Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sassol
#3358207
Maandag gaan we kijken naar een vriendinnetje voor Duke, die ik rustig aan over wil gaan zetten op BARF.

Gezien ik dan 2 honden heb wil ik me ook wel weer aan de hele organen wagen (anders vind ik het zo'n gepruts). Maar... wat is nu het beste? Ik dacht dat je lever en nier graag van jonge dieren wilde geven? (Of wild, maar daar kan ik helaas niet aankomen nu) en hoe zit dat met de hart? En hoe verschilt dat voor de pens?

Ik kan komen aan:
Konijnennier of rundernier
Kalkoenlever of kippenlever
Kippenhart, runderhart, eendenhart, kalkoenhart, lamshart
Geitenpens, lamspens of runderpens

Lamslong en kippenmaagjes (hebben deze nog toegevoegde waarde of zal ik het bij bovenstaande houden?)


Maakt het nu uit qua diersoort wat ik geef of maakt het geen verschil en kan ik het beste wisselen in diersoorten voor de variatie?

Dan de groentemix:
Ik doe nu eigenlijk maar wat. Let er wel op dat ik niet te veel kool erin stop, maar verder kijk ik vooral naar aanbiedingen of weer eens wat nieuws ook al komen sommige groenten toch regelmatiger voorbij dan anderen. Soms doe ik er noten bij. Is er een soort supergroentemixrecept? Of dingen waar ik echt op moet letten?

Alvast bedankt weer!
#3358211
Bij lever vind ik het antibioticagebruik en andere medicijnen vlak voor de slacht belangrijker dan de leeftijd. Lever stapelt nl niks op, enkel wat net op dat moment afgebroken wordt is daarin aanwezig.
Wild maar ook biologisch is dus veel beter.
Kip en konijn zijn met stip het slechtst, die krijgen bergen AB op die 6 weken dat ze oud zijn. Een dier dat vaak buiten op de wei mag leven zoals lam is het best.
Bij nier is het net andersom, cadmium slaat op in de nieren en dus hoe ouder het dier, hoe meer erin opgeslagen ligt. Rundernier is dus af te raden.

Voor hart geldt hetzelfde als voor spiervlees: biologisch en wild is altijd beter, want betere kwaliteit. En een zekere mate van afwisseling is leuk. Dat geldt ook voor alle de organen trouwens.

Maagjes zijn voor een hond weinig waardevol. Ttz voegt weinig extra toe.
#3358229
Dus voor de lever is het nog wel raadzaam om even een berichtje naar de bioslager te sturen?
Konijnennier is in principe prima dan?
Hart, zit er dan nog verschil tussen bijvoorbeeld kip, lam en rund?

En ohja extra vraagje bij de groentes: geven jullie alles van de groente? Bijvoorbeeld puntpaprika, de zaadjes en de stengel? (Ik dacht dat deze giftig was?) Of bij courgette, het kontje?
Door Lizzy
#3358230
Sassol schreef:Dus voor de lever is het nog wel raadzaam om even een berichtje naar de bioslager te sturen?
Konijnennier is in principe prima dan?
Hart, zit er dan nog verschil tussen bijvoorbeeld kip, lam en rund?

En ohja extra vraagje bij de groentes: geven jullie alles van de groente? Bijvoorbeeld puntpaprika, de zaadjes en de stengel? (Ik dacht dat deze giftig was?) Of bij courgette, het kontje?
Ja, ik zou zeker naar een bio slager gaan. Konijnennier kan prima. Mooiste heb je dat van een wild konijn natuurlijk. Die staan soms ook wel aangeboden op vraag en aanbod hier! Hart zit op zich geen verschil in maar als je van meerdere diersoorten kunt geven is afwisseling alleen maar prima!

Ik geef nooit paprika omdat het allergische reacties kan geven bij honden (ik heb een hond gehad die er jeuk van kreeg) maar als ik het zo geven, haalde ik de stengel eraf en de zaadjes ook. In ieder geval de meeste. Courgette haal ik alleen het kontje af ja. En voor de rest zoveel mogelijk afwisselen met groenten. Geen prei, geen ui, matig met kool (dus dat doe je goed) hoewel kool zoals boerenkool en broccoli ook erg gezond is dus ik doe er altijd wel 1 van de 2 in, in de mix. Ik gebruik gemiddeld zo'n 10 groentes door elkaar. Denk dan aan: andijvie, waterkers, witlof, courgette, bietjes, pompoen, komkommer, broccoli, alfalfa-spruiten, gember. Of paksoi, wortel, boerenkool, sperzieboontjes, zoete aardappel, komkommer, broccoli-cress, veldsla, postelein, bleekselderij.
#3358247
Zijn de stengels/zaadjes van de groente giftig dan? (Zou mooi zijn als de hond de stukken groente op kan eten die ik niet eet) Zo zouden de bladeren van bloemkool best gezond zijn, en volgens mij kun je het groen van bosradijs en bospeen ook prima voeren?

Ik had inderdaad wel gekeken naar wat zeker niet mag zoals ui en prei.

De biologische slager verkoopt wel lever van verschillende diersoorten maar dat varieert van 9-15 euro per kilo. Dat vind ik toch wat prijzig, ook al eten ze nu weer niet zoveel lever per maand. Zie het op internet ook niet snel goedkoper.
Ik heb zelf helaas geen auto, dus via vraag&aanbod is vaak wat lastig voor mij.
Door Lizzy
#3358260
Mijn honden vinden de smaak van loof van wortel en radijs echt verschrikkelijk. Heb 1 keer een paar sprieten door de groentenmix gedaan en behalve dat ik het ook vond stinken, vonden mijn honden het uitgesproken goor. Volgens mij zijn de pitjes van paprika niet giftig maar ik heb ergens gelezen dat de steel dat wel is. Idem voor tomaat. Volgens mij idem voor aubergine.
#3358268
Tomaat, aubergine en paprika zijn allemaal nachtschades. En net als voor ons mensen geldt: de vrucht kan je eten (dus met zaadjes en al), de plant is giftig (dus ook het steeltje - het groene deel van de plant dus). Ik voer deze 3 soorten allemaal (tomaat en paprika rauw, aubergine licht gekookt) en ze vinden het heerlijk.
#3358271
Als ik teveel loof van bospeen erdoor doe vindt Duke het ook niet lekker nee, een beetje eet ie nog wel. De bospeen zelf vindt hij namelijk erg lekker! Hij houdt wel van de wat zoetere groentes.

Geen steeltjes dus! (deed het ook niet maar vroeg me eigenlijk af of ik nu dingen weggooi zonder dat het hoeft)

Voor de volgende vleesbestelling ziet het er naar uit dat ik aan haas en/of hertenorganen kan komen! Is het seizoen. Nog maar even bekijken hoe ik dat buiten het seizoen om wil gaan doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door