Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door topaaz
#3359815
Hey,

Het is al een tijdje geleden dat ik nog eens op de rekentool ben gaan kijken...
Echter door erop gewezen te zijn dat enkel lever en nier teveel vit A zou geven heb ik het nog eens bekeken (Hart valt bij mij trouwens onder spiervlees, niet orgaan)
(Dan denk je dat je goed bezig bent, besef je ineens dat je er toch niet bent na dikke 2 jaar ;) )

Nu staat er 20% orgaan waarvan 10% pens

Is dit 10% van de 20%? Dus 2% van het totaal?
Of is dit 10% van het totaal?

Hij krijgt nu 300g pens/week --> Ongeveer 5.7% pens op het totaal
Idem voor nier en lever --> 5.7% van het totaal elk
Dus orgaan is 17,1% van mijn totaal.

Nu is het rauw prey model 80% vlees, 10% bot (enkel bot geen spiervlees) en 10% orgaan (geen groenten hier)
Ik begrijp dat dit 2 verschillende richtlijnen zijn - en dat dit forum voor barf is - maar waar zit het verschil? Is het de 10% pens (die in prey model niet onder orgaan valt?)
Dus dat zou zeggen dat het antwoord hierboven dus 10% van het totaal is en niet 10% van de 20%

Anyway, dit terzijde

Wetende dat nier en lever elk 5.7% van zijn totale voeding is, is er dan nog gevaar op teveel Vit A?
Wat zijn de max % lever/nier dat je mag geven om geen overdosis te krijgen?

Ik stel me dan ook de vraag hoe dit in het wild wordt geregeld? De alpha eet toch meestal de organen van de kill?

Bedankt alvast allemaal
Door Lizzy
#3359827
topaaz schreef:Hey,

Het is al een tijdje geleden dat ik nog eens op de rekentool ben gaan kijken...
Echter door erop gewezen te zijn dat enkel lever en nier teveel vit A zou geven heb ik het nog eens bekeken (Hart valt bij mij trouwens onder spiervlees, niet orgaan)
(Dan denk je dat je goed bezig bent, besef je ineens dat je er toch niet bent na dikke 2 jaar ;) )

Nu staat er 20% orgaan waarvan 10% pens

Is dit 10% van de 20%? Dus 2% van het totaal?
Of is dit 10% van het totaal?

Hij krijgt nu 300g pens/week --> Ongeveer 5.7% pens op het totaal
Idem voor nier en lever --> 5.7% van het totaal elk
Dus orgaan is 17,1% van mijn totaal.

Nu is het rauw prey model 80% vlees, 10% bot (enkel bot geen spiervlees) en 10% orgaan (geen groenten hier)
Ik begrijp dat dit 2 verschillende richtlijnen zijn - en dat dit forum voor barf is - maar waar zit het verschil? Is het de 10% pens (die in prey model niet onder orgaan valt?)
Dus dat zou zeggen dat het antwoord hierboven dus 10% van het totaal is en niet 10% van de 20%

Anyway, dit terzijde

Wetende dat nier en lever elk 5.7% van zijn totale voeding is, is er dan nog gevaar op teveel Vit A?
Wat zijn de max % lever/nier dat je mag geven om geen overdosis te krijgen?

Ik stel me dan ook de vraag hoe dit in het wild wordt geregeld? De alpha eet toch meestal de organen van de kill?

Bedankt alvast allemaal
Het is 10% pens en 10% andere organen zoals lever, nier en hart.

En ja, verder is het maar net welke "theorie" je wenst te volgen.

Dogs naturally adviseert een middelgrote volwassen hond ongeveer 175 gram lever per week te voeren: https://www.dogsnaturallymagazine.com/w ... dog-liver/. Dat is voor een hond van 25 kg ongeveer 3% van het totaal aan voeding die je 'm per week geeft.

Prey model voert 5% lever (van het totaal) maximaal. En 5% andere organen zoals nier en milt. En daar zijn verschillende websites te vinden die deze 5% adviseren en adviseren deze 5% niet te overschrijden.

Ik zou ook niet meer dan 5% lever voeren. En ik vind bijna 6% nier ook erg veel. Nier bevat ook veel zouten en cadmium, iets dat je ook niet teveel aan je hond wilt voeren. Dus ik blijf bij mijn advies. 10% orgaanvlees in de vorm van lever, nier en hart :)
Door Anne in Zweden
#3359829
Ja, je rekent inderdaad 20% orgaan, en van die 20% kun je 10% pens geven. De overige 10% verdeel je dan over hart, lever en nier. Dat luistert overigens niet zo nou, hoor. Zelf vind ik het bijvoorbeeld makkelijk om de weekhoeveelheid hart, lever en nier in 1 keer te geven (dus 1 dag hart, 1 dag lever, 1 dag nier, bij een dagelijkse portie vleesbot en spiervlees), en voor het makkelijke rekenen heb ik de hoeveelheden zodanig aangepast dat ik omgerekend iets van 18% pens en 12% overige orgaan (dus 4% hart, 4% nier, 4% lever) geef.

Hart is overigens geen spiervlees. Het hart is weliswaar een spier, maar qua voedingsstoffen is het van een heel andere samenstelling dan spiervlees dat om het skelet heeft gezeten. Vandaar dat we hart als apart onderdeel van het menu beschouwen hier.

Over het verschil tussen voeren volgens het prooimodel en barf kan ik je niets zeggen, daar heb ik geen idee van. Hetzelfde geldt voor de 'overdosis' lever in het wild. Ik kan met niet voorstellen dat je met de percentages die wij voeren ooit een overdosis kunt krijgen, en wat je zegt, in het wild eet de alfa eerst de organen op. En de lever neemt in prooidieren een veel grotere plaats in dan het hart en de nieren.

Dat gezegd hebbende: onze huisdieren wonen natuurlijk niet in het wild, hebben met andere uitdagingen te maken (sigarettenrook, uitlaatgassen, vlees dat van industriedieren afkomstig is) dan wilde dieren. En aangezien veel van de troep die in het lichaam belandt uiteindelijk in organen als lever en nieren terechtkomt (omdat die nu eenmaal een filterfunctie hebben, en een opslagfunctie, waardoor de rotzooi zich opstapelt daar), is het beter om niet te veel van die organen te geven.
Door topaaz
#3359832
Lizzy schreef:Het is 10% pens en 10% andere organen zoals lever, nier en hart.

Dat is voor een hond van 25 kg ongeveer 3% van het totaal aan voeding die je 'm per week geeft.
Hey Lizzy,

bedankt voor de snelle respons.
De link was ook heel duidelijk..

Zou ik het kunnen wijzigen naar:

10% pens
3% lever
3% nier

--> Hart krijgt hij om de zoveel tijd als spiervlees

Er is dan nog 4% orgaan over... ik weet niet goed wat ik hier voor zou geven dat redelijk vlot verkrijgbaar is...

Even over nadenken maar bedankt voor het advies ivm lever/nier
Door Lizzy
#3359835
topaaz schreef:Hey Lizzy,

bedankt voor de snelle respons.
De link was ook heel duidelijk..

Zou ik het kunnen wijzigen naar:

10% pens
3% lever
3% nier

--> Hart krijgt hij om de zoveel tijd als spiervlees

Er is dan nog 4% orgaan over... ik weet niet goed wat ik hier voor zou geven dat redelijk vlot verkrijgbaar is...

Even over nadenken maar bedankt voor het advies ivm lever/nier
Ja, dat zou je prima kunnen doen. En OK, 4% gaat ook nog wel hoor, dan heb je nog maar 2% "op te vullen". Hersenen zijn via de Islamitische slagerijen vrij makkelijk aan te komen. Long ook maar dat bevat dan weer niet zoveel voedingsstoffen maar het kan wel, in kleine hoeveelheden.

Kijk uit dat je niet teveel hart voert. Als je meer dan 5% hart voert krijg je ook daar een disbalans. Hart bevat toch voedingsstoffen in hogere hoeveelheden dan spiervlees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359840
Je kan om de zoveel tijd eens hart voeren, maar zorg dan dat het ook ongeveer 3% van het totaal is. En dan hoef je geen 10% orgaan te voeren he. Die 3% hart heb je dan naar je spier verschoven, en dus voer je 3% meer spier. Dan voer je gewoon 7-8% orgaan in lever en nier en 3% hart, zei het dan in bulk. 10% pens. En de rest dus vleesbot en spiervlees.

Het maakt niet uit hoe je het verdeeld en hoe je het noemt, waar je het onder schaart, zolang het maar klopt, wat je hond binnenkrijgt.
Door topaaz
#3359850
Bedankt Lizzy en PoP :)

Even wat rekenen en herverdelen maar komt goed :)
En ook mooi meegenomen dat lever en nier minder mogen daar ze de duurste zijn ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door