Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Atala
#3355955
Ik heb vandaag Kvv voer gehaald voor Karma: mijn Stabij/Heidewachtel kruising van 20kg. Ik overweeg om te gaan Barfen, maar wil eerst eens kijken hoe Kvv gaat. Ik heb hem af en toe wel vlees gegeven van Smuldier. Heel af en toe haal ik voor mezelf wel eens vlees (kwartel of konijn) dat uitgebeend moet worden en dan krijgt hij de nekjes, maagje, hartje en het levertje. Dat is natuurlijk nog geen Barfen, maar ik voorspel wel dat mijn hond Barfen fantastisch gaat vinden (en ja: hij lust kwartels :biggrin2: ).

Ik keek eens rond op verschillende webwinkels waar je Barf-voeding kan kopen en er vallen me bepaalde dingen op. Hoe kan het bijvoorbeeld dat een compleet dier (met huid of veren er nog aan) duurder kan zijn dan bewerkt vlees? Soms is het haast net zo duur als vlees dat bedoeld is voor menselijke consumptie. Niet dat ik wil beginnen met een compleet dier, maar ik zou daar eventueel wel naartoe willen.

Het is zelfs nog gekker. Het lijkt erop dat Kvv (voor mij dan) goedkoper is dan Barfen. Ik heb een adres gevonden bij mij om de hoek zo ongeveer waar ik 2,50 - 2,75 p/kilo betaal. Dat is voor mijn hond dus 1,25 of iets meer per dag. Nu weet ik (nog) niet hoe de kwaliteit van het voer is, maar het beweert een compleet voer te zijn en op de site staat ook aangegeven hoeveel procent er van wat in zit en dat lijkt aardig te kloppen. Ik heb het vandaag gehaald, ik begin morgen met voeren.

Een andere vraag is: houden jullie bij wat jullie kwijt zijn aan Barfen? Weten jullie wat de gemiddelde Barf maaltijd van je hond kost?
#3355959
Qua kosten ben ik met barf echt veel minder kwijt dan met gemalen vlees. Per rol á 1 kg ben ik ongeveer €5 kwijt, en dat houden ze hier net vol, 500 gram per dag.
Wel zou ik adviseren om te starten met af en toe barf, tot je het een beetje doorkrijgt.


Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
#3355961
Ik hou het niet bij maar heb even gerekend. Ik ben ongeveer 1,38 kwijt per dag aan barf. Ziva eet 400 a 450 gram.
Verder zou ik me inderdaad eerst goed inlezen en een menu maken en hier laten controleren.
Succes
#3355962
sam28 schreef:Ik hou het niet bij maar heb even gerekend. Ik ben ongeveer 1,38 kwijt per dag aan barf. Ziva eet 400 a 450 gram. Verder zou ik me inderdaad eerst goed inlezen en een menu maken en hier laten controleren.
Succes
Dank je. Dat is een goed idee om een recept hier te plaatsen. Ik heb me wel ingelezen in de artikelen hier, maar het zou erg fijn zijn als mensen met meer ervaring mee kunnen kijken. Ik vind het ook wel erg spannend.
Fenixjuh schreef: Wel zou ik adviseren om te starten met af en toe barf, tot je het een beetje doorkrijgt.
Thx, Dat was ik inderdaad van plan: langzaam beginnen met Barf.
#3355963
Ik word een beetje afgeleid door jouw avatar :biggrin2:

Maar goed, je betaald naar kwaliteit, meestal, en op die manier is kvv barf een beetje appels en peren vergelijken. Je kunt niet zien welke kwaliteit vlees er in die kvv van 2.75 gaat. Bij barf kun je dat wel zien.

Met barfen ben ik wel goedkoper uit. Vleesbot en orgaan zijn een stuk goedkoper dan spiervlees en samen toch het grootste aandeel. Ik ben wel een stuk duurder uit per kg nu ik alleen nog Joep heb, onze andere hond at nog twee keer zo veel, dus dat was nog eens de moeite om overal in bulk in te kopen of een eind voor te rijden.
Al hou ik nu natuurlijk met 1 hond wel weer geld over aan het eind vd maand ;)

Ik ben ook begonnen met kvv hoor. En dan op zaterdag eens een barfdag. En uiteindelijk in een keer helemaal over omdat Joep allergisch is en we moesten kijken waarvoor.
#3355964
Nog een tip: moet je langere tijd KVV blijven voeren, geef dan verschillende merken en ten minste 5 diersoorten, om er zeker van te zijn dat je hond alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Probeer KVV met premix / toegevoegde vitaminen te vermijden. Er zou al genoeg in moeten zitten als je merken en diersoorten afwisselt.
#3355981
Dat hele dieren duurder zijn is omdat ze, opgedeeld, niet al de onderdelen van die dieren voor barf verkopen. Maar een deel voor menselijke consumptie en een deel als barf. Bij het gehele dier betaal je dus een gemiddelde van die prijzen, de barf en normale prijs in de winkel.
Ale, kort door de bocht he.
Sommige kvv bevat hele dieren, en dan die die vb door bloeduitstortingen of grootte niet voor mensen kan verkocht worden. Dat is ook goedkoper dan de hele dieren die je kan kopen en wel voor menselijke consumptie geschikt zijn.

Bedenk wel dat als je hele prooien wil voeren, die dieren enkel gestorven zijn om jouw hond te voeden. Terwijl je hem ook perfect ( bijna volledig) kan voeren van wat de mensen over laten en niet hoeven. Velen onder ons vinden het toch belangrijk zo weinig mogelijk extra levens op ons geweten te hebben en dus geen hele prooien te voeren.
Met uitzondering van dieren die men hoe dan ook zou doden ( Eendagskuikens, ex-layers enz maar ook afschot ter schadebestrijding) of doodgeboren dieren (vb lammeren).
#3355990
Atala schreef:Ik heb vandaag Kvv voer gehaald voor Karma: mijn Stabij/Heidewachtel kruising van 20kg. Ik overweeg om te gaan Barfen, maar wil eerst eens kijken hoe Kvv gaat. Ik heb hem af en toe wel vlees gegeven van Smuldier. Heel af en toe haal ik voor mezelf wel eens vlees (kwartel of konijn) dat uitgebeend moet worden en dan krijgt hij de nekjes, maagje, hartje en het levertje. Dat is natuurlijk nog geen Barfen, maar ik voorspel wel dat mijn hond Barfen fantastisch gaat vinden (en ja: hij lust kwartels :biggrin2: ).

Ik keek eens rond op verschillende webwinkels waar je Barf-voeding kan kopen en er vallen me bepaalde dingen op. Hoe kan het bijvoorbeeld dat een compleet dier (met huid of veren er nog aan) duurder kan zijn dan bewerkt vlees? Soms is het haast net zo duur als vlees dat bedoeld is voor menselijke consumptie. Niet dat ik wil beginnen met een compleet dier, maar ik zou daar eventueel wel naartoe willen.

Het is zelfs nog gekker. Het lijkt erop dat Kvv (voor mij dan) goedkoper is dan Barfen. Ik heb een adres gevonden bij mij om de hoek zo ongeveer waar ik 2,50 - 2,75 p/kilo betaal. Dat is voor mijn hond dus 1,25 of iets meer per dag. Nu weet ik (nog) niet hoe de kwaliteit van het voer is, maar het beweert een compleet voer te zijn en op de site staat ook aangegeven hoeveel procent er van wat in zit en dat lijkt aardig te kloppen. Ik heb het vandaag gehaald, ik begin morgen met voeren.

Een andere vraag is: houden jullie bij wat jullie kwijt zijn aan Barfen? Weten jullie wat de gemiddelde Barf maaltijd van je hond kost?
Een heel dier bevat nog alle spiervlees dat normaal verkocht kan worden voor menselijke consumptie.

En ja, als je kwalitatief goed zelf wilt samenstellen dan is dat duurder dan veel KVV's. KVV fabrikanten kopen natuurlijk wel in bulk in. Ja, 10.000 kg van iets kost gewoon minder dan 10 kg van iets.... Maar, het is ook wel zo dat als je kwalitatief goed zelf samenstelt (BARFt) : dan is dat kwalitatief gewoon beter dan de gemiddelde KVV. In de meeste KVV gaat ook niet de biefstuk natuurlijk. Nou, ik voer hier toch echt regelmatig vlees dat wel richting die kwaliteit komt. Ik voer ook geen goedkope organen, waar nauwelijks voedingsstoffen in zitten. Dat draaien ze wel door de KVV prak. Ik heb ooit een keer vlees ingekocht dat normaal gesproken een bepaald merk KVV in gaat. Man man, wat een bagger. Ik heb het serieus waar direct weggeknikkerd. En serieus waar: dat is geen merkje Smuldier zeg maar. Maar goed, er zijn ook merken waarvan ik weet wat voor kwaliteit (spier)vlees zij gebruiken en dat is de kwaliteit zoals ik het geef (Bandit). Maar die KVV is dan ook niet goedkoper dan zelf samenstellen.

Ik heb vier Dalmatische Honden (wegend tussen de 25 en 28) en ben €350 en €400 per maand kwijt aan hun voeding. Mijn honden eten gemiddeld zo'n 800 gram per dag per hond.
#3356011
Wij hebben 6 honden tussen de 20 en de 37 kilo, die samen 4,5 kilo vlees per dag eten (en 0,5 kilo groenten). Dat kost zo´n 15 euro per dag. Dus gemiddeld 2,50 per hond. Dit is exclusief eieren, vis, supplementen en gedroogde snacks. Als je dat ook meerekent komt er nog wel 50 cent per hond per dag bij, denk ik.
#3356030
Wij hebben 6 honden, 2 grotere van 28-32kg, 1 middenmaatje van 15kg en 3 kleintjes rondom de 8kg. Hiermee gaat er 50-60kg vlees per maand doorheen, dat is inclusief vlees om te drogen voor snacks. Er wordt hier barf gegeven. Dit kost ons grofweg 250-300€ per maand. Hier wordt niet bezuinigd op kwaliteit. Want dat is wat je wilt bij barf; kwaliteit.
#3356037
Met 2 kleine hondjes ( de 1 eet meer dan de 2%, ander minder), ben ik ongeveer €35,- per 4 weken kwijt aan barf; daar komen de snacks nog bij, zo’n €25,- bij..... ik begin nu pas mee te doen met een lijntje... met kvv ben ik bijna het dubbele kwijt.....
#3356129
eelke schreef: Maar goed, je betaald naar kwaliteit, meestal, en op die manier is kvv barf een beetje appels en peren vergelijken. Je kunt niet zien welke kwaliteit vlees er in die kvv van 2.75 gaat. Bij barf kun je dat wel zien.
[...]
Ik ben ook begonnen met kvv hoor. En dan op zaterdag eens een barfdag. En uiteindelijk in een keer helemaal over omdat Joep allergisch is en we moesten kijken waarvoor.
Ik heb ook maar 1 hond. Een hele bulk inkopen lijkt me om die reden wel wat lastiger (en verhoudingsgewijs ook duurder). Ik wil er graag een hond bij, maar op korte termijn is dat geen optie. Ik wil dus ook eens in de week een barfdag inlassen. Volgens mij wordt dat ook aangeraden.
MillyMol schreef:Nog een tip: moet je langere tijd KVV blijven voeren, geef dan verschillende merken en ten minste 5 diersoorten, om er zeker van te zijn dat je hond alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Probeer KVV met premix / toegevoegde vitaminen te vermijden. Er zou al genoeg in moeten zitten als je merken en diersoorten afwisselt.
Herby Diervoeder (waar ik mijn kvv heb gehaald) biedt zelfs een bulkpakket aan met verschillende mixen. Dat is verrekte handig. Ze hebben het volgens mij niet altijd. Volgens voerwijzer zijn ze goed.
pearlsofpassion schreef:Dat hele dieren duurder zijn is omdat ze, [...]
Dank je.
pearlsofpassion schreef: Bedenk wel dat als je hele prooien wil voeren, die dieren enkel gestorven zijn om jouw hond te voeden. Terwijl je hem ook perfect ( bijna volledig) kan voeren van wat de mensen over laten en niet hoeven. Velen onder ons vinden het toch belangrijk zo weinig mogelijk extra levens op ons geweten te hebben en dus geen hele prooien te voeren. [...]
Goed punt. Nou, reken mij dan ook maar tot die club. ;)
Lizzy schreef: [...] Maar goed, er zijn ook merken waarvan ik weet wat voor kwaliteit (spier)vlees zij gebruiken en dat is de kwaliteit zoals ik het geef (Bandit). Maar die KVV is dan ook niet goedkoper dan zelf samenstellen.
Dank je voor de uitleg.
Lizzy schreef:Ik heb vier Dalmatische Honden (wegend tussen de 25 en 28) en ben €350 en €400 per maand kwijt aan hun voeding. Mijn honden eten gemiddeld zo'n 800 gram per dag per hond.
Dat komt neer op ongeveer 60,- p/m voor mijn hond als ik hem op dezelfde manier zou voeren, maar dan 500 gram p/d.
Spikkelneus schreef:Wij hebben 6 honden tussen de 20 en de 37 kilo, die samen 4,5 kilo vlees per dag eten (en 0,5 kilo groenten). Dat kost zo´n 15 euro per dag. Dus gemiddeld 2,50 per hond. Dit is exclusief eieren, vis, supplementen en gedroogde snacks. Als je dat ook meerekent komt er nog wel 50 cent per hond per dag bij, denk ik.
Dank je

@Cindy de wolf, dat komt neer op gemiddeld 5,-/k
@CindyMayella, dank je. Duidelijk.

Ik ben bezig om een recept te bedenken, maar ik heb nog een fout gemaakt. Coming up.
#3356133
Wat ik nu al merk bij het bedenken van een recept, is dat als ik bijvoorbeeld 2 verschillende soorten orgaanvlees gebruik (die ik in de kleinste hoeveelheid per kilo inkoop), dat je dan een gigantische bulk krijgt als je wilt zorgen dat de verhoudingen kloppen. Zeker aangezien ik maar een hond heb van slechts 20kg. Als ik mijn hond eens in de week wil laten barfen, mag ik dan ook voor één soort orgaanvlees kiezen plus pens?
#3356141
pike schreef:Als je maar een dag van de week barft kan je het orgaan ook weglaten en in plaats daarvan goed spiervlees geven. Orgaan zit namelijk al heel veel in de kvv, goed spiervlees niet.
Dank je. Geldt dat ook voor pens?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door