Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door xDenise
#3359076
Goedemorgen deze morgen,

Nadat ik de afgelopen dagen hier heb rondgeneusd bleef ik toch hangen op een bepaald punt en open ik bij deze een topic.
Ik ben al een poosje een beetje hopeloos opzoek naar de juiste voeding voor mijn hond(en) zonder dat ik 's nachts wakker lig
van spugende honden of darmen/maag die rommelen.

Wellicht eerst even wat voorgeschiedenis, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen & dat mijn vraag op de juiste plek staat.

Ik heb twee Border Collies. Lupa is een teefje van bijna 12 jaar, die eet op zich alles en doet het hier prima op. Bodhi is een
reutje van bijna 3 jaar, hij is mijn 'probleemgevalletje'. Bodhi is vanuit zijn fokker opgegroeid op vers vlees, toentertijd Kivo.
Toen hij hier kwam zijn wij overgestapt naar Naturis wat goed ging, maar hij moest hier erg veel van hebben. Toentertijd heb
ik Lotgering een periode geprobeerd, wat drama was, en daarna heb ik de Naturis Petfood door de Naturis worsten gemengd.
De Petfood variant zijn in die zin niet compleet. Nadat ik een konijn en kwartelmix had is het mis gegaan. Het spugen is begonnen.
Nu ben ik niet iemand die direct opgeeft. In plaats van het 'lichte vlees' zoals kip en zalm en dergelijke ben ik alleen het 'donkere
vlees' zoals lam, rund, hert, geit etc gaan voeren. Dit omdat deze een lagere maagbelasting zou hebben? Ik heb gewerkt met
meerdere keren op een dag voeren enzovoort. Maar, het probleem bleef. Hond had buikpijn, rommelende darmen, wilde graag gras
eten, veel spugen. Uiteindelijk kwam daar ook diarree bij kijken.

De keus gemaakt om te stoppen met vlees en brokken te voeren. Eigenlijk wilde ik dat niet, maar als dat voor mijn honden beter was?
Carnilove lamb & wild boar. Ging al beter, maar toch nog met regelmaat gedoe met de darmen. Ook na 13 weken volhouden. Rendier
geprobeerd, dat was helemaal om te huilen. Uiteindelijk bij dierenartsen geweest en die riepen maar dat hij allergisch was voor rund &
kip …… :-X :-\
Toen ben ik, uit pure wanhoop, Edgard & Cooper gaan proberen. Sindsdien was de boel rustig. Oké, even bijkomen. Gun dat lichaam
maar even rust en tijd. We zijn nu 1,5 jaar verder & hij heeft zijn groei mooi terug ingehaald. En je raad het wellicht al .. de leverancier
heeft de samenstelling van de voeding aangepast; dus wij zijn weer terug bij af.

Moe word ik ervan. Omdat ik eigenlijk het aller liefst vlees voer ben ik met de fokker in overleg gegaan of dat dit niet voor ons mogelijk
is. Het is wat uitrekenen maar door deze website is me dat al makkelijke gemaakt. Dus, de keus om te gaan barfen is gemaakt. Ik weet
niet of dit de oplossing voor is, maar kan het allicht proberen toch?
Normaal gezien reageert Bodhi vrij vlot op iets nieuws, zo sneu .. Maar afgelopen week hebben ze beide voor het eerst een kippennek
gehad en dat vonden ze toch lekker! ;D En geen reactie. Beide hebben dit heel netjes en rustig weggekauwd.
Ook wil ik eigenlijk gewoon weten wat er mijn honden ingaat. En met een KVV worst is dat toch een stuk lastiger. Ik zie/vind dat de
kwaliteiten erg verschillen.

Nu heb ik gelezen dat je met een gevoelige hond het beste kan beginnen met kippennekken als vleesbot. Dat het niet erg is als het even
wat eenzijdig is. Ik kom er alleen maar niet uit welk spiervlees en orgaanvlees ik nu het beste kan toevoegen aan mijn menu's.
Qua snacks wordt buffelhuid, konijnenoren(incl vacht), lamshuid, lamsoren en dergelijke prima geaccepteerd. Het eerste rauwe waren
de kippennekken(van Bandit) wat ook goed ging. Dit weekend hebben ze voor het eerst weer KVV gehad van het merk Hunters Home.
Het konijn is zojuist genegeerd, Lam gaat wel naar binnen. Maar gisteravond wel rommelende darmen, dat was over toen er weer eten
binnen was.

Op het gebied van de groentemix heb ik ook voldoende gelezen. Ik heb een word document samen gesteld met alles wat ik zou moeten
weten, maar ik krijg de eerste stappen niet gezet omdat ik de ervaring gewoon totaal mis en niet zo goed weet wat nu wat is en waar
ik nu veilig mee kan beginnen bij beginnende Barf honden in combinatie met de gevoeligheid.


Bodhi:
Hoeveelheid: 2% van 20 kilo = 400 gram per dag
Rauw vleesbot 45% : 180gr p/dag
Groentes 10% : 40gr p/dag
Orgaanvlees 20% (waarvan 10% pens = 40gr per dag): 80gr p/dag
Spiervlees 25% : 100gr p/dag

Lupa:
Hoeveelheid: 2% van 15.5 kilo = 310 gram per dag
Rauw vleesbot 45% : 140gr p/dag
Groentes 10% : 31gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 62gr p/dag
Spiervlees 25% : 78gr p/dag


Wat is naast de kippennekken een goed begin aan orgaanvlees & spiervlees voor een 'gevoelige' hond? Kunnen jullie mij een klein zetje in de goede richting geven? Alvast mijn grote dank hiervoor! Sorry voor het lange verhaal.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359083
Als je een hond hebt waarbij je een vermoeden hebt van voedselallergie of intolerantie, zou ik je met klem aanraden minstens 2 gemakkelijk te verkrijgen diersoorten niet te voeren. Als je zou moeten gaan elimineren om erachter te komen waar hij tegen kan en waar niet, moet je nl beginnen met een diersoort die hij nog nooit gehad heeft.

Maar voor nu kan je idd beginnen met kip, konijn en evt kwartel als beginnersbotjes. Snel kan ook parelhoen, eend, duif. Later ook fazant, wilde eend enz... En dan de gevorderde botten.

Qua spier kan eigenlijk alles. Let gewoon op de kwaliteit. Zo is kopvlees en mdm niet erg goed. En vermijd teveel vet en vliezen.

Qua orgaan moet je enkel geen rundernier voeren en is lever van kip en konijn minder dan vb lams omdat kip veel AB krijgt. Maar je mag het ter afwisseling ook voeren hoor.

Bio of wild is natuurlijk altijd beter dan industrieel gekweekt.
Door Lizzy
#3359088
Je kunt prima de eerste week alleen kippennekken geven. Aangezien kippennek veel calcium bevat, zou ik in die periode 40% vleesbot geven. En dan de hoeveelheid spiervlees wat ophogen. Je kunt ook 5% meer pens/orgaanvlees geven. Net wat jou honden beter bekomt.

Je kunt na de kippennekken heel goed kwarteltjes of kwartelkarkasjes geven. Die zijn zacht. Heel zacht. Konijnkarkas (vooral die in puntjes-vorm - volgens mij heeft Floris24 die) zijn ook heel zacht. Als dat goed gaat, kun je eigenlijk alle karkassen van kleine dieren gaan geven. Kip, eend, parelhoen, etc. Ik zou vleesbot van grotere dieren gewoon niet of voorlopig niet gaan geven. En voorlopig zou ik Nederlandse/Belgische haas vermijden want dat is ook hard.

Qua spiervlees kun je alles geven. Ik zou alleen geen varkensvlees geven. Dus rundvlees, paardenvlees, geitenvlees (vaak erg vet - dus dat zou ik voorlopig niet geven tenzij je je een kwaliteit kan veroorloven dat geschikt is voor menselijke consumptie, dan kun je het gelijk geven), lamsvlees (ook vaak erg vet - dus dat zou ik voorlopig niet geven tenzij je je een kwaliteit kan veroorloven dat geschikt is voor menselijke consumptie, dan kun je het gelijk geven), kalkoenvlees, ganzenvlees, etc.

Qua orgaanvlees kun je ook echt heel veel geven. Om te beginnen pens. Runderpens, geitenpens en lamspens is allemaal goed. Verder kun je lever geven van rund (liefst biologisch), lam, geit, konijn, kip, eend. En hart van rund, lam, geit, kip, eend. En nier van rund (liefst biologisch), lam, geit, konijn.

Qua groenten is voor gevoelige honden misschien gekookte groenten in eerste instantie de beste optie. En in de regel valt andijvie, witlof, pompoen, courgette erg goed. Dus daar zou ik mee beginnen (en afwisselen). Als dat goed gaat kun je de groenten uitbreiden. En als dat ook goed gaat, kun je het eventueel rauw gepureerd gaan geven (en dan stuk of 10 groenten tegelijkertijd). Geen prei en geen ui. En wees voorzichtig met kool, te meer daar hij last heeft van zijn darmen. Dus kleine beetje broccoli bijvoorbeeld maar voorlopig even geen bloemkool en geen groene kool en geen spruiten.

Als ik jou was, zou ik spiervlees proberen te kopen van de beste kwaliteit die jouw portemonnee kan veroorloven. Maar hoe slechter het spiervlees, hoe slechter het resultaat van je zelf samengestelde maaltijd. Aangezien spiervlees ook best een groot aandeel uitmaakt, is spiervlees gewoon een serieus belangrijk onderdeel. En nou mag er best wat vet aan zitten hoor, aan je spiervlees. Maar grote klodders vet is een no-no. Vermijd ook gemalen spiervlees en orgaanvlees als de pest. Want je hebt geen idee wat ze daar aan kwaliteit vlees in kieperen (en geloof mij, dat is meestal vlees dat je ongemalen niet in de bak van je hond zou gooien). MDM moet je om dezelfde reden echt als de pest mijden. Rotzooi is dat. Dus als je je goed spiervlees lastig kunt veroorloven, voer dan liever 25% orgaanvlees (van goede kwaliteit!) en 20% spiervlees dan dat je op spiervlees kwaliteit gaat bezuinigen.

Verwerk in je menu in ieder geval 5 diersoorten, waarvan je niet 1 diersoort laat overdrijven.

Goed, zou je dus kunnen denken aan een volgend menu:

Maandag: kippennek met ganzenvlees + lamspens + lamslever + gekookte andijvie
Dinsdag: kippennek met kalkoenvlees + geitenpens + geitenhart + gekookte witlof + rauw ei
Woensdag: kippennek met rundvlees + lamspens + lamsnier + gekookte courgette
Donderdag: kippen met lamsvlees + geitenpens + bio runderlever + gekookte pompoen
Vrijdag: kippnek met ganzenvlees + runderpens + runderhart + gekookte andijvie + rauw ei
Zaterdag: kippennek met kalkoenvlees + lamspens + geitennier + gekookte courgette
Zondag: kippenek met rundvlees + geitenpens + runderhart + gekookte pompoen + rauw sardientje

De week erop:

Maandag: kippennek met ganzenvlees + lamspens + lamslever + gekookte andijvie
Dinsdag: kwartelkarkas met kalkoenvlees + geitenpens + geitenhart + gekookte witlof + rauw ei
Woensdag: kippennek met rundvlees + lamspens + lamsnier + gekookte courgette
Donderdag: kippen met lamsvlees + geitenpens + bio runderlever + gekookte pompoen
Vrijdag: kwartelkarkas met ganzenvlees + runderpens + runderhart + gekookte andijvie + rauw ei
Zaterdag: kippennek met kalkoenvlees + lamspens + geitennier + gekookte courgette
Zondag: kippenek met rundvlees + geitenpens + runderhart + gekookte pompoen + rauw sardientje

De week erop:

Maandag: kipkarkas met ganzenvlees + lamspens + lamslever + gekookte andijvie
Dinsdag: kippennek met kalkoenvlees + geitenpens + geitenhart + gekookte witlof + rauw ei
Woensdag: kwartelkarkas met rundvlees + lamspens + lamsnier + gekookte courgette
Donderdag: konijnkarkas met lamsvlees + geitenpens + bio runderlever + gekookte broccoli
Vrijdag: parelhoenkarkas met ganzenvlees + runderpens + runderhart + gekookte sperzieboontjes + rauw ei
Zaterdag: kippennek met kalkoenvlees + lamspens + geitennier + gekookte paksoi
Zondag: parelhoenkarkas met rundvlees + geitenpens + runderhart + gekookte pompoen + rauw sardientje

======

Dit zijn maar voorbeeldjes natuurlijk. Je kunt andere spiervlees of orgaanvleessoorten geven. En de hoeveelheden moet je zelf invullen.

Je kunt het ook anders invullen:

Maandag: kippennek + lamspens + lamslever + gekookte andijvie
Dinsdag: kippennek met kalkoenvlees + gekookte witlof + rauw ei
Woensdag: kippennek met rundvlees gekookte courgette
Donderdag: kippen met geitenpens + bio runderlever + gekookte pompoen
Vrijdag: kippnek met ganzenvlees + gekookte andijvie + rauw ei
Zaterdag: kippennek met lamspens + geitennier + gekookte courgette
Zondag: kippenek met rundvlees + gekookte pompoen + rauw sardientje

Dat is 3 keer per week orgaanvlees + pens (ook orgaan maar ik noem het apart omdat je van beide 10% voert) en 4 keer spiervlees.

Of je kunt het zo invullen:

Maandag: kippennek lamspens + lamslever + lamsnier + runderhart + gekookte andijvie
Dinsdag: kippennek met kalkoenvlees + gekookte witlof + rauw ei
Woensdag: kippennek met rundvlees gekookte courgette
Donderdag: kippen met geitenpens + bio runderlever + eendenhartjes + geitennier + gekookte pompoen
Vrijdag: kippnek met ganzenvlees + gekookte andijvie + rauw ei
Zaterdag: kippennek met lamspens + geitennier + runderhart + konijnenier + gekookte courgette
Zondag: kippenek met rundvlees + gekookte pompoen + rauw sardientje

Dat s ook 3 keer per week orgaanvlees/pens en 4 keer per week spiervlees maar dan in 1 orgaanvleesmaaltijd alle organen verwerkt (pens, hart, nier en lever, in gelijke delen.

Kun je hier wat mee?
Door xDenise
#3359120
Nou! Dankjewel voor de moeite, heel erg bedankt!

Ik heb deze avond mijn hoofd er even over zitten breken. Met een shop bij de hand die hier in de buurt zit. Vervelend dat niet alle shops van alle dieren iets hebben … Wellicht moet ik maar gewoon even eerst voor een week kijken hoe en wat. Denk ik.

Als ik mij dan alleen even focus op Bodhi en even nog niet de keus maak wel soort groenten (andijvie is hij rauw al dol op, suffie) en ik heb dit menu .. zit ik dan in de buurt?

Hoeveelheid: 2% van 20 kilo = 400 gram per dag
Rauw vleesbot 40% : 160gr p/dag
Groentes 10% : 40gr p/dag
Orgaanvlees 25% : 100gr p/dag
Spiervlees 25% : 100gr p/dag


Menu:
Maandag: 40gr groente // 160gr kippennekken // 100g rundvlees // 40g lamspens // 60g konijnenlever
Dinsdag: 40gr groente // 160gr kippennekken // 100g kalkoensvlees // 40g runderpens // 60g Rundernier
Woensdag: 40gr groente // 160gr kippennekken //100g konijnvlees // 40g lamspens // 60g kalkoenshart
Donderdag: 40gr groente // 160gr kippennekken // 100g rundvlees // 40 runderpens // 60g konijnenlever
Vrijdag: 40gr groente //160gr kippennekken // 100g kalkoensvlees // 40 lamspens // 60g Rundernier
Zaterdag: 40gr groente // 160gr kippennekken // 100g konijnvlees // 40 runderpens // 60g kalkoenslever
Zondag: 40gr groente // 160gr kippennekken // 100g rundvlees // 40 lamspens // 60g konijnenlever

(excuseer mij als er grammen niet kloppen, dat rekenapparaatje in mijn hoofd is al jaren stuk. Zeg het dus vooral!)

Bij de rundernier staat niet of deze biologische is. Zij hebben anders enkel konijnennier maar daar zit veel vet bij.
Wat betreft het vleesbot hebben zij wel hele kwartellijfjes, ik neem aan dat ik die dan zelf moet bewerken? Ze hebben
ook konijnenrugstukken, is dat ook zacht(er)?

En anders moet ik naar de slager hier in Rotterdam rijden, van de website barfvlees.nl. Dat is niet erg maar op zijn website zie ik weinig variatie.

Ik kijk uit naar de feedback. Of ik iets mis, of ik beter een ander diersoort kan kiezen .. of .. nouja. Alles.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359130
Wat mij opvalt is dat je wat teveel lever voert. Daar moet je wel mee opletten. Ik zou maximaal 5% lever van je totale menu voeren, dat is al aan de hoge kant. Ik zou minstens 1x lever door hart vervangen.

Hou je nu een of 2 diersoorten bewust achter de hand? Dat is toch echt verstandig hoor, als je een hond hebt met voedingsproblemen en die misschien voedselallergie heeft.
Konijn en eend zijn eenvoudige diersoorten om mee te elimineren. Maar je kan ook vb eend en lam (of geit) nog niet voeren.
Door xDenise
#3359136
Bedankt voor je input!
Omdat ik zelf absoluut niet het gevoel heb dat Bodhi allergisch is, maar het gewoon te maken heeft met wisselende kwaliteiten, heb ik dat niet bewust gedaan. Ik heb nu gewoon vijf verschillende diersoorten aangehouden aan de hand van het aanbod wat degene hier in de buurt heeft.

Het lever minder dus, duidelijk! Ik vind het procenten verhaal nog een lastig ding :(
Door Lizzy
#3359153
xDenise schreef:Bedankt voor je input!
Omdat ik zelf absoluut niet het gevoel heb dat Bodhi allergisch is, maar het gewoon te maken heeft met wisselende kwaliteiten, heb ik dat niet bewust gedaan. Ik heb nu gewoon vijf verschillende diersoorten aangehouden aan de hand van het aanbod wat degene hier in de buurt heeft.

Het lever minder dus, duidelijk! Ik vind het procenten verhaal nog een lastig ding :(
Maar heb je de rekenhulp niet geprobeerd?

https://www.barfplaats.nl/rekenhulp/

Dan vul je het gewicht en het percentage in en dan kun je rechts 1 van de schuifjes gewoon op 4% zetten (ofzo) en weet je wat je aan grammen per dag of per week moet voeren. Kind kan de was doen.

Ik zou toch 1 diersoort niet voeren. Voor het geval dat. Eend zie ik nu niet op je menu en is veruit de makkelijkste. Maar dat heeft je hond misschien al gegeten in het leven? Anders kwartel misschien. Of parelhoen. Beide kun je heel kopen, met orgaan en al. Mocht je ooit moeten elimineren is het toch serieus heel vervelend als je met geen mogelijkheid aan een diersoort kunt komen dat je hond eerder gegeten heeft.
Door xDenise
#3359157
Jawel, dat snap ik. Dat verhaal is ook een heel stuk makkelijker. Maar de procenten omrekenen naar grammen staat er niet allemaal. Als er staat 70gr orgaanvlees en daarvan maar max 5% lever, dat lukt mij gewoon niet. :???: Maar goed, daar heb ik dan weer familieleden voor.

Zowel eend als kwartel hebben ze al eerder gegeten. Zoals gezegd hebben ze altijd op KVV gestaan en maakte het niet uit wat ik pakte. Behalve de eend variant, daar gingen ze gelijk van spugen. Gelukkig niet de enige honden dus dat zal wel aan het vlees zelf hebben gelegen.

Het enige wat ik nog nooit heb gevoerd is Lama & Paard. Dat laatste ga ik uit principe ook niet voeren, enkel als er echt echt echt niets anders meer mogelijk is. Ze hebben laatst een bot struisvogel gehad waar ook niet op gereageerd wordt.

Nu hebben ze de afgelopen twee dagen KVV gegeten en de eerste avond wat rommelende darmen (over toen er eten binnen kwam) en de rest van de dagen niets.

Ik ga weer verder rekenen en puzzelen :)
Door Lizzy
#3359160
xDenise schreef:Jawel, dat snap ik. Dat verhaal is ook een heel stuk makkelijker. Maar de procenten omrekenen naar grammen staat er niet allemaal. Als er staat 70gr orgaanvlees en daarvan maar max 5% lever, dat lukt mij gewoon niet. :???: Maar goed, daar heb ik dan weer familieleden voor.

Zowel eend als kwartel hebben ze al eerder gegeten. Zoals gezegd hebben ze altijd op KVV gestaan en maakte het niet uit wat ik pakte. Behalve de eend variant, daar gingen ze gelijk van spugen. Gelukkig niet de enige honden dus dat zal wel aan het vlees zelf hebben gelegen.

Het enige wat ik nog nooit heb gevoerd is Lama & Paard. Dat laatste ga ik uit principe ook niet voeren, enkel als er echt echt echt niets anders meer mogelijk is. Ze hebben laatst een bot struisvogel gehad waar ook niet op gereageerd wordt.

Nu hebben ze de afgelopen twee dagen KVV gegeten en de eerste avond wat rommelende darmen (over toen er eten binnen kwam) en de rest van de dagen niets.

Ik ga weer verder rekenen en puzzelen :)
Ik ben dan niet duidelijk geweest. Je kunt het schuifje toch gewoon op 5% zetten, van bijvoorbeeld groenten, en dan rekent het systeem voor je uit hoeveel gram dat per dag en per week is.

Dat is natuurlijk fictief, maar het gaat erom dat je het systeem "gebruikt" om voor jou het rekenwerk te doen. Later kun je het % groenten gewoon weer op bijv. 10% zetten. Je kunt ook orgaanvlees op 5% zetten natuurlijk. Dan zie je de grammen per dag en per week, schuif je 'm daarna weer naar bijv. 20%.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359166
Het is 5% van het totaal he. Niet 5% van het orgaandeel.
Als je 10% orgaan voert zonder pens, is dat dus maximaal de helft. Een 3e is beter hoor. Je kan perfect evenveel hart als lever als nier voeren. Gelijke delen dus.
Als je 15% orgaan voert, is het dus maximaal een derde.
Door xDenise
#3360057
Bedankt tot zover met jullie hulp! Momenteel, ook vanwege de aankomende vakantie, houd ik het heel even bij het voeren van KVV. Dit gaat goed (ik doe stiekem een vreugdedansje) en we zijn nu twee weken verder zonder spugen of andere gekke dingen. Voor ons dus al een mooie win-win situatie. Het 'oude' KVV merk ( = Naturis) durf ik voorlopig in ieder geval niet te geven. Vanuit wat ik nu voer ga ik dan verder kijken :)

In ieder geval heel erg bedankt tot zover!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door