is lastig, want elke kleine verandering in zijn voeding brengt dunne ontlasting met zich mee dus 'snel' overzetten zit er niet in.....
#3360047
Ik denk dat ik al meteen 2 problemen die je ondervindt kan duiden.
Andere mensen hebben ook al ondervonden dat gekookt vlees minder aanzet dan rauw vlees, maw je moet er meer van voeren als je niet wil dat hij afvalt. Soms zelfs het dubbele.

En daarbij is vleesbot natuurlijk het goedkoopste onderdeel en spier het duurste. Dus dat jouw menu algauw bijna het dubbele kost van een normaal menu, is ook logisch. :-\

Jammer voor jou, maar ik weet niet goed hoe we daar iets aan kunnen veranderen, tenzij (als dat voor je hond kan natuurlijk) normaal gaan voeren. Het is mij niet geheel duidelijk wat hem nu mankeert. Jou wel?

Hoeveel geef je nu doorgaans uit voor spiervlees? En voor de orgaandelen?
Dan kunnen wij wel zeggen of dat logische prijzen zijn, of dat dat goedkoper kan.
Waar koop je nu? Via webwinkels? Of in je buurt?
Heb je vriesruimte om evt wat grotere verpakkingen te kunnen kopen?
#3360050
Ahaa, dat verklaart wellicht inderdaad waarom ik zoveel van gekookt vlees moet voeren... Ik moet wel zeggen dat wij het niet in gekookt water garen, maar wij doen het vlees in een plastic zakje en garen het dan 2u lang op 65 graden sous vide (dus in een bak met water die constant op dezelfde temperatuur blijft). Het vlees raakt het water dus niet en de voedingsstoffen blijven grotendeels bewaard.

Ik denk ook dat ik goedkoper uit ben als ik dus weer rauw kan gaan BARFen en dus ook vleesbot kan voeren.

Wij hebben een koelkast met drie vriezerladen, die we met de hond moeten delen, dus echt grote opslagplaats heb ik niet en daar heb ik op dit moment helaas ook geen ruimte voor.

Ik bestel het nu ofwel via Oervoer, ofwel via een slager, of haal vlees bij de Makro. Florisvlees is mij nog niet gelukt om een handige datum te vinden dat er geleverd zou worden op een moment dat ik ook ruimte in de vriezer zou hebben. Nu weet ik dat ze volgende week in mijn regio leveren en dan is het dus wellicht wel een optie, maar ik wil ook even afwachten hoe of wat met het telefonisch consult van morgen.

Ik denk dat ik nu minimaal 7euro per kg spiervlees betaal en 3euro per kg orgaanvlees? Ik vind het lastig om echt precieze bedragen te noemen behalve dat ik weet dat ik elke keer 'veel' geld kwijt ben aan het vlees (ik heb het tot nu toe nog niet precies bijgehouden...)

De medische problemen: blokkade in alvleesklier, darmen, maag en milt. Dat klinkt wellicht wat zweverig maar het betekent gewoon dat de bloedtoevoer niet voldoende was en dat de organen dus niet optimaal hun werk konden doen. Door de acupunctuur zijn die blokkades opgelost (verschil is direct na acupunctuur al duidelijk merkbaar) en dat zijn bloed nu wel weer goed circuleert kan ik zien aan de kleur en natheid van zijn tong. Het is dus geen specifieke ziekte, maar eigenlijk dat zijn eigen lichaam hem een soort van tegenwerkt op het gebied van het tolereren en verteren van voedsel.
#3360053
Ik vind het idd zweverig klinken. :biggrin2: Maar goed, maakt niet uit. Als jij het maar weet.

Je geeft idd vrij veel uit dan. Orgaan gaat nog, dat kan normaal een tikje goedkoper, maar veel zal dat niet zijn. Spiervlees is, voor zover ik weet, rond de 5 euro gemiddeld, normaal.
Maar het kan goed zijn dat je daar grotere verpakkingen voor moet kopen.
Ik weet niet hoe je het nu doet. Als je maar zo weinig vriesruimte hebt, moet je ook erg vaak bestellen? Dan zou ik in jouw geval me beperken tot 2 a 3 diersoorten per keer. En dan bij elke bestelling weer andere diersoorten nemen. Zo kan je iets grotere verpakkingen aankopen, als dat goedkoper is natuurlijk, anders helpt dat niet.
Dat je dan afwisselt om de zoveel weken, dat is even goed als binnen dezelfde week hoor.
#3360372
hmm... hoeveel betaal ik... eens even rekenen...

Mijn hond weegt 28kg en krijgt een 700g/dag (zonder extra's - kefir/bouillon/eieren)

Door bij de slager altijd achter gratis stuff te vragen krijg ik (super bevleesde) kipkarkas en zalmkop
Soms krijg ik ook vleessnijsels, maar dit is meer uitzondering dan regel

Dus dat is al 3/7 dagen dat hij zijn RMB gratis eet.
Groenten krijgt hij meestal de overschot van ons (we zijn maar met 2 dus een bussel wortelen bijvoorbeeld is al meteen veel te veel)

Wat betalen we dan?
4/7 dagen RMB --> a 300-400g/dag --> 2€/kg ongeveer --> 1,4 kg ongeveer --> 2.8€ / week (konijnkarkas en kalkoennek meestal)
4/7 dagen spiervlees --> 300-400/dag --> 3.5€/kg ongeveer --> 4.9€ / week (kan vanalles zijn, fazant/konijn/kalkoen/paard/...)
2/7 dagen pens --> 300/dag --> 3€/kg --> 1.8€/kg
1/7 dagen orgaan (nier/lever) --> 300g --> 3.5€/kg --> 1.05€/week

--> 10.55€/ week aan voeding

Daarnaast spaar ik alle botten van mijn avondeten in de diepvries tot ik een kookpot vol heb --> bouillon --> kostprijs = elektriciteit (zal voor een dag rond de 2€ zitten - 800W crockpot) --> Enkele soeplepels elke dag --> Neem 0.5€/week

Eieren meestal gratis (schoonouders hebben kippen) --> 1 à 2x/week

Dan snacks maak ik zelf in de droogoven. Het teveel verkoop ik aan vrienden zodat Nero zijn deel net gratis is :) --> Dat is dan de moeite voor het te maken dat de vrienden extra betalen :p

1/week koop ik een halve liter (halfvolle) kefir die ik verdeel over de week (0.79€)

--> 11.84€/week --> 51.6€/ maand ongeveer en dit komt overeen met een goede zak kibble :)

Dan voor je probleem: als je enkel gewicht wilt laten toenemen en je geeft al genoeg gebalanceerd eten (begrijp niet goed waarom je geen RMB geeft?) Dan kan je wat vet gaan bijvoederen... Ik weet dat er recepten op het internet zijn die hiervoor zorgen...
#3360925
Allereerst veel sterkte want de zorgen om je hond kosten jou ook veel energie.

Heb je echt geen plek om een vriezer neer te zetten? Ik merk echt dat ik voordeliger uit ben nu ik groter in kan kopen. Wij kopen veel bij florisvlees, dan heb je wel zelf wat werk om het te portioneren omdat het veelal per 5 of 10 kg gaat maar dat scheelt je dan wel weer geld. Orgaan zal niet veel schelen maar spiervlees wel. Koop nu hertenvlees voor 3.50 per kg.
Ik koop ook wel bij Dogmeat. Zo shop ik een beetje wat ik voor een redelijke prijs en behoorlijke kwaliteit ergens kan kopen.

Sterkte, Chantal
#3361006
Vervelend dat je aan het zoeken bent met het eten van je hond, altijd lastig. Waarom mag je hem geen normaal rauw menu geven? Dan zou je heel rustig kunnen beginnen met bv alles van konijn (karkas, orgaan en spiervlees). Makkelijk aan te komen via dogmeat.nl of floris vlees. En dat heel langzaam uitbouwen met meerdere diersoorten. Dan ben je tegelijkertijd aan het elimineren en een gezond menu aan het opbouwen :)

Ik bestel eigenlijk alleen maar bij dogmeat.nl en florisvlees. Dogmeat levert elke donderdag mits je voor zondag 22.00 hebt besteld. Vanaf 100,- bezorgen ze gratis! Een extra vriezer erbij is echt handig om wat grotere hoeveelheden te bestellen nu ganzenfilet voor 3,50 per 10 kg bij florisvlees dan ben je al de helft goedkoper uit. Ik ben denk ik voor 2 honden van rond de 26 kg en een kat iets van 150,- per maand kwijt. Ze eten beide iets van 700 gr per dag, Rana iets minder en Dex iets meer dacht ik.

Je zou ook kunnen kijken of er een islamitische slager in de buurt zit en daar vragen wat ze voor je kunnen betekenen.
#3361403
Ik wil eigenlijk niet weten wat ik per maand aan de honden uitgeef, maar ik zal eens rekenen
Shandy (35 kg, maar moet naar 30 kg) 600gram, Casca (32kg) 650 gram, Bosca (25 kg)750 gram, Joepie (7 kg) 175 gram totaal 2175. Gem ca 2,50 - 3,00 per kg = ca 6,00 per dag=nog geen 200,-- per maand. In de winter eten ze veel meer (ze zijn altijd buiten), dan zal het ongeveer 250,-- kosten. Voor Bosca komt er nog ca 60,-- per maand bij aan pillen voor (tegen) artritis. Het valt me eigenlijk nogal mee. Maar nu vergeet ik even voor het gemak dat Bosca van de week de hondenkoelkast heeft geopend en dat ze samen met de andere monsters in één keer meer dan 10 kg vlees/karkas heeft opgegeten dat daar stond te ontdooien. Als ze hier een gewoonte van gaat maken gaan de kosten wel omhoog.
#3361422
Lida. S schreef:Ik wil eigenlijk niet weten wat ik per maand aan de honden uitgeef, maar ik zal eens rekenen
Shandy (35 kg, maar moet naar 30 kg) 600gram, Casca (32kg) 650 gram, Bosca (25 kg)750 gram, Joepie (7 kg) 175 gram totaal 2175. Gem ca 2,50 - 3,00 per kg = ca 6,00 per dag=nog geen 200,-- per maand. In de winter eten ze veel meer (ze zijn altijd buiten), dan zal het ongeveer 250,-- kosten. Voor Bosca komt er nog ca 60,-- per maand bij aan pillen voor (tegen) artritis. Het valt me eigenlijk nogal mee. Maar nu vergeet ik even voor het gemak dat Bosca van de week de hondenkoelkast heeft geopend en dat ze samen met de andere monsters in één keer meer dan 10 kg vlees/karkas heeft opgegeten dat daar stond te ontdooien. Als ze hier een gewoonte van gaat maken gaan de kosten wel omhoog.
:2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Of het scheelt je gewoon portioneerwerk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door