Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Aizen
#3358804
Ik ben nieuw hier op dit forum en heb me aangemeld omdat ik er aan zit te denken om te gaan Barfen.
Aizen is een American Bully van 2 jaar en weegt zo'n 38 kilo.
Op het moment eet hij volledig kvv en in weekend krijgt die wel eens een ribje van de slager en een zalmkop.
Hij is gek op kluiven.

Momenteel ben ik dus bezig met puzzelen van een week menu alleen even een vraagje voor ik de puzzel af kan maken en met jullie kan delen :P

Als ik zo'n 15% orgaan aanhoud voor een week kom ik op 798 gram per week alleen wat is handige manier van verdelen.
Geef je de ene dag hart en andere dag nier of is het handig van alles wat (nier, lever, hart, maag, pens) en in porties verdelen en dat per dag gaan voeren of is dat persoonlijk per hond/mens verschillend :-[
Door Lizzy
#3358805
Aizen schreef:Ik ben nieuw hier op dit forum en heb me aangemeld omdat ik er aan zit te denken om te gaan Barfen.
Aizen is een American Bully van 2 jaar en weegt zo'n 38 kilo.
Op het moment eet hij volledig kvv en in weekend krijgt die wel eens een ribje van de slager en een zalmkop.
Hij is gek op kluiven.

Momenteel ben ik dus bezig met puzzelen van een week menu alleen even een vraagje voor ik de puzzel af kan maken en met jullie kan delen :P

Als ik zo'n 15% orgaan aanhoud voor een week kom ik op 798 gram per week alleen wat is handige manier van verdelen.
Geef je de ene dag hart en andere dag nier of is het handig van alles wat (nier, lever, hart, maag, pens) en in porties verdelen en dat per dag gaan voeren of is dat persoonlijk per hond/mens verschillend :-[
Op zich is 15% orgaanvlees prima om aan te houden, alleen moet je daar geen pens bij tellen. Want dan ga je te weinig lever, nier en hart geven (de drie belangrijkste orgaanvleessoorten, waar veel vitamines en mineralen in zitten). Dus ik zou of 10% organen (lever, nier en hart) en 10% pens aanhouden. Of 15% organen en 10% pens.

Ik geef 3 keer per week orgaanvlees en dan geef ik gelijke delen hart, nier en lever. In die maaltijd zit dan ook pens, groenten en vleesbot. Ik geef dan 4 dagen per week spiervlees. In die maaltijd zit dan vleesbot, groenten en spiervlees.

Maar je kunt ook bijv. 3 keer per week orgaanvlees geven en dan de ene dag lever, de andere dag nier en de 3de dag hart.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3358809
Het is wat jij en je hond het leukst vinden.
Als hij vb niet graag lever lust, zal hij blij zijn als je een orgaanmix maakt. Als hij wel alles lust is elke dag 1 orgaan misschien leuker en eenvoudiger voor jou.

Ikzelf maak het al jaren nog een stuk ingewikkelder dan dat, maar dat ga ik je besparen. Dat is gewoon omdat ik geen gelijke delen aanhoudt en toch liever geen mix maak.
Door Aizen
#3358894
Ik heb even een bijlage toegevoegd van een beginend menu. Is toch wel een lastig dingetje
Moet er nog invullen hoe of de wat.

Ik denk dat het vooral in begin makkelijk is om porties te maken van de organen maar van dat pens gedeelte wist ik niet dus dat zal ik ergens moeten aanpassen in me menu :P
Bijlagen
Barf.png
Barf.png (37.42 KiB) 2677 keer bekeken
Door El_Kato
#3358927
Dat ziet er op zich goed uit! Ik zou alleen het percentage van het orgaan verhogen naar 20% waarvan dan 10 % pens en dat zou ik van het percentage vleesbot afhalen, dat dan op 45% zetten.

Ik maak zelf 1x in de 2 weken porties met dag voor 2 weken. Omdat lever en nier heel slecht gegeten werden heb ik heel lang complete porties per dag gemaakt dus vleesbot, wpiervlees, orgaan, pens en groente. De ene keer dan lever en de keer erop hart of nier. Zo marineerde het een beetje in de pens en was het aandeel niet zo groot. Inmidddels word er niet meer zo gemiept en doe ik de weekhoeveelheid delen door 3 of 4 - 3 dagen vleesbot met orgaan, pens en groente en 4 dagen vleesbot met spiervlees en groente. De lever en nier snijd ik dan wel wat fijner en roer ik een beetje door de pens.
Door Aizen
#3358933
El_Kato schreef:Dat ziet er op zich goed uit! Ik zou alleen het percentage van het orgaan verhogen naar 20% waarvan dan 10 % pens en dat zou ik van het percentage vleesbot afhalen, dat dan op 45% zetten.

Ik maak zelf 1x in de 2 weken porties met dag voor 2 weken. Omdat lever en nier heel slecht gegeten werden heb ik heel lang complete porties per dag gemaakt dus vleesbot, wpiervlees, orgaan, pens en groente. De ene keer dan lever en de keer erop hart of nier. Zo marineerde het een beetje in de pens en was het aandeel niet zo groot. Inmidddels word er niet meer zo gemiept en doe ik de weekhoeveelheid delen door 3 of 4 - 3 dagen vleesbot met orgaan, pens en groente en 4 dagen vleesbot met spiervlees en groente. De lever en nier snijd ik dan wel wat fijner en roer ik een beetje door de pens.


Dus meer dit idee hier onder ??
Bijlagen
Barf2.png
Barf2.png (36.4 KiB) 2643 keer bekeken
Door topaaz
#3359456
Hey Aizen, het ziet er goed uit.

Ik weet nog toen ik net startte probeerde ik ook elke dag compleet te voeren.
Ik heb echter gevonden dat het veel makkelijker te portioneren valt (veel minder tijd - in het begin was ik toch wel het merendeel van een dag kwijt met portioneren elke 2-3 maand)

Ma: vleesbot + spiervlees
Di: vleesbot + spiervlees
Woe: vleesbot + lever
Do: vleesbot + spiervlees
Vrij: vleesbot + Spiervlees
Zat: vleesbot + nier
zo: vleesbot + pens

Daarnaast krijgt hij elke avond (voor het slapen gaan om hongerpukes tegen te gaan) groentjes (ofwel mee van tafel ofwel pre-gemixt en ingevroren) en afhankelijk van wat ik in huis heb kefir / verse bouillon / rauw ei / sardien uit blik

Probeer minstens 4 verschillende proteinebronnen te roteren per week waarvan minstens 1 rood vlees is (rund/paard bv). Ikzelf geef 1x/week ook als vleesbot een zalmkop zodat dit mooi aantikt voor de omega 6 oliën.

Naast bovenstaande droog ik zelf ook nog long/ kippenmaagjes / slokdarmen / konijnenoren ect. waar hij toch dagelijks ook een 30-50g van binnenkrijgt :)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3359465
topaaz schreef:Hey Aizen, het ziet er goed uit.

Ik weet nog toen ik net startte probeerde ik ook elke dag compleet te voeren.
Ik heb echter gevonden dat het veel makkelijker te portioneren valt (veel minder tijd - in het begin was ik toch wel het merendeel van een dag kwijt met portioneren elke 2-3 maand)

Ma: vleesbot + spiervlees
Di: vleesbot + spiervlees
Woe: vleesbot + lever
Do: vleesbot + spiervlees
Vrij: vleesbot + Spiervlees
Zat: vleesbot + nier
zo: vleesbot + pens

Daarnaast krijgt hij elke avond (voor het slapen gaan om hongerpukes tegen te gaan) groentjes (ofwel mee van tafel ofwel pre-gemixt en ingevroren) en afhankelijk van wat ik in huis heb kefir / verse bouillon / rauw ei / sardien uit blik

Probeer minstens 4 verschillende proteinebronnen te roteren per week waarvan minstens 1 rood vlees is (rund/paard bv). Ikzelf geef 1x/week ook als vleesbot een zalmkop zodat dit mooi aantikt voor de omega 6 oliën.

Naast bovenstaande droog ik zelf ook nog long/ kippenmaagjes / slokdarmen / konijnenoren ect. waar hij toch dagelijks ook een 30-50g van binnenkrijgt :)
Ik mis hart in je menu.


Zelf verdeel ik het over 2 weken als volgt:
1x lever
1x hart
1x nier
3x pens
8x spiervlees
Hoeveelheid is telkens gelijk (70-75gr).
Uiteraard met elke dag vleesbot.
Procentueel komt het ongeveer neer op 21% orgaan, 29% spiervlees en 50% vleesbot. Groente tel ik niet mee in het menu.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door