Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3356147
Als in je kvv redelijk wat pens zit, hoef je dat op die ene dag niet te voeren.
Wat je ook doet, probeer de bewaartijd te beperken, zeker van orgaan. Een paar maand tot half jaar is lang genoeg, maar hoe korter hoe beter.

Met 500gr per dag is bulk inkopen idd lastig. Niet onmogelijk, maar wel lastig.
Orgaan in bulk gaat zowiezo niet. Alleen hart durf ik per 5kg kopen. Ale, durfde. Sinds vorig jaar verbruik ik maar 250gr per dag en is zelfs dat veel te veel.
#3356184
Atala schreef:
Dank je. Geldt dat ook voor pens?
Of er veel pens in je kvv zit hangt af van welke kvv je voert. Voer je enkelvoudige kvv, en daarmee bedoel ik kvv van één diersoort, bv. eend, kip, kalkoen, fazant of haas dan zit daar geen pens in. Kvv van rund of lam bevat doorgaans weer wel veel pens. Zo bevat bijvoorbeeld de Kiezebrink lam 40% pens en de Kiezebrink rund 35% pens. Best wel veel dus. En heb je een mix van soorten kan er ook in meer of mindere mate pens in zitten.
#3356203
pike schreef:Op die ene barfdag gemalen orgaan geven schiet ook niet echt op ;)

Ik dacht er zelf over om dat wel te gaan doen, omdat ik weinig vriezer ruimte heb, een meneer die gruwelt van pens (de menselijke meneer dus) en ik wel voor 2 dagen vers vlees (spier en karkas) in de koelkast kan leggen, als ik daar verse pens bij ga leggen in onze koelkast mag ik vrees ik op zoek naar nieuwe woonruimte :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
#3356351
Atala schreef:Dan zou een beginrecept voor eens in de week er zo uit kunnen zien?

Afbeelding
Kippennek is voor een grotere hond echt hap slik weg, dus daar zou ik eerder kipkarkas of zo voor nemen.
En kijk ook vooral welke diersoorten er in je kvv zitten. Als daar nu al veel kip in zit dan is konijn, eend, kwartel of parelhoen ook een goede optie.
#3356379
Een kwaliteits kvv kost zeker twee maal zoveel als dezelfde kwaliteit barf. Daarbij haalt een dier meer voldoening uit stukken vlees dan een gemalen prak.
Maar dat terzijde... als je 1 of 2 barfdagen gaat doen kun je inderdaad het beste kiezen voor diersoorten die niet in de kvv zitten die je voert — kip en rund zitten meestal genoeg in de kvv’s. Parelhoenkarkas, reeribben en spiervlees van wild voegen echt wat toe.
#3356412
Atala schreef: Mijn hond groot? :o Hmmm... Ik vind mijn hond niet groot. :biggrin2:
Groot is natuurlijk relatief. Die van mij weegt krap 8 kilo, dus 20 kilo is voor mij groot.
Laat ik t zo zeggen, kleine hondjes hebben nog wat te kluiven aan een kippennek. Middelmaatjes en groter slikken 'm waarschijnlijk zonder kauwen door.
#3356422
Appie (8 kg) slikt een kippennek in 1x door... Saar geef ik nog wel kippennekken, omdat zij aan het begin van barfen zit..... Maar daar moet ik wel mee uitkijken.... Appie krijgt eendennekken (en soms kalkoennekken), daar moet ie echt zn best mee doen om em fijn te maken ;) ...
#3356427
Pike, 15 kg, slikte ook eendennekken in een keer door. Die kwamen er dan wel weer uit, tot groot genoegen van Jakkie, want terwijl hij er beteuterd naar stond te kijken graaide die er een voor zijn neus weg :biggrin2: Na dit akkefietje knipte hij ze altijd doormidden ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door