Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3358485
Hallo hier ben ik weer met een vraag!

Mijn hond staat nu ruim een maand op BARF. Hiervoor een dik half jaar op KVV. In het begin had hij na een visdag waterdunne ontlasting met slijm en het stonk heel erg. Ook zat er af en toe een druppeltje bloed bij. Vis achterwege gelaten en niks meer aan de hand.

Nu na ruim een maand heeft hij nog een keer tussendoor gehad dat hij opeens geel gal spuugt en dan naar buiten vliegt om te poepen (en vandaag weer). De ontlasting is gewoon tot iets zachter met een dikke kwak slijm erbij en wat druppeltjes bloed (die denk ik van het persen komen). Hij is dan helemaal niet ziek, heeft eetlust, drinkt goed, wil spelen en de volgende dag is de ontlasting ook weer helemaal goed. Gisteren heeft hij eendennek, kipfilet, kippenmaagjes en groente gehad. Kippenmaagjes wel voor het eerst.

Nu is mijn vraag waar denken jullie dat het aan ligt? Is het normaal? Kan ik er iets tegen doen?
#3358498
Christel en Pumba schreef:Hallo hier ben ik weer met een vraag!

Mijn hond staat nu ruim een maand op BARF. Hiervoor een dik half jaar op KVV. In het begin had hij na een visdag waterdunne ontlasting met slijm en het stonk heel erg. Ook zat er af en toe een druppeltje bloed bij. Vis achterwege gelaten en niks meer aan de hand.

Nu na ruim een maand heeft hij nog een keer tussendoor gehad dat hij opeens geel gal spuugt en dan naar buiten vliegt om te poepen (en vandaag weer). De ontlasting is gewoon tot iets zachter met een dikke kwak slijm erbij en wat druppeltjes bloed (die denk ik van het persen komen). Hij is dan helemaal niet ziek, heeft eetlust, drinkt goed, wil spelen en de volgende dag is de ontlasting ook weer helemaal goed. Gisteren heeft hij eendennek, kipfilet, kippenmaagjes en groente gehad. Kippenmaagjes wel voor het eerst.

Nu is mijn vraag waar denken jullie dat het aan ligt? Is het normaal? Kan ik er iets tegen doen?
Gal spugen doen ze gewoon wel eens. Dat is echt niks om je zorgen over te maken. Naar buiten vliegen om te poepen: ja, dat kan gewoon ook wel eens gebeuren. Slijm erbij idem. De darmen zijn nog lang niet op volle "oorlogsterkte" na 1 maand BARF en 6 maanden KVV. Ik word niet bezorgd, als ik je verhaal lees. Maar wat je misschien wel kunt doen is een kuur probiotica geven. Om die darmen flink te boosten. Ik raad je aan om een merk te nemen waar deze bacterie in zit: Enterococcus faecium

Dat is o.a. Puur Probiotic (ik vond 'm de laatste keer naar vanille ruiken en niet oplosbaar, dus was eigenlijk niet zo blij), Phytonics Probiotica, Protexin Pro-Soluble, Complete Probiotics for Pets van Dr. Mercola (via I herb is die het beste te betalen en dan nog steeds duur).
#3358517
Lizzy schreef:Gal spugen doen ze gewoon wel eens. Dat is echt niks om je zorgen over te maken. Naar buiten vliegen om te poepen: ja, dat kan gewoon ook wel eens gebeuren. Slijm erbij idem. De darmen zijn nog lang niet op volle "oorlogsterkte" na 1 maand BARF en 6 maanden KVV. Ik word niet bezorgd, als ik je verhaal lees. Maar wat je misschien wel kunt doen is een kuur probiotica geven. Om die darmen flink te boosten. Ik raad je aan om een merk te nemen waar deze bacterie in zit: Enterococcus faecium

Dat is o.a. Puur Probiotic (ik vond 'm de laatste keer naar vanille ruiken en niet oplosbaar, dus was eigenlijk niet zo blij), Phytonics Probiotica, Protexin Pro-Soluble, Complete Probiotics for Pets van Dr. Mercola (via I herb is die het beste te betalen en dan nog steeds duur).
Dankjewel voor je reactie Lizzy! Ik zat er inderdaad aan te denken een probiotica te gaan geven, bedankt voor je aanbevelingen. Gezien het feit dat hij zich helemaal niet ziek voelt maak ik me ook niet zo'n zorgen, maar als ik er iets aan kan doen hoor ik het graag. En ben ook heel nieuwsgierig hoe dat nou werkt en waarom het slijm erbij zit. Heb hem voor vandaag alleen groente en een beetje vuile pens gegeven zodat alles weer een beetje op rust kan komen :)
#3358545
Hmmm vanmorgen zaten er onverteerde stukjes bot in de ontlasting (van eendebbek, je zag duidelijk de wervels) en ook meer bloed dan een paar druppels. Het bloed zit niet over de ontlasting maar op het einde echt erop. En dat is vast niet gek aangezien de stukjes onverteerde wervel, die zullen vast een beetje beschadigd hebben bij het persen..

Ik begin me nu toch echt een beetje zorgen te maken en moet tot 15 uur werken.. toch nog even afwachten?

Hij voelt zich overigens nog steeds niet ziek
#3358553
Christel en Pumba schreef:Hmmm vanmorgen zaten er onverteerde stukjes bot in de ontlasting (van eendebbek, je zag duidelijk de wervels) en ook meer bloed dan een paar druppels. Het bloed zit niet over de ontlasting maar op het einde echt erop. En dat is vast niet gek aangezien de stukjes onverteerde wervel, die zullen vast een beetje beschadigd hebben bij het persen..

Ik begin me nu toch echt een beetje zorgen te maken en moet tot 15 uur werken.. toch nog even afwachten?

Hij voelt zich overigens nog steeds niet ziek
Het feit dat er onverteerde wervels bij de ontlasting zitten is helemaal niet zo raar. Dat gebeurd wel eens vaker. Meestal zitten ze dermate goed verpakt dat wij dat alleen nooit zien. Maar zelfs ik heb hier wel eens stukjes bot in de ontlasting hoor (meestal goed verpakt en voel ik het pas als ik het moet opruimen). En mijn honden zijn 4de generatie BARF opgegroeid.

Het feit dat hij zo snel bloed poept bij het persen zegt wel iets over de gevoeligheid van zijn spijsvertering. Dit is dus bloed dat aan het eind van de darm ontstaat en mee naar buiten komt. En dat moet niet aan de gang blijven. Ik denk dat het misschien toch ergens beschadigt is geweest en nu makkelijk weer opnieuw open gaat ofzo. Maar, het kan ook iets anders zijn. Van de week stond ik met een meneer te praten wiens hond ook bloed bij de ontlasting had en die bleek een gezwelletje in de endeldarm te hebben. Dat ging steeds open door de passage van voedsel. Ze hebben dat operatief weggehaald en toen was dat probleem ook verholpen. Het kan dus zijn dat er iets in het eind van de darm niet in orde is en dat het bloed los staat van de voeding. Ik ging daarom wel even bij de dierenarts langs om dat te laten controleren.

Maar goed, als ik jou was zou ik voorlopig ook zachte vleesbotten geven en deze eerst goed tot moes slaan (buiten, met een hamer op een hakblok) of liever nog : gemalen bot. Als je zelf niet kunt malen, dan kun je nog bot mix kopen. Dogmeat heeft gemalen botmixen: http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... cPath=7_91.

En dan een kuur probiotica erin. En ik zou die kuur maar voorlopig eens een maandje of 2 laten duren. Misschien wel 3. En dan eerst eens kijken hoe het gaat met gemalen bot. En dan de rest ongemalen he, dus vlees in stukken, orgaanvlees in stukken en dan groenten natuurlijk wel gemalen (of gekookt).
#3358561
pearlsofpassion schreef:Er zijn wel vaker honden die eendenbot, en dan zeker de nek, uitpoepen of uitspugen. Blijkbaar is eendenbot vrij moeilijk te verteren.
Ik zou die een tijdje schrappen en enkel zachtere zaken voeren. Kip, kwartel, parelhoen en konijn.
Ja, dat is waar. De werveltjes zijn wel lastig te verteren. Maar mijn ervaring is ook wel dat ze niet scherp zijn en eigenlijk geen beschadigingen zouden mogen veroorzaken. Wat vind jij?
#3358565
Lizzy schreef:Ja, dat is waar. De werveltjes zijn wel lastig te verteren. Maar mijn ervaring is ook wel dat ze niet scherp zijn en eigenlijk geen beschadigingen zouden mogen veroorzaken. Wat vind jij?
Nee, das ook waar. Maar het kan wel onaangenaam zijn. Cuzco spuugt er ook wel eens van. Ik vind dat geen reden om ze niet te voeren, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. En als de hond nog maar pas barft, kan het geen kwaad een aantal weken te wachten.
#3358585
Super bedankt voor het meedenken! Mijn moeder stuurde een berichtje (die bij de hond was) dat hij toch een beetje duf was. Dus ben eerder naar huis gegaan en naar de DA. Zij denkt een infectie omdat ze veel honden heeft de laatste tijd met deze klachten. Onderzocht en hij had ook lichte koorts en de slijmvliezen vond ze ook te licht. Dus iets tegen de misselijkheid gegeven en een probiotica mee gekregen meteen voor de darmflora.

En.. licht verteerbaar voer. Moet nog even kijken wat ik daarmee ga doen aangezien ik toch wel pro vers ben. Dus even kleine beetjes voeren en de botten goed plat slaan aangezien ik niet direct een botmix in huis heb?

Hij heeft trouwens al heel vaak eendennek gehad ook soms bij de KVV nog, en nooit problemen mee gehad..
#3358592
Je kan ook een paar dagen enkel spiervlees en pens voeren als hij maagklachten heeft. Ook gemalen bot reken ik niet onder licht verteerbaar.
Een weekje enkel spier kan geen kwaad, als hij er niet van aan de dunne gaat natuurlijk. Dat is natuurlijk moeilijk uit te maken als hij net ziek is.

Al moet ik eerlijk bekennen dat bij ziekte, ik hier gewoon blik voer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door