Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Charlotje
#3356521
Alvast een, waarschijnlijk domme, vraag. Hoe proportioneren jullie diepvriesvlees En vleesbot? Kwestie van bruut geweld gebruiken?
Of eerst ontdooien? En zo ja, tot hoe ver ontdooien?
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3356522
Inderdaad (deels) laten ontdooien, een nachtje in de koelkast.
Ik heb zakjes met vlees+orgaan+pens en zakjes met vleesbot.
Voor vleesbot gebruik ik een grote schaar, zonodig eerst voorbewerken met een snoeischaar.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3356523
Vleesbot: dit laat ik ontdooien tot ik de delen los kan halen... de meeste stukken zijn de hoeveelheid die Appiemmag hebben (+/- 118 gr), als het iets te zwaar is, knip ik er een stukje af; voor Saar moet er sowieso een stukje af... Dit gaat dan in zakjes (56 zakjes).....
Spiervlees/orgaan: dit ontdooi ik tot ik er makkelijk in kan snijden; voor Appie kan ik grote stukken doen, Saar iets kleinere....
In de zomer ontdooit het sneller dan in de herfst/winter en als er niet veel vet aan zit (of zeentjes), kan ik het makkelijker snijden..... Het scheelt dus wel eens qua tijd hoe kang ik er mee bezig ben.....
KVV: uurtje laten intdooien en dan in schijven snijden tot gewenst gewicht.....

Ik ben er ongeveer 5 tot 6 uur mee bezig (van groente snijden/koken tot in de bakjes doen en de kilo’s vleesbot; ik verdeel het over 4 dagen, omdat het anders teveel is in 1x)....
Gebruikersavatar
Door rinke1994
#3357088
Ik bestel bij dogmeat en die leveren in porties van 1 kilo. Ik heb 2 honden van 30 kilo dus ik ontdooi gewoon een kilo spier en een kilo bot en voer dit (1kilo spier voor 2 dagen) organen laat ik wel eerst (deels) ontdooien om porties te maken.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3357129
Kiloverpakkingen gaan in de koelkast tot ze zover ontdooid zijn dat ik ze kan snijden, of splitsen in geval van vleesbot) Wat ik die dag en de volgende geef, gaat terug in de koelkast, de rest in porties van 2 dagen (spiervlees) of in weekporties (orgaan) terug in de vriezer.

Grotere verpakkingen gaan een nacht in een bak naar beneden. De volgende ochtend kan ik het dan vaak net aan snijden en gaat in porties van 2 dagen de vriezer in (altijd spiervlees of vleesbot, ik bestel nooit orgaan in 5kg, of groter, verpakkingen, dan ligt het te lang in de vriezer :) )
Door Envie
#3362671
Hier voor 2 honden en 2 katten maakte ik ook afgepaste porties. Doe het nu anders, want het was me teveel werk. Alles komt in kg verpakking binnen. Voor 2 dagen gebruik ik bakjes van 450 gram vlees. Die maak ik door zo nu en dan een paar kilootjes half te ontdooien en dan te verdelen in bakjes. Orgaan doe ik in porties voor 2 dagen. Bot heb ik per 2 dgn 750 gr nodig. Ontdooi ik de ene dag 1kg, waarvan de helft weer terug gaat. De volgende dag een andere soort 500 gram, daar gebruik ik dan de helft van. De volgende twee dagen gebruik ik dan de andere helft hiervan aangevuld met weer 500 gram.
Door sentinel1984
#3362709
Onze herder van 33Kg eet ongeveer 700gr per dag.
Als Remco is geweest laat is het deels ontdooien zodat ik het verdelen.

Spiervlees & orgaan pas ik af en gaat per 2 dagen in een bakje (van de chinees).
Bakjes zijn goed her te gebruiken en stapelen makkelijk in de vrieskist.

De karkassen die ik binnen krijg zijn vaak rond het gewicht wat ze moet hebben per dag.
Soms wat meer, soms wat minder en dat compenseer ik dan door wat extra te geven of iets minder.
De karkassen verpak ik niet afzonderlijk. Ik laat ze iets ontdooien en vries ze dan apart in en dek het af met huishoudfolie zodat er zo min mogelijk vriesbrand kan optreden.

Al met al ben ik met zo'n 50Kg 4 a 5 uur bezig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door