Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nikass
#3357009
Kan het kwaad om (gedeelte) haas rechtstreeks van de jager te krijgen voor de honden? Dit wordt niet gekeurd neem ik aan, hoe weet ik dat het geen ziektes bevat die gevaarlijk zijn voor mijn honden?
Zelfde geldt voor de enkele keer dat mijn honden een haas vangen in ons weiland; ik weet dan niet zo goed of ik het ze kan laten opeten?
Door Lizzy
#3357018
Haas in Nederland kan parasieten en virussen bij zich dragen. De virussen (behalve brucella suis maar die komt bij Nederlandse hazen niet voor) zijn niet schadelijk voor honden. Het beste vries je de haas een dag of 10 in om de parasieten te doden. Maar dat is natuurlijk lastig als ze zelf een dode haas vinden en op eten :-X . Mijn hond Linga heeft dat zeer regelmatig in haar leven gedaan en is 13 jaar en 4 maanden geworden. Niet extreem oud maar ze is niet overleden aan het eten van wilde haas. En weet je: de meeste carnivoren gaan natuurlijk gewoon niet dood aan het eten van hun natuurlijke prooi..... Maar wij hebben liever toch geen levende parasieten in het eten van onze honden, dus daarom in de vriezer!
Door Siberienne
#3357030
Lizzy schreef:Haas in Nederland kan parasieten en virussen bij zich dragen. De virussen (behalve brucella suis maar die komt bij Nederlandse hazen niet voor) zijn niet schadelijk voor honden. Het beste vries je de haas een dag of 10 in om de parasieten te doden. Maar dat is natuurlijk lastig als ze zelf een dode haas vinden en op eten :-X . Mijn hond Linga heeft dat zeer regelmatig in haar leven gedaan en is 13 jaar en 4 maanden geworden. Niet extreem oud maar ze is niet overleden aan het eten van wilde haas. En weet je: de meeste carnivoren gaan natuurlijk gewoon niet dood aan het eten van hun natuurlijke prooi..... Maar wij hebben liever toch geen levende parasieten in het eten van onze honden, dus daarom in de vriezer!
Kleine correct; brucella suis is een bacterie, geen virus
Gebruikersavatar
Door pike
#3357080
Lizzy schreef:En als toevoeging: de bacterie Brucella Suis (die voor komt bij hazen uit Argentinië) gaat niet dood als je het hazenvlees invriest.
En als ik mij goed herinner zat die in de hazenRUG toch?
Door Lizzy
#3357081
pike schreef:En als ik mij goed herinner zat die in de hazenRUG toch?
Daar verschillen de meningen erg over. Het overgrote deel lijkt in de rug te zitten maar het kAn overal zitten. Nah, dat schiet niet op. Uit Argentinië komt trouwens vooral de rug.
Gebruikersavatar
Door pike
#3357116
Lizzy schreef:Daar verschillen de meningen erg over. Het overgrote deel lijkt in de rug te zitten maar het kAn overal zitten. Nah, dat schiet niet op. Uit Argentinië komt trouwens vooral de rug.
Dat schiet inderdaad niet op. Maar waar komt de hazenborst dan vandaan? Toch ook uit Argentinië?
Door Nikass
#3357131
Dank allen!

Ik bestel soms hazenborst bij Remco maar die geeft aan dat dat gegarandeerd Nederlandse haas is. Dus ik denk dat het veilig is om dat te voeren?
Helaas voor mijn Spaanse dame zal ik haar dan nog steeds niet toestaan om de dode hazen die ze vindt (en dat gebeurt hier heel regelmatig) lekker op te smikkelen :(
Ze heeft in het verleden wel eens zelf gevonden dode haas gegeten en ze is inmiddels ook wel zo handig dat als ze iets vindt dat ze direct gaat schrokken want anders komt mama en dan mag het weer niet ::) Dus ik zal niet helemaal kunnen voorkomen dat ze er mee in aanraking komt.
Mijn Spaanse heeft "zwerfhondgenen" denk ik altijd, want ze is nog nooit ziek geworden van iets wat ze heeft gegeten (en je wil niet weten wat daar allemaal naar binnen gaat als het aan haar ligt ;) )
Mijn reu is veel gevoeliger, maarrrr ook veel kieskeuriger, dus die zet zijn tanden niet zomaar in een dode haas :-\

Siberienne; dank voor het artikel! Ik zal alert zijn!
Door Lizzy
#3357133
Nikass schreef:Dank allen!

Ik bestel soms hazenborst bij Remco maar die geeft aan dat dat gegarandeerd Nederlandse haas is. Dus ik denk dat het veilig is om dat te voeren?
Helaas voor mijn Spaanse dame zal ik haar dan nog steeds niet toestaan om de dode hazen die ze vindt (en dat gebeurt hier heel regelmatig) lekker op te smikkelen :(
Ze heeft in het verleden wel eens zelf gevonden dode haas gegeten en ze is inmiddels ook wel zo handig dat als ze iets vindt dat ze direct gaat schrokken want anders komt mama en dan mag het weer niet ::) Dus ik zal niet helemaal kunnen voorkomen dat ze er mee in aanraking komt.
Mijn Spaanse heeft "zwerfhondgenen" denk ik altijd, want ze is nog nooit ziek geworden van iets wat ze heeft gegeten (en je wil niet weten wat daar allemaal naar binnen gaat als het aan haar ligt ;) )
Mijn reu is veel gevoeliger, maarrrr ook veel kieskeuriger, dus die zet zijn tanden niet zomaar in een dode haas :-\

Siberienne; dank voor het artikel! Ik zal alert zijn!
Nederlandse haas is veilig ja.
En als je hond toch per ongeluk een keer een dooie haas in het bos opeet: geen paniek.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door