Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3354427
Voor snackjes moet ik paardenvlees gaan drogen.
Tot nu toe heb ik alleen long gedroogd.

Op internet lees ik tegenstrijdige berichten waardoor ik nu niet meer weet wat het beste is.

Er is hier vast iemand met ervaring bij het drogen van vlees. ;)

Moet ik het wel of niet koken van te voeren?
Moet het in dunne plakjes of gewoon blokjes?
Op welke temperatuur?

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren. :)
Door eelke
#3354429
Plakjes of blokjes, net wat je het handigst vind. Hoe dikker, hoe langer het duurt. Mijn drogertje kan geen temp instellen, dus ik gooi het er op en wacht tot het droog is, dat is eigenlijk de aanpak :P
Gebruikersavatar
Door pluk
#3354431
Je gooit het rauw in de droger.
Spiervlees kan op 70 graden gedroogd worden. Als het als snack bedoeld is zou ik repen snijden. Voor beloonvoertjes zijn blokjes handiger.
Hou er rekening mee dat het slinkt, dus wat groter snijden dan je ze wil hebben.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3354433
Oh, wat een snelle reacties!
Bedankt!! :)

Hier kan ik wat mee. :)

Het ligt nu in de koelkast te ontdooien. Zodra het kan ga ik het snijden en dan in de droger.
Ik ben lamslong gewent, ben benieuwd hoe dit ruikt dan. :P
Gebruikersavatar
Door pike
#3354545
Als je het vlees droogt voor snacks maakt het naar mijn opvatting niet uit of er wel of niet voedingswaarde overblijft en of er wel of geen vitamines etc. inzitten. Want daar geeft je een snack niet voor. Dus dan kan je gerust op wat hogere temp. drogen dan is het sneller klaar. En snij je het vlees in repen heb je een grote snack, snij je dobbelsteentjes heb je leuke kleine belonings"brokjes".
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3354546
Mijn droger met temperatuurinstelling was kapot gegaan.
Ik heb nu een andere en die heeft maar 3 standen. Dat was ik even vergeten toen ik dit berichtje plaatste.
Ik heb gisteravond gewoon de hoogste stand gebruikt.
Het ging inderdaad lekker snel! Haha.

Er is nog veel vet uitgekomen. Dus veel belonen, dat het niet gaat schimmelen of zo. :P

Bandit vindt het heerlijk! :)

Inderdaad maakt de voedingswaarde e.d. voor snackjes niet zo veel uit.
Maar van de andere kant is het toch zonde om vitamines te doden...
Volgende keer pak ik standje 2. ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3354547
Border Bandit schreef: Er is nog veel vet uitgekomen. Dus veel belonen, dat het niet gaat schimmelen of zo. Afbeelding
Je kunt gedroogde snacks ook prima invriezen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3354550
Border Bandit schreef:Oh, niet aan gedacht.

Wordt het dan geen slappe natte boel na het ontdooien?
(ik vind ontdooide aardbeien bv zó vies, helemaal slap en zacht)
Nee hoor. Als het goed gedroogd is gewoon in een bakje of zakje invriezen, werkt uitstekend.
Ik doe het eigenlijk altijd omdat ik het anders niet snel genoeg op krijg.
Door Chouka
#3354563
Border Bandit schreef:
Er is nog veel vet uitgekomen. Dus veel belonen, dat het niet gaat schimmelen of zo. :P


Inderdaad maakt de voedingswaarde e.d. voor snackjes niet zo veel uit.
Maar van de andere kant is het toch zonde om vitamines te doden...
Volgende keer pak ik standje 2. ;)
Als er vet en vocht uit komt dan neem ik zuivere schalen. Ik leg daar de stukjes omgekeerd in en droog dan verder. Meestal herhaal ik dat enkele keren. Dan ben je al het vet kwijt en bewaart het langer.


Ja, zo denk ik er ook over. Het duurt wat langer, maar je hebt wel een gezonder hapje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door